
Tekoälyavusteinen hakukoneoptimointi B2B suuryritykselle
Merkittävä suomalainen suuryritys halusi parantaa verkkosivustonsa löydettävyyttä ydinliiketoimintaan liittyvän aihepiirin hakutermeillä.

Lähtötilanne ja tavoitteet
Asiakkaamme halusi tavoittaa uusia yleisöjä ja parantaa hakukonenäkyvyyttään laajentamalla sisältömarkkinointiaan uuteen – strategisesti tärkeäksi katsottuun – aihepiiriin. Sivuston hakukonenäkyvyys kyseistä aihepiiriä koskevilla hakutermeillä oli lähtötilanteessa matala. Tavoitteena oli luoda tiedonhakijoiden hyödylliseksi kokema sisältökokonaisuus ja nostaa sivuston löydettävyys aihepiirin osalta nopeasti tärkeimpien kilpailijoiden ohi.
Toteutus
Kohteena olevaa aihepiiriä koskevan sisältökokonaisuuden toteuttaminen aloitettiin luomalla hakusanatutkimukseen ja kilpailutilanteeseen pohjaava rakenne, jossa sisältöteemat ja aiheet jaoteltiin aihepiirin kattavaan hierarkiaan.
Rakennesuunnittelua tehostettiin hyödyntämällä hakukoneoptimoinnin erityistarpeisiin koulutettuja GPT:itä kilpailutilanteen analysoinnissa, hakukäyttäytymiseen vastaavien avainsanojen järjestelyssä ja priorisoinnissa sekä sisältöaiheiden tuottamisessa.
Lopputuloksena toteutettu rakenne- ja sisältösuunnitelma vietiin käytäntöön asiakasyrityksen sisällöntuottajien toimesta. Hakukoneoptimointia tukevien tekoälyratkaisujen hyödyntämisen todettiin tuoneen merkittäviä tehokkuusvaikutuksia kaikkiin työvaiheisiin.
Tekoälyratkaisujen sovelluskohteet
Hakusanatutkimus ja hakusanojen järjestely
CustomGPT:tä hyödynnettiin hakusanojen liiketoiminnallisen arvon sekä hakutarkoituksen mukaisessa kategorisoinnissa ja priorisoinnissa.
Kilpailija-analyysi
Tekoälyratkaisuilla analysoitiin kilpailevien sivustojen sisältöjä, toimivien sisältörakenteiden ja sisällöllisten fokusalueiden tunnistamiseksi.
Sisältörakenteen suunnittelu
Tekoälyratkaisuja hyödynnettiin sisältökokonaisuuden rakennesuunnittelussa jaottelemalla kohteena oleva aihepiiri teemojen, sisältöaiheiden ja hakukäyttäytymisen mukaisiin hierarkioihin.
Sisältöideoiden tuottaminen
CustomGPT:llä generoitiin alustavia rakennesuunnitelman mukaisia sisältöaihioita, jotka toimivat lähtökohtana sisällöntuottajien toteuttamalle sisältösuunnitelmalle.
Vaikutukset
Lopputuloksena asiakasyrityksemme ohitti tärkeimmät kilpailijansa tavoitellun hakusanajoukon keskimääräisissä sijoituksissa, saavutti top-5 sijoitukset kaikilla hakukoneptimoinnin kohteena olleilla avainsanoilla, kasvatti merkittävästi osuuttaan valituilla avainsanoilla saatavilla olevasta näkyvyydestä (Share of Voice +1373 %) sekä kasvatti tuntuvasti aihepiiriä koskeville sisältösivuille ohjautuvaa orgaanista liikennettä (+121 %).
Kuva 1: Keskimääräinen hakusanojen sijoitusten trendi. Asiakkaamme trendikäyrä kuvassa sinisellä.
Kuva 2: Asiakkaamme hakutulossijoitusten kehitys hakukoneoptimoinnin kohteeksi otetuilla avainsanoilla
Tulokset
Tämä asiakastapaus osoitti jälleen, että osaavissa käsissä tekoälytyökalut tuovat hakukoneptimointiin tehokkuutta, laatua ja tuloksellisuutta parantavia tekijöitä. Edes hakukoneoptimoinnin tarpeisiin viritetyt tekoälyratkaisut eivät tuo vielä suoraa oikotietä onneen, mutta kokeneiden asiantuntijoiden rinnalla AI-teknologiat tuovat prosessin vaiheisiin uudenlaista tarkkuutta ja nopeutta. Yritysten välinen taistelu kaupallisesti arvokkaaseen hakukäyttäytymiseen vastaamisessa on kovaa ja kilpailukyky syntyy ammattitaitoisten ihmisten ja työhön spesifisti suunniteltujen teknologioiden yhdistelmästä.
–Juuso Lainas, SEO-CRO Lead, SDM