• Hakukoneoptimointi

YoastCon 2019 – Vilkaisu hakukoneoptimoinnin tulevaisuuteen?

Kävimme alkuvuonna YoastCon 2019 -tapahtumassa hakukoneoptimoinnin tiimimme kanssa.

SDM logo

Digimarkkinointi

YoastCon on Euroopan parhaimpia ja ajankohtaisimpia tapahtumia hakukoneoptimoinnin tiimoilta. Se järjestetään vuosittain Alankomaan Nijmegenissa. Päätimme tänä vuonna käydä tutustumassa Yoastconiin, ja mahdollisesti oppimassa uutta hakukoneoptimoinnista ja koko alasta.

Tässä tapahtuman aftermovie. Minut ja Juuson voit bongata kohdasta 0:16! No kyllä myös Karim löytyy kohdasta 0:39 🙂

Tapahtuma oli kaksipäivänen, ja puhumassa oli maailmanluokan asiantuntijoita, kuten Joost de Valk, Rand Fishkin, Aleyda Solis ja Fili Wiese. Tämän lisäksi tapahtuma tarjosi workshop-sessioita, joissa kävimme erilaisia hakukoneoptimointiin liittyviä asioita konkreettisesti läpi. Workshop-sessioita oli esimerkiksi sisällöntuotannolle, Yoast-lisäosan käytölle, sivustorakenteelle ja hakusanatutkimukselle.

Vaikka tapahtuma oli täynnä osaamista, eniten jäi mieleen Rand Fishkinin ja Wolfgang Blau:n esitykset.

joost-de-valk-and-alfredo-media-at-yoastcon-1

Tämä ei tosiaan ollut ensimmäinen kerta, kun Rand Fishkin piti samankaltaisen puheen. Hän puhui samasta aiheesta The Inbounder 2018 -tapahtumassa Madridissa, jossa vierailimme vuosi sitten. Rand Fishkin on Moz-yrityksen perustaja, joka kehittää työkaluja hakukoneoptimoinnille. Sivusto yleisesti on erittäin hyvä tietolähde hakukoneoptimoinnista, joten suosittelen tutustumaan myös heidän blogiinsa.

Tällä kertaa Rand kuitenkin syventyi aiheeseen, jonka otsikkona oli The Four Horsemen of Web Marketing Apocalypse. Esityksessään hän käsitteli verkon tulevaisuutta. Rand puhui siitä, että yritykset, joilla on monopoliasema verkossa alkavat haalimaan kävijöitä, kun taas sivustoliikenne tulee yleisesti ottaen vähenemään. Esimerkiksi Google näyttää entistä enemmän tietoja jo heti hakutulossivulla ja tämä trendi todennäköisesti jatkuu. Sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook siirtyy voimakkaammin rahastusvaiheeseen ja orgaaninen näkyvyys kärsii Facebookissa jatkuvasti, ja sen on yritystilien osalta ennustettu menevän aivan nolliin tulevina vuosina. YouTube leikkaa videoiden kuvaustekstin juuri siitä kohdasta, mistä linkki alkaa… Onhan näitä!

Tämä on tietenkin huolenaihe sivustolla tienaaville, ja Randin neuvo oli panostaa entistä enemmän omaan verkkosivuun, hyvään sisältöön, ja sähköpostilistan kasvattamiseen. Kohdeyleisön tavoittaminen monopoliasemassa olevien verkkoalustojen kautta on jo vaikeaa, ja tämä todennäköisesti tarkoittaa sitä, että maksettu mainonta näiden alustojen kautta tulee jatkuvasti kallistumaan. Sähköpostilista on vain sinun hallinnassasi, eikä mikää kolmas osapuoli vaikuta siihen, kuinka hyvin saat viestisi välitettyä yleisöllesi.

Sen lisäksi, että arvoa tuottavaan sisältöön kannattaa keskittyä, Rand myös neuvoo kohdistamaan sisältösi kahdelle yleisölle.
• Varsinaiselle kohdeyleisöllesi
• Alasi vaikuttajille

Vaikuttajilla on aina tarve sisällölle, ja laadukkaan sisällön tuottaminen ei ole aina helppoa. Varsinkin, jos pitää joka päivä keksiä uutta materiaalia. Vaikuttajat mielellään käyttävät ja jakavat hyvää sisältöä, jos se on heidän mielestä laadukasta ja herättää keskustelua heidän seuraajien keskuudessa. Randin mukaan tämä varteenotettava markkinointikanava, johon kannattaa jatkossa panostaa.

Wolfgang Blau, jolla oli myös todella mielenkiintoinen esitys, on Condé Nast International -yrityksen johtaja. Hänen esitys keskittyi enemmän hakukoneoptimointiin monen yrityksen kiinnostuksen kohteena sekä ongelmaan, että hakukoneoptimointi-alalla ei varsinaisesti ole oikeaa organisaatio sen tukena. Hakukoneoptimointi-ala ei tosiaan ole organisoitu ja tämä hankaloittaa hyvien hakukoneoptimoijien kouluttamista ja löytämistä.hakukoneoptimointitiimi Joost de Valkin kanssa

Lisäksi Wolfgang puhui sisällön merkityksestä ja toi esille syvällisempiä ajatuksia tunnettuun konseptiin, että ”Content is King”. Wolfgang painotti, että digimarkkinoijilla on vaikutusvaltaa. Ihmiset eivät aina tiedä mitä he tarvitsevat, ja käytti esimerkkinä Apple:n iPhonea. Aikoinaan, kun ensimmäinen iPhone julkaistiin, ihmiset eivät tienneet, että kaikille Applen tarjoamille ominaisuudelle olisi käyttöä. Kontekstiin liittyi se, että digimarkkinoijilla on moraalinen vastuu tuottamastaan sisällöstä, koska tämä vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen.

Konferenssi oli mielenkiintoinen ja esiintyjät keskustelivat aika paljon myös teknisistä asioita, kuten sivuston nopeuttamisesta. Sanoisin kuitenkin että yleisellä tasolla Rand Fishkinin trendiin perustuva näkemys oman markkinointikanavien hallitsemisesta kannattaa harkita tosissaan. Useat yritykset ovat nykyään niin riippuvaisia Googlesta ja sosiaalisen median kanavista, että liiketoiminta on tuhoon tuomittu, jos nämä alustat päättävät muuttaa pelikenttää. Yleisesti suorayhteys asiakkaisiin on markkinoinnissa paras, koska se on kannattavampaa, ja sähköpostimarkkinointi on hyvä ratkaisu tähän ongelmaan. Eli viimeistään nyt on hyvä hetki harkita miten sähköpostimarkkinointi voidaan yhdistää omaan liiketoimintaan.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää