Peab
MRACE®-malli tehostaa Peabin toimintaa ketterällä markkinoinnilla, joka sisältää niin kampanjamaisen mainonnan eri kanavissa kuin yhtenäisen digitaalisen ostopolun luomisen
Suunnitelmasta kokonaisvaltaiseen toteutukseen
Peab-konserni on yksi pohjoismaiden suurimmista rakennusliikkeistä. Mottona toimii ”kerralla kuntoon”, jolloin kaiken toiminnan tavoitteena on varmistaa asiakkaiden ja kumppanien onnistuminen heidän omissa tavoitteissaan ja haaveissaan. Sama odotus Peabilla oli uudelle digitaalisen markkinoinnin kumppanille, kun he muutama vuosi sitten valitsivat SDM:n.
Yhteistyö aloitettiin strategiatöillä, joihin sisältyi muun muassa hakusanatutkimus, verkkosivuston auditointi, kilpailijoiden benchmarkkaus sekä ostajapersoonien määritys. Tämän jälkeen luotiin kanavakohtaiset suunnitelmat, joiden arjen toteuttamisesta SDM vastaa. Toimenpiteiden edistymistä ja tavoitteiden saavuttamista seurataan läpinäkyvästi ketterän projektinhallintamallin mukaisissa säännöllisissä palavereissa sekä yhteisissä viestintäkanavissa.
Peab yrityksenä
Konsernin liiketoiminta-alueet ovat: rakentaminen, asunnot, toimitilat, päällystys, kiviaines ja betoni sekä nosturit
Konsernin liikevaihto on 5,9 miljardia euroa ja konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä
Työllistää Pohjoismaissa 15 000 henkeä, joista Suomessa yli 2000
Halusimme luotettavan kumppanin, jolta löytyy osaamista ja kykyä hoitaa digitaalista markkinointiamme kokonaisuutena. Valinnassa painoivat myös palveluiden kilpailukykyinen hinta sekä selkeä palvelumalli. Tietenkin pitkässä juoksussa odotimme tuloksia ja kustannustehokasta rahan käyttöä, mikä meidän alallamme vaatii myös paikallisymmärrystä sekä tuloksellista mainonnan kohdentamista.
Simo Saarinen
Peabin asuntoliiketoiminnan myynti- ja markkinointipäällikkö
Tulokset
MRACE®-malli toimii hektisellä alalla ja haastavammassakin markkinatilanteessa
Digitaalisen markkinoinnin yhteistyö keskittyy etenkin asuntokaupan vauhdittamiseen MRACE®-mallin mukaisesti. Taktisen toteuttamisen lisäksi SDM:n asiantuntijatiimillä on vastuullaan lukujen seuraaminen sekä niiden ja niistä vedettyjen johtopäätösten raportointi asiakkaan suuntaan. Mainonta on pidettävä tuoreena ja tuloksia analysoimalla karsitaan tarvittaessa heikommin suoriutuvia toimenpiteitä sekä kasvatetaan niitä, jotka tuovat eniten tuloksia. MRACE®-malli varmistaa, että asiantuntijatiimi työskentelee yhteisten tavoitteiden eteen eri kanavien parissa ja että asiakkaan kanssa puhutaan samaa kieltä.
Jatkuvan markkinoinnin pohjalla huomioidaan Peabin pitkän linjan strategia ja brändin rakentamisen tavoitteet. Kampanjamaisen kohdennetun mainonnan lisäksi digimarkkinoinnilla rakennetaan yhtenäistä digitaalista ostopolkua sekä avataan, miksi asiakkaan kannattaa ylipäätään valita Peab lukuisten kilpailevien vaihtoehtojen joukosta.
Odotamme kumppaniltamme palautetta ja ehdotuksia, miten toimintaa kannattaa skaalata ja kehittää. Arjessa yhteistyömme SDM:n kanssa toimii. Kaiken lisäksi heillä on kiva porukka ja he hoitavat aina kaiken, minkä lupaavat. Suosittelen SDM:ää ilman muuta digitaalisen markkinoinnin kumppaniksi.
Simo Saarinen
Peabin asuntoliiketoiminnan myynti- ja markkinointipäällikkö
Yhteenveto
Peabin tavoitteena oli löytää kokonaisvaltainen digitaalisen markkinoinnin kumppani, joka pystyy toteuttamaan heidän myyntitavoitteidensa mukaista markkinointia. Hektinen toimiala ja markkinatilanne ovat asettaneet haasteensa, mutta tuloksia ja oikeaa kehityssuuntaa on onnistuttu luomaan MRACE®-mallin mukaisella markkinoinnilla. Kaiken keskiössä on jatkuva testaaminen ja kehittäminen, sekä välitön reagointi.
Eri kanavien hyödyntämistä on vahvistettu datan avulla: esimerkiksi SEO:n ja Google Ads:in yhteispeliä tehostamalla on saatu aikaan parempia kokonaistuloksia. Sen lisäksi budjettia kohdennetaan ketterästi tilanteen mukaan niihin toimenpiteisiin, joista markkinointibudjetille saadaan paras tuotto.
Yhteistyö on hedelmällistä, koska meidän ja asiakkaan välillä viestintä on avointa, suoraa ja rehellistä. Uskallamme puolin ja toisin haastaa toisiamme, mikä kehittää yhteistyötä ja markkinointia tehokkaasti. Peabilla voi olla samaan aikaan myynnissä lukuisia kohteita eri paikkakunnilla ja ne kaikki vaativat toimiakseen omanlaisensa lähestymiskulman. Tämän vuoksi meidän tulee ymmärtää kohderyhmä ja heidän tarpeet, jotta voimme viestiä resonoivasti oikeissa kanavissa. Ostajapersoonien ja markkinaymmärryksen lisäksi kokeilukulttuuri on oleellisessa roolissa Peabin markkinoinnin ja yhteistyömme kehittämisessä. Mielestäni nämä ovat asioita, jotka ovat alusta asti toimineet ja myös kehittyvät yhteistyössämme jatkuvasti.
Tiia Koskelo
Asiakkuudesta vastaava Growth Owner ja SDM:n Chief Services Officer