Google Display Network tavoittaa 90% internetin käyttäjistä, jo siinä on tarpeeksi syytä hyödyntää sitä markkinoinnissasi.
Mikä Google Display -verkko sitten on?
Google Adwords rakentuu kolmesta osasta:
-
- Hakuverkko (Search network)
- Kumppaniverkko (Google partners)
- Näyttöverkko (Display network, GDN)
Hakuverkko on AdWordsin eniten käytetty osa mainostajien keskuudessa. Siellä mainoksesi näkyvät Googlen hakutulossivulla, jos et ole sulkenut pois kumppaniverkkoa näkyy mainoksesi myös muilla Googlen hakuun liittyvillä sivustoilla. Suosittelemmekin aloittamaan Adwords mainonnan hakuverkossa.
Näyttöverkko (Display Network) rakentuu kaikista niistä sivustoista ja palveluista jotka ovat tehneet sopimuksen Googlen kanssa. Sivustot ja palvelut saavat maksun siitä, että näyttävät Adwords mainoksia sivuillaan.
Missä sinä vietät suurimman osan ajastasi verkossa, tuskin Googlen hakusivulla? Kun näytät mainoksiasi muuallakin, tavoitat paljon suuremman yleisön.
Miksi kannattaa käyttää Display-verkkoa?
Liikennemäärät näyttöverkon puolella voivat olla jopa 5 – 10 kertaisia verrattuna hakuverkkoon. Useimmiten liikenne on tuo tuloksia heikommin, koska mainosten klikkaajat eivät ole ”ostosaappaat jalassa”, kuten hakuverkon puolella. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö näyttöverkkoa kannattaisi kokeilla.
Käytä näyttöverkkoa jos:
- Jos sinulla on uusi tuote tai palvelu, jota ei vielä osata hakea Googlesta. Display-verkko erittäin hyvä tapa saada sivustollesi kävijöitä ja näin tuotteellesi ja brandillesi näkyvyyttä.
- Jos olet viimeistellyt kampanjasi hakuverkon puolella maksimaaliseksi. Tällöin pystyt ajamaan huomattavan määrän lisää liikennettä display verkon puolelta hyvin konvertoituvalle sivustollesi ja näin laajentamaan markkinaosuuttasi.
- Kilpailu hakuverkon puolella on kovaa. Joillakin aloilla klikkihinnat ovat jopa kymmeniä euroja, näyttöverkopuolelta saatat saada relevanttia liikennettä aivan murto-osalla tästä hinnasta.
Uutta kampanjaa rakentaessa Google ehdottaa sekä hakuverkkoa että näyttöverkkoa kohdennukseen. Muista aina tehdä oma kampanja hakuverkkoon ja oma kampanjan näyttöverkkoon. Haku- ja näyttöverkon yhdistäminen samaan kampanjaan on yleisin virhe mihin törmäämme uusien asiakkaiden tilejä läpi käydessämme ja se tulee aina kalliiksi mainostajalle.
Display-verkon lukuisat eri mainostyypit
Näyttöverkon puolella voit käyttää useanlaisia mainoksia. Monet tekevät sen virheen, että käyttävät pelkkiä kuvamainoksia ja menettävät näin suuren osan liikenteestä.
Responsiiviset mainokset
Responsiiviset mainokset tuotetaan osittain automatisoidun prosessin avulla. Sinun tarvitsee vain kirjoittaa mainosteksti sekä lisätä haluamasi kuvat & yrityksesi logo. (Voit myös käyttää Googlen tarjoamaan ilmaista kuvapankkia.)
Kuvamainokset
Staattiset kuvamainokset, ns. bannerimainokset.
Interaktiiviset mainokset
Animaatioita, joilla pystyt hyvin houkuttelemaan surffaajan huomion mainokseesi.
Gmail-mainokset
Voit näyttää laajennettavia mainoksia käyttäjien postilaatikoiden yläpalkissa.
Videomainokset
Nämä näkyvät tietyillä sivustoilla jotka sallivat video sisällön. Jos sinulla on teetettynä video palvelustasi tai tuotteestasi kannattaa sille ehdottomasti antaa lisänäkyvyyttä display-verkossa.
Kuinka kohdentaa mainontaa Display -verkossa?
Näyttöverkossa on erittäin nopeaa tavoittaa suurikin yleisö. Toisin kuin hakuverkon puolella, ihmiset eivät kuitenkaan ole etsimässä sinun tuotetta tai palvelua. Näyttöverkossa teet siis niin sanottua keskeyttävää mainontaa, sinun täytyy pystyä saamaan surffaajan huomio mainokseesi. Mitä tarkemmin tunnet kohdeyleisösi ja sen mielenkiinnon kohteet, sen paremmin tulet näyttöverkon puolella onnistumaan. Näyttöverkon puolella mainonnan kohdentaminen on siis erittäin tärkeää. Kun mainontasi liittyy sivuston aiheeseen tai surffaajan mielenkiinnon kohteisiin, ei mainontasi ole niin keskeyttävää vaan surffaaja siirtyy luontevasti lukemaan lisää tarjoksestasi, koska hän on jo kiinnostunut aiheesta.
Ohjatut sijoittelut (Placement targeting)
Valitse millä verkkosivuilla haluat mainoksesi näkyvän ja Google näyttää mainoksiasi vain näillä sivustoilla. Mitä pienempiä sivustoja valitset ja mitä tarkemmin niiden teema osuu mainostamaasi tuotteeseen tai palveluun, sen parempiin tuloksiin yleensä pääset.
Avainsanoihin kohdentaminen (Contextual targeting)
Luo hakusanalista ja Google luo teeman hakusanojesi, mainoksesi ja laskeutumissivusi perusteella ja vertaa tätä eri mainoksia näyttävien sivustojen teemoihin. Jos teemat ovat yhtenevät Google näyttää mainoksesi kyseisellä sivustolla.
Aiheeseen kohdentaminen (Topic targeting)
Voit valita Googlen etukäteen määrittämistä teemoista parhaiten omaan käyttöösi sopivat. Helpompaa kuin hakusanojen käyttö, mutta välillä teemat ovat turhan laajoja ja mainoksesi näkyvät epärelevanteillakin sivuilla.
Aihepiireihin kohdentaminen (Interest Category Targeting)
Aihepiiriin kohdentaminen tarkoittaa sitä että kohdentaessasi mainonnan tiettyyn aihepiiriin, Google on profiloinut käyttäjän kiinnostuneeksi kyseisestä aihepiiristä ja mainoksesi voivat näkyä käyttäjälle, vaikka juuri se sivu millä hän liikkuu ei liity aiheeseen.
Uudelleenmarkkinointi (Retargeting, remarketing)
Pystyt rakentamaan yleisöjä verkkosivuilla käyneistä henkilöistä. Esim. kaikki sivustollasi vierailleet henkilöt – ne jotka ostivat, ja näin pystyt markkinoimaan ympäri näyttöverkkoa vain ja ainoastaa näille ihmisille ja houkuttelemaan heidät takaisin kauppaan tekemään ostoksia. Tai jos asiakas ostaa tuotteen A ja sen kanssa sopii hyvin tuote B, voit mainostaa tuotetta B pelkästään tuotteen A ostaneille. Lue lisää uudelleenmarkkinoinnista.
Ota parhaat hyödyt irti yhdistämällä eri kohdennustapoja
Näyttöverkon todellinen teho saadaan irti kun aletaan yhdistelemään eri kohdennustapoja. Pystyt siis näyttämään mainoksiasi esim. New Your Timesin verkkosivuilla, mutta vain sivustoilla jotka käsittelevät osakkeita. Näyttöverkko on erittäin aliarvioitu osa Google Adwordsiä, oikein tehtynä sieltä saa hyvin kohdennettua ja edullista liikennettä. Tämä oli siis erittäin pikainen puraisu näyttöverkon (Display network) perusteisiin, aiheesta riittäisi asiaa vaikka useampaan kirjaan.
Googlen Display-verkko on tuonut erinomaisia tuloksia mm. Visma Softwaren liidien generoinnissa.