• Hakukoneoptimointi

Miksi sivustollasi kannattaa olla UKK (FAQ) -osio?

Tärkeä osa SEO-strategiaa on ymmärtää, mitä potentiaaliset asiakkaat hakevat hakukoneista. Opi, miten hyödynnät UKK-osiota vastaamaan näihin kysymyksiin.

SDM logo

Digimarkkinointi

Hakukoneoptimoinnissa pyritään ymmärtämään mitkä asiat askarruttavat googlettajia. Optimoinnissa ei riitä vain se, että vastataan verkkosivustolla vierailijoiden kysymyksiin, vaan siinä pyritään myös vastaamaan niihin asioihin, joita vierailija ei edes tajua kysyä.

Etusivun ja palvelusivujen ei suinkaan tarvitse vastata kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin, sillä näiden sivujen tulisi yleensä olla helposti silmäiltäviä ja niiden tulisi antaa juuri oikean määrän informaatiota, ilman että siitä syntyy ähkyä lukijalle.

Näiden syiden takia sivustolle kannattaa tehdä usein kysytyt kysymykset -sivu (UKK), joka vastaa kaikkiin tärkeimpiin vierailijoita askarruttaviin kysymyksiin. Näin ollen verkkosivustoltanne löytyy vastaukset näihin kysymyksiin järkevästi jaoiteltuna. Oikein tehtynä hakukoneetkin suosivat näitä sivuja hakutuloksissa, jolloin UKK-osio kasvattaa asiakaskokemusta samanaikaisesti, kun se lisää sivustolle orgaanista kävijämäärää.

Mitä hyötyjä UKK-osionoptimoinnista on?

Kuten aiemmin mainitsin, niin usein kysytyt kysymykset -osio kasvattaa sivustosi orgaanista näkyvyyttä. Katsotaan nyt tarkemmin, että millä kaikin tavoin tämä tukee yrityksen SEO-strategiaa:

  • Hakukoneet näkevät, että sivusto tietää paljon jostakin tietystä asiasta. Todennäköisempää että sivu nousee hakutuloksissa, sillä hakukoneet yrittävät aina löytää parasta tietoa hakijoille.
  • Parempi mahdollisuus saada nk. Featured Snippets, jossa Google antaa isomman hakutuloksen ja katkelman sivun sisällöstä suoraan hakutuloksiin. Tämä katkelma näkyy muiden hakutulosten yllä, jolloin suuri osa selailijoista yleensä klikkaa sitä. Alla esimerkki:

  • Mahdollistaa sivustosi kysymyksien ja vastauksien näkymisen suoraan hakutuloksissa. Kun kysymyksestä painaa, niin sen alla näkyy vastaus linkkeineen. Tämä on yksi rich snippets -muoto ja se nostaa sivustosi auktoriteettia selailijoiden silmissä ja sen avulla yhä useampi löytää verkkosivustonne. Alla esimerkki:
  • Mahdollistaa UGC (User generated content), eli käyttäjien luoman sisällön tuottamisen verkkosivustollenne. Asiakkaita voi ja usein myös kannattaa hyödyntää UKK-osion vastauksien tekemisessä. Tämä tekee sivustonne sisällöstä rikkaampaa sekä lähestyttävämpää. Vierailijoiden kirjoitukset sivustolla indikoi myös Googlelle, että sivusto on hyvä ja näin nostaa sen mahdollisuutta päästä paremmille sijoituksille orgaanisesti.
  • Kaikista tärkeimpänä kuitenkin se, että hyvin tehty UKK-osio nostaa sivustosi asiakaskokemusta, mikä viime kädessä näkyy kasvavina konversioina.

Lue lisää: Miksi jäsennellyt tiedot tulisi olla osa sivustosi hakukoneoptimointia

Miten löytää oikeat kysymykset UKK-osioon?

Kun teet UKK-osiota sivustollesi, niin mieleesi saattaa juolahtaa ajatus siitä, että miksi et tekisi kysymyksiä vain omaa ammattitaitoasi hyväksikäyttäen. Jos saat päivittäin asiakkailta erilaisia kysymyksiä, niin miksi et vain laittaisi sivustolle eniten kysyttyjä ja homma olisi sillä selvä? Totuus on se, että hakukoneista kysytään mitä ihmeellisempiä asioita, mitä et olisi osannut koskaan edes kuvitella. Osa saattaa kirjoittaa kysymykset puhekielellä tai murteella, ja toiset taas kysyvät niinkin käytännöllisiä asioita, että palveluntarjoaja pitää niitä itsestäänselvyyksinä. Syitä on monia, mutta tärkeänä on muistaa se, että työkaluja oikeiden kysymysten löytämiseen on paljon ja niitä kannattaa käyttää. Alle listasin muutamia maksuttomia tapoja etsiä oikeita kysymyksiä UKK-sivullesi.

Lue lisää aiheesta: Hakusanatutkimus – Miksi jokaisen yrityksen tulisi tehdä se?

Google Search Console

Google Search Console on oiva paikka etsiä kysymyksiä, joita palveluasi etsivät hakevat Googlesta. Sieltä näet sanat ja lausekkeet, jotka kirjoittamalla sivustosi näkyy Googlessa, tai sitten joiden avulla sivustollesi on siirrytty.

Google Search Consolesta voi manuaalisesti etsiä kysymyksiä palveluusi liittyen painamalla Query à Queries containing à esimerkiksi ”miten”, ”kuinka”, tai ”milloin”. Tämä toimii hyvin silloin, kun sivustollasi on jo jonkinlaista hakukonenäkyvyyttä. Voit myös ladata hakusanat suoraan esimerkiksi Exceliin, josta voit suodattaa kaikki kysymykset näkyviin.

People Also Ask -laatikko

People Also Ask on interaktiivinen widgetti (rich snippet, josta kerroin ylempänä), joka ilmestyy Googlen hakutuloksiin ja mahdollistaa vastaavien kysymyksien selailun. Widgetti toimii siis käytännössä niin, että kun klikkaat yhden kysymyksen auki, niin silloin jonon jatkeeksi ilmestyy muutama uusi kysymys vastauksineen. Tämä on erittäin hyvä ja helppo tapa löytää relevantteja kysymyksiä UKK-sivullesi, sillä yhtenä tavoitteenasi on tällaiseen hakuosumaan pääseminen. Mikäli sisältösi on englanniksi, niin apuna voit käyttää esimerkiksi tätä sivustoa: alsoasked.com

Aiheeseen liittyvät haut

Yksi helppo tapa löytää kysymyksiä on tutkia Googlen antamat aiheeseen liittyvät haut. Nämä löytyvät useimmista hauista ja ne sijaitsevat hakutuloksien alapuolella. Näitä kannattaa kuitenkin tutkia varauksella, sillä kaikki kysymykset eivät ole relevantteja juuri sinulle.

Google Trends

Vaikka Google Trends -työkalusta et suoraan löydä kysymyksiä, niin se on silti mainio väline etsiä trendaavia sanoja. Hae palveluusi liittyviä sanoja ja paina ”Related queries”, jonka avulla näet mitä sanoja ja lausekkeita palvelusi ympäriltä etsitään. Toimii hyvin silloin, kun palveluitasi haetaan paljon, tai sitten jos sisältösi on kirjoitettu englanniksi.

Keywordtool.io

Nostan tähän listaukseen yhden maksullisen tavan etsiä oikeita kysymyksiä. Mikäli haluat edullisen ja erittäin hyödyllisen työkalun hakusanojen etsimiseen, niin suosittelen lämpimästi tätä työkalua. Keywordtool.io:ta käytetään toimistossamme päivittäin ja se on hyvä ja yksinkertainen tapa löytää sanoja sekä lausekkeita, joita hakukoneista haetaan. Kun haet esimerkiksi ”Kuinka paljon uima-allas maksaa”, niin työkalu näyttää kyseiseen lauseeseen liittyviä hakuja. Voit myös hakea esimerkiksi ”uima-allas”, niin silloin työkalu näyttää kaikki uima-altaan ympäriltä haetut asiat. Eli kun haluat säästää aikaa ja vaivaa, niin ota tämä tai jokin vastaava työkalu käyttöösi.

Lue lisää UKK-osion optimoinnista: How to optimize your content for Q&As

Lopuksi

 Tehtyäsi kysymykset valmiiksi meidän pitää auttaa hakukoneita ymmärtämään paremmin, että mitä UKK-osio oikein pitää sisällään. Tämä tapahtuu lisäämällä jäsenneltyä tietoa (structured data) sivustosi HTML:ään, jolloin hakukoneet näkevät paremmin, että kyseessä on UKK-osio ja näin ollen ne voisivat nostaa tärkeiksi näkemiään kysymyksiä suoraan hakutuloksiin. Kun teet tämän käytännössä, niin lue ohjeet täältä.

Kun haluat löytyä paremmin hakukoneista, niin muista hyödyntää UKK-osiota. Kun mietit oikeita kysymyksiä, niin kannattaa lähteä niistä, jotka tiedät varmasti olevan tärkeitä. Oman tietosi apuna on hyvä käyttää esimerkiksi mainitsemiani työkaluja, jotka auttavat sinua täydentämään strategiaasi. Kun UKK-osio on valmis ja olet sen syöttänyt verkkosivullesi hakukoneita miellyttävällä tavalla, niin sinulla on käytössäsi taas yksi kilpailuetu niitä toimijoita vastaan, jotka eivät ole tajunneet sitä hyödyntää.

Hakukoneoptimoinnissa tulee aina muistaa, että viime kädessä parannamme sivustoa asiakkaita varten, emme hakukoneita. Pidä siis mielessä, että sivusto palvelee asiakkaita hyvin, niin silloin tulokset seuraavat perässä.

Lataa hakukoneoptimoinnin ostajan opas

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää