Me Suomen Digimarkkinoinnilla teemme dataan perustuvaa markkinointia. Tämän ytimessä on Google Analyticsin käyttö verkkosivuliikenteen mittaamiseen. Tämä blogiteksti ohjeistaa Google Analyticsin käyttöön, perusteisiin ja ohjeisiin eli löydät apua siihen, mitä kaikkea Google Analyticsistä löytyy ja millaisiin kysymyksiin voit Google Analyticsistä löytää vastauksia.
Google Analytics on Googlen tarjoama analytiikkatyökalu verkkosivuille, joka mittaa verkkosivun kävijävirtaa, sen laatua sekä käyttäytymistä verkkosivuilla. Mikä parasta, Google Analytics on täysin ilmainen työkalu, joten sinulla ei ole mitään syytä olla ottamatta tätä työkalua käyttöösi. Ani harvoin löydämme enää yrityksiä, joilla ei ole minkäänlaista kävijäliikennedataa verkkosivuiltansa.
Ennen kuin uppoudumme Google Analyticsiin, on hyvä muistuttaa, että jokaisen itseään kunnioittavan markkinoijan kannattaa lisätä Google Analytics verkkosivuille mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Suosittelemme tätä vahvasti, sillä Google Analytics ei pysty keräämään dataa jälkeenpäin, vaan Google Analyticsiin tallentuu liikennettä vain sen asennuksesta eteenpäin.
Jos tarvitset apua Google Analyticsin asennukseen, löydät apua täältä.
Pääset kirjautumaan Google Analyticsiin menemällä selaimella www.analytics.google.com sivulle ja kirjautumalla sisään tunnuksilla, joilla on pääsy verkkosivun Google Analyticsiin.
Google Analyticsin käytön perusteet
Tässä vaiheessa sinulla olisi siis hyvä olla asennettuna Google Analytics muutamaa kuukautta aikaisemmin, jotta saat katsauksesta mahdollisimman paljon irti.
Aloitetaan perusnavigaatiosta, joka näyttää seuraavanlaiselta. Käydään kaikki kohdat yksi kerrallaan läpi ja tutkitaan mihin kaikkeen eri osiot soveltuvat.
Home-näkymästä pääset näkemään yleisen katsauksen sivustoon, sen kävijöihin, reaaliaikaiseen kävijävirtaan sekä moneen muuhun yleiseen analytiikan mittaukseen liittyvien asioihin. Home-osiosta näet pienen yleisen tason vilkaisun kaikista analytiikan osa-alueista. Tämä saattaa riittää jo monelle tiedoksi siitä, missä mennään, mutta jos haluaa pureutua tarkemmin Google Analyticsin saloihin, kannattaa matkaa jatkaa syvemmälle.
Customisation-kohdasta voit kustomoida omia raportteja tai dashboardeja omien tavoitteidesi mukaan.
Real-time ominaisuus taas kertoo nimensä mukaisesti sivuston käytöstä reaaliaikaisesti. Osiosta pääset tarkastelemaan verkkosivujesi käyttöä esimerkiksi siitä, mistä liikenteen lähteestä kävijäliikenne on verkkosivuille saapunut ja mistä päin maailmaa tällä hetkellä sivuilla oleva liikenne on. Näkymää voi myös käyttää hyödyksi esimerkiksi testatessa laukeavatko Google Analyticsiin asennetut tapahtumat halutulla tavalla.
Audience / Yleisö, kertoo verkkosivujesi kävijöistä (lähes) kaiken
Yleisöistä saat tarkkaa tietoa siitä, ketkä verkkosivuilla ovat käyneet. Tietoa on helppo jalostaa siihen, ketkä ovat verkkosivujenne pääasiallista kävijäkuntaa ja hyödyntää tietoa esimerkiksi sosiaalisen median markkinoinnin kohdennuksissa tai Google Ads –kampanjoiden yleisöissä. Lisäksi hakusanamainonnassa voit hintatarjota klikeistä pääasialliselle käyttäjäkunnalle enemmän kuin muille potentiaalisille asiakkaille.
Löydät yleisöosiosta vastauksen ainakin näihin kysymyksiin:
- Mitä kieltä verkkosivukävijäsi puhuvat?
- Mistä maasta he tulevat?
- Mistä kaupungista he tulevat?
- Millä selaimella he surffaavat?
- Mikä on kävijän käyttöjärjestelmä?
- Mikä on kävijän palveluntarjoaja?
Acquisition / hankinta eli verkkosivujen kävijäliikenteen lähteet
Mistä liikenteen lähteistä verkkosivukävijät ovat?
Hankintaosio (Acquisition) kertoo vastauksen tähän kysymykseen.
Aluksi Acquisition -osiota kannattaa lähteä tutkimaan All Traffic –kohdasta, jossa pääset tarkemmin tutkimaan verkkosivujen liikenteen kanavia (Channels) sekä liikenteen lähde ja tulotapa –osioita (Source ja Medium), jossa pureudutaan hieman syvemmälle eri lähteisiin. Listausta ymmärtääksesi sinun täytyy kuitenkin tietää muutama yleinen liikenteen lähteeseen viittaava sana.
Organic Search / Orgaaninen liikenne Paid Search / Maksettu liikenne Direct / Suora liikenne Referral / Viittausliikenne Social / Sosiaalinen verkosto |
Googlen ilmaiset hakutulokset. Googlen maksetut hakutulokset Kirjanmerkit tai suoraan osoitekenttään kirjoitettu www-osoite, sekä tunnistamaton liikenne.Linkit muilta sivuilta omaan www-osoitteeseen. Facebook, LinkedIn, Instagram jne. |
Kun olet tunnistanut liikenteen lähteet, saat seuraavista palkeista selville tarkemmin liikenteen määrän:
- uusien verkkosivukävijöiden määrän,
- sessioiden lukumäärän sekä
- liikenteen käyttäytymisen analytiikkapisteet; poistumisprosentin (bounce rate), sivut per sessio lukumäärän keskiarvona sekä keskimääräisen session ajan.
Lisäksi pääset vertailemaan konversioiden määriä sekä konversioprosenttia eri liikenteen lähteistä, mikä auttaa sinua tekemään parempia markkinointipanostuksia käytössä olevissa euroillasi. Esimerkiksi, jos huomaat, että jostain kanavasta tulee keskimäärin parempaa ja relevantimpaa liikennettä kuin toisesta, voisi olla järkevämpää siirtää markkinointibudjettia kanavasta toiseen.
Behaviour / Käyttäytyminen eli verkkosivukävijöidesi käyttäytyminen verkkosivuilla
Käyttäytymisraportti kertoo mitä kävijät sivustollasi tekevät. Löydät vastauksen seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat sivuston suosituimmat sivut kävijämäärien mukaan? Mikä tekee näistä sivuista suosituimmat. Voisitko kenties “monistaa” sivua myös muihin verkkosivustosi aihekokonaisuuksiin?
- Suosituimmat laskeutumissivut (sivut, joilla sivustoosi saavutaan) Miten eri laskeutumissivut ovat toimineet? Onko jokin laskeutumissivu tuonut parempia tuloksia kuin toinen? Voitaisiinko laskeutumissivua hyödyntää paremmin markkinoinnissa?
- Suosituimmat poistumissivut (miltä sivuilta sivustoltasi poistutaan), Voitaisiinko tätä sivua parantaa jollain tavalla? Esimerkiksi uusimalla sivua niin, että kävijä löytää tiensä eteenpäin toisiin häntä mahdollisesti kiinnostaviin sisältöihin.
Conversions / Konversiot eli verkkosivuilla toivotut toimenpiteet
Konversiot määritetään Google Analyticsiin etukäteen esimerkiksi toisella Googlen ilmaisella työkalulla nimeltänsä Google Tag Manager, jonka avulla konversioseurannan asentaminen verkkosivuille on tehty melko helpoksi. Jos sinulla ei ole vielä yhtäkään konversiota asennettuna Google Analyticsin suosittelen lukemaan lisää konversioseurannasta sekä Google Tag Managerista täältä.
Jos sivuille tuodaan liikennettä eri liikenteen lähteistä esimerkiksi maksetun sosiaalisen median ja hakukonemarkkinoinnin kautta, voidaan konversioita määrittämällä ja tarkastelemalla nähdä tuovatko sivut niin sanotusti toivottuja tuloksia eli konversioita.
Yleisimmät mitattavat konversiopisteet, jotka löytyvät lähes jokaiselta sivulta, jotka tavoittelevat asiakkaita, ovat puhelinnumero- sekä sähköpostiklikkaukset ja yhteydenottolomakkeen lähetykset. Tässä tuleekin heti mieleen yleisesti kysytty kysymys, että miksi tarvitsen Google Analyticsin seuraamaan dataa, kun tiedän puhelujen lukumäärän sekä sähköpostia laittaneiden sekä lomakkeiden lähetykset omasta takaa.
Vastaus kysymykseen on, että Google Analyticsin avulla saat tietää tarkemmin, mitä kautta yhteyttä ottanut asiakas sivustolle tuli, kuinka monta sivua hän ennen konvertoitumistaan selasi ja niin edelleen. Markkinoijan on vaikeampi pysyä itse perässä liidiluvuissa tai lähes mahdotonta saada tietää, mistä markkinointikanavasta kävijä on konvertoitunut tai miltä laskeutumissivulta toivottu toimenpide on saavutettu.
Verkkokaupoilla konversioista löytyy vielä oma osionsa nimittäin E–commerce seuranta, eli pääset seuraamaan verkkokauppaostojasi myös Google Analyticsissä ja tarkastelemaan, mistä liikenteen lähteestä saat eniten kauppaa.
Lue lisää verkkokaupoille suunnatusta markkinoinnista: Onko verkkokauppasi analytiikka ajan vaatimassa kunnossa?
Muista kuitenkin ottaa huomioon konversioiden attribuutiomallinnus. Google Analytics antaa “kunnian” konversioista viimeiselle liikenteen lähteelle ennen konversiota kun taas Google Adsissä voimme tarkemmin määritellä kuinka konversiot arvotetaan.
Pääset lukemaan lisää attribuutiomallinnuksesta linkin takaa: Attribuutiomallinnus: anna arvo konversioista niille kanaville, joille se kuuluu
Google Analytics ja GDPR
Google Analytics kerää verkkosivuliikenteen dataa evästeiden kautta. Ota huomioon nykyinen GDPR-asetus ja sen kiristynyt tulkinta. Lue lisää GDPR:stä ja sen tulkinnasta lisää: GDPR ja evästeet.
Yhteenveto
Google Analytics on yksi markkinoinnin mittaamisen tärkeimpiä työkaluja. Sen avulla keräät verkkosivuiltasi dataa ja sen avulla teet parempia markkinointipäätöksiä. Google Analyticsin avulla muun muassa näet, kuinka monta kävijää verkkosivuillasi vierailee, mistä lähteestä kävijä on sinne saapunut ja kuinka kauan kävijä sivuilla vierailee mainitsemattakaan jokaiselle yritykselle elintärkeää konversiodataa.
Hyödynnä Google Analyticsin tarjoama data tehokkaasti omissa markkinointitoimenpiteissä muun muassa seuraamalla kävijäliikenteen lähteitä ja siirtämällä markkinoinnin kanavakohtaista painopistettä. Lisäksi tutkimalla verkkosivujesi parhaiten konvertoituvia laskeutumissivuja ja ohjaamalla liikennevirtaa näille laskeutumissivuille tehostat sisältömarkkinointisi toimia – unohtamatta uusia konversiopisteitä tehostaaksesi dataan perustuvaa markkinointia.
Google Analyticsin käytössä ota huomioon myös, että tavoitteena ei ole pelkästään datan kerääminen vaan datan hyödyntäminen markkinoinnissa.
Jos sinulla tai yritykselläsi on halua kehittää Google Analyticsin parempaa hyötykäyttöä, otathan meihin yhteyttä täältä.
Kun haluat oppia lisää markkinoinnista Googlen avulla, lataa maksuton Google Ads –oppaamme!