• Hakukoneoptimointi

Verkkokaupan hakukoneoptimointi: 10 parasta vinkkiä, miten menestyt haussa

Jotta verkkokauppa löytyisi paremmin hakukoneista, on tärkeää ymmärtää mistä eri tekijöistä verkkokaupan hakukoneoptimointi koostuu.

SDM logo

Digimarkkinointi

Verkkokaupan hakukoneoptimointi on tällä hetkellä kuuma aihe digimarkkinoinnissa, sillä kasvaneen digikysynnän vuoksi yhä useampi yritys hakee kasvua verkkokaupasta. Verkkokaupan hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan pääasiassa teknisten ja sisällöllisten muutosten tekemistä, joilla halutaan vaikuttaa orgaaniseen näkyvyyteen hakukoneissa. Perimmäisenä tarkoituksena on parantaa sivuston hakukonenäkyvyyttä ja kasvattaa orgaanisen liikenteen määrää. Hakukoneoptimointi-toimenpiteillä parannat samalla sivuston käyttökokemusta, joka lähes aina on hyvin verrannollinen konversioiden määrään.

Tässä blogissa nostan kymmenen vinkkiä sinulle, miten voit lisätä myyntiä verkkokaupassasi. Osan asioista pystyt toteuttamaan ilman suurta teknistä tietämystä, kun taas osaan kannattaa pyytää ammattilaisten apua.

Lue lisää aiheesta mitä hakukoneoptimointi on? 

Optimoi kategoriasivut

Kategoriasivujen hakukoneoptimointi on yksi tärkeimmistä elementeistä verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa. Jos esimerkiksi kysyt kadulla vastaantulevalta ihmiseltä mitä hän kirjoittaisi hakukoneeseen, mikäli hänen tulisi ostaa uusi televisio, niin todennäköisesti hän lähtisi kirjoittamaan ” LG tv” tai esimerkiksi ”55 tuumainen televisio”, eikä ”LG CX 65 4k Smart”. Tämän takia kategorioiden optimointi on erittäin tärkeää, sillä usein niillä on enemmän hakuja, kuin itse tuotemalleilla.

Ota kategorioiden hakukoneoptimoinnissa ainakin seuraavat asiat huomioon:

  • Title-tagissa on hyvä hyödyntää hakusanan lisäksi jotakin erottautumistekijää, joka erottaa verkkokauppasi muista. Tämä voi olla esimerkiksi ”100 % kotimainen” tai ”Ilmainen toimitus”. Muista kirjoittaa yrityksesi nimi title-tagin loppuun ja ota huomioon, että hyvä pituus title-tagille on 60 merkkiä.
  • Sisältö on oleellinen osa kategoriasivujen optimointia, mutta ethän kirjoita sisältöä vain sen takia, että hakusanat saavat parempaa näkyvyyttä? Sisällön tulee aidosti palvella asiakasta ja helpottaa hänen ostopäätöstään. Mikäli sisältöä on paljon, niin osa siitä kannattaa sijoittaa kategorian loppuun, jotta esimerkiksi televisiota etsivän ei tarvitse selata 500 sanan tekstiä läpi, ennen kun hän pääsee katsomaan itse tuotteita. Huomioithan myös, että fontin on oltava tarpeeksi suurta, jotta jokaisen ruudun takaa sisältösi on helposti luettavissa.

Optimoi tuotesivut

Kun yritykset taistelevat kovasti kategoriasivujensa näkyvyydestä, niin tuotesivujen hakukoneoptimoinnissa kilpailu ei ole välttämättä ihan yhtä kovaa. Usein myös tuotetta hakevilla on ns. ostohousut jalassa, joten otathan sisällöllisesti huomioon, että asiakas jo mahdollisesti tietää mitä hän haluaa. Ota alla näkyvät vinkit talteen, kun lähdet optimoimaan tuotesivujasi:

