Toshiba HVAC
MRACE-markkinointimalli huomioi koko ostopolun ja varmistaa parhaat kokonaistulokset
Toshiban jälleenmyyjät saavat liidejä ja yhteydenottoja MRACE-mallin mukaisella digimarkkinoinnilla
Toshiba HVAC (Combi Cool Oy Ab) on yksi lämpöpumppujen markkinajohtajista Suomessa.
Yrityksen tavoitteena oli saada enemmän myyntiä digitaalisista kanavista sekä toimia suunnannäyttäjänä jälleenmyyntiverkostolleen. Alan kilpailu on kovaa, joten markkinointia on kehitettävä jatkuvasti.
Ratkaisu löytyi kokonaisvaltaisesta MRACE-markkinoinnin mallista, jonka avulla asiakkaita palvelleen ostopolun joka vaiheessa.
Nyt liidejä saadaan digitaalisista kanavista enemmän kuin koskaan ennen.
Alkuun yhteistyön tavoitteet ja mittaamisen tavat kirkastettiin yhteisellä strategialla. Tulokset ovat olleet häkellyttäviä ensimmäisistä kampanjoista lähtien.
Toshiba yrityksenä
Toimialansa suurin suhteellinen kasvu
Liikevaihto n. 43 milj EUR
Suomen Digimarkkinoinnin tuloskeskeinen lähestymistapa istuu tavoitteisiimme erinomaisesti. Alusta asti he ovat tarjonneet proaktiivisesti innovatiivisia ideoita. Nyt digitaalinen markkinointimme kehittyy koko ajan, mikä näkyy suoraan myynnin luvuissa. Markkinaosuutemme on kasvanut merkittävästi.
Tuomas Talvo
MAAJOHTAJA, TOSHIBA HVAC
Tulokset
Ensimmäisen yhteistyövuoden aikana konversioiden määrää saatiin kasvatettua + 194,77 %, samalla kun konversiohinta laski -30,87 %.
Jälleenmyyjien työ on helpottunut, kun asiakasta päästään opettamaan jo tiedonhakuvaiheessa, esimerkiksi laadukkaan sisällön avulla.
Hakukoneoptimointi
Sivuille on tuotettu uutta sisältöä ja vanhoja sivuja on optimoitu hakusanatutkimuksen ja sisältösuunnitelman mukaisesti.
Ensimmäisten 10 kuukauden jälkeen paikkakuntakohtaisten palvelusivujen istunnot kasvoivat 56 %. Uusia käyttäjiä laskeutui kyseisille sivuille +60 % ja tarjouspyynnöt lisääntyivät 20 %. Koko verkkosivujen orgaanisen liikenteen tuottamien istuntojen määrä kasvoi 14 % tarjouspyyntöjen määrä 30 %.
Sosiaalinen media
Sosiaalisen median markkinointi on ohjattu tukemaan kokonaisstrategiaa myyntisuppilon joka vaiheessa.
Pelkästään sosiaalisen median osalta aloitussivun näyttöjen kasvu oli 1 635 % ensimmäisen vuoden aikana, ja kampanjoilla on tavoitettu yli miljoona suomalaista kotitaloutta.
MRACE-markkinointimalli huomioi koko ostopolun ja varmistaa parhaat kokonaistulokset
Yhteistyön kasvaessa ja kehittyessä Toshiban digitaalinen markkinointi on pohjautunut entistä vahvemmin markkinoinnin MRACE-malliin. Sen avulla kaikki toimet tukevat samaa tavoitetta ja kokonaisuus on kirkkaasti hahmotettavissa.
Meille on tärkeää, että emme tuijota vain yhden kanavan lukuja, vaan kokonaisuutta. MRACE tuo selkeyttä ja punaista lankaa tekemiseen. Samalla meidän on helpompi hahmottaa, mitä kukakin Suomen Digimarkkinoinnin ammattilainen tavoitteidemme eteen tekee ja miksi. Olen esitellyt mallia muidenkin maiden edustajillemme. Esimerkiksi Ranskassa ollaan todella kiinnostuneita siitä, mitä me täällä Suomessa teemme, kun tulokset ovat niin hyviä
Tuomas Talvo
MAAJOHTAJA, TOSHIBA HVAC
Yhteenveto
Markkinoinnin kokonaistavoitteet kirkastettiin digitaalisen markkinoinnin strategialla. Alkuun toteutetuilla hakusanatutkimuksella ja sisältösuunnitelmalla varmistettiin, että markkinoinnissa hyödynnetään ja tuotetaan oikeanlaista sisältöä asiakkaan koko ostopolku huomioiden.
Googlen ja sosiaalisen median kanavissa konversiot ovat kasvaneet merkittävästi, ja jälleenmyyjät saavat nyt huomattavasti enemmän liidejä sekä suoria yhteydenottoja. Markkinoinnin jokainen toimenpide, lopputulos sekä yksittäiset hinnat ja ROI ovat olleet kirkkaasti seurattavissa MRACE-markkinointimallin mukaisesti.
Digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuus näkyy suoraan Toshiban myyntiluvuissa.
Toshiban edustama ala on kovasti kilpailtu, mikä pitää meidätkin jatkuvasti varpaillamme. Hyvät tulokset vaativat jatkuvaa mittaamista, seurantaa ja kehittämistä. Toshiban tavoitteet ja odotukset meitä kohtaan ovat vastanneet alusta asti erinomaisesti MRACE-markkinointimalliimme, jossa kaikki tekeminen on strategista, tavoitteellista ja selvästi mitattavissa. On hienoa työskennellä asiakkaan kanssa, joka haluaa toimia edelläkävijänä omalla alallaan ja palvella omia jälleenmyyjiään parhaalla mahdollisella tavalla.
Ilari Tervonen
ASIAKASVASTAAVA, CSO @ SUOMEN DIGIMARKKINOINTI OY