Sponda
Sponda halusi tuoda lisää kaupallista markkinointia ja datalähtöisyyttä osaksi markkinointiaan.
Sponda saavuttaa hienoja tuloksia strategisella digitaalisella markkinoinnilla
Sponda halusi tuoda lisää kaupallista markkinointia ja datalähtöisyyttä osaksi markkinointipalettiaan, joka koostui sisäisestä tiimistä, viestintätoimistosta ja bränditoimistosta. Yhtiö valitsi SDM:n mukaan tähän palettiin vahvistamaan osaamista digitaalisen markkinoinnin saralla.
Spondan markkinointistrategia keskittyy kasvuun neljän avainalueen kautta
Spondan markkinointistrategian ytimessä on liiketoiminnan kasvun vauhdittaminen. Tämän kokonaistavoitteen saavuttamiseksi yhtiö on määritellyt tarkemmat osatavoitteet neljälle avainalueelle: brändimielikuvan vahvistaminen, viestinnän tehostaminen, performance marketingin optimointi sekä vaikuttavien kampanjoiden toteuttaminen. Jokainen näistä osa-alueista tukee Spondan strategiaa omalla tavallaan, mahdollistaen kattavan ja monipuolisen lähestymistavan markkinoinnin monimuotoisiin haasteisiin.
Sponda yrityksenä
Sponda on Suomen johtavia kiinteistösijoitusyhtiöitä, joka on erikoistunut korkeatasoisten toimisto-, liike- ja kauppakeskuskiinteistöjen omistamiseen, vuokraamiseen ja kehittämiseen maan suurimmissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa.
Yhtiö on tunnettu pyrkimyksistään viedä kiinteistöalaa eteenpäin luomalla uusia vastuullisuuskäytäntöjä ja kannustamalla sidosryhmiään kestäviin toimintatapoihin.
Yhteistyö SDM:n kanssa on ollut erinomaista ja ammattitaitoista. Osaavat tiimin jäsenet ovat pysyneet samoina alusta alkaen, mikä on mahdollistanut vahvan suhteen rakentamisen. Uskon, että tämä vahva suhde on mahdollistanut meille jatkuvan ja systemaattisen kehityksen, joka parantaa tuloksiamme jatkuvasti.
Simo Parviainen
HEAD OF BRAND & MARKETING
Ostajapersoonat ja MVG-MRACE®-malli luovat pohjan yhtenäiselle markkinoinnille
Yhteistyö alkoi ostajapersoonien rakentamisella, joka toteutettiin haastattelemalla Spondan myynnistä ja asiakkaista vastaavia avainhenkilöitä. Heillä oli paras käsitys kohderyhmän tarpeista ja ostokäyttäytymisestä. Haastattelujen pohjalta SDM loi kattavat ostajapersoonat, jotka sisälsivät syvällistä tietoa asiakkaiden ostomotiiveista, tarpeista ja haasteista, joihin Sponda voi tarjota ratkaisuja.
Ostajapersoonatyössä tunnistettiin myös Spondan erottautumistekijät kilpailijoista sekä mahdolliset oston esteet, joihin markkinoinnissa tulisi vastata. Nämä oivallukset loivat vankan perustan Spondan markkinoinnin rakentamiselle ja optimoinnille. Ostajapersoonien ansiosta markkinointia pystyttiin kohdentamaan entistä tarkemmin ja viestit räätälöimään eri kohderyhmille relevantilla ja puhuttelevalla tavalla.
MVG-MRACE®-malli on ollut merkittävässä roolissa Spondan digitaalisen markkinointistrategian kehittämisessä ja toteuttamisessa. Malli tarjoaa systemaattisen viitekehyksen, joka selkeyttää markkinointitoimenpiteiden suunnittelua, toteutusta, tulosten mittaamista sekä jatkuvaa optimointia. Tämä on auttanut Spondaa ohjaamaan markkinointiviestintää ja sisältöstrategiaa kaikissa kanavissa johdonmukaisesti. Mallin ansiosta jokainen kampanja perustuu vankkaan strategiseen pohjaan ja markkinoinnin toimintatavat ovat yhtenäistyneet.
Tulokset
Sponda on valjastanut laajan kanavamixin ja tekoälyn markkinointinsa tehostamiseen
Sponda hyödyntää markkinoinnissaan laajaa skaalaa kanavia, niin digitaalisia kuin perinteisiäkin. Erityisesti globaalit sosiaalisen median alustat, dynaamiset display-sisällöt kotimaisissa medioissa sekä suorat markkinointikanavat ovat vahvasti käytössä. Yhtiö on myös rohkeasti valjastanut tekoälyn käyttöönsä esimerkiksi mainosviestien ideoinnissa, kampanjakonseptien suunnittelussa, tulosten analysoinnissa ja mainosalustojen optimoinnissa.
Kasvavia tuloksia pienemmillä kustannuksilla
Panostukset digitaalisen markkinoinnin strategiseen kehittämiseen ovat tuottaneet huomattavia tuloksia. Lokakuusta 2023 maaliskuun loppuun 2024 hakusana- ja display-mainonnan tavoittavuus kasvoi yli 110 % näyttökertojen osalta ja liikenne 55 % klikkausten osalta, vaikka mediakustannukset olivat 14 % pienemmät. Kiinteistöihin liittyvien sivustojen kautta tulleet yhteydenottoliidit kasvoivat yli 40 % ja konversion keskimääräinen hinta laski noin 58 %.
Myös some-mainonnan tavoittavuus kasvoi 13 %, samalla kun CPM laski 31 %. Analytiikka osoittaa myös, että kohdesivujen katselut kasvoivat 27 % aiempaan verrattuna ja yhteydenottokonversiot kokonaisuudessaan 20 %.
Yhteenveto
Spondan ja SDM:n strateginen yhteistyö osoittaa, miten datalähtöinen ja johdonmukainen lähestymistapa digitaaliseen markkinointiin voi tuottaa merkittävää kasvua kustannustehokkaasti.
Sponda on erinomainen esimerkki siitä, kuinka strateginen lähestymistapa digitaaliseen markkinointiin tuo erinomaisia tuloksia, kun sen yhdistää MVG-MRACE®-mallin hyödyntämiseen, monipuoliseen kanavamixiin ja tekoälyn käyttöön.
Spondan sitoutuminen jatkuvaan kehittämiseen varmistaa, että se pysyy digitaalisen markkinoinnin eturintamassa myös jatkossa näyttäen tietä omalle toimialalleen.
Mika Kyllönen
ASIAKASVASTAAVA, SDM