• Analytiikka ja mittaaminen

Google Analyticsin Asentaminen

Google Analytics on tärkeä työkalu digitaalisen markkinoinnin onnistumiseen. Lue miten tämä ilmainen, mutta tehokas työkalu asennetaan verkkosivustolle.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Jokaisella yrityksellä on nykyään verkkosivut. Jos yrityksellä ei ole verkkosivuja, tuntuu kuin yritystä ei olisi edes olemassa. Kun upeat verkkosivut on rakennettu, niin alkaa kiinnostamaan se mitä siellä tapahtuu? Käykö verkkosivuilla kukaan? Mistä verkkosivujen kävijät saapuvat?
Työkalu, joka vastaa näihin kysymyksiin, on Google Analytics. Työkalu on ilmainen, mutta se ei tosiaankaan tarkoita, että kyseessä olisi huono vaihtoehto sivuston tapahtumien seuraamiseen. Google Analytics on oikeastaan web-analytiikan standardi. Google Analytics asentaa verkkosivustosi jokaiselle sivulle koodinpätkän, jonka avulla pystytään keräämään tietoa kävijän liikkeistä verkkosivustollasi.
Google analytics on todella tärkeä työkalu digitaalisen markkinoinnin onnistumiseen.
Käydään siis lävitse, miten tämä ilmainen, mutta tehokas työkalu asennetaan verkkosivustolle.

1. Google tilin hankkiminen

Saadaksesi Google Analyticsin käyttöön, tarvitset aluksi Google-tilin. Jos sinulla on jo gmail-tili voit käyttää sitä. Jos ei, käy luomassa sellainen täällä.

2. Google analyticsin asentaminen vaiheittain

1. Google-tilin hankinnan jälkeen siirry Googlen markkinointialustalle ja valitse oikeasta yläkulmasta ”create an account” -linkki.
2. Nyt voit kirjautua äsken luomillasi Google-tilin tunnuksilla sisään. Klikkaa kohdasta start using Google Analytics ”sign up”
3. Saavut sivulle, jossa lisäät uuden verkkosivun. Tilin nimeksi suosittelen yrityksesi nimeä ja verkkosivusi nimeksi verkkosivusi osoitetta www.verkkosivusi.fi (näin jos haluat jatkossa tiliisi useamman sivuston, erotat ne helposti toisistaan.)
4. Tämän jälkeen lisäät verkkosivusi osoitteen ja valitset sopivan toimialan. (jos sopivaa toimialaa ei heti löydy, valitse other/muu)
5. Valitse maaksi Suomi ja katso, että aikavyöhyke muuttui oikeaksi.
6. Data sharing settings, nämä kohdat voit jättää oletusarvoihin. (alla niille lyhyet selitykset)
With other Google products only
– Jaat analytiikan tiedot esimerkiksi Adwords-tilisi kanssa.
Anonymously with Google and other
– Pystyt vertailemaan sivustoasi muiden saman toimialan sivustojen kanssa.
Technical Support
– Annat luvan Googlen tekniselle tuelle päästä analytics dataasi ja auttaa mahdollisten ongelmien kanssa.
Account specialists
– Google-asiantuntijat voivat käydä datasi lävitse ja ehdottaa parannuksia tiliisi.
7. Klikkaa vain ”Get your Tracking ID” ja hyväksy palveluehdot
8. Päädyt sivulle, jossa on seurantakoodisi.
<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-xxxxxxxx-x', 'auto');
ga('send', 'pageview');

</script>
– tämä tulee lisätä jokaiselle verkkosivusi sivulle <head> tagien väliin, juuri ennen sulkevaa </head> tagia. (Huom! Älä kopioi blogin koodia, koska se ei toimi. Käytä omaasi.)
Jos html- ja head-tagit ovat sinulle aivan hepreaa, tarvitset tähän ammattilaisen apua.
Tietyissä julkaisujärjestelmissä kuten:
  • Drupal https://www.drupal.org/project/google_analytics
  • WordPress https://wordpress.org/plugins/google-analytics-for-wordpress/
  • Joomla http://extensions.joomla.org/extensions/site-management/analytics/site-analytics-google-based
Näissä on olemassa lisäosia, joiden avulla Analytics seurantakoodin voi lisätä sivustoon helposti. (Linkit niihin järjestelmien nimien perässä.)
9.  Google päivittää analytiikan dataa n. 4h sykleissä. Uusien sivustojen kanssa tilin vahvistamiseen, sekä datan ilmestymiseen saattaa mennä jopa 24 tuntia.

Miten saat hyödyt irti Google Analyticsista?

Nyt sivustollesi on asennettuna Google Analytics. Kerromme toisessa blogissamme, miten tästä seurannasta saa hyödyt irti.
  • mitä kaikkea Google Analyticsin käyttöliittymästä löytyy?
  • mitä kannattaa seurata?
  • miten lisäkonfiguroinnilla saadaan analyticsistä lisää tehoja irti?

Web-analytiikasta on kirjoitettu kirjoja ja yleisesti ottaen se on todella laaja aihe, jos se alkaa kiinnostaa enemmänkin, suosittelen lukemaan,

  • Brian Cliftonin – Advanced web metrics with Google Analytics
  • Avinas Kaushik – Web Analytics 2.0: The art of online accountability and science of customer centricity

Yksi hyvä vaihtoehto on myös seurata meidän blogia ja laittaa aihe-ehdotuksia sekä kysymyksiä analytiikasta.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää