Referenssitarina

Huutokaupat.com

Suomen kiinnostavinta kauppapaikkaa kasvatetaan digimarkkinoinnin keinoin

Huutokaupat.comin tulokset kasvuun SDM:n tuella

Huutokaupat.com on yksi Suomen suurimpia kauppapaikkoja, joka pysyy jatkuvassa liikkeessä. SDM:n avulla monikanavainen MRACE®-mallin mukainen digimarkkinointi on nostettu uudelle tasolle tavalla, joka tuottaa selkeästi mitattavia tuloksia.

Huutokaupat.com yrityksenä

Huutokaupat.com on Suomen suurimpia verkkohuutokauppoja, jonka tuottaa Mezzoforte Oy.

Vuonna 2005 perustettu yritys julkaisee kuluttajien ja yritysten myynti-ilmoituksia.

Sivustolla on yli viisi miljoonaa vierailua kuukaudessa ja huutokauppoja on vuosittain yli 300 000.

Vilkas nettihuutokauppa tarvitsee monikanavaista, ajan hermolla pysyvää markkinointia

SDM on ollut Huutokaupat.comin digimarkkinointikumppani vuosien ajan, jolloin Huutokaupoilla on eletty sekä markkinan että markkinoinnin osalta murrosaikoja monella tavalla.

Yhteistyömme aikana markkinointi on muuttunut huomioimaan enemmän pitkän aikavälin strategisia tavoitteita, samalla kun säännöllisellä kampanjoinnilla tavoitellaan korkeita myyntilukuja.

Huutokaupat.com on vuosien varrella kasvanut merkittäväksi suomalaiseksi verkkokaupaksi ja haluamme jatkaa kasvupolullamme. Olemme tulosnälkäisiä ja kasvun tukemiseksi meidän tulee jatkuvasti parantaa myös mainonnan tuloksellisuutta. Aikaisemmin keskityimme lyhyen tähtäimen tuloksiin, kun nyt rinnalle on tullut myös pitkäjänteinen suunnittelu ja pitkän tähtäimen tavoitteet.

Katri Eskelinen

Huutokaupat.com markkinointi- ja viestintäjohtaja

SDM:n avulla Huutokaupat.com onkin saanut muutettua digimarkkinoinnin kurssiaan dataohjatuksi ja enemmän pitkän aikavälin tavoitteita painottavaksi.

Käytössä on laajasti eri markkinoinnin kanavia somesta Google Adsiin. Palettia on kasvatettu vuosien varrella, ja esimerkiksi Google Adsin osalta mukaan on tullut ohjelmallisen ostamisen palvelu. Laaja palvelukattaus mahdollistaa sen, että tuloksiin päästään mahdollisimman tehokkaasti.

Olemme lisänneet mainonnan kanavia ja testanneet erilaisia kampanjoita. Rohkealla testaamisella opimme koko ajan lisää ja voimme valita toimivat keinot jatkuvaan markkinointiin.

Katri Eskelinen

Huutokaupat.com markkinointi- ja viestintäjohtaja

MRACE®-mallin mittaamisella on merkittävä rooli

MRACE® -mallin keskeinen osio eli mittaaminen on ratkaisevan tärkeää Huutokaupoille. Jatkuvasti liikkeessä olevalle yritykselle on olennaista kehittää markkinointiaan relevantin datan pohjalta.

Erityisesti markkinoinnin dashboardin käyttö on olennainen työkalu tulosten mittaamisessa. Kun data on visualisoitu ja analysoimme tuloksia yhdessä, pysyy mitattavuus mukana läpi matkan.

Mallin myötä tuleva mittaaminen on meitä ja SDM:ää yhdistävä tekijä, sillä me molemmat haluamme aidosti parantaa lukuja.

MRACE®-malli näkyy yhteistyössämme, ja se toimii hyvin. Malli selkeyttää toimintaa ja tuo tekemiselle rungon. On hyvä asia, että markkinointi rakennetaan mallin ympärille, ja työntekoa sekä raportointia suunnitellaan sen mukaan.

Katri Eskelinen

Huutokaupat.com markkinointi- ja viestintäjohtaja

Tulokset

Edelliseen vuoteen verrattuna sosiaalisen median klikkausprosentti parani
+39%

Sosiaalisessa mediassa tavoitetaan kuukaudessa
yli 0,5 miljoonaa ihmistä

Vuoden aikana Google mainosten CTR-luku nousi
24 %

Ketterä yhteistyö tukee tavoitteiden saavuttamista

Ketteryys on sisäänrakennettu SDM:n toimintaan, mikä tuo selvää arvoa yhteistyöhön. Erityisesti nopea kommunikointi saa kiitosta, sillä viestintä kulkee ketterästi Slackia ja Trelloa pitkin.

Lisäksi Huutokaupoilla on pidetty siitä, että asioita testataan ja kokeillaan, jotta löydetään paras mahdollinen lopputulos. SDM:llä kaikkeen ollaan valmiita reagoimaan nopeastikin.

Testaus tapahtuu avoimesti keskustellen ja jatkuvasti mitaten.

SDM:llä on kaikissa kanavissa henkilöt, jotka tuntevat oman tonttinsa hyvin. Tämä mahdollistaa parhaiden mahdollisten tulosten hakemisen testaamalla.

Käymme jatkuvaa keskustelua usein viikkotasolla. Meidän yrityksessä on tapahtunut paljon muutoksia ja SDM:llä on nopea tapa mukauttaa tekemistään, ja tarkastella tuloksia muutoksien vaatimalla tavalla. Jatkuva keskusteluyhteys toimii hyvin.

Katri Eskelinen

Huutokaupat.com markkinointi- ja viestintäjohtaja

Yhteenveto

  • Ketterä yhteistyö ja mittaamiseen pohjautuva MRACE®-mallin mukainen taktinen markkinointi tuottavat Huutokaupoille merkittäviä tuloksia.
  • Nopea viestintä ja SDM:n sparrausapu tekevät yhteistyöstä sujuvaa päivittäisessä työssä.
  • Datan pohjalta tehtävät kehitystoimenpiteet huolehtivat, että markkinointi vastaa yrityksen tavoitteita ja on oikea-aikaista.

Pitkäkestoinen yhteistyömme on edennyt ja kehittynyt nousujohteisesti tarpeiden ja kasvutavoitteiden mukaisesti. Siksi onkin hienoa tehdä yhdessä töitä kasvuun tähtäävän asiakasyrityksen kanssa niin lyhyen kuin pitkänkin aikavälin tavoitteet mielessä pitäen.

Ilari Tervonen

Asiakasvastaava, CSO, Suomen Digimarkkinointi Oy