Verkkosivuston uskottavuus. Ensimmäisenä itselleni termistä tulee mieleen klassikkosanonta ”älä usko kaikkea mitä internetissä sanotaan”. Mielestäni tämä on hyvä lähtökohta internetin käyttämiseen, mutta mikä sitten on uskottavaa ja mikä ei? Tämä on asia minkä kanssa asiakkaannekin varmasti kipuilevat, kun he etsivät tietoa, palveluita tai tuotteita mitä he tarvitsevat.
- Mitä uskottavuus on?
- Miksi uskottavuus on tärkeää?
- Mitkä asiat tekevät verkkosivustostanne uskottavan?
Mitä uskottavuus on?
Uskottavuus rakentuu luotettavuudesta ja asiantuntijuudesta. Luotettavuus rakentuu sellaisista asioita kuten tasapuolisuudesta, totuudesta ja rehellisyydestä, kun taas asiantuntijuus rakentuu kokemuksesta, älykkyydestä ja taitavuudesta. Nämä kaksi asiaa yhdistämällä saavutetaan uskottava olemassaolo internetissä. Puutteet jommassakummassa aiheuttaa alentuneen uskottavuuden.
Yleisesti uskottavuus jaetaan neljään tyyppiin:
Kaikessa yksinkertaisuudessaan verkkosivuston uskottavuus tarkoittaa sitä, että sivusto on suunniteltu luotettavaksi ja tietoa antavaksi kokonaisuudeksi. Tämä sama uskottavuus tulisi näkyä myös yrityksenne koko digitaalisessa brändissä.
Miksi uskottavuus on tärkeää?
- Yrityksellänne on paljon rahaa ja resursseja pelissä.
- Internet ei ole menossa mihinkään, todennäköisesti sen käyttö kasvaa kasvamistaan.
- Verkkosivunne on potentiaalisen asiakkaanne ensimmäinen kosketuspiste yritykseenne.
- Internetissä on saatavilla massiiviset määrät uskottavaa tietoa, mutta tällä löytyy vastapaino eli, internetissä on saatavilla massiiviset määrät ei niin uskottavaa tietoa.
- Internetissä olemassa oleminen on elinehto yrityksenne toiminnalle.
Yrityksenne saavuttaa strategisen kilpailuedun kilpailijoihinne nähden, ottamalla uskottavuuden huomioon verkkosivuillanne. Tällä tavoin uskottavuus tulee vaikuttamaan myös teidän liikevaihtoonne.
Uskottava verkkosivusto:
- tekee positiivisen mielikuvan yrityksestä
- saa kävijät käyttämään sivustoa mielellään
- saa sisällöt puhuttelemaan kävijää
- saa kävijän tekemään jonkin toiminnon esim. liittymään sähköpostilistalle
- kääntää kävijän ostavaksi asiakkaaksi tai liidiksi.
Mitkä asiat tekevät verkkosivustostanne uskottavan?
1. Design
Kävijät arvioivat verkkosivuja sen ulkoasun mukaan ja visuaalisesti viehättävät sivut luovat luotettavuuden ja asiantuntijuuden tunteen. Tässä muutama esimerkki mitä kannattaa varmistaa sivustolla olevan kunnossa: yleinen visuaalinen ulkoasu sopii brändiin ja sivuston tarkoitukseen, layout, fontit ja kuvat. Älä esimerkiksi käytä kuvapankkikuvia, vaan panosta oikeisiin yrityksenne toimintaa hahmottaviin kuviin. Tuo ihmiset työn takana esiin niin kuvituskuvissa, kuin henkilökunnan esittelyissäkin.
Tutustu: Visuaalinen suunnittelu
Tutustu: Millainen on luotettava brändi?
2. Lähteet
Tarjoa kävijälle mahdollisuus tarkastaa sivustollasi oleva informaatio ulkoisesta lähteestä, kuten tieteellisistä julkaisuista ja lainauksista. Vaikka ihmiset eivät avaisi näitä linkkejä, niin niiden olemassaolo luo uskottavuutta. Kaikki väittämät verkkosivuilla pitäisi pystyä todistamaan kolmannen osapuolen toimesta. Jos yrityksestäsi kirjoitetaan uskottavalla verkkosivustolla, muista linkittää myös omalta sivustoltasi tänne.
3. Blogi
Blogi voi olla nimettynä sivustolla esimerkiksi juuri blogina, artikkeleina tai vaikkapa uutisina. Tärkeintä, että tähän osioon saadaan tuotettua ”hyvää” sisältöä. Aktiivinen blogin ylläpitäminen näyttää kävijälle, että sivustoa päivitetään jatkuvasti. Aktiivinen ilmaisen sisällön jakaminen sivustollasi kertoo myös siitä, että olet asiantuntija. Vinkki vitonen; jos blogia ei pystytä aktiivisesti päivittämään tulee harkita kirjoitusten julkaisupäivämäärien piilottamista kävijöiltä. Toinen hyvä vaihtoehto on sisällöntuotannon ulkoistaminen ammattilaiselle.
Tutustu: Sisältömarkkinointi-palveluumme
Tutustu: Näin saat asiakkaan ostamaan
4. Näkyvyys Googlessa
Miten sijoitut yrityksesi liiketoimintaan liittyvillä avainsanoilla Googlessa?
Tämä on idioottivarma tapa saada relevantteja kävijöitä sivustollesi sekä parantaa yrityksesi uskottavuutta. Kuvittele tilanne, että mitä tahansa liiketoimintasi ympäriltä Googlesta haetaan, nousee sinun sivustosi siellä aina näkyviin.
Miltä brändisi näyttää Googlessa?
Mitä hakijat näkevät, kun he Googlaavat yrityksesi nimen? Jos hakutulosten ensimmäisellä sivulla on negatiivisia arvosteluita ja kokemuksia yrityksestäsi, mitä luulet haluavatko he ostaa sinulta mitään?
Tutustu: Hakukoneoptimointi
5. Erityisosaaminen
Onko työntekijöilläsi erityisosaamista? Tuo tämä esiin työntekijäesittelyjen yhteydessä. Lisäksi jos toimitte yhteistyössä jonkin arvostetun organisaation kanssa, kuten valtiollisen toimijan, yliopiston ja tutkimuslaitoksen, tämä tulisi mainita sivustollanne.
6. Arvostelut ja kokemustarinat
Tuo kävijöille näkyviin arvostelut ja kokemukset tuotteistasi/palveluistasi. Muista, että niiden tulee olla oikeiden ihmisten tekemiä. Käytä ihmisten oikeita kuvia ja nimiä, kävijät luottavat tällaiseen sisältöön. Suosi videosisältöä ja tue sitä tekstisisällöllä. Nosta myös sivustollesi esiin, jos jokin ulkopuolinen taho arvostelee myynnissä olevia tuotteitasi. Koeta saada tarina sivustollesi, jossa on keskiössä kuuluisa henkilö, joka sopii brändi-imagoosi.
7. Olemassa olevat asiakkaat ja hinnat
Tarjoa kävijälle jonkinlainen lista olemassa olevista asiakkaistasi ja tuo mahdollisuuksien mukaan hinnat esille sivustollasi. Tämä ei ole kovinkaan yleistä B2B-maailmassa, mutta hinta on kuitenkin se ensimmäinen asia minkä asiakkaasi haluaa sinusta tietää.
8. Yhteydenottotavat
Itsestään selvää, mutta tarjoa kävijällesi yhteydenottoon tarkoitettu sivu, mistä löytyy yhteystiedot yleiseen yhteydenottoon ja yrityksesi työntekijöihin. Erilaiset yhteydenottotavat voivat olla käänteentekevä asia, kaikki eivät haluat soittaa, lähettää sähköpostia tai täyttää lomaketta.
Loppusanat
Uskottavuus on siis oikeastaan kaikki kaikessa, jos haluat verkkosivustosi konvertoivan kävijät liideiksi ja ostaviksi asiakkaiksi. Brändisi maine, tarjolla oleva sisältö, ulkoasu, saavutettavuus sekä teknisten ongelmien välttäminen ovat tärkeimmät asiat mihin tulisi kiinnittää huomiota. Kävijät tekevät päätöksen pysymisestä tai poistumisesta yleensä sekunneissa. Tulevat sukupolvet tulevat entistä enemmän tekemään päätöksiä verkossa tapahtuvan kanssakäymisen kautta. Älä siis jää kilpailijoidesi jalkoihin nyt tai tulevaisuudessa.
PS.
Voimme auttaa yritystänne verkkosivuston uskottavuuteen liittyvissä asioissa. SEO-CRO auditointi on hyvä ensiaskel, jolla saat kattavan katsauksen verkkosivustosi nykytilasta ja konkreettisen toimenpidelistan siitä mitä sivustollasi voisi parantaa hakukoneoptimoinnin ja konversio-optimoinnin näkökulmasta. Tutustu SEO-CRO auditointiin SEO-asiantuntijamme Jonin kertomana lisää alla olevasta videosta.
[divider width=”1px”]
Lukulista:
- Visuaalinen suunnittelu
- Millainen on luotettava brändi?
- Sisältömarkkinointi
- Näin saat asiakkaan ostamaan
- Hakukoneoptimointi
Lähteet:
Alsudani, F., Casey, M. The Effect of Aesthetics on Web Credibility. University of Surrey
Fishkin, R. Proving Trust on the Web. Moz.com
Fogg, B. J. What Makes a Website Credible? Persuasive Technology Lab, Stanford University
Laja, P. Website Credibility: A 39-Point Checklist. CXL.com
Wathen, C. N., Burkell, J. Believe It or Not: Factors Influencing Credibility on the Web. University of Western Ontario