• Analytiikka ja mittaaminen

Google Analytics – mistä kävijäsi tulevat? Osa 1

Haluat varmasti tietää miten kävijät löytävät verkkosivustosi? Kun tiedät sivustosi suurimmat liikenteen lähteet, voit paremmin suunnitella miten jatkossa käytät aikasi ja rahasi. Blogin tavoite on saada sinut ymmärtämään, miten Google analyticsin hankinta raportin avulla pystyt jatkossa lisäämään liikennettäsi ja kaupan määrää. Edellisissä Google analytics blogeissa kävimme lävitse seuraavat asiat: Google analyticsin asentaminen Google analyticsin käyttöliittymän […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Haluat varmasti tietää miten kävijät löytävät verkkosivustosi? Kun tiedät sivustosi suurimmat liikenteen lähteet, voit paremmin suunnitella miten jatkossa käytät aikasi ja rahasi. Blogin tavoite on saada sinut ymmärtämään, miten Google analyticsin hankinta raportin avulla pystyt jatkossa lisäämään liikennettäsi ja kaupan määrää.

Edellisissä Google analytics blogeissa kävimme lävitse seuraavat asiat:

  1. Google analyticsin asentaminen
  2. Google analyticsin käyttöliittymän perusteet
  3. Google analyticsin tavoitteiden asentaminen

Tänään keskitymme kysymykseen ”mistä sivustoni kävijät tulevat?” eli analyticsin raportoinnin ”hankinta”-osioon. Hankintaosion alta löytyy 10 erillistä raporttia, jotka kaikki kertovat hieman eri tavalla, mistä verkkosivustosi kävijät tulevat. Hakukoneista, sosiaalisista kanavista, muilta verkkosivuilta, sähköpostikampanjoista jne.

Tämä osio yhdistettynä tulosseurantaan, kertoo mitkä internetmarkkinoinnin taktiikat tuovat eniten kävijöitä ja kauppaa sivustollesi.

Google analytics navigaatio

1. Yleiskatsaus

Hankinnan yleiskatsaus kertoo yhdessä näkymässä sivustollesi saapuneet kävijät kanavittain. Sekä näihin kanaviin liittyvät tiedot, hankinta, käyttäytyminen ja konversiot. Näistä löydät tietoja kuten uudet käyttäjät, välitön poistuminen prosenteissa, sivut/istunto, istunnon keskim. kesto, sekä konversiot jos tulosseuranta tai verkkokauppaseuranta on asetettuna.

Yleiskatsaus

2. Kanavat

Kanavat raportti kertoo aikalailla kaiken saman, kuin yleiskatsauskin. Lisäksi se antaa kuvaajan ja pystyt klikkaamaan eri kanavia ja näin pääset tarkempaan raporttiin, pelkästään kyseisen kanavan liikenteestä.

kanavat

Nopea näkymä, mistä voit tarkitaa, että mistä kanavista se sivuston kauppa/yhteydenotot tulee. Suosittelen tutustumaan myös kanavakohtaisiin raportteihin.

3. Kaikki liikenne

Kaikki liikenne erottelee liikenteen tarkemmin kuin kanavat, sieltä näet mistä sosiaalisesta verkosta tai mistä hakukoneesta liikenteesi tulee. Jos adwordsissä on käytössä automaattinen koodaus, erottelee raportti myös maksullisen ja ilmaisen liikenteen googlesta.

Kaikki liikenne

Näet myös kaikista liikenteen lähteistä uusien käyttäjien määrän, poistumisprosentin jne. Pystyt jälleen myös klikkaamaan liikenteen lähdettä ja näin saat auki raportin pelkästään sen lähteen tiedoista.

4. Kaikki viittaukset

Kaikki viittaukset jättää raportista pois hakukoneet ja suoran liikenteen. Se sisältää siis verkkosivut/palvelut jotka lähettävät liikennettä sinun sivuillesi.

Kaikki viittaukset

Klikkaamalla sivujen osoitteita, pääset katsomaan mitkä sivut sivustolta lähettää liikennettä sivuillesi. Laajassa sivustossa on hyvä nähdä, millaisilta sivuilta liikennettä saapuu.

5. Kampanjat

Kampanjat seuraavat liikennettä kävijöistä jotka tulevat sinun tai jonkun kolmannen osapuolen asettamista kampanjoista. Kampanjat käyttävät UTM-parametrejä, mitkä ovat liitettynä kävijän käyttämän url-osoitteen loppuun.

Kolme vaadittua parametriä, joita tarvitaan kampanjan seuraamiseen Google analyticsissä ovat kampanjan nimi (utm_campaign), kampanja/liikenteen lähde (utm_source) ja kampanjan media (utm_medium).

Esimerkki sähköpostikampanjan url-osoitteesta:

digimarkkinointi.fi/web-analytiikka/?utm_medium=email&utm_source=analytics-lista&utm_campaign=analytiikka-tarjous

Esimerkki adwordskampanjan url-osoitteesta:

digimarkkinointi.fi/google-analytics/?utm_medium=cpc&utm_source=google/cpc&utm_campaign=adwords-kampanjasi-nimi

 

kampanjat

Raportista löydät siis liikenteen tiedot, kampanjoittain. Kampanjan nimi löytyy vasemmalta, kuvassa DM Adwords SUOMI, kertoo seruaavaa, ”Digimarkkinointi | Adwords mainonta | Kohdealueena Suomi”

Tämä on erittäin tehokas tapa seurata digitaalisten kampanojoiden tehokkuutta.

Tässä ensimmäiset 5 raporttia, jotka löytyvät hankinta raportin alta, jatketaan ensi viikolla 5 seuraavaa.

Web analytics is the foundation for running a successful website. Without it, you are flying blind.

Brian Clifton

Jos siis sinun sivustollasi ei ole vielä kunnollista kävijäseurantaa, niin otahan yhteyttä ja korjataan asia pikimmiten ja ryhdytään kehittämään verkkonäkyvyyttäsi dataan perustuen.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää