Sosiaalisen median markkinointi

Facebook-markkinointi

Tuomme Facebook-markkinoinnilla ostavia asiakkaita verkkosivuillenne, hankimme myyjienne työpöydät täyteen laadukkaita liidejä ja kasvatamme myyntiänne mitattavasti. Facebook-markkinointi on myös tehokkaimpia keinoja hankkia uutta kysyntää tuotteellenne tai palvelullenne.

Facebook tarjoaa edulliset näyttökerrat, markkinoiden parhaan tekoälyn, markkinoiden tarkimmat kohdennusvaihtoehdot, lähes kolme miljoonaa suomalaista käyttäjää sekä globaalisti skaalaavan mainosalustan.

Luo uutta kysyntää

Facebookin avulla tavoitamme sellaisia kohderyhmiä, jotka hyötyvät tuotteestanne, mutta eivät tiedä siitä vielä. Näin luomme kysyntää täysin uusissa kohderyhmissä ja valtaamme teille suuremman osan markkinasta.

Generoi liidejä

Herätämme potentiaalisen asiakkaanne kiinnostuksen ostajapersoonien avulla rakennettujen viestien avulla. Kun kohdistamme oikeanlaisen viestin oikealle kohderyhmälle, heistä generoituu isolla prosentilla liidejä.

Hyödynnä edistyksellisimmän tekoälyn voima

Facebookin tekoäly on edistyksellisin tekoäly, mitä digitaalisessa markkinoinnissa on käytössä. Se oppii nopeasti, millaiset henkilöt reagoivat markkinointiinne halutulla tavalla ja alkaa etsimään lisää heidän kaltaisia henkilöitä.

Saa asiakkaasi ostamaan uudelleen

Ensimmäinen kauppa ei saa koskaan olla markkinoinnin päätavoite. Sitoutamme asiakkaitanne yritykseenne, ohjaamme heitä seuraamaan teitä eri kanavissa ja kannustamme uudelleenostoon oikeaan aikaan.

Miksi Facebook-markkinointi kannattaa?

Facebook-markkinointi on suuressa suosiossa yritysten markkinointistrategioissa, eikä turhaan sillä Facebook-markkinointi on uusasiakashankinnassa tehokas työkalu.

Facebook-markkinointi sopii oikeastaan kaikenlaisille yrityksille, mutta kaikista parhaiten se sopii yrityksille, jotka toimivat maanlaajuisesti tai jopa kansainvälisellä kentällä. Tämä johtuu siitä, että hyödynnämme Facebook-markkinoinnissa tekoälyä, joka vaatii oppiakseen jonkin verran volyymia.

Toisaalta esimerkiksi B2B-yrityksille Facebook-markkinointi tarjoaa loistavia ratkaisuja vaikkapa asiakaslistojen sekä kaksoisolentokohdennusten pohjalta kohdentamiseen, joten pieni kohderyhmä ei lopulta ole ongelma.

Facebook toimii loistavasti myös oikean viestin löytämisessä kohderyhmälle. Näemme suoraan datasta, mitkä mainokset toimivat parhaiten. Jos palvelunne tarjoaa asiakkaallenne hyödyn X ja hyödyn Y, niin voimme testata, kumpi lähestymistapa toimii kohderyhmäänne paremmin. Se voi muuttaa koko yrityksenne markkinoinnin tulokulmaa parempaan suuntaan.

Generoi myynnillenne liidejä

Tuotamme myyntinne työpöydät täyteen laadukkaita liidejä halvalla, joten myynnin ei tarvitse soittaa enää kylmäsoittoja.

Tuo kauppaa mitattavasti

Tuomme mitattavaa kauppaa, oli yrityksesi sitten 10 € tuotteita myyvä verkkokauppa tai 100 000 € B2B-kokonaisuuksia myyvä yritys. Saat tuotteesi juuri haluamasi kohderyhmän eteen ja pääset hyödyntämään koneoppimista saavutettuasi riittävän ostovolyymin

Tukee muita digikanavia

Tuet muiden digikanavien tuloksia uudelleenmarkkinoinnilla, tuomalla esimerkiksi Google Ads-kampanjan kautta tulleen käyttäjän takaisin sivuillesi suoraan Facebookista.

Lisää yrityksenne tunnettuutta

Kasvatat yrityksenne tunnettuutta tehden samalla mitattavaa tulosta. Älä erottele enää brändikampanjaa ja myyntiin tähtäävää kampanjaa, koska voimme yhdistää ne Facebookin avulla!

Facebook-markkinointi MRACE-viitekehyksen mukaan

Facebook-markkinoinnilla vaikutamme koko MRACE-malliin asiakkaan ensikosketuksesta hänen sitouttamiseen saakka.

Olemme tehneet miljoonilla euroilla kauppaa tämän mallin avulla niin myyntiorganisaatioille kuin verkkokaupoille viimeisen 3 vuoden aikana.

Mallimme keskiössä on laaja sosiaalisen median strategia, jossa tutkimme toimialanne markkinaa, kilpailijoitanne sekä luomme teille ostajapersoonat. Kun tunnemme ostajapersoonienne ostoprosessin, niin pystymme rakentamaan sisällöt, kohdistukset ja mainonnan kulmat tuon ostoprosessin ympärille. Sen ansiosta asiakkaanne kokevat markkinoinnin auttavana jo ensimmäisestä mainoksesta lähtien, jolloin se ei ole tungettelevaa myyntipuhetta, vaan asiakasta auttavaa palvelua.

Käytämme myös hyväksemme Facebookin algoritmia, tekoälyä sekä Smartly-työkalua.

mrace-r

Reach = Tuomme verkkosivuillenne potentiaalista asiakasvirtaa vastaamalla ostajapersoonien tarpeisiin.

Reach-vaiheessa tuomme verkkosivuillenne potentiaalista asiakasvirtaa vastaamalla sivuston sisällöillä määritettyjen ostajapersoonien tarpeisiin. Analysoimme kohderyhmienne ostokäyttäytymistä, jotta tunnistamme ostopolun eri vaiheet. Reach-vaiheen tavoite on herättää kohderyhmien kiinnostus tuotettanne tai palveluanne kohtaan ja saada heidät vierailemaan verkkosivuilla.

mrace-a

Act = Generoimme potentiaalisesta asiakkaasta teille liidin

Act-vaiheessa puhumme kohderyhmänne ongelmien syistä ja tarjoamme niihin ratkaisuja. Sivustonne sisällöt muodostavat konversiopolkuja, jotka johdattavat kävijävirran tekemään haluttuja toimenpiteitä eli mikrokonversioita. Näitä voivat olla esimerkiksi oppaiden lataukset tai verkkokauppojen tapauksessa tuotteiden lisääminen ostoskoriin. Johdonmukaiseksi suunnitellun konversiopolun ansiosta yksittäinen vierailija viettää pidemmän aikaa verkkosivuillanne ja sitoutuu yritykseenne. Toisaalta oppaiden lataaminen ja tuotteiden selaaminen on mahdollista myös suoraan Facebookissa, jolloin kynnys Act-vaiheen toimenpiteille on matalampi.

mrace-c

Convert = Ohjaamme asiakasta ottamaan teihin yhteyttä

Convert-vaiheen päätavoitteemme on saada sivustovierailija ostamaan tai ottamaan teihin yhteyttä. Helpotamme asiakkaan ostopäätöstä mm. konversio-optimoinnilla ja selkeillä toimintakehotteilla (CTA). Kehitämme ostopolkua jatkuvasti analytiikan pohjalta. Mitä tehokkaammin ostopolkunne toimii, sitä suurempi määrä hankitusta kävijävirrasta kulkee rakennetun ostopolun loppuun ja muuttuu teille maksaviksi asiakkaiksi.

mrace-e

Engage = Sitoutamme asiakkaat yritykseenne

Engage-vaiheessa sitoutamme asiakkaitanne yritykseenne, koska korkea asiakastyytyväisyys on avain uudelleenostoihin, suositteluihin ja todelliseen kannattavuuteen (asiakkaan elinkaari). Korkean asiakastyytyväisyyden syntymiseen vaikutetaan jo Reach-vaiheessa kohdentamalla sisällöt oikeille yleisöille, jolloin mainontanne on alusta lähtien asiakaskeskeistä.

mrace-m

Measure = Mittaamme kaiken ja kehitämme mainontaanne dataan pohjautuen

Mitattava markkinointi perustuu analytiikkaan. Siksi määrittelemme jokaiseen ostopolkunne vaiheeseen omat mittarit. Tarkastelemme mittareita (KPI) säännöllisesti ja teemme datan pohjalta tarvittavia muutoksia esimerkiksi mainoksiin, kohdennuksiin ja budjetteihin.

Usein kysyttyä

  • Facebook-markkinoinnin hinta voidaan jakaa kahteen osaan: työhön ja mediaan. Mediabudjetti menee suoraan Facebookille ja työ on se osuus, mitä markkinointiin käytetty aika maksaa. Voit tehdä työn tietysti myös itse, jolloin maksat pelkän median, mikäli et laske työllesi yhtään arvoa.

    Mediabudjetin osalta yleisenä nyrkkisääntönä voidaan pitää, että 1000 näyttökertaa Facebookin uutissyötteessä maksaa 6 euroa Suomessa. Tämä on arviona yleensä hieman yläkanttiin, mikäli mainontaa tehdään hyvin, mutta se on hyvä lähtökohta.

    Huomionarvoista on se, että hinta vaihtelee Facebookin sisällä todella rajusti sen pohjalta, kuinka hyvää sisältösi on. Toinen sisältö samaan kohderyhmään voi maksaa 15 euroa per 1000 näyttökertaa, toisen maksaessa vain 2 euroa per 1000 näyttökertaa. Tämä pelkästään sen takia, että ihmiset tykkäävät kuluttaa toista sisältöä enemmän kuin toista. Tiivistettynä, Facebook siis palkitsee hyvästä sisällöstä mainostajia.

  • Facebook-sivullesi tulee tykkääjiä luonnostaan tehdessäsi Facebook-mainontaa, mutta voit myös hankkia lisää tykkääjiä maksetun mainonnan avulla. Tykkääjien hankkiminen maksetulla mainonnalla on kuitenkin vain harvoin suositeltavaa, sillä tykkääjien määrä ei enää takaa näkyvyyttä, niin kuin vielä muutama vuosi sitten takasi.

    Yleisesti ottaen tykkääjien keräämisen ei siis tulisi olla ensisijainen tavoite, vaan asia joka tulee muun hyvän toiminnan seurauksena.

  • Moni kysyy myös, mikä yleensäkin Facebook-markkinoinnissa maksaa. Käytännössä Facebook tarjoaa vain hyvin vähän näkyvyyttä ilmaiseksi yrityksille, minkä takia yritykset joutuvat maksamaan näkyvyydestä. Voit valita useasta maksuperusteesta videon näytöistä, linkin klikkauksiin tai näyttökertoihin. Kuitenkin joka tapauksessa joudut maksamaan siitä, että mainontaasi näytetään Facebookissa.

  • Tämä onnistuu Meta-pikselin avulla. Käytännössä keräät siis dataa sivustoltasi, jonka jälkeen luot mukautetun kohderyhmän verkkosivuillasi käyneistä mainosten hallinnassa tai power editorissa.

  • Facebookissa pystyt kohdentamaan todella tarkasti, lähes tulkoon koiran tai kissan värin mukaan. Suomessa kohdentaminen ei ole aivan niin tarkkaa kuin USA:ssa, jossa pystyy kohdentamaan muun muassa luottokortin pohjalta, tulotason mukaan tai asunnon arvon mukaan. Mutta Suomessakin on tarjolla useita todella mielenkiintoisia kohdennuksia, esimerkiksi vanhemmuus, koulutus, työpaikka, sukupuoli, ikä, sijainti, kieli, parisuhdetilanne, kiinnostuksen kohteet sekä lukuisia muita.

    Käytännössä Facebookin algoritmi on kuitenkin suunniteltu isoja markkinoita, kuten USA:ta varten, mikä täytyy ottaa huomioon mainonnan kohdentamisessa myös Suomessa. Tehokkaimmillaan algoritmi on suurissa 500 000–1 miljoonan kohdeyleisöissä, minkä takia usein kohdeyleisöön kannattaakin sisällyttää myös henkilöitä, jotka eivät kuulu pääkohderyhmään ja karsia porukkaa oikeanlaisella sisällöllä.

  • Tämä on tapauskohtaista. Joissain tapauksissa muutamassa tunnissa, toisissa tapauksissa muutaman vuoden aikajänteellä. Riippuen pitkälti siitä, mitä tavoitellaan, mitkä ovat asetetut mittarit sekä mikä on lähtötilanne.

    Oleellisinta on se, että tuloksia mitataan alusta saakka ja edetään koko ajan oikeaan suuntaan. Yleensä tuloksia saadaan alusta pitäen, mutta markkinoinnin saamisessa mitattavasti kannattavaksi voi kestää useita kuukausia. Tämän takia me sitoudumme yleensä tekemään Facebook-markkinointia uuden asiakkaan kanssa 6 kuukaudeksi, sillä se on yleensä sellainen aikajänne, jolla pystytään vetämään jo johtopäätöksiä siitä, onko Facebook-markkinointi kannattavaa yritykselle.

  • Mikäli asiakkaasi ovat 25–50-vuotiaita, niin tavoitat suurimman osan kohderyhmästäsi suoraan Facebookista. Myös 50–65-vuotiaita tavoitat Facebookista erinomaisesti. Tämän lisäksi 18–25-vuotiaat tavoittaa hyvin Facebookin sisaralusta Instagramin tai tuoreemman somealustan TikTokin kautta. Instagramiin pystyy tekemään mainontaa saman työkalun avulla kuin Facebookiin ja TikTokin mainonnan tekeminen onnistuu vastaavanlaisen, TikTokin oman mainostyökalun kanssa.

    Yleisesti ottaen voisi siis sanoa, että jos asiakkaasi kuuluu noihin ikäjakaumiin, niin asiakkaasi löytyy Facebookista.

  • Facebook-julkaisut keräävät ilmaiseksi jonkin verran näkyvyyttä, riippuen siitä, kuinka paljon ihmiset julkaisustasi tykkäävät. Yleensä yritysten kannattaa kuitenkin myös sponsoroida julkaisujaan muutamalla eurolla näkyvyyden saavuttamiseksi. Sponsoroiminen on mahdollista Facebookin mainostyökalujen avulla, mutta sen saa myös automatisoitua käytössämme olevan Smartly-työkalun avulla. Näin aikaa jää enemmän muihin somemainonnan askareisiin, esimerkiksi luovempaan työhön.

  • Mikäli kohderyhmäsi kuuluu edellä mainittuihin demografioihin ja vastasit kyllä aikaisemmin esitettyihin check-listan kysymyksiin, niin kyllä kannattaa. Mikäli et ole kaikista kysymyksistä vielä ihan varma, mutta demografiat osuvat, niin sinun todennäköisesti kannattaa alkaa vähintäänkin suunnitella Facebook-markkinointia. Vielä ei välttämättä ole oikea aika Facebook-markkinoinnin aloittamiseen yrityksellesi, mutta mikäli resursseja on, niin pystytte ehdottomasti tekemään tuloksia Facebook-markkinoinnilla.

    Facebook-kampanja on hyvä keino kokeilla Facebook-markkinointia ensin pienemmällä volyymilla, jos tarvitsette markkinointia esimerkiksi tapahtumalle tai muulle vastaavalle.

Pyydä tarjous

  1. Luo uutta kysyntää
  2. Generoi myyntivalmiita liidejä
  3. Tuota mitattavaa kauppaa
  4. Kehitä brändiänne ja tunnettuuttanne
  5. Sitouta asiakkaita yritykseenne

"*" näyttää pakolliset kentät

SUOSTUMUKSET*
SUOSTUMUKSET*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lue lisää

Lue, miten teemme markkinointia, joka tuo välittömiä tuloksia ja lisää brändinne vetovoimaa.

Blogi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sosiaalinen media

    Mitä asioita huomioida, kun haluat mainostaa vastuullisesti somessa?

    Lue lisää
    • Brändi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Sosiaalinen media
    • Visuaalinen suunnittelu

    Bannerimainonta tukee markkinointistrategiaa monikanavaisesti

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media

    Fediverse-maailman mahdollisuudet: mainostaminen, yhteisöllisyys ja yksityisyys

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media

    Monikanavaisuus somemainonnassa – miksi se kannattaa?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: mitä kaikkea tekoäly mahdollistaa?

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Meta-mainonta: Ymmärrä uudet mainostavoitteet

    Lue lisää
    • Facebook

    Tehosta sosiaalisen median mainontaasi Smartlylla

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sosiaalinen media

    Pinterest-mainonta: miksi Pinterest on yhä relevantti mainoskanava?

    Lue lisää

Lue lisää Facebook-markkinoinnin käytännön toteutuksesta

  • Mitä kaikkea Facebook-markkinoinnilla voi tehdä?

      1.  Facebook remarketing – tavoita sivustollasi vierailleet asiakkaat tehokkaasti uudestaan

    Facebook-remarketing on yksinkertainen tapa tavoittaa verkkosivuillasi käyvät ihmiset tai mainostesi kanssa vuorovaikutuksessa olleet ihmiset. Facebook-remarketing on tehokkaimmillaan, kun pystyt tarjoamaan spesifiä ratkaisua spesifiin ongelmaan. Eli esimerkiksi, kun asiakas käy katsomassa sivuillasi kattoremonttisivua, niin uudelleenmarkkinoit hänelle kattoremontin ostajan opasta. Lue lisää: Facebook-remarketing.

      1.  Dynaaminen uudelleenmarkkinointi ja dynaamiset tuotemainokset

    Dynaamisessa uudelleenmarkkinoinnissa käytetään dynaamisia tuotemainoksia ja se on verkkokaupoille suunnattu mainosmuoto. Käytännössä se on edistynyt versio uudelleenmarkkinoinnista, jossa Facebook tekee mainokset puolestasi automaattisesti. Dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin avulla pystyt näyttämään ihmisille Facebookissa mainontaa juuri siitä tuotteesta, jota hän äsken katsoi verkkokaupassasi tai jonka hän lisäsi ostoskoriin, mutta jätti kuitenkin ostamatta. Lue lisää: Facebook Dynaaminen Uudelleenmarkkinointi

      1.  Maksullinen mainonta kylmiin yleisöihin – tuota kylmistä yleisöistä lämpimiä liidejä

    Maksullisella mainonnalla kylmiin yleisöihin tarkoitetaan uusien asiakkaiden houkuttelua Facebookista. Kokonaisuudessaan se on hyvin samankaltaista kuin remarketing. Suurimpana erona on se, että remarketingissa mainontaa kohdennetaan henkilöille, jotka jo tuntevat yrityksesi, kun taas kylmiin yleisöihin tähdätessä pyritään hankkimaan täysin uusia asiakkaita, jotka eivät ole vielä kuulleet yrityksestäsi. Lue lisää: Facebook-mainonta.

      1.  Facebook Myyntiputki – ylivoimainen keino maksimaalisiin tuloksiin Facebook-markkinoinnilla

    Facebook Myyntiputki tarkoittaa kaikkien edellä mainittujen yhdistämistä tavalla, joka tukee asiakkaan ostoprosessia kokonaisvaltaisesti. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että luodaan erilaisia sisältöjä ja niihin ohjaavia mainoksia kaikkiin eri ostoprosessin vaiheisin sekä kohdennetaan mainonta vastaamaan näitä ostoprosessin vaiheita. Yleensä Facebookista saavutetaan maksimaaliset tulokset juuri myyntiputken avulla. Lue lisää: Facebook-myyntiputki.

    Facebook-markkinoinnin suurimmat edut ovat:

    1.  Facebookilla on Suomessa lähes kolme miljoonaa käyttäjää
    2.  Facebook-markkinointi on mahdollista kohdentaa todella tarkasti juuri oikeille ihmisille. Tämä on ehkä Facebookin suurin kilpailuetu muihin kilpailijoihin verrattuna, sillä yksikään toinen alusta ei tarjoa yhtä tarkkaa kohdentamista.
    3.  Facebook-markkinoinnin tehokkuus voidaan mitata ja tulokset raportoida
    4.  Facebook-markkinointi kehittyy hurjaa vauhtia Facebookin mainosalustan mukana ja sitä myös tulokset paranevat, mikäli pysyt vain ajan hermoilla.

    Facebook-markkinointi on tietyllä tapaa TV-mainonnan ja Google-mainonnan yhdistelmä. Pystyt rakentamaan brändiä ja pääset käsiksi suuriin kohderyhmiin, mutta pystyt kuitenkin mittaamaan tuloksia äärimmäisen tarkasti ja kohdentamaan mainontaa äärimmäisen tarkasti. Tärkeintä on, että Facebook-markkinointi on suunniteltu kunnolla ja toteutettu vastaamaan yrityksesi tavoitteita.

    Facebook-markkinoinnissa kannattaa ottaa huomioon kohderyhmäsi, asiakkaittesi ostoprosessi sekä tavoitteesi. Tämän lisäksi tietenkin budjettisi sekä se, millä tasolla yrityksesi tunnettuus ja markkina yleisestikin on, vaikuttavat merkittävästi Facebook-markkinoinnilla saavutettaviin tuloksiin.

    Suurimpana haasteena Facebook-markkinoinnissa ei ole se, tavoitetaanko kohderyhmä vaan se, millainen viesti ja tarjous kohderyhmään puree. Miten siis saadaan asiakkaan mielenkiinto heräämään.

    Tässä näyttelee suurta osaa Facebook-strategia, joka on paras ja yleisin keino aloittaa Facebook-markkinointi

    Me autamme

    Jos et vielä tiedä, mikä vaihtoehdoista on sinulle paras mahdollinen, ei syytä huoleen. Hyvin usein mikään yksittäinen ratkaisu ei ole juuri se oikea vaan Facebook-markkinointi on prosessi. Siinä yhdistellään erilaisia kampanjoita ja testataan, mikä tuo parhaat tulokset. Pystymme erittäin nopeasti arvioimaan, millaisia Facebook-markkinoinnin ratkaisuja sinä tarvitset ja toteutamme ne yrityksesi toimialan mukaan.

    Yrityksesi näköistä mainontaa

    Kun alamme suunnitella Facebook-markkinoinnin toimenpiteitä, pidämme huolen, että se on sinun yrityksesi näköistä ja edustaa yritystäsi juuri oikein. Keskustelemme, mitkä markkinoinnin tavoitteesi ovat ja käymme tulokset läpi yhdessä. Näin opit lukemaan tuloksia tarkemmin ja saat lisäksi hyödyllistä tietoa myös muihin markkinointikanaviisi, kun tiedät, millainen mainonta toimii kohderyhmääsi.