• Google Ads
  • YouTube

4 vinkkiä YouTube-mainonnan tehostamiseen

Lue 4 tapaa, joiden avulla saat videosi tarkemmin haluamiesi ihmisten eteen, vältyt turhilta mainoskuluilta, sekä saat paremman tehon koko videokampanjallesi.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Jos olet vielä epävarma, mitä hyötyä YouTube-mainonnasta on tai miksi sitä kannattaisi tehdä, tutustu blogiin 5 syytä tehdä Youtube-videomainontaa.

Kun loistava, kohdeyleisöä puhutteleva videosi on valmis, kannattaa se ladata YouTube-kanavallesi. Näin saat videollesi edullista näkyvyyttä, josta maksat vain jos videotasi oikeasti katsotaan. YouTube-videosta pystytään ohjaamaan ihmisiä myös suoraan yrityksesi verkkosivustolle – erittäin edullisesti.

YouTube-mainonta on tehokas keino saada videolle lisää näkyvyyttä oikean yleisön edessä.

Kuten Google Adwords -mainonnassa, myös YouTube-mainonnassa on hyvä tietää kampanjan kohdentamisen perusteet.

Käydään läpi 4 tapaa, joiden avulla saat videosi tarkemmin haluamiesi ihmisten eteen ja vältyt turhilta mainoskuluilta sekä saat paremman tehon koko videokampanjallesi.

Kaikki mainonta tehostuu, kun tiedät ketä tavoittelet: ennen kuin kohdentamisesta on hyötyä, on selvitettävä, keihin olet mainontasi kohdentamassa. Internet-markkinoinnissa kohdentaminen on ennennäkemättömän tarkkaa, siksi se onkin verkossa menestyvän mainonnan elinehto.

1. Maantieteellinen kohdentaminen

Maantieteellinen kohdentaminen on tuttua juttua, jos olet pyörittänyt Google Adwords -kampanjoita. Varsinkin paikalliselle yrittäjälle tämä on varma tapa säästää rahaa ja saada oma markkinointibudjetti riittämään pidempään.

Muista näyttää mainontaa vain siellä, missä pystyt asiakkaitasi palvelemaan. Jos yrityksellä on toimipiste muutamassa kaupungissa, pystyt keskittämään Googlen videomainonnan näihin kaupunkeihin ja niiden ympäristöihin.

Videomainosten näkyvyyden pystyt kohdentamaan maan, kaupungin ja postinumeron perusteella. Jos haluat mainoksesi näkyvän tietyn pisteen ympärillä, tietyn säteen sisällä, sekin onnistuu: määrittelet vain säteen pituuden ja Google hoitaa loput.

2. Tarkenna videosi kohdennusta

Voit lukea tarkemmista kohdistustavoista täällä. YouTubessakin kohdentaminen tarkentuu jatkuvasti ja käytännössä käytössä on samat kohdennustavat, joita olet tottunut käyttämään Googlen Display-verkossa.

Pystyt kohdistamaan videosi näkymään aiheiden, kuten erilaisten kiinnostusten kohteiden ja harrastusten, mukaan. Suhdeyleisökohdentaminen pitää sisällään esimerkiksi autoharrastajat, elokuvaharrastajat ja lemmikkieläinten harrastajat. Kaikki edellä mainitut suhderyhmät pystytään pilkkomaan vielä pienempiin kokonaisuuksiin, kuten kissa- ja koiraihmisiin sekä esim. eri automerkkeihin.

YouTube-mainonnan voi tietenkin kohdistaa myös demografisesti iän ja sukupuolen mukaan.

3. Sijoitteluiden poissulkeminen

Vaikka kuvittelet mainostavasi vain www.youtube.com -osoitteessa, näkyy YouTube-videokampanja perusasetuksilla myös koko Googlen Display-verkossa. Videomainoksia näyttävien sivustojen määrä kasvaa jatkuvasti ja onkin tärkeää ymmärtää, millä kaikilla sivustoilla videosi mahdollisesti näkyvät.

Pystyt sulkemaan pois koko Display-verkon tai vain haluamasi sivustot. Suosittelen kuitenkin tekemään erilliset kampanjat YouTubeen ja Display-verkkoon, sillä ne käyttäytyvät hyvin eri tavoilla. Erottamalla ne toisistaan pystyt helpommin optimoimaan kampanjaasi tehokkaammaksi ja päättelemään, missä sijainneissa videosi tuo parhaimman tehon ja ROI:n.

On mahdollista myös määritellä sivustoja, joilla ehdottomasti haluat videomainoksiesi näkyvän. Mitä paremmin tunnet oman kohdeyleisösi ja tiedät millaisten aihepiirien sivustoilla he liikkuvat, sitä paremmin pystyt viemään viestisi ja videosi heidän eteensä.

4. Uudelleenmarkkinointi (Remarketing)

Uudelleenmarkkinoinnissa tai remarketingissa rakennetaan erilaisia yleisöjä jo yrityksen verkkosivustolla käyneistä ihmisistä tai yrityksen YouTube-kanavalla käyneistä ihmisistä ja kohdennetaan mainonta heihin.

Oikein tehtynä uudelleenmarkkinointi on tehokas tapa saada jo sivustoosi tai YouTube-kanavaasi tutustuneet ihmiset muistamaan sinut ja palaamaan ostoksille. Pystyt tarjoamaan mainosvideoitasi sen mukaan, miten uudelleenmarkkinointilistallasi olevat henkilöt ovat niitä jo nähneet tai sitten tarjota videoita sen mukaan, millä sivustosi sivuilla ihmiset ovat käyneet. Näin vahvistat entisestään viestiäsi videoiden avulla.

Lue lisää remarketingista.

Yhteenveto

Hyvän videomainoksen teho on korkea, koska se välittää tunnetta paremmin kuin mikään muu median muoto. Kun hyvin tehty videomainos viedään tehokkaasti kohdeyleisön eteen, voidaan tehdä erittäin tuloksellista mainontaa.

Jos sinulla on jo video, miksi et testaisi miten paljon sen tehokkuus nousee YouTube-videomainonnan avulla? Jos kiinnostuit, ota yhteyttä ja keskustellaan aiheesta lisää.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää