• Hakukoneoptimointi

YoastCon 2019 – Vilkaisu hakukoneoptimoinnin tulevaisuuteen?

Kävimme alkuvuonna YoastCon 2019 -tapahtumassa hakukoneoptimoinnin tiimimme kanssa.

SDM logo

Digimarkkinointi

YoastCon on Euroopan parhaimpia ja ajankohtaisimpia tapahtumia hakukoneoptimoinnin tiimoilta. Se järjestetään vuosittain Alankomaan Nijmegenissa. Päätimme tänä vuonna käydä tutustumassa Yoastconiin, ja mahdollisesti oppimassa uutta hakukoneoptimoinnista ja koko alasta.

Tässä tapahtuman aftermovie. Minut ja Juuson voit bongata kohdasta 0:16! No kyllä myös Karim löytyy kohdasta 0:39 🙂

Tapahtuma oli kaksipäivänen, ja puhumassa oli maailmanluokan asiantuntijoita, kuten Joost de Valk, Rand Fishkin, Aleyda Solis ja Fili Wiese. Tämän lisäksi tapahtuma tarjosi workshop-sessioita, joissa kävimme erilaisia hakukoneoptimointiin liittyviä asioita konkreettisesti läpi. Workshop-sessioita oli esimerkiksi sisällöntuotannolle, Yoast-lisäosan käytölle, sivustorakenteelle ja hakusanatutkimukselle.

Vaikka tapahtuma oli täynnä osaamista, eniten jäi mieleen Rand Fishkinin ja Wolfgang Blau:n esitykset.

joost-de-valk-and-alfredo-media-at-yoastcon-1

Tämä ei tosiaan ollut ensimmäinen kerta, kun Rand Fishkin piti samankaltaisen puheen. Hän puhui samasta aiheesta The Inbounder 2018 -tapahtumassa Madridissa, jossa vierailimme vuosi sitten. Rand Fishkin on Moz-yrityksen perustaja, joka kehittää työkaluja hakukoneoptimoinnille. Sivusto yleisesti on erittäin hyvä tietolähde hakukoneoptimoinnista, joten suosittelen tutustumaan myös heidän blogiinsa.

Tällä kertaa Rand kuitenkin syventyi aiheeseen, jonka otsikkona oli The Four Horsemen of Web Marketing Apocalypse. Esityksessään hän käsitteli verkon tulevaisuutta. Rand puhui siitä, että yritykset, joilla on monopoliasema verkossa alkavat haalimaan kävijöitä, kun taas sivustoliikenne tulee yleisesti ottaen vähenemään. Esimerkiksi Google näyttää entistä enemmän tietoja jo heti hakutulossivulla ja tämä trendi todennäköisesti jatkuu. Sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook siirtyy voimakkaammin rahastusvaiheeseen ja orgaaninen näkyvyys kärsii Facebookissa jatkuvasti, ja sen on yritystilien osalta ennustettu menevän aivan nolliin tulevina vuosina. YouTube leikkaa videoiden kuvaustekstin juuri siitä kohdasta, mistä linkki alkaa… Onhan näitä!

Tämä on tietenkin huolenaihe sivustolla tienaaville, ja Randin neuvo oli panostaa entistä enemmän omaan verkkosivuun, hyvään sisältöön, ja sähköpostilistan kasvattamiseen. Kohdeyleisön tavoittaminen monopoliasemassa olevien verkkoalustojen kautta on jo vaikeaa, ja tämä todennäköisesti tarkoittaa sitä, että maksettu mainonta näiden alustojen kautta tulee jatkuvasti kallistumaan. Sähköpostilista on vain sinun hallinnassasi, eikä mikää kolmas osapuoli vaikuta siihen, kuinka hyvin saat viestisi välitettyä yleisöllesi.

Sen lisäksi, että arvoa tuottavaan sisältöön kannattaa keskittyä, Rand myös neuvoo kohdistamaan sisältösi kahdelle yleisölle.
• Varsinaiselle kohdeyleisöllesi
• Alasi vaikuttajille

Vaikuttajilla on aina tarve sisällölle, ja laadukkaan sisällön tuottaminen ei ole aina helppoa. Varsinkin, jos pitää joka päivä keksiä uutta materiaalia. Vaikuttajat mielellään käyttävät ja jakavat hyvää sisältöä, jos se on heidän mielestä laadukasta ja herättää keskustelua heidän seuraajien keskuudessa. Randin mukaan tämä varteenotettava markkinointikanava, johon kannattaa jatkossa panostaa.

Wolfgang Blau, jolla oli myös todella mielenkiintoinen esitys, on Condé Nast International -yrityksen johtaja. Hänen esitys keskittyi enemmän hakukoneoptimointiin monen yrityksen kiinnostuksen kohteena sekä ongelmaan, että hakukoneoptimointi-alalla ei varsinaisesti ole oikeaa organisaatio sen tukena. Hakukoneoptimointi-ala ei tosiaan ole organisoitu ja tämä hankaloittaa hyvien hakukoneoptimoijien kouluttamista ja löytämistä.hakukoneoptimointitiimi Joost de Valkin kanssa

Lisäksi Wolfgang puhui sisällön merkityksestä ja toi esille syvällisempiä ajatuksia tunnettuun konseptiin, että ”Content is King”. Wolfgang painotti, että digimarkkinoijilla on vaikutusvaltaa. Ihmiset eivät aina tiedä mitä he tarvitsevat, ja käytti esimerkkinä Apple:n iPhonea. Aikoinaan, kun ensimmäinen iPhone julkaistiin, ihmiset eivät tienneet, että kaikille Applen tarjoamille ominaisuudelle olisi käyttöä. Kontekstiin liittyi se, että digimarkkinoijilla on moraalinen vastuu tuottamastaan sisällöstä, koska tämä vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen.

Konferenssi oli mielenkiintoinen ja esiintyjät keskustelivat aika paljon myös teknisistä asioita, kuten sivuston nopeuttamisesta. Sanoisin kuitenkin että yleisellä tasolla Rand Fishkinin trendiin perustuva näkemys oman markkinointikanavien hallitsemisesta kannattaa harkita tosissaan. Useat yritykset ovat nykyään niin riippuvaisia Googlesta ja sosiaalisen median kanavista, että liiketoiminta on tuhoon tuomittu, jos nämä alustat päättävät muuttaa pelikenttää. Yleisesti suorayhteys asiakkaisiin on markkinoinnissa paras, koska se on kannattavampaa, ja sähköpostimarkkinointi on hyvä ratkaisu tähän ongelmaan. Eli viimeistään nyt on hyvä hetki harkita miten sähköpostimarkkinointi voidaan yhdistää omaan liiketoimintaan.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää