Haluat varmasti tietää miten kävijät löytävät verkkosivustosi? Kun tiedät sivustosi suurimmat liikenteen lähteet, voit paremmin suunnitella miten jatkossa käytät aikasi ja rahasi. Blogin tavoite on saada sinut ymmärtämään, miten Google analyticsin hankinta raportin avulla pystyt jatkossa lisäämään liikennettäsi ja kaupan määrää.
Edellisissä Google analytics blogeissa kävimme lävitse seuraavat asiat:
- Google analyticsin asentaminen
- Google analyticsin käyttöliittymän perusteet
- Google analyticsin tavoitteiden asentaminen
Tänään keskitymme kysymykseen ”mistä sivustoni kävijät tulevat?” eli analyticsin raportoinnin ”hankinta”-osioon. Hankintaosion alta löytyy 10 erillistä raporttia, jotka kaikki kertovat hieman eri tavalla, mistä verkkosivustosi kävijät tulevat. Hakukoneista, sosiaalisista kanavista, muilta verkkosivuilta, sähköpostikampanjoista jne.
Tämä osio yhdistettynä tulosseurantaan, kertoo mitkä internetmarkkinoinnin taktiikat tuovat eniten kävijöitä ja kauppaa sivustollesi.
1. Yleiskatsaus
Hankinnan yleiskatsaus kertoo yhdessä näkymässä sivustollesi saapuneet kävijät kanavittain. Sekä näihin kanaviin liittyvät tiedot, hankinta, käyttäytyminen ja konversiot. Näistä löydät tietoja kuten uudet käyttäjät, välitön poistuminen prosenteissa, sivut/istunto, istunnon keskim. kesto, sekä konversiot jos tulosseuranta tai verkkokauppaseuranta on asetettuna.
2. Kanavat
Kanavat raportti kertoo aikalailla kaiken saman, kuin yleiskatsauskin. Lisäksi se antaa kuvaajan ja pystyt klikkaamaan eri kanavia ja näin pääset tarkempaan raporttiin, pelkästään kyseisen kanavan liikenteestä.
Nopea näkymä, mistä voit tarkitaa, että mistä kanavista se sivuston kauppa/yhteydenotot tulee. Suosittelen tutustumaan myös kanavakohtaisiin raportteihin.
3. Kaikki liikenne
Kaikki liikenne erottelee liikenteen tarkemmin kuin kanavat, sieltä näet mistä sosiaalisesta verkosta tai mistä hakukoneesta liikenteesi tulee. Jos adwordsissä on käytössä automaattinen koodaus, erottelee raportti myös maksullisen ja ilmaisen liikenteen googlesta.
Näet myös kaikista liikenteen lähteistä uusien käyttäjien määrän, poistumisprosentin jne. Pystyt jälleen myös klikkaamaan liikenteen lähdettä ja näin saat auki raportin pelkästään sen lähteen tiedoista.
4. Kaikki viittaukset
Kaikki viittaukset jättää raportista pois hakukoneet ja suoran liikenteen. Se sisältää siis verkkosivut/palvelut jotka lähettävät liikennettä sinun sivuillesi.
Klikkaamalla sivujen osoitteita, pääset katsomaan mitkä sivut sivustolta lähettää liikennettä sivuillesi. Laajassa sivustossa on hyvä nähdä, millaisilta sivuilta liikennettä saapuu.
5. Kampanjat
Kampanjat seuraavat liikennettä kävijöistä jotka tulevat sinun tai jonkun kolmannen osapuolen asettamista kampanjoista. Kampanjat käyttävät UTM-parametrejä, mitkä ovat liitettynä kävijän käyttämän url-osoitteen loppuun.
Kolme vaadittua parametriä, joita tarvitaan kampanjan seuraamiseen Google analyticsissä ovat kampanjan nimi (utm_campaign), kampanja/liikenteen lähde (utm_source) ja kampanjan media (utm_medium).
Esimerkki sähköpostikampanjan url-osoitteesta:
digimarkkinointi.fi/web-analytiikka/?utm_medium=email&utm_source=analytics-lista&utm_campaign=analytiikka-tarjous
Esimerkki adwordskampanjan url-osoitteesta:
digimarkkinointi.fi/google-analytics/?utm_medium=cpc&utm_source=google/cpc&utm_campaign=adwords-kampanjasi-nimi
Raportista löydät siis liikenteen tiedot, kampanjoittain. Kampanjan nimi löytyy vasemmalta, kuvassa DM Adwords SUOMI, kertoo seruaavaa, ”Digimarkkinointi | Adwords mainonta | Kohdealueena Suomi”
Tämä on erittäin tehokas tapa seurata digitaalisten kampanojoiden tehokkuutta.
Tässä ensimmäiset 5 raporttia, jotka löytyvät hankinta raportin alta, jatketaan ensi viikolla 5 seuraavaa.
Web analytics is the foundation for running a successful website. Without it, you are flying blind.
Jos siis sinun sivustollasi ei ole vielä kunnollista kävijäseurantaa, niin otahan yhteyttä ja korjataan asia pikimmiten ja ryhdytään kehittämään verkkonäkyvyyttäsi dataan perustuen.