• Hakukoneoptimointi

Googlen algoritmi: miksi se on tärkeä ja miten pysyt sen perässä?  

Oletko koskaan miettinyt miksi kilpailijasi sijoittuu Googlessa korkeammalle, kuin sinun yrityksesi? Syy voi olla Googlen algoritmissa, joka on äärimmäisen monimutkainen ja salaperäinen.

Jukka Jäntti

Googlen algoritmiin kuuluu varmasti tuhansia eri kriteereitä, jotka voivat muuttua jopa useamman kerran päivässä. Google ei julkisesti kerro voittajareseptiä, jolla pääsisit hakutulosten kärkeen, mutta pieniä vihjeitä satelee jatkuvasti hakukoneoptimoinnin asiantuntijoilta.

Jos haluat lyhyen oppimäärän Googlen algoritmista, sen merkittävimmistä päivityksistä ja mitä sinun yrityksesi tulee tehdä noustaakseen Googlen orgaanisissa hakutuloksissa, lue tämä artikkeli.

Mikä on Googlen algoritmi ja miksi siitä pitäisi välittää?

Googlen tavoite on tarjota hakijalle mahdollisimman relevanttia sisältöä ja vastata hakuintentioon mahdollisimman hyvin. Tämän takia Google kehittää algoritmiaan jatkuvasti, sillä se haluaa tarjota erinomaisen käyttökokemuksen. Tämä on Googlen keino kasvattaa markkinaosuuttaan ja välttyä siltä, että orgaanisia hakuja haluttaisiin tehdä toisilla hakukoneilla.

Googlen tavoite on tarjota hakijalle mahdollisimman relevanttia sisältöä ja vastata hakuintentioon mahdollisimman hyvin.

Loppujen lopuksi Googlen algoritmin päivitykset ovat vain hyvä asia. Google ei tee niitä kiusatakseen, vaan palvellakseen ja kehittyäkseen. Yleensä sivustot, jotka optimoivat sivustojaan aktiivisesti ja parhaita käytänteitä noudattaen hyötyvät algoritmipäivityksistä.

Jos säännöllisesti luot tuoretta sisältöä hyödyntäen oikeita hakusanoja ja kirjoittaen ostajapersooniasi varten, Google todennäköisesti haluaa enemmänkin palkita sinua, kuin rangaista sinua. 

Jos päivityksen jälkeen sijoituksesi laskevat, sinun kannattaa kiinnittää huomiota sivustosi sisältöön, tekniseen toimivuuteen ja domainisi arvostettavuuteen. Lue lisää hakukoneoptimoinnista ja siitä, kuinka voit lisätä sivustosi orgaanista näkyvyyttä.

Googlen historiallisesti merkittävimmät algoritmipäivitykset

Useimmat algoritmipäivitykset ovat niin pieniä, että jäävät huomaamatta. Google kuitenkin tekee myös isompia Core-päivityksiä muutaman kerran vuodessa, jotka voivat aiheuttaa merkittäviä muutoksia hakutuloksissa ja sijoituksissa. 

Nämä muutokset myös muuttavat merkittävästi hakukoneoptimoinnin tekemistä. Google yleensä erikseen tiedottaa isoista päivityksistä jo etukäteen, vaikkakin joskus hyvin salamyhkäisesti. Olemme myös koonneet blogin SEO-trendeistä, joihin kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti lähitulevaisuudessa. .

Core Web Vitals

Vuosi 2021 toi Core Web Vitals -nimisen päivityksen, jonka avainsana oli käyttökokemus. Päivitys koostui kolmesta osa-alueesta:

  • Largest Contentful Paint – Kuinka kauan kestää, kunnes suurin osa verkkosivun sisällöstä ja kuvista ilmestyy näytölle.
  • First Input Delay – Kuinka kauan sivustolla kestää reagoida ensimmäiseen vuorovaikutukseen.
  • Cumulative Layout Shift – Sivuston visuaalinen vakaus.

Vaikka SEO-yhteisössä tämä päivitys aikoinaan nostatutti kulmakarvoja, sen vaikutukset hakukonesijoituksiin ovat olleet odotettua pienempiä. Lue lisää miksi Core Web Vitals on tärkeä huomioida.

Bert

Googlen isoimmat algoritmipäivitykset saavat hienon nimen, kuten 2019 vuoden Bert. Päivityksen päätarkoitus oli tekoälyllisesti parantaa Googlen kontekstin tulkintaa. Tekoäly ymmärsi myös kirjoitusvirheet ja tarjosi synonyymeillä rikastettuja sisältöjä. 

Päivityksen myötä sanajärjestys sai enemmän merkitystä ja Google paransi ymmärrystään hakuintentiosta. Tämä päivitys ei aiheuttanut sivustojen ylläpitäjille varsinaista optimoinnin tarvetta, mutta vähensi entisestään hakijan tarvetta selata myöhemmille hakutulossivuille.

Fred

Pari vuotta aikaisemmin tapahtui Googlen algoritmipäivitys nimeltään Fred. Fredin tarkoitus oli rangaista sivuja, joilla oli vähäisesti tekstiä tai tarjosivat heikon käyttökokemuksen.

Esimerkiksi sivustot, joilla oli runsaasti mainoksia ja ponnahdusikkunoita saattoivat nähdä orgaanisten sijoituksensa tippuvan merkittävästi.

Medic

Mahdollisesti isoin luotettavuuteen ja ammattitaitoon liittyvä päivitys tapahtui vuonna 2018 Medic-päivityksen yhteydessä. Positiivisin vaikutus oli mm. terveys-, laki-, koulutus- ja rahoitussivustoilla, jotka tarjosivat hyödyllistä, paikkaansapitävää ja uniikkia sisältöä. Sen myötä sisällön piti olla entistä uskottavampaa ja yhtenäistä.

RankBrain

Vuosi 2015 toi tullessaan RankBrain-päivityksen, joka oli ikään kuin Hummingbird-päivityksen laajennus. Sen myötä Google osasi tehokkaammin hyödyntää koneoppimista, käyttäen esimerkiksi aikaisempaa hakuhistoriaa ja hakijan sijaintia, tavoitteena oppia ajan saatossa esimerkiksi hakuintentioista. Algoritmimuutoksen myötä hakutulokset mukautuivat paremmin hakijakohtaisesti.

Hummingbird

Palataan vielä hetkeksi äsken mainittuun vuoden 2013 Hummingbird-päivitykseen. Päivityksen myötä ja mahdollisesti ensimmäistä kertaa Googlen aikana Google osasi tulkita hakijan tarkoituksen ja kontekstin, sen sijaan että se pelkästään etsisi hakutermeinä käytettyjä sanoja sisällöistä. Esimerkiksi kanansiipiä etsivälle tarjottiin tuloksia kanaruoasta, eikä elävästä eläimestä.

Penguin

Joidenkin päivitysten tarkoitus on rangaista niin sanottuja mustahattu-optimoijia (Black Hat SEO), kuten tapahtui Penguin-päivityksen yhteydessä. Ulkoiset linkit ovat oleellinen osa Googlen algoritmia, mutta näiden hankkimiseen liittyy myös epäystävällisiä keinoja. 

Linkkejä on pystynyt ostamaan tai lisäämään spämmi-sivuille, mutta Penguin-päivityksen myötä ulkoisten linkkien domainien arvostettavuus tuli mukaan Googlen algoritmiin. Jatkossa parhaisiin käytänteisiin kuului ja positiivisimman vaikutuksen sijoituksiin sai vain ansaituista ulkoisista linkeistä.

Panda

Kuten Penguinin tapauksessa, myös Pandan tarkoitus oli rangaista sivuja, jotka yrittivät päästä hakutulosten kärkeen huonoja aikomuksia käyttäen. Pandan myötä vain laadukas sisältö pystyi nousemaan tehokkaammin sijoituksissa, kun taas laaduton, merkityksetön tai lyhyt sisältö sai matalat laatupisteet tiputtaen sijoituksia.

Googlen viimeisin algoritmipäivitys toukokuussa 2022

Tätä tekstiä kirjoittaessa tuoreimman Core-päivityksen julkaisu aloitettiin toukokuun 25. päivä ja se saatiin maaliin 15 päivää myöhemmin kesäkuun 9. päivä. Päivityksellä on yleisesti ollut runsaammin vaikutuksia, kuin esimerkiksi marraskuun 2021 ydinpäivityksellä. 

Jos huomasit muutoksia Googlen orgaanisissa sijoituksissa touko-kesäkuun vaihteessa, todennäköisin syy on kyseinen päivitys. Tämän kahden viikon aikana eri sivustojen sijoitukset ovat todennäköisesti nousseet ja laskeneet rajusti, mutta ne tasaantuivat julkaisun valmistuttua.

Tähän mennessä tiedämme, että päivityksen on tarkoitus palkita hyvällä sisällöllä varustettuja sivuja. Jos orgaaniset sijoituksesi nousivat – mahtavaa! Sivustollasi on todennäköisesti laadukasta sisältöä, joten jatka sisällöntuotantoa samaan malliin.

Jos tasaantumisen jälkeen sijoituksesi ovat tippuneet radikaalisti, sinun tulee todennäköisesti toimia tai luoda parempaa sisältöä, kuin kilpailijasi. Luo säännöllisesti hyvää ja laadukasta sisältöä, jota ostajapersoonasi haluavat lukea ja joka tukee heidän hakuintentioita sekä ostoprosesseja. Lue lisää Entity SEO:sta, jossa keskitytään nimenomaan siihen, että tarjotaan runsaasti sisältöä monelle eri hakuintentiolle.

Jatkuvan hakukoneoptimoinnin ja sisällöntuotannon merkitys

Google usein muistuttaa, että se ei algoritmiaan päivittäessä rankaise yksittäisiä sivustoja. Syy on enemmänkin siinä, että Google haluaa palkita vieläkin parempia sivustoja.

Google itse käytti algoritmipäivityksistä seuraavaa mielikuvaa:

Kuvittele, että loit vuonna 2015 Top 100 -listan lempielokuvistasi. Neljä vuotta myöhemmin vuonna 2019 päivität listaasi. Järjestys on luonnollisesti muuttunut. Uusia ja ihania elokuvia on ilmestynyt, joita ei ennen ollut olemassakaan ja joita haluat lisätä listaasi. Saatat myös uudelleenarvioida aikaisemmin listattuja elokuvia ja tajuta, että ne ansaitsevat nyt korkeamman sijoituksen.

Lista muuttuu ja ne elokuvat, jotka tippuvat alemmas eivät varsinaisesti ole huonoja. On vain elokuvia, jotka yksinkertaisesti ansaitsevat korkeamman sijoituksen.

Hakukoneoptimointi ei ole projektiluontoista, vaan se vaatii jatkuvaa ylläpitoa ja uuden sisällön luomista.

Googlen algoritmi muuttuu jopa tuhat kertaa vuodessa, jonka takia myös SERP (Search Engine Results Page) on jatkuvan muutoksen alla. Kertaalleen optimoitu sivu esimerkiksi puoli vuotta sitten ei välttämättä enää nousekaan ensimmäiselle hakutulossivulle 6 kuukauden kuluttua.

Tässä korostuu jatkuvan hakukoneoptimoinnin ja sisällöntuotannon tarve.

Lataa hakukoneoptimoinnin opas!

MRACE®-mallin hyödyntäminen

Googlen algoritmin muutokset vaikuttavat ensisijaisesti käyttämäämme MRACE®-mallin Reach-vaiheeseen. Reach-vaiheen tavoite on tehdä kohderyhmänne löydettäväksi ja ohjata sivustollenne relevanttia kävijävirtaa. Löydettävyyden ensimmäinen askel on hakusanatutkimuksen teko.

On elintärkeää myös mitata orgaanisen haun kehitystä ja tuloksia, eli huomioida MRACE®-mallin Measure-vaihe. Mittaamisen mittareiksi tulee nostaa Reach-vaiheesta mm. istuntojen, käyttäjien ja impressihttp://digimarkkinointi.fi/blogi/hakusanatutkimus-miksi-jokaisen-yrityksen-tulisi-tehda-seoiden kehitys. Lisäksi hakusanojen sijoituksia tulee seurata aktiivisesti. Näitä mittareita säännöllisesti seuraamalla huomaat pian, jos algoritmipäivitys on vaikuttanut sijoituksiisi positiivisesti tai negatiivisesti, sekä voit tehdä tarvittavia toimenpiteitä. 

Ei tule myöskään unohtaa Act-vaihetta, jonka tavoite on muuttaa kävijävirta liideiksi luomalla ostajapersoonien ostoprosesseja tukevia sisältöjä. Vaikka esimerkiksi välitön poistumisprosentti ei ole suoranaisesti osa Googlen algoritmia, niin liian korkean poistumisprosentin juurisyyt voivat olla. 

Korkea välitön poistumisprosentti voi johtua esimerkiksi hitaista sivuista, kun taas Google arvostaa alle 2 sekunnissa latautuvia sivuja ja voi laskea hitaiden sivujen sijoituksia. Vastaavasti jos sivusi eivät ole optimoitu mobiililaitteille ja mobiilikäyttäjät näkevät laskeutumissivusi sekavina, he voivat välittömästi poistua korkealla prosentilla. Huomioithan nämä, sillä mobiiliystävällisyys on osa Googlen algoritmia.

Yhteenveto Googlen algoritmista

Päällimmäiseksi neuvoksi haluan jättää sen, että optimoi aina verkkosivusi käyttäjää varten – äläkä Googlea varten, toki huomioiden hakukoneoptimoinnin perusperiaatteet

Googlen päätavoite on tarjota parhaita mahdollisia hakutuloksia Googlen käyttäjille. Sen viimeisimmät algoritmipäivitykset ovat lähes kaikki liittyneet siihen, miten se voi palkita niitä sivuja, jotka tarjoavat parhaan vastauksen Googlen käyttäjille. 

Algoritmipäivitykset ovat lähes kaikki liittyneet siihen, miten Google voi palkita niitä sivuja, jotka tarjoavat parhaan vastauksen Googlen käyttäjille.

Täydellisessä maailmassa googlettajan ei tarvitse selata ensimmäistä hakutulossivia, eli 10 ensimmäistä hakutulosta pidemmälle, sillä ensimmäiseltä sivulta aina löytyisi parhaalla sisällöllä varustetut ja teknisesti toimivimmat laskeutumissivut, joiden domainit ovat universumin luotettavimmat ja arvostetuimmat kyseisellä toimialalla. 

Panosta siis siihen, että teet jatkuvasti optimointitöitä sen eteen, että tuot asiakkaillesi sisältöä mitä he haluavat.

Panosta siihen, että sivustosi ovat aina teknisesti toimivat ja muista, että Googlen algoritmi päivittyy päivittäin, joten muista optimoida jatkuvasti.

Jos kaipaat apua jatkuvaan hakukoneoptimointiin tai haluat tietää mitkä ovat sivustosi kriittisimmät optimointitarpeet, ole yhteydessä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää