• Google Ads

Google Display -verkko

Google Display Network tavoittaa 90% internetin käyttäjistä, jo siinä on tarpeeksi syytä hyödyntää sitä markkinoinnissasi. Mikä Google Display -verkko sitten on? Google Adwords rakentuu kolmesta osasta: Hakuverkko (Search network) Kumppaniverkko (Google partners) Näyttöverkko (Display network, GDN) Hakuverkko on AdWordsin eniten käytetty osa mainostajien keskuudessa. Siellä mainoksesi näkyvät Googlen hakutulossivulla, jos et ole sulkenut pois kumppaniverkkoa […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Google Display Network tavoittaa 90% internetin käyttäjistä, jo siinä on tarpeeksi syytä hyödyntää sitä markkinoinnissasi.

Mikä Google Display -verkko sitten on?

Google Adwords rakentuu kolmesta osasta:

    1. Hakuverkko (Search network)
    2. Kumppaniverkko (Google partners)
    3. Näyttöverkko (Display network, GDN)

Hakuverkko on AdWordsin eniten käytetty osa mainostajien keskuudessa. Siellä mainoksesi näkyvät Googlen hakutulossivulla, jos et ole sulkenut pois kumppaniverkkoa näkyy mainoksesi myös muilla Googlen hakuun liittyvillä sivustoilla. Suosittelemmekin aloittamaan Adwords mainonnan hakuverkossa.

Näyttöverkko (Display Network) rakentuu kaikista niistä sivustoista ja palveluista jotka ovat tehneet sopimuksen Googlen kanssa. Sivustot ja palvelut saavat maksun siitä, että näyttävät Adwords mainoksia sivuillaan.

Missä sinä vietät suurimman osan ajastasi verkossa, tuskin Googlen hakusivulla? Kun näytät mainoksiasi muuallakin, tavoitat paljon suuremman yleisön.

Miksi kannattaa käyttää Display-verkkoa?

Liikennemäärät näyttöverkon puolella voivat olla jopa 5 – 10 kertaisia verrattuna hakuverkkoon. Useimmiten liikenne on tuo tuloksia heikommin, koska mainosten klikkaajat eivät ole ”ostosaappaat jalassa”, kuten hakuverkon puolella. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö näyttöverkkoa kannattaisi kokeilla.

Käytä näyttöverkkoa jos:

  • Jos sinulla on uusi tuote tai palvelu, jota ei vielä osata hakea Googlesta. Display-verkko erittäin hyvä tapa saada sivustollesi kävijöitä ja näin tuotteellesi ja brandillesi näkyvyyttä.
  • Jos olet viimeistellyt kampanjasi hakuverkon puolella maksimaaliseksi. Tällöin pystyt ajamaan huomattavan määrän lisää liikennettä display verkon puolelta hyvin konvertoituvalle sivustollesi ja näin laajentamaan markkinaosuuttasi.
  • Kilpailu hakuverkon puolella on kovaa. Joillakin aloilla klikkihinnat ovat jopa kymmeniä euroja, näyttöverkopuolelta saatat saada relevanttia liikennettä aivan murto-osalla tästä hinnasta.

Uutta kampanjaa rakentaessa Google ehdottaa sekä hakuverkkoa että näyttöverkkoa kohdennukseen. Muista aina tehdä oma kampanja hakuverkkoon ja oma kampanjan näyttöverkkoon. Haku- ja näyttöverkon yhdistäminen samaan kampanjaan on yleisin virhe mihin törmäämme uusien asiakkaiden tilejä läpi käydessämme ja se tulee aina kalliiksi mainostajalle.

Display-verkon lukuisat eri mainostyypit

Näyttöverkon puolella voit käyttää useanlaisia mainoksia. Monet tekevät sen virheen, että käyttävät pelkkiä kuvamainoksia ja menettävät näin suuren osan liikenteestä.

Responsiiviset mainokset

Responsiiviset mainokset tuotetaan osittain automatisoidun prosessin avulla. Sinun tarvitsee vain kirjoittaa mainosteksti sekä lisätä haluamasi kuvat & yrityksesi logo. (Voit myös käyttää Googlen tarjoamaan ilmaista kuvapankkia.)

Kuvamainokset

Staattiset kuvamainokset, ns. bannerimainokset.

Interaktiiviset mainokset

Animaatioita, joilla pystyt hyvin houkuttelemaan surffaajan huomion mainokseesi.

Gmail-mainokset

Voit näyttää laajennettavia mainoksia käyttäjien postilaatikoiden yläpalkissa.

Videomainokset

Nämä näkyvät tietyillä sivustoilla jotka sallivat video sisällön. Jos sinulla on teetettynä video palvelustasi tai tuotteestasi kannattaa sille ehdottomasti antaa lisänäkyvyyttä display-verkossa.

Kuinka kohdentaa mainontaa Display -verkossa?

Näyttöverkossa on erittäin nopeaa tavoittaa suurikin yleisö. Toisin kuin hakuverkon puolella, ihmiset eivät kuitenkaan ole etsimässä sinun tuotetta tai palvelua. Näyttöverkossa teet siis niin sanottua keskeyttävää mainontaa, sinun täytyy pystyä saamaan surffaajan huomio mainokseesi. Mitä tarkemmin tunnet kohdeyleisösi ja sen mielenkiinnon kohteet, sen paremmin tulet näyttöverkon puolella onnistumaan. Näyttöverkon puolella mainonnan kohdentaminen on siis erittäin tärkeää. Kun mainontasi liittyy sivuston aiheeseen tai surffaajan mielenkiinnon kohteisiin, ei mainontasi ole niin keskeyttävää vaan surffaaja siirtyy luontevasti lukemaan lisää tarjoksestasi, koska hän on jo kiinnostunut aiheesta.

Ohjatut sijoittelut (Placement targeting)

Valitse millä verkkosivuilla haluat mainoksesi näkyvän ja Google näyttää mainoksiasi vain näillä sivustoilla. Mitä pienempiä sivustoja valitset ja mitä tarkemmin niiden teema osuu mainostamaasi tuotteeseen tai palveluun, sen parempiin tuloksiin yleensä pääset.

Avainsanoihin kohdentaminen (Contextual targeting)

Luo hakusanalista ja Google luo teeman hakusanojesi, mainoksesi ja laskeutumissivusi perusteella ja vertaa tätä eri mainoksia näyttävien sivustojen teemoihin. Jos teemat ovat yhtenevät Google näyttää mainoksesi kyseisellä sivustolla.

Aiheeseen kohdentaminen (Topic targeting)

Voit valita Googlen etukäteen määrittämistä teemoista parhaiten omaan käyttöösi sopivat. Helpompaa kuin hakusanojen käyttö, mutta välillä teemat ovat turhan laajoja ja mainoksesi näkyvät epärelevanteillakin sivuilla.

Aihepiireihin kohdentaminen (Interest Category Targeting)

Aihepiiriin kohdentaminen tarkoittaa sitä että kohdentaessasi mainonnan tiettyyn aihepiiriin, Google on profiloinut käyttäjän kiinnostuneeksi kyseisestä aihepiiristä ja mainoksesi voivat näkyä käyttäjälle, vaikka juuri se sivu millä hän liikkuu ei liity aiheeseen.

Uudelleenmarkkinointi (Retargeting, remarketing)

Pystyt rakentamaan yleisöjä verkkosivuilla käyneistä henkilöistä. Esim. kaikki sivustollasi vierailleet henkilöt – ne jotka ostivat, ja näin pystyt markkinoimaan ympäri näyttöverkkoa vain ja ainoastaa näille ihmisille ja houkuttelemaan heidät takaisin kauppaan tekemään ostoksia. Tai jos asiakas ostaa tuotteen A ja sen kanssa sopii hyvin tuote B, voit mainostaa tuotetta B pelkästään tuotteen A ostaneille. Lue lisää uudelleenmarkkinoinnista.

Ota parhaat hyödyt irti yhdistämällä eri kohdennustapoja

Näyttöverkon todellinen teho saadaan irti kun aletaan yhdistelemään eri kohdennustapoja. Pystyt siis näyttämään mainoksiasi esim. New Your Timesin verkkosivuilla, mutta vain sivustoilla jotka käsittelevät osakkeita. Näyttöverkko on erittäin aliarvioitu osa Google Adwordsiä, oikein tehtynä sieltä saa hyvin kohdennettua ja edullista liikennettä. Tämä oli siis erittäin pikainen puraisu näyttöverkon (Display network) perusteisiin, aiheesta riittäisi asiaa vaikka useampaan kirjaan.

Googlen Display-verkko on tuonut erinomaisia tuloksia mm. Visma Softwaren liidien generoinnissa.

 

Lue referenssi tarina

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää