Markkinointistrategia asemoi yrityksenne valitsemaanne markkinaan tavalla, jolla voitatte.
Markkinointistrategia ohjaa budjettinne ja ihmisten ajan sellaisiin markkinoinnin toimenpiteisiin, jotka tuottavat teille sekä pitkäaikaista kysyntää että nopeita tuloksia. Se tarkoittaa sitä, että tavoitatte kohderyhmänne houkuttelevilla ja kilpailusta erottuvilla pääviesteillä, kasvatatte brändistänne kiinnostuneiden määrää ja luotte enemmän digitaalista myyntiä niin uusista kuin nykyisistä asiakkaista
Voit odottaa, että 2–6 kuukauden sisään liidienne ja tarjouspyyntöjenne laatu nousee, markkinoinnista tulee helpommin johdettavaa ja mainonta tuottaa pienemmillä kuluilla suuremman tuloksen.
Strategia on perusta, jolle taktiset toimenpiteet rakennetaan.
Hyvä strategia kokoaa yrityksessänne olemassa olevan potentiaalin yhteen ja muuntaa sen tarkkaan harkituiksi markkinoinnin toimenpiteiksi, jotka edistävät yrityksenne liiketoiminnan tavoitteita.
Strategiatyö soveltuu erityisen hyvin yrityksellenne, jos haluat turvata kasvuanne vuosiksi eteenpäin, päästä eroon markkinoinnin kampanjamaisuudesta ja kehittää liiketoimintaanne vastaamaan paremmin asiakkaiden digitalisoituneita ja AI-avusteisia ostoprosesseja.
Market-Value-Growth-mallin markkinointistrategiassa on kolme tasoa.
Market = sinun tulee tuntea ensin markkinan nykytilanne ja siinä tapahtuva muutos,
Value = jotta voit luoda valituille kohderyhmille sellaista arvoa, johon kilpailijanne eivät kykene
Growth = koska vain siten markkinointistrategianne ohjaa niihin toimenpiteisiin, jotka asemoivat yrityksenne valitsemaanne markkinaan tavalla, jolla voitatte.
Markkinointistrategia tuo markkinointiinne tavoitteellisuutta
Lisäät tunnettuuttanne eri kohderyhmien keskuudessa
Kasvatat brändistänne kiinnostuneiden määrää ja luot uutta kysyntää
Käännät kysynnän kaupaksi ja sitoutat asiakkaitanne
Muutat adhoc-kampanjoinnin strategiseksi kilpailuedun rakentamiseksi
Prosessi strategian luomiseen
Strategian luominen etenee kolmessa vaiheessa: 1. Markkinaymmärrys, eli missä valitsemme pelata, 2. keinot ja kanavat, eli miten valitsemme voittaa ja 3. toimenpiteet, eli mitkä ovat tarvittavat kyvykkyydet.
-
Aloitamme strategiatyön luomalla markkinaymmärryksen, koska sen avulla pystymme suunnittelemaan markkinoinnin markkinasta erottuvaksi ja kohderyhmää puhuttelevaksi.
Tyypillisiä työvaiheita ovat:
- Ymmärtää asiakkaiden ostoprosesseja ja päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä ostajapersoonien ja kohderyhmämäärittelyn avulla
- Tunnistaa aidot erottautumistekijänne ja kilpailuetunne kilpailija-analyysin avulla
Tavoitteena on:
- Vastata asiakkaiden ostotarpeeseen sekä digitalisoituneisiin ja jatkuvasti AI-vetoisempiin ostoprosesseihin
- Erilaistaa yrityksenne kilpailijaymmärryksen avulla ja tehdä teistä siten houkuttelevampi vaihtoehto asiakkaille, joita tavoittelette
-
Toisessa vaiheessa meillä on ymmärrys, kenestä meidän täytyy erottua, keitä meidän tulee puhutella ja millaisia ostoprosesseja markkinoinnin pitää tukea. Nyt alamme viemään tätä ymmärrystä konkretiaan.
Tyypillisiä työvaiheita ovat:
- Tavoitteiden asettaminen
- Arvolupauksen ja pääviestien luominen, joilla vastaamme paremmin asiakkaidenne ostotarpeeseen ja korostamme uniikkia arvoa, jota pystytte tuottamaan
- Kanava- ja teknologiastrategian teko, jotta tavoitamme kohderyhmän oikeiden kanavien ja teknologioiden avulla.
- Ostopolkujen suunnittelu sivustolle sisältösuunnitelman ja -inventaarion avulla.
Tavoitteena on:
- Tuottaa laadukkaampia liidejä, uutta kysyntää ja edistämään asiakkaiden ostopäätöstä verkkoon luotavien ostopolkujen avulla
- Herättää uusien asiakkaiden kiinnostus erilaistavilla ja asiakasta houkuttelevilla pääviesteillä, jotta markkinointi tuottaa parempaa tulosta.
- Kehittää automaatioastettanne parempien teknologioiden ja käytänteiden avulla.
- Vastata AI:n tuomaan ostoprosessin muutokseen ja hyödyntää AI:ta yrityksenne hyväksi.
-
Kolmannessa vaiheessa luomme 12 kuukauden roadmapin ja aloitamme strategian jalkauttamisen sivustolle sekä markkinoinnin ja myynnin kanaviin. Näin taktisen tason toiminta on yhdenmukaista eri kanavien välillä, jolloin tulokset ja kyky mitata kasvavat.
Tyypillisiä työvaiheita:
- Roadmapin teko, jolla pystyt johtamaan strategian jalkauttamista
- Mittariston luominen ja datan keruun aloittaminen, jotta tiedolla johtaminen ja kehittäminen toteutuu
- Sisällöntuotannon aloittaminen ja kanavastrategian vieminen käytäntöön
Tavoitteena on:
- Priorisoida työvaiheet resursseihinne peilaten niin, että saavutamme markkinoinnille luodut tavoitteet kaikista todennäköisimmin
- Tunnistaa datan avulla, millaisilla resursseilla ja budjetilla pystymme saavuttamaan tavoitteemme
Luoda reaaliaikainen näkymä siihen, millaisia tuloksia saamme aikaa
Asiakkaamme ovat saaneet strategiatyöllä mm. tällaisia tuloksia 2–6 kk aikajänteellä.
-
Vähennät riippuvuuttanne jatkuvasta uusasiakashankinnasta uskollisen asiakaskunnan sekä strategisella top-of-funnel-markkinoinnilla luodun pitkän ajan kysynnän myötä. Näin asiakkaat ovat teihin yhteydessä ilman kampanjointiakin.
-
Parempi kohderyhmäymmärrys ja sen pohjalta luodut pääviestit auttavat asiakkasta ymmärtämään, miksi hänen kannattaa ostaa teiltä. Tämä johtaa parempaan reagointiasteeseen ja korkeampiin konversiolukuihin.
-
Markkinointistrategia ja selkeät tavoitteet helpottavat päätöksentekoa, priorisointia ja seurantaa. Strategia on kartta siitä, miten markkinointia tulee tehdä, jotta saavutatte tavoitteenne.
-
Tiedät tekeväsi oikeita asioita ja keskittyväsi tärkeimpiin kohderyhmiin, jolloin resurssit kohdistuvat vaikuttavimpiin asioihin. Asiakkaan näkökulmasta markkinointi tulee heille esille oikeissa kanavissa ja tavoittaa heidät paremmin.
-
Oikein mietityllä pääviestillä nouset hälyn yläpuolelle. Tunnistamme aidot kilpailuetunne, paketoimme ne asiakasta kiinnostavaksi arvolupaukseksi ja toistamme niitä kaikissa kanavissa, mikä asemoi teidät halutulla tavalla.
-
Markkina muuttuu jatkuvasti – ostokäyttäytyminen muuttuu, kilpailutilanne muuttuu, teknologiat kehittyvät ja trendit vaihtuvat. Strategian ansiosta yrityksellänne on kyky reagoida ja jättää reagoimatta, jotta brändinne pysyy asiakkaan mielessä relevanttina ja ajantasaisena.
Strategia luo näkymän sekä tähän hetkeen että tulevaisuuteen.
Asiakkaiden ostoprosessit ovat digitaalisia ja itsenäisiä. Asiakkaat päättävät itse, milloin ja miten ovat vuorovaikutuksessa yritysten kanssa. Nämä kohtaamishetket ovat lyhyitä ja hajanaisia, joten markkinoinnin ja myynnin on osuttava juuri oikealla ja ytimekkäällä viestillä näihin pieniin hetkiin.
Samalla kolmannen osapuolen datan hiipuminen pakottaa yritykset löytämään uudenlaisia, yksityisyyttä kunnioittavia tapoja tavoittaa asiakkaansa. Toisaalta tekoälyn yleistyminen avaa valtavia mahdollisuuksia automatisoida rutiinitehtäviä ja hyödyntää ensimmäisen osapuolen dataa mullistavilla tavoilla.
Peilaamme strategiatyömme tähän meneillä olevaan murrokseen, jotta saat rakennettua vahvan perustan markkinoinnille ja koko liiketoiminnalle.
Strategian avulla koko markkinointinne toimii yhdenmukaisesti samojen tavoitteiden eteen.
MVG-mallilla toteutettu strategia luo eheän kokonaisuuden, joka saa markkinointinne edistämään koko rintamalla liiketoimintanne tavoitteita ja digitaalisen myynnin kehittymistä kaikissa markkinoinnin kanavissa.
Strategia on hyvä, kun se on:
- Kilpailukykyinen: Sisältää kilpailija-analyysin, arvolupauksen kehittämisen sekä kaikki modernit inbound- ja outbound-markkinointitoimenpiteet.
- Datalähtöinen: Perustuu mittareihin, analytiikkaan ja jatkuvaan datan avulla optimointiin.
- Luova: Hyödyntää uusimpia markkinointiteknologioita brändin ja sisältöideoinnin vahvistamisessa.
- Toimintakeskeinen: Keskittyy käytännön toimenpiteisiin ja työkaluihin tulosten parantamiseksi.
- Monikanavainen: Huomioi sekä digitaaliset että perinteiset offline-kanavat ja -kosketuspisteet.
Pyydä tarjous
"*" näyttää pakolliset kentät
Lue lisää
Lue, miten teemme markkinointia, joka tuo välittömiä tuloksia ja lisää brändinne vetovoimaa.