• Google Ads

Google Shopping – Vihdoinkin Suomessa

Google Shopping on virallisesti Suomessa. Vuosien odotus on palkittu ja verkkokaupat saavat entistä enemmän näkyvyyttä hakutulossivuilla.

Tiia Koskelo

Chief Services Officer

Google Shopping on vuosien odotuksen jälkeen saapunut Suomeen. Lue tästä, kuinka se toimii ja mitä sen käyttöönotto vaatii verkkokauppiaalta.

Mitä Google Shopping on?

Google Shopping on kampanjatyyppi, jonka avulla jälleenmyyjien on helppo mainostaa tuotteitaan – oli kyseessä sitten kivijalka- tai verkkokauppa. Avasin aiemmin blogissani eri kampanjatyyppejä ja kerroin pääpiirteet myös Google Shoppingista.

Shopping-mainoksien tarkoituksena on esitellä asiakkaalle tuote ennen yrityksen verkkosivuille päätymistä. Toisin sanoen asiakkaalle annetaan mahdollisuus tutustua tuotteisiin ennen kuin hän päättää, mitä tuotetta tarkastelee tarkemmin ja siirtyy yrityksen verkkosivustolle.

Google Shopping rantautui Pohjoismaihin jo muutama vuosi sitten ja sen myötä olemme odottaneet, milloin Shopping saadaan myös Suomeen. Pienten markkinoidemme vuoksi emme saaneet vuosikausiin käyttää Google Shoppingia vielä suomenkielisenä, mutta kansainvälinen verkkokauppa pystyi sitä kuitenkin jo hyödyntämään. Luodaksesi Shopping-kampanjan, täytyy sinulla olla Kauppiasportaali-tili. Kauppiasportaaliin lisätään kaikkien jälleenmyytävien tuotteiden tiedot, joita sitten käytetään mainoksissa. Kauppiasportaali toimii niin sanotusti tietosyötteenä, jota päivittämällä tiedot päivittyvät myös mainoksiin. Kampanjoita hallitaan Ads-tilissä, joten Kauppiasportaali on linkitettävä Ads-tiliin. Kampanjan pohjalta Google luo automaattisesti Shopping-mainoksesi.

Shopping-mainokset

Shopping-mainokset tarjoavat jälleenmyyjille hyvin näkyvyyttä Googlessa ja lisäävät myyntiä sekä liidejä niin kivijalka- kuin verkkokaupoissakin. Mainokset ovat monipuolisempia ja näyttävämpiä kuin Adsin tekstimainokset, sillä ne sisältävät myytävien tuotteiden tarkat tiedot ja kuvan. Näihin tietoihin kuuluvat mainoksen otsikkona toimiva tuotteen nimi, tuotekuva, tuotteen hinta ja jälleenmyyjänä toimivan yrityksen nimi.

google-shopping

Missä mainokset näkyvät?

Mainokset voivat näkyä Googlessa ja hakukumppanien sivustoilla. Voit kampanjan asetuksista päättää haluatko näyttää Shopping-mainoksiasi kaikilla hakukumppanien sivustoilla vai pelkästään Googlen hakutulossivulla.

Mainosten näkyminen Googlessa tapahtuu samalla periaatteella kuin tekstimainoksissakin. Kuitenkaan Shopping-kampanjoissa ei määritellä avainsanoja, vaan Google näyttää mainoksiasi silloin, kun mainos on Kauppiasportaalin tietosyötteen attribuuttien mukaan hakuun osuva. Eli kun hakija hakee Googlesta esimerkiksi Adidaksen juoksukenkiä, jälleenmyyjän Shopping-mainos Adidaksen juoksukengistä tulee näkyviin Googlen hakutulossivulle.

Muistat varmaan, kun Google poisti hakutulossivultaan oikean laidan mainospaikat pöytäkoneilla näytettävistä hakutuloksista. Maissa, joissa Shopping on ollut käytössä, oikea laita täytettiin Shopping-mainoksilla ja niin tulee olemaan myös Suomessa.

Toimii kivijalka- että verkkokaupoille

Shopping-mainokset toimivat erityisen hyvin isoille verkkokaupoille, mutta sen on osoitettu lisäävän myös kivijalkakauppojen kävijämääriä. Kivijalkakaupat voivat näyttää paikallisten tuotteiden mainosta hakijoille, jotka etsivät Googlesta heidän lähettyviltään. Kun hakija klikkaa Shopping-mainosta ja siirtyy Googlen isännöimälle sivulle, hakijalle näytetään kauppasi tiedot, kuten aukioloaika ja osoite. Sivulta on mahdollista soittaa myös suoraan yrityksen puhelinnumeroon tai esimerkiksi hakea reittiohjeet kauppaan. Verkkokaupoissa mainosta klikannut hakija voidaan ohjata suoraan yrityksen verkkokaupan tuotesivulle, jotta ostoksen suorittaminen olisi mahdollisimman helppoa.

Kuva: Paikallisen tuotteen -mainos.

Shopping vs. Ads

On vielä vaikea arvioida Shoppingin tehoja Suomessa verrattuna Adsin tekstimainoksiin, mutta tiedämme että Shopping-mainokset päihittävät tekstimainokset muussakin kuin tuotekuvien tuomassa näyttävyydessä – nimittäin mobiilimainosten sijoituksessa.

Shopping-mainokset ovat saaneet korkeamman klikkausprosentin kuin tekstimainokset.

Mobiilissa Shopping-mainokset tulevat Googlen hakutulossivulla näkyviin tekstimainosten yläpuolelle, jolloin hakijan katse kiinnittyy ensin Shopping-mainoksiin. Tämän vuoksi maailmalla Shopping-mainokset ovat saaneet korkeamman klikkausprosentin kuin tekstimainokset. Toisaalta korkeamman klikkausprosentin vuoksi se myös voi koitua kalliimmaksi kuin tekstimainokset.

Shopping-mainoksilla voit valita myös hintatarjoukset yksittäisille tuotteille tai kategorioille, kun olet asettanut ne omiksi tuoteryhmikseen. Shopping-kampanjoita on myös helpompi hallinnoida, kun taas tekstimainoksissa on enemmän joustavuutta mainosviestin ja näkyvyyden suhteen.

Yhteistä molemmissa Shopping- että tekstimainoksissa on se, että maksat vain silloin, kun mainostasi klikataan. Erityisen hyvin Shopping-mainostaminen sopii isoille verkkokaupoille, kun taas tekstimainokset palvelua tarjoaville yrityksille.

Kaksinkertaista hakutulossivulla näkyminen

Shopping-mainokset päihittävät tekstimainokset myös siinä, että yksi mainostaja voi mainostaa Shoppingin ansioista kaikkia hakua vastaavia tuotteita yhtäaikaa. Tekstimainoksissa vain yksi mainos voi näkyä yhdeltä domainilta kerrallaan, kun useampi Shopping-mainos yhdeltä jälleenmyyjältä voi näkyä yhtäaikaa samassa hakutuloksessa.

Haun ollessa osuva, yksi yritys voi näyttää sekä tekstimainosta että Shopping-mainoksia yhtäaikaa. Voit siis kaksinkertaistaa hakutulossivulla näkymisen. Kannattaa siis laittaa jo mietintään, mitä sinun yrityksesi voisi saavuttaa näillä molemmilla.

Yhteenveto

Erityisesti Yhdysvalloissa Google Shopping on ollut jo pitkään menestys ja jopa Ruotsissa sitä on päästy käyttämään, mutta Suomeen se saapui vasta nyt. Uskomme kuitenkin, että pian odotus palkitaan ja kunhan tarpeeksi moni mainostaja ottaa kampanjatyypin käyttöön, pääsemme vertailemaan tehoja ja kannattavuutta ”normaaleihin” kampanjoihin nähden.

Google tuo jälleenmyyjät sinne, missä ostavat asiakkaat jo etsivät heitä. Saat Shopping-mainoksen avulla tuotteen kuvan, hinnan ja kauppasi nimen aivan asiakkaidesi silmien alle. Shopping-mainokset erottuvat joukosta paremmin tuotekuvien ansiosta ja hakija voi jo mainoksesta nähdä, mitä mainostajalla on tarjota. Tämä helpottaa hakijan ostopäätöstä ja tulemme käyttämään tätä kampanjamuotoa verkkokauppa-asiakkaillamme.

Mikäli mieleesi heräsi kysymyksiä Google Shoppingista tai vaikka ihan yleisesti digitaalisesta markkinoinnista, ota reippaasti yhteyttä, niin ratkotaan ongelmia yhdessä.

 

Ota yhteyttä tästä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää