• Verkkosivut

WordPress turvallisuuden parantaminen

Tässä blogikirjoituksessa kerromme muutamia keinoja Wordpressin tietoturvallisuuden parantamiseksi.

SDM logo

Digimarkkinointi

WordPress on suosituin verkkosivujen julkaisujärjestelmä (CMS). WordPress on käytössä 59,4%:ssa kaikista nettisivuista, joiden sisällönhallintajärjestelmä tunnetaan.  Suuri markkinaosuus kuitenkin lisää riskiä hyökkäyksen kohteeksi joutumiselle, kun uusia haavoittuvuuksia löydetään. Tässä blogikirjoituksessa kerromme muutamia keinoja WordPressin tietoturvallisuuden parantamiseksi.

Pidä WordPress ja sen lisäosat ajan tasalla

Sinun kannattaa aina pitää WordPress ja sen lisäosien versiot ajan tasalla, koska päivityksissä tulee aina bugi korjauksia ja muita parannuksia.

Voit ladata uusimman WordPress-version osoitteesta wordpress.org. Versiosta 3.7 lähtien WordPressiin on lisätty myös automaattinen päivitystoiminto, jonka avulla voit päivittää uusimpaan versioon hallintapaneelin kautta yhden napin painalluksella.

Päivitä wordpress

Lisäksi kannattaa käyttää vain luotettuja WordPress-lisäosia ja -teemoja. Hanki lisäosat ja teemat vain WordPressin repositoriosta tai tunnetuilta yrityksiltä, tällöin vähennät mahdollisten ongelmien riskiä tulevaisuudessa.

Käytä fiksua käyttäjätunnusta ja salasanaa

Älä käytä ”admin” käyttäjätunnusta ja valitse monimutkainen salasana. Tämä on todennäköisesti paitsi paras, myös yksi helpoimmista tavoista parantaa WordPressin turvallisuutta. Valitettavan usein ihmiset käyttävät yksinkertaista salasanaa, jota katuvat myöhemmin sivuston joutuessa brute force -hyökkäyksen kohteeksi. Unohda siis sellaiset salasanat kuten ”1234567” ja panosta turvallisuuteesi.

Voit myös käyttää two-factor authentication -menetelmää. Alla on listattuna joitakin two-factor authentication -lisäosia WordPressille.

Edellä mainituilla vaihtoehdoilla on paljon latauksia ja niitä myös päivitetään aktiivisesti.

Käytä turvallisuuslisäosaa

WordPressiin on saatavilla paljon hyviä turvallisuutta parantavia lisäosia, jotka auttavat mm. lukitsemaan sivustosi ja suojaamaan sen brute force -hyökkäyksiä vastaan.

Yllä listattu tunnetuimmat security pluginit.

Lukitse login-sivu

/wp-admin -sivun lukitseminen on ylivoimaisesti helpoin varatoimenpide, jonka voit tehdä. Monilla sivustoilla on päivittäin tuhansia epäonnistuneita kirjautumisyrityksiä, joista sivuston ylläpitäjä ei todennäköisesti ole edes tietoinen. Monien aiemmin mainittujen turvallisuuslisäosien avulla pystyt / pystytään seuraamaan logia ja sitä, kuinka monta kirjautumisyritystä sivustollesi on tullut.

 

Jos käytät käyttäjätunnusta ”admin”, ei kannata yllättyä sivustollesi tulevien kirjautumisyritysten suuresta määrästä. Mitä asialle voi tehdä? On olemassa muutama keino, joita kannattaa käyttää. Ensinnäkin monet aiemmin mainituista lisäosista mahdollistavat kirjautumisyritysten rajoittamisen.

Wordpress tietoturvan parantaminen

Toinen hyvä keino on login url-osoitteen muuttaminen.  WPS Hide Login -lisäosan avulla tämä onnistuu helposti. Login url:n muuttamisen jälkeen sisäänkirjautumisyritysten määrä putoaa huomattavasti. Security pluginien avulla voit myös rajoittaa login-sivulle pääsyä rajoittamalla sen ip-osoitteeseen .htaccess tiedostossa tai jopa suojata login-sivusi salasanalla.

Tarkista tiedostojen oikeudet

Kannattaa varmistaa, että käytössä on oikeat hakemistojen ja tiedostojen käyttöoikeudet. Jokaisella hakemistolla ja tiedostolla on omat käyttöoikeutensa, jotka sallivat ihmisten lukea, kirjoittaa ja muokata niitä. Jos tiedostojesi käyttöoikeudet ovat liian löysät, saattaa se avata oven hyökkääjälle. Jos käyttöoikeudet toisaalta ovat liian tiukat, saattaa se hajottaa WordPress-asennuksesi, koska tällöin lisäosat ja ydin eivät pääse kirjoittamaan tiettyihin hakemistoihin. WordPressin codex:issa on yksityiskohtainen ohje tiedosto-oikeuksien muuttamiseksi.

Tietokannan turvallisuus

On myös olemassa muutama helppo keino tietokannan turvaamiseksi. Esimerkiksi tietokantataulujen etuliite (table prefix), joka on oletusarvona wp_, kannattaa vaihtaa. Paras vaihtoehto etuliitteeksi on satunnaisesti muodostettu merkkijono, joka sisältää numeroita ja kirjaimia. Tämä tekee etuliitteen arvaamisen tunkeutujalle mahdollisimman vaikeaksi.

Wordpress tietokanta etuliite

Siirrä wp-config.php

Wp-config.php on ehkä tärkein tiedosto koko WordPress-ympäristössä. Se näet sisältää tietokannan käyttäjätunnuksen ja salasanan. Mikäli WordPress on asennettu normaalisti sovelluspalvelimen juureen, Wp-config -tiedoston voi heittää yhden kansion ylemmäksi tiedostorakenteessa, jolloin se ei ole enää sovelluspalvelimen hakemistossa. WordPress osaa etsiä automaattisesti kyseistä tiedostoa yhtä hakemistoa ylempää, minkä ansiosta muita muutoksia ei tarvita.

Yhteenveto

Yllä mainitut keinot eivät tee WordPress-sivustosta sataprosenttisen turvallista, mutta niiden avulla pystyt kuitenkin oleellisesti parantamaan sivustosi turvatasoa. Kannattaa myös harkita SSL:n (https:) käyttöönottamista varsinkin silloin, jos sivustollasi käsitellään asiakas tai tilaus -tietoja. Kuten huomasit, WordPress-asennuksen tietoturvallisuutta voi parantaa monella helpolla tavalla.  Ota yhteyttä, jos tarvitset apua WordPress-sivustosi kanssa.

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää