Referenssitarina

Himoslomat

Dynaamista mökkimarkkinointia MRACE-mallilla

Reaaliaikainen dashboard mahdollistaa nopean reagoinnin HimosLomien sesonkiherkällä toimialalla

Erinomaisen sijaintinsa sekä ympärivuotisen tarjontansa ansiosta Himos on kasvanut yhdeksi Suomen suosituimmista kohtaamispaikoista niin perheille, bileporukoille, aktiivilomailijoille kuin yrityksille, järjestöille sekä tapahtumien järjestäjille kaikkina vuodenaikoina.

HimosLomien pääliiketoiminta on mökkivuokraus. Vuosittain Himoksella majoittuu noin 300 000 asiakasta. HimosLomat Oy haluaa ohjata mökkivarauksia entistä vahvemmin verkkokauppaansa, jonka osuus kaikista majoitusvarauksista kasvaa nopeasti. Vuonna 2016 alkanut yhteistyö SDM:n ja HimosLomien välillä on mahdollistanut sen, että SDM on voinut alusta lähtien olla verkkokauppatoimittajan tukena mittaamisen ja teknisen toteutuksen osalta, jotta ne edistävät MRACE-mallin mukaista konversioiden seurantaa.

Liiketoiminnan kasvaessa HimosLomat Oy tarvitsi markkinoinnin tueksi ketterän kumppanin pyörittämään mainontaa digitaalisissa kanavissa. Matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alalla sesonkeja on paljon ja kampanjat seuraavat toisiaan tiheällä syklillä. HimosLomat Oy:n tiimi toivoi kumppanilta linjakkaita prosesseja ja selkeää työnjakoa & aikataulutusta.

Digimarkkinoinnin ulkoistamisen myötä:

  • mainonta on riittävän monipuolista, ajoitettu sekä kohdennettu oikein ja oikeille hakusanoille
  • markkinointiteknologioita hyödynnetään optimaalisesti uusimman tiedon mukaisesti
  • digimarkkinoinnin budjetti on jaettu eri kanaville liiketoiminnan kannalta tuloksekkaasti

Kun yrityksen oma tiimi voi luottaa siihen, että HimosLomat näkyy digitaalisissa kanavissa, he voivat keskittyä hiomaan yrityksen strategiaa ja brändiä. Mökkien luvatussa maassa valinnanvaraa riittää, joten yrityksellä pitää olla resursseja keskittyä rakentamaan kilpailuetua miksi juuri HimosLomat on vierailun arvoinen kohde eri asiakassegmenteille.

Sesonkiherkällä alalla digimarkkinoinnin ja verkkokaupan on pelattava saumattomasti yhteen. Esimerkiksi ensilunta odotellessa mainonta on saatava isolla volyymilla pyörimään sinä samaisena hetkenä, kun maa on valkoinen. Näissä tilanteissa nopea tiedonkulku on onnistumisen ehto ja tähän SDM:n ketterän projektinhallinnan työkalut (Trello, Slack) vastaavat erinomaisesti.

HimosLomat yrityksenä

Liikevaihto noin 10 miljoonaa euroa

Ympärivuotisia työpaikkoja noin 50, sesonkiaikana huomattavasti enemmän.

Tarjoaa majoitus-, ravintola- ja safari- sekä ohjelmapalveluita. HimosLomat tuottaa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa useita erilaisia tapahtumia Himoksella.

HimosLomien tulokset

Verkkokaupan myynti kasvoi vuodessa
170 %

Google-mainonnan konversioiden määrä kasvoi vuodessa
82,7 %

Google-mainonnan ROAS parani vuodessa lähes
100 %

Somemainonta tuonut kauppaa vuodessa
yli 1 milj. €

Somemainonnan impressiot
yli 4.7 milj.

Orgaanisen liikenteen konversioissa (onnistuneet varaukset) kasvu vuodessa
106 %

Verkkosivuston kävijämäärä kasvanut
97 %

MRACE-malli huomioi eri asiakassegmenttien koko ostopolun ja auttaa hahmottamaan digimarkkinoinnin kokonaisuutta

HimosLomien markkinoinnin haasteena ovat toisistaan selvästi eroavat, moninaiset ja silti suuret kohderyhmät sekä matkailu- ja tapahtuma-alalle tyypilliset nopeasti muuttuvat olosuhteet. MRACE-mallin mukaan rakennetut ostopolut takaavat, että HimosLomien digimarkkinointi tavoittaa kaikki tärkeimmät asiakassegmentit ostopolun eri vaiheissa. Reaaliaikaisen dashboardin avulla pystytään puolestaan nopeasti säätämään kampanjoita ja kohdentamaan resursseja tuloksellisimpiin toimenpiteisiin.

MRACE-mallin ansiosta voin luottaa siihen, että asiakkaan koko ostopolku on huomioitu digimarkkinoinnissamme. Kun jokaisen yksittäisen toimenpiteen osalta on määritelty mihin MRACE-mallin vaiheeseen se kuuluu, digimarkkinoinnin toimenpiteet eivät jää irrallisiksi vaan minun on helppo ymmärtää miten eri kanavat tukevat kokonaisuutta.

Saana Järvinen

HIMOSLOMAT OY MARKKINOINTI

Yhteenveto

HimosLomien mökkimarkkinoinnin tulee tavoittaa hyvin erilaisia asiakassegmenttejä, joilla on kaikilla erilaiset tarpeet ja syyt Himoksella majoittumiseen. Jotta digimarkkinointi toimii, tarvitaan tarkkaa kohdennusta ja huolella hiottuja viestejä sekä jatkuvaa mainonnan optimointia. MRACE-mallin ansiosta HimosLomien markkinointitiimillä on jatkuvasti päivittyvä kokonaisvaltainen näkymä digimarkkinoinnin kampanjoihin. Näin varmistetaan tehokkaat toimenpiteet jokaiselle eri segmentille ostopolun eri vaiheisiin.

SDM:n tapa mitata digimarkkinoinnin tuloksia on vakuuttava. Parasta MRACE-mallissa on mielestäni se, ettei tulosten mittaaminen ei ole vain lopputuote vaan jatkuvasti läsnä arjen tekemisessä. Markkinoinnin dashboard kokoaa kaiken saatavilla olevan datan yhteen näkymään, josta minun on helppo reaaliaikaisesti käydä katsomassa kampanjoiden tilanne. Kun tiedän mitä SDM:n asiantuntijat parhaillaan tekevät, yhteistyömme on avointa ja tuloksellista. Kampanjoita on helppo vertailla keskenään ja dashboardin ansiosta voin keskittyä täysillä tulosten analysointiin, kun dataa ei tarvitse enää kerätä eri lähteistä ja se on visualisoitu helposti omaksuttavaan muotoon.

Saana Järvinen

HIMOSLOMAT OY MARKKINOINTI