• Google Ads

Kuinka valitset kampanjantyypin oikein?

Tiedätkö jo, mikä on yrityksellesi paras tapa mainostaa Google-sivustoissa? Tässä blogitekstissä käydään läpi eri kampanjatyyppejä ja miten se, minkä tyypin valitset, vaikuttaa Google-sivustoilla näkymiseen. MISSÄ MAINOKSESI NÄKYVÄT Kun päätät aloittaa Google-mainonnan, sinun täytyy miettiä, missä verkostossa haluat yrityksesi mainosten näkyvän ja missä formaatissa haluat niiden olevan. Google-sivustoilla näkyminen pitää sisällään Googlen hakutulossivustot ja Googlen hakukumppanisivustot. […]

Tiia Koskelo

Chief Services Officer

Tiedätkö jo, mikä on yrityksellesi paras tapa mainostaa Google-sivustoissa? Tässä blogitekstissä käydään läpi eri kampanjatyyppejä ja miten se, minkä tyypin valitset, vaikuttaa Google-sivustoilla näkymiseen.

MISSÄ MAINOKSESI NÄKYVÄT

Kun päätät aloittaa Google-mainonnan, sinun täytyy miettiä, missä verkostossa haluat yrityksesi mainosten näkyvän ja missä formaatissa haluat niiden olevan. Google-sivustoilla näkyminen pitää sisällään Googlen hakutulossivustot ja Googlen hakukumppanisivustot.

Googlen hakutulossivustot näyttävät mainoksia Google-haussa, Google Playssä, Google Shoppingissa sekä Google Mapsissä. Hakukumppanisivustoihin kuuluvat hakukumppanien verkkosivustot, joilla mainoksia näytetään yhteistyössä Googlen kanssa. Hakukumppanisivustoihin kuuluu satoja Googlen ulkopuolisia verkkosivustoja sekä YouTube ja muut Googlen sivustot. Google-mainokset voivat näkyä sijoitteluina myös esimerkiksi mobiilisovelluksissa.

VALITSE KAMPANJATYYPPI

Kun tiedät liiketoimintasi mainonnan tavoitteet, täytyy sinun valita oikea kampanjatyyppi niiden mukaan. Kun valitset kampanjatyypin oikein, varmistat mainostesi näkyvyyden sinulle kannattavissa sivustoissa. Kampanjatyyppeihin kuuluvat hakuverkosto Display-valinnalla, vain hakuverkosto, vain Display-verkosto, Shopping, Video ja Universaali sovelluskampanja.

 

Adwords

Myös mainosten eri formaatit määrittävät sen, missä verkostoissa mainoksesi voivat näkyä. Voit valita verkostot, joissa haluat mainostesi näkyvän, mutta kaikissa verkostoissa eivät kaikki mainosformaatit näy. Esimerkiksi Googlen hakuverkostossa näkyvät vain tekstimainokset ja Google Display -verkostossa näkyvät taas vuorostaan sekä teksti-, kuva- että videomainokset.

HAKUVERKOSTO DISPLAY-VALINNALLA

Hakuverkosto Display-valinnalla -kampanjatyypin avulla tavoitat asiakkaita Google-hakujen kautta tai kun asiakas vierailee Googlen hakukumppanisivustoilla. Mainokset voivat olla useassa eri formaatissa ja ne voidaan kohdistaa avainsanojen tai asiakkaan kiinnostuksen kohteiden mukaan. Näin mainoksiasi näytetään potentiaalisille asiakkaille kohdistustapasi mukaan.

Paras mahdollisuus suuren asiakasjoukon tavoittamiseen.

Kampanjatyyppi ”hakuverkosto Display-valinnalla” on yksi valinta silloin, kun yrityksesi on uusi ja haluat tavoitella suurta asiakasjoukkoa tunnettavuuden nostamiseksi. Tämän kampanjatyypin avulla mahdollistetaan mainosten näkyvyys useilla eri sivustoilla, joten tunnettavuuden saavuttaminen voi olla nopeaa, mutta myöskin kallista.

VAIN HAKUVERKOSTO

Kampanjantyyppi ”vain hakuverkosto” on oikea valinta silloin, kun haluat mainostesi näkyvän vain Googlen hakuverkostossa hakutulosten yhteydessä.

”Vain hakuverkosto” on hyvin yleinen valinta kampanjatyypiksi, sillä tätä kampanjatyyppiä käyttäessäsi tiedät koko ajan, missä mainoksesi näkyvät, kun taas mainokset tyypillä ”hakuverkosto Display-valinnalla” voivat näkyä useissa eri sivustoissa.

Mainokset näytetään asiakkaalle avainsanojen mukaan, joten mainonta voidaan rakentaa erittäin tarkaksi ja ollaan hyvin perillä muun muassa mainonnan kuluista ja sen kannattavuudesta. Mainosten kohdistaminen on helppoa, kun asiakas jo valmiiksi etsii palveluitasi tai tuotteitasi.

VAIN DISPLAY-VERKOSTO

Kampanjatyyppi ”vain Display-verkosto” on ratkaisu silloin, kun haluat mainostesi näkyvän avainsanojen liittyessä sivuston sisältöön. Mainoksesi näkyvät siis sijoitteluina, kun verkkosivuilta tai sovelluksista löytyy sisältöä yritykseesi tai asiakkaiden kiinnostuksen kohteisiin liittyen. Voit helposti tavoittaa esimerkiksi urheilusta kiinnostuneita asiakkaita Googlen kumppanisivustojen verkostosta.

Kampanjatyyppi ”vain Display-verkoston” avulla saavutat tunnettavuutta suuren yleisön keskuudessa ja tämän kampanjatyypin tarkoituksena onkin vahvistaa brändiäsi. ”Vain Display-verkosto” mahdollistaa myös useiden mainosmuotojen käyttämisen. Jos olet mainonnassa vasta-alkaja, ole tarkkana mainosten asetusten, kohdistuksen ja hintatarjousten kanssa, sillä väärin tehtynä mainonta saattaa koitua erittäin kalliiksi.

SHOPPING

Jos yritykselläsi on verkkokauppa ja Google-kauppiaskeskustili, Shopping kampanjatyyppi mahdollistaa verkkokauppasi tuotteiden mainostamisen Googlen hakukumppanien sivustoilla.

Shopping-mainoksien tarkoituksena on esitellä asiakkaalle tuote ennen yrityksen verkkosivuille päätymistä. Toisin sanoen asiakkaalle annetaan mahdollisuus tutustua tuotteisiin ennen kuin hän päättää, mitä tuotetta tarkastelee tarkemmin ja siirtyy yrityksen verkkosivustolle.

Shopping-mainoksilla ohjataan käyttäjä suoraan yrityksen tuotesivulle, että asiakkaan on mahdollisimman vaivatonta suorittaa ostos. Shopping-mainokset sisältävät tarkat tiedot tuotteesta sekä tuotekuvan. Googlen uudistusten myötä myös Shopping-mainosten on mahdollista näkyä esimerkiksi Google Mapsissä.

Shopping-kampanjat eivät kuitenkaan vielä ole saatavilla Suomessa pienten markkinoiden vuoksi, mutta ainakin me täällä Digimarkkinoinnilla odotamme niiden käyttöönottoa myös Suomeen.

VIDEO

Videomainokset ovat hyvä tapa tavoittaa asiakkaita YouTubessa ja muualla verkossa. Videomainokset ovat hyvin tehtynä houkuttavia ja tuovat hyvin tunnettavuutta brändillesi ja tuotteillesi.

Videokampanjatyypillä mainostetaan videomainoksia muun muassa YouTubessa sekä Google Display-verkoston sivustoilla ja sovelluksissa. TrueView-mainoksia voidaan luoda AdWordsin avulla, kun videosi löytyy YouTubesta. Maksat TrueView-mainoksistasi vain silloin, kun videotasi on katsottu 30 sekuntia tai katsoja klikkaa mainostasi. TrueView-mainoksissa YouTube-katsojat valitsevat itse, mitä mainoksia katsovat, joten maksat näyttökerrasta vasta, kun katsoja on vuorovaikutuksessa videosi kanssa.

TrueView-mainoksia on kahta eri tyyppiä: In-Stream ja Video Discovery. In-Stream-mainokset ovat niitä, jotka esimerkiksi YouTubessa pomppaavat esiin ennen varsinaista videota. Videomainokset voidaan ohittaa vasta, kun mainos on pyörinyt vähintään viisi sekuntia. Video Discovery -mainokset vuorostaan näkyvät pikkukuvana videostasi, jonka klikkaaminen vie itse videoon.

UNIVERSAALI SOVELLUSKAMPANJA

Mainosta sovellustasi hakuverkostossa, Display-verkostossa ja YouTubessa.

Kun sinulla on valmis Android-sovellus, helppo tapa mainostaa sitä on rakentaa universaali sovelluskampanja. Sovellus-mainoksiasi voidaan näyttää kaikissa Googlen sivustoissa. Tähän kuuluu myös esimerkiksi Google Play -kauppa. Universaalin sovelluskampanjan mainosten rakentaminen on helppoa ja sen avulla saat hakijan lataamaan sovelluksesi suoraan mainoksesta.

Sovelluksen mainosten rakentamisen helppous johtuu AdWordsin automatisoituneesta rakennustekniikasta. Kun sinulla on valmis sovellus ja olet lisännyt sen Google Playhin, ei sinun tarvitse enää muuta kuin lisätä muutama rivi tekstiä ja mainoksesi on pian valmis käynnistettäväksi. AdWords muokkaa mainoksesi muuten täysin valmiiksi Google Playsta saamiensa kuvien ja tietojen perusteella. Sinun täytyy vain syöttää mainoksille muutama mainosteksti-idea, jotka haluat mainoksissasi näkyvän. Google valitsee mainosteksti-ideoista parhaiten toimivimmat ja voi yhdistää kaksi niistä automaattisesti yhteen mainokseen.

YHTEENVETO

Mainontaa aloittaessasi muista aina ensin miettiä mainonnan tavoitteet. Kun tavoitteet on tiedossa, lähdetään etsimään oikeaa tapaa mainostaa. Kampanjatyypillä määrität missä mainoksesi näkyvät ja missä formaatissa mainoksesi voivat olla. Ennen kampanjatyypin valitsemista, muista siis pohtia yrityksellesi kannattavin tapa mainostaa.

Asiakkaasi etsivät sinua jo, joten löytyyhän mainoksesi verkosta?

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää