Varma
Varmalla asiakaslähtöisyys on kaiken keskiössä. Monikanavaisuus, ketterä reagointi ja laadukas mittaaminen ovat yhteistyön kulmakiviä.
Pitkäaikainen tuloksellinen kumppanuus etenee testaillen
Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on Suomessa tehtävän työn eläkevakuuttaja. Toimiala on kompleksi ja tästä syystä asiakaslähtöisyys on kaiken keskiössä: varmalaiset työskentelevät tukeakseen asiakkaitaan. On tärkeää olla läsnä siellä, missä asiakas on.
Yhteistyö SDM:n kanssa aloitettiin 2020, kun Varman markkinointitiimi näki potentiaalia monikanavaisessa digimarkkinoinnissa – tekemistä haluttiin laajentaa. Ajureina toimivat asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutoksiin sopeutuminen ja ajatus saada markkinoinnista enemmän tehoa irti.
Tiimin resurssit olivat kuitenkin rajalliset. SDM valikoitui alunperin kumppaniksi auttamaan verkkosivuston uudistusprojektin mukanaan tuomissa hakukone- ja konversio-optimointitarpeissa. Yksi SDM:n vahvuuksista on se, että SEO- ja CRO-työtä tehdään vuorovaikutuksessa toisiinsa.
Projektiluonteisen alun jälkeen hyvin sujunutta kumppanuutta jatkettiin ja SDM alkoi tuottamaan Varmalle sivuston analytiikkaa, some-mainontaa, Google Ads -asiakashankintaa ja sisältömarkkinointia MRACE®-mallin mukaisesti. Tällä tiellä olemme edelleenkin. Kumppanuudesta on kehittynyt pitkä, tuloksekas yhteistyö.
Varma yrityksenä
Huolehtii yksityisten yrittäjien ja työntekijöiden lakisääteisestä työeläketurvasta
Vakuutettuja eläkkeensaajia 970 000 tammi-syyskuussa 2023
Keskinäinen yhtiö, jonka omistajia ovat yritys- ja yrittäjäasiakkaat sekä vakuutetut työntekijät
Kutsun SDM:n asiantuntijoita tiimimme jäseniksi.
Kumppanin asiantuntijat täydentävät sisäisiä resurssejamme hyvin ja yhdessä muodostamme erittäin toimivan joukkueen, jossa kaikki palaset ovat kohdallaan. SDM luo meille lisäarvoa kanavakohtaisella syväosaamisellaan.
Kirsikkana kakun päällä, SDM:n asiantuntijoista huokuu aito innostus ja halu olla mukana tekemisessä. Tämä on myös itseäni motivoivaa, eikä intoa pidä ottaa itsestäänselvyytenä.
Tuomas Salomaa
Varman digimarkkinoinnin päällikkö
Tulokset
MRACE®-mallin avulla puhumme samaa kieltä
– MRACE®-malli antaa hyvät raamit tekemiseen. Malli pilkkoo ison kakun hallittaviksi palasiksi, jotka voidaan optimoida kanavakohtaisesti. Tämä auttaa pitämään fokuksen ja antaa yhteisen kielen läpi markkinointitiimin, kertoo Tuomas Salomaa, Varman digimarkkinoinnin päällikkö.
– Tämä on meidän katselutapa myös sisäisesti. Malli pitää keskiössä mittaamisen, mikä saattaa arjen tohinassa helposti unohtua. Jatkuvassa tekemisessä kaikki pohjautuu dataan. Saamme datasta uusia asiakaslähtöisiä havaintoja, ideoita ja oivalluksia.
SDM:n aktiivinen ja pitkäjänteinen SEO-työ tuo Varmalle kävijöitä ja tuloksia. Mainontaa on kehitetty systemaattisesti sekä somen että Google Adsin puolella, dataan pohjautuen ja jatkuvasti testaten. Ajatuksena ollut, että laitetaan pala kerrallaan asiat hyvälle mallille.
– Digitaalisen myynnin ja markkinoinnin funnel toimii monikanavaisesti. Meidän MRACE®-toimintamalli on kokonaisvaltainen: rakensimme myös mittariston ja dashboardin MRACE®n mukaan, täydentää Ilari Tervonen, asiakkuudesta vastaava CMO, CSO & Partner SDM:ltä.
Laadukas mittaaminen on asiakaslähtöisen tekemisen keskiössä.
MRACE® on hyväksi todettu malli, jota olemme hyödyntäneet datan visualisoinnissa koko asiakaspolulle. Johtaminenhan lähtee liikkeelle mittaamisesta.
Kehitämme markkinointiamme jatkuvasti. Kehitysmahdollisuuksien löytäminen ja optimointi ovatkin avainasemassa jatkuvassa tekemisessä.
Suosittelen SDM:ää, kun halutaan tehdä taktista markkinointia tehokkaasti ja ketterästi.
Tuomas Salomaa
Varman digimarkkinoinnin päällikkö
Yhteenveto
Tavoitteena oli laajentaa markkinointitoimenpiteitä pala kerrallaan, testaillen ja tuloksia seuraten.
– Tulokset ovat hyviä ja olemme saavuttaneet niitä tavoitteita, mitä olemme lähteneet monikanavaisesta digimarkkinoinnista hakemaan, kertoo Salomaa.
Olemme päässeet pitkälle käynnistysvaiheesta. Yhteistyössä Varma ja SDM ovat rakentaneet uusia kanavia, kehittäneet mittaamista ja vertailleet dataa eri kanavien välillä. MRACE®-mallia on hyödynnetty niin kanavakohtaisten toimenpiteiden suunnittelussa kuin mittaamisessa.
– Markkinointimme on erittäin myyntihenkinen, tekeminen tähtää vahvasti myynnin kasvattamiseen. Meillä Varmalla ollaan tyytyväisiä saavutuksiin. Saimme hyödyn irti syväosaamisesta, Salomaa jatkaa.
Tehokkuus ja ketteryys ovat olleet onnistumisten kulmakiviä. Yhdessä SDM:n kanssa, Varman markkinointi on pystynyt reagoimaan ulkoisiin ja sisäisiin muutoksiin ja ideoihin nopealla aikataululla.
Hyvät kommunikointikanavat mahdollistavat nopean yhteyden kanavakohtaisiin asiantuntijoihin, jotka ovat heti tarttuneet ideoihin ja tarpeisiin.
– Kun tarvitsemme projektiluonteisesti jotain, mihin perusjoukkueemme pelaajat eivät riitä, saamme SDM:ltä aina projektitukea jatkuvan tekemisen rinnalle. Asiakkaana arvostan joustavuutta ja hyvää kommunikaatiota, toteaa Salomaa.
– Pitkäkestoinen yhteistyö on tuonut erittäin hyviä tuloksia, summaa Tervonen.
– Tyypillinen tilanne asiakasyrityksessä on, että innostutaan, kun liikenne tai sijoitus hakutuloksissa kasvaa, mutta unohdetaan ostopolku. Varmalla ostopolun tärkeys oivallettiin heti ja panostettiin verkkosivu-uudistuksessa SEO-CRO -näkökulmaan.
MRACE®-malli perustuu ostopolkuun. Reach-vaiheessa tavoitetaan oikeat asiakkaat oikeasta paikasta oikealla viestikulmalla ja heidät ohjataan oikeaan kohtaan ostopolkua jatkamaan ostoprosessia.
– Varman kanssa on ollut aidosti ihanaa tehdä töitä. Töitä tehdään tosissaan, muttei vakavissaan. Kommunikaatio on ollut avointa ja kustannustehokkuus on noussut pitkän ja kokonaisvaltaisen yhteistyön myötä. Kun työskentelemme koko funnelissa, testaaminen, mittaaminen ja kehittäminen on ketterää.
Ilari Tervonen
Asiakkuudesta vastaava CMO, CSO & Partner SDM:llä