  • Title-tagin olisi tietenkin hyvä sisältää mistä tuotteesta on kyse, mutta koska lähes kaikki tekevät näin, ja useat verkkokaupat automaattisesti poimivat tuotteen nimen title-tagiin, niin mikäli title-tagiin jää vielä tilaa, niin tässäkin kannattaa hyödyntää yrityksen arvolupausta tai jotain muuta erottautumistekijää. Esimerkiksi ”Pilvi kahdenistuttava sohva – kotimaisesta puusta – Sohva.fi”
  • Sisältö jää tyypillisesti optimoimatta ja varsinkin silloin, kun myyt samaa tuotetta mitä monet muutkin myyvät. Älä vain tyydy kopioimaan tuotetietoja, kuten ehkä suurin osa kilpailijoistasi tekee. Tuotteiden ominaisuudet ovat tietenkin mitä ovat, mutta pyri sisällössä kertomaan asioita, jotka mahdollisesti kiinnostavat vierailijaa. Voit myös hyödyntää UKK (Usein kysytyt kysymykset) -osiota tuotesivuilla, joiden avulla voit tehokkaasti poistaa oston esteitä. On hyvä muistaa, että mitä enemmän on uniikkia tekstiä, niin sen parempi.

Alla esimerkki hausta ”lg cx 65”:

Gigantti nousee ensimmäiseksi ja sen title-tagissa tulee hakusanat nopeammin vastaan verrattuna muihin title-tageihin. Hauissa näkyy strukturoidun datan avulla saadut arvostelut. Hintaopas.fi on onnistunut saamaan hintahaarukan myös näkyviin. Hintaopas on myös ainut, joka on erikseen asettanut metakuvaukset tuotteeseen.

Myynnilliset metakuvaukset

Metakuvaukset eivät suoranaisesti vaikuta hakukonenäkyvyyteen, mutta hyvin tehtynä ne kasvattavat klikkausprosenttia hakutuloksista verkkokauppaasi siirtymisissä ja tätä kautta myös hakukonenäkyvyytesi kasvaa.

Metakuvaukset ovat kuin myyntipuhe sivujesi sisällöistä. Kerro ytimekkäästi mitä sivu pitää sisällään, käytä kuvauksessa päähakusanaa sekä sisällytä loppuun toimintakehote. Google näyttää metakuvauksesta ensimmäiset noin 155 merkkiä, joten myyntipuheesi tulee olla ytimekäs.

Luo käyttäjää palvelevat sisäiset linkitykset

Hyvänä nyrkkisääntönä on, että jokainen sisältö tulisi löytää kolmen klikkauksen päästä etusivulta. Hyvä ja selkeä Menu-rakenne hoitaa tämän, mutta sisäistä linkitystä voi parantaa monin muunkin tavoin. Pidä huoli, että kategorioidesi sisällöistä lähtee linkkejä muihinkin kategorioihin ja tuotteisiin.

Blogeja on hyvä hyödyntää myös tässä, eli kun kirjoitat blogia jostain tietystä tuotteesta, kategoriasta tai vaikka uudesta ilmiöstä miten korona on vaikuttanut sohvien kauppaan, niin muista myös näistä sisällöistä linkittää suoraan tuotteisiin ja kategorioihin. Kun sisäisiä linkkejä on runsaasti, ja ne auttavat oikeasti käyttäjää navigoimaan kohti haluttuja tuotteita, niin silloin hakukoneetkin todennäköisesti tykkäävät.

Lue myös:
Verkkokaupan rakenne – mikä sen merkitys on hakokonenäkyvyyteen?
Millainen on hyvä verkkokaupan etusivu?

Taistele tuplasisältöjä vastaan rel=canonical tageilla

Pyri olla tekemättä jokaisesta väri- tai kokovaihtoehdosta erillistä urlia, sillä iso määrä ”ylimääräisiä” urleja tekee sivustostasi raskaamman Googlen crawlereille ja samalla syö niiden crawler-budjettia. Tästä aiheutuu usein myös ongelmallista tuplasisältöä, sillä jos esimerkiksi kolmesta samasta tuotteesta on tehty kolme eri urlia värivaihtoehtojen mukaan, niin kaikkien tuotteiden titlet alkavat samoilla tärkeillä hakusanoilla, kuten ”Niken lenkkarit …”. Tuotteet tulisi lisätä muunnelmina, jotta tuotteen variaatiot olisivat saman tuotesivun alla.

Käytä canonical tageja, kun haluat osoittaa hakukoneille mitä sivuja niiden tulisi ensisijaisesti käydä läpi. Tämä ei estä niitä käymästä muillakin sivuilla, mutta tämä auttaa suotuisasti tärkeiden sivujen indeksoinneissa. Mikäli sivustosi sisältää sivuja, jotka haluat kokonaan blokata crawlereilta, niin lisää ne silloin robots.txt -tiedostoon.

Käytä Jäsenneltyä tietoa (strukturoitua dataa)

Jäsennellyn tiedon (structured data) hyödyntäminen verkkokaupoissa on tänä päivänä enemmän normi kuin poikkeus. Sen avulla hakukoneet ymmärtävät paremmin mitä sivuillasi myydään ja näin se myös antaa rikkaampia hakuosumia hakukoneisiin. Kerää arvosteluja ja varmista, että ne näkyvät metakuvauksen alla esimerkiksi tähtinä sekä arvostelujen määrinä.

Jäsenneltyä tietoa hyödynnetään nykyisin myös enenevissä määrin usein kysytyt kysymykset -kohdissa. Kun lisäät jäsenneltyä dataa niihin, niin hakukoneet saattavat nostaa sinun kysymyksesi ja vastauksesi suoraan hakutuloksiin. Olemme huomanneet, että näillä ns. ”rich snippeteillä” on erittäinkin positiivinen vaikutus klikkausprosenttiin.

Esimerkiksi Momondo hyödyntää tätä ja sen näkyy hakutuloksissa seuraavasti:

Tässä on kuitenkin oleellista muistaa, että näiden kysymysten kannattaa olla relevantteja, eli niiden pitää tuottaa arvoa selaajalle.

Lue lisää miksi sivustollasi kannattaa olla UKK -osio.

Luo hakusanaystävällisiä URL-osoitteita

Tarkista että verkkokauppasi URL-osoitteet ovat yksinkertaisia ja ymmärrettäviä niin ihmisille kuin hakukoneille. Malliesimerkki kategorian URL-osoitteesta näyttää tältä: kauppa.com/kategoria/alikategoria ja tuotteen: kauppa.com/tuote/tuote35

Muista olla lisäämättä kategoriaa tuotesivujen URL-osoitteisiin, sillä kategoriat saattavat muuttua ajan kanssa. Tällä tavoin säästyy pitkiltä uudelleenohjausprosesseilta, kun luot tuotteen ns. ominaan.

Lue lisää URL-rakenteista tästä erittäin kattavasta Search Engine Journalin artikkelista.

Lue myös: Hakusanan käyttäminen domain-osoitteessa – edistääkö se hakunäkyvyyttä?

Hanki tuotearvioita

Tuotearvioilla on suuri vaikutus verkkokauppasi konversioihin. Jotta tuotesivut eivät olisi vain brändien omien tuotteiden hehkutusta, kannattaa sinne lisätä automaattisesti päivittyviä tuotearvosteluita.

Rehelliset palautteet eivät tarkoita sitä, että menetät vierailijoita verkkokaupastasi huonojen palautteiden takia, vaan tätä kannattaa miettiä enemmänkin niin, että palautteet auttavat vierailijaa löytämään juuri hänelle sopivan tuotteen. Näin myös sinun on helpompi ymmärtää mitä potentiaaliset asiakkaat vaativat tuotteilta ja pitääkö esimerkiksi tuotevalikoimaan tehdä joitakin muutoksia. Tuotearvosteluissa on hyvä hyödyntää strukturoitua dataa, jotta hakukoneet näyttävät arvostelut jo heti hakutulossivulla.

Lue myös: Tuotearvostelujen merkitys hakukoneoptimoinnissa

Tee yrityksellesi blogi

Yritysblogi voi tuoda sivustollesi parhaimmillaan suurimman osan sivustosi liikenteestä. Blogeissa voidaan hyödyntää pitkän hännän hakusanoja, joita kategoria / tuotesivuille ei ole järkevää laittaa. Blogien aiheet voivat käsitellä esimerkiksi alan trendejä, tuotteiden käyttövinkkejä tai luoda inspiraatiota.

Yritysblogi on tärkeä myös sen takia koska se viestii kävijöille, että yrityksesi tietää mitä alalla tapahtuu. Se luo sivustollesi auktoriteettia ja on kätevä tapa myös ohjata vierailijaa linkkien kautta kohti tuotesivuja. Näin se edistää sivuston löydettävyyttä hakukoneista sekä samalla parantaa käyttökokemusta.

Kysy muiden mielipidettä

Kun olet vuoden päivät katsellut samaa verkkosivua, niin ei ihme, jos sinun on vaikeaa huomata kaikkia sen puitteita. Välillä tekee hyvää kysyä ulkopuolista näkemystä verkkokaupastasi, jotta se oikeasti palvelee monia eri ostajapersoonia samanaikaisesti.

Eniten saat tästä harjoituksesta irti, kun olet ystäväsi vieressä tarkkailemassa mitä hän tekee. Alle annan muutaman esimerkin, millaisia tehtäviä voit antaa ystävällesi verkkokauppaasi liittyen:

  1. Pyydä häntä ostamaan mieluisin tuote verkkokaupasta (kuitenkin niin, että hän lopettaa juuri ennen maksua). Kysy miksi hän valitsi kyseisen tuotteen, oliko ostoskoriin lisäämisessä tai sen jälkeisissä tapahtumissa jotain epäselvää tai ärsyttävää.
  2. Anna hänelle tehtäväksi etsiä muutamia tuotteitasi ilman, että hän käyttää hakutoimintoa. Löytyykö kaikki nopeasti?
  3. Anna hänen vapaasti selata sivustolla ja kysy yleisesti mielipiteitä, kuten mitkä asiat ovat hänen mielestään ehkä outoja, oliko jokin asia vaikea ymmärtää tai kertovatko tuotesivut tarpeeksi tuotteesta. Tärkeää on myös kysyä, että mitä hän lisäisi sivustollesi.

Tämä on erittäin yksinkertainen ja tehokas tapa parantaa käyttökokemusta ja sitä kautta parantaa mahdollisuuksia nousta hakukoneissa paremmille sijoituksille. Voit myös asentaa verkkosivustollesi esimerkiksi Hotjar sivustokyselyn, johon voit itse päättää kysymykset. Näin saat myös arvokasta dataa nopeasti, että miten sivustosi toimii vierailijoiden mielestä.

Mitä tästä opimme?

Edellä kuvatun prosessin läpikäyminen ja käyttöönotto vie varmasti hakukonenäkyvyyttä ja käytätettävyyttä oikeaan suuntaa verkkokaupassasi. Tulee muistaa, että verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa on viime kädessä kyse käyttökokemuksen parantamasiesta, eli edellä mainitut toimenpiteet eivät pelkästään tuo sivustollesi enemmän liikennettä, vaan kasvattavat myös myynnin konversioprosentteja.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi vaikuttaa käyttämämme MRACE -myyntisuppilon Reach, Act sekä Convert -vaiheisiin. Blogin vinkeillä saat siiskokonaisvaltaisesti verkkokauppasi kehitystä eteenpäin. Mikäli omat kädet eivät riitä kaiken tämän tekemiselle, tai strukturoidun datan lisääminen tuotesivuille ei ole ihan tutuinta hommaa, niin ota rohkeasti meihin yhteyttä ja katsotaan yhdessä, että mitä verkkokaupassasi kannattaisi tehdä!

Opi lisää hakukoneoptimoinnista ja lataa maksuton hakukoneoptimoinnin ostajan opas

Lataa hakukoneoptimoinnin ostajan opas

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää