• Analytiikka ja mittaaminen
  • Google Ads
  • Verkkosivut

WordPress-sivuston tulosseuranta

WordPress on maailman käytetyin sisällönhallintajärjestelmä. Se on myös Suomessa erittäin yleinen alusta yritysten verkkosivuille sekä verkkokaupoille. Digitaalisen markkinoinnin suurin etu on sen mitattavuus aina kävijän tulokanavasta istunnon pituuteen, ostoon tai tarjouspyyntöön. Mittaus tapahtuu analytiikkatyökaluilla sekä mainosjärjestelmien omilla seurantakoodeilla. Käydään tässä blogissa erilaisia tapoja seuraavien koodien asennukseen WordPressissä. Google Analytics (ilmainen analytiikkatyökalu) WooCommercen verkkokauppaseuranta (tarkat tilaustiedot […]

SDM logo

Digimarkkinointi

WordPress on maailman käytetyin sisällönhallintajärjestelmä. Se on myös Suomessa erittäin yleinen alusta yritysten verkkosivuille sekä verkkokaupoille.

Digitaalisen markkinoinnin suurin etu on sen mitattavuus aina kävijän tulokanavasta istunnon pituuteen, ostoon tai tarjouspyyntöön. Mittaus tapahtuu analytiikkatyökaluilla sekä mainosjärjestelmien omilla seurantakoodeilla.

Käydään tässä blogissa erilaisia tapoja seuraavien koodien asennukseen WordPressissä.

  • Google Analytics (ilmainen analytiikkatyökalu)
  • WooCommercen verkkokauppaseuranta (tarkat tilaustiedot Analyticsiin)
  • Contact Form 7:n lomakeseuranta (yhteydenottojen rekisteröinti Analyticsissa)
  • Google Tag Manager (ilmainen tägienhallintatyökalu)
  • Google AdWordsin tulosseuranta

1. GOOGLE ANALYTICS -SEURANTAKOODI

Google Analyticsin asennukseen WP:ssä on monta tapaa, joista yksinkertaisin on erillinen GA-liitännäinen. Voit ladata ja asentaa sen tästä. Mikäli sinulla ei vielä ole Google Analytics -tiliä, voit luoda sellaisen näillä ohjeilla.

2. WOOCOMMERCE-VERKKOKAUPPASEURANTA

WooCommerce on yksi käytetyimpiä verkkokauppalisäosia WordPressille. Mikäli sellainen on käytössä, haluat todennäköisesti kävijöiden lisäksi seurata Analyticsissa myös ostavan liikenteen tulokanavia sekä tilausten euromääräisiä loppusummia.

Tämä vaatii muokatun Analytics-koodin sisällyttämisen tilausvahvistussivulle ja helpoin ratkaisu tähän on WooCommercen Google Analytics Integration -liitännäinen. Voit ladata sen tästä. Suosittelemme, että WooCommercen ollessa käytössä, tämä on koko sivuston ainoa aktiivinen GA-liitännäinen tuplakoodien välttämiseksi.

Asennuksen jälkeen WooCommercen asetuksiin ilmestyy ”Palvelusidos” -välilehti (engl. ”Integration”), josta pääsee vaikuttamaan Google Analyticsin asetuksiin.

woocommerce-integration-2

Kun lisäät oman Analytics-tilisi tunnuksen (UA-XXXXXXX-X), liitännäinen asentaa kuvassa olevilla asetuksilla perusseurantakoodin kaikille sivuille, seuraa ostoskoriin lisäämisiä sekä verkkokauppaostoja ja toimittaa toteutuneet tilaustiedot Google Analyticsiin. Kun olet aktivoinut verkkokauppaseurannan Analyticsin asetuksissa, voit lukea tarkempaa dataa kohdassa Raportointi -> Konversiot -> Verkkokauppaseuranta.

 

analytics-ecommerce

3. CONTACT FORM 7 -LOMAKESEURANTA

Contact Form 7 on yksi käytetyimpiä lomakeliitännäisiä WordPressille. Jos haluat seurata lomakkeen lähetyksiä Google Analyticsissa, tarkista ensin, kumpi Analyticsin versio sivustollasi on käytössä: Universal vai Classic.

Tämä selviää katsomalla seurantakoodia: mikäli seurantakoodisi sisältää viittauksen ga.js -kirjastoon (google-analytics.com/ga.js), on kyseessä vanhentunut Classic Analytics. Mikäli viittaus on uudempaan analytics.js -kirjastoon (www.google-analytics.com/analytics.js), on käytössä uudempi Universal Analytics.

Lähtökohtaisesti viimeisimmät versiot GA-koodin asentavista liitännäisistä käyttävät Universalia, eikä Google enää kehitä classic-versiota.

Saadaksesi Contact Form 7:n lähettämään tapahtumatiedon toteutuneesta lomakkeen lähetyksestä Google Analyticsiin, lisää jompikumpi koodinpätkä lomakkeesi ”Lisäasetukset” (”Additional Settings”) -kenttään:

Universal Analytics

on_sent_ok: ”ga(’send’, ’event’, ’Lomake’, ’Lahetys’);”

Classic Analytics

on_sent_ok: ”_gaq.push([’_trackEvent’, ’Lomake’, ’Lahetys’]);”

cf7-event-2

Näet nämä Google Analyticsin Käyttäytyminen -> Tapahtumat -raportista, mutta monipuolisemman tavoiteseurannan kannalta nämä tapahtumat kannattaa lisäksi rekisteröidä ”tavoitteiksi”. Kun olet kirjautunut Google Analyticsiin, noudata tätä esimerkkiä:

analytic-goal

Tavoitteet näkyvät lähes kaikissa Analytics-raporteissa, selkeimmin kuitenkin Raportointi -> Konversiot -> Tavoitteet -osiossa.

 

4. GOOGLE TAG MANAGER

Tag Manager on Googlen muutama vuosi sitten lanseeraama työkalu seurantakoodien hallintaan. Tarkoituksena on vähentää markkinoijien ja web-kehittäjien välistä kanssakäymistä ja näin säästää kaikkien aikaa yksinkertaisten toimenpiteiden suorituksissa.

GTM:n ideana on se, että sivustolle asennetaan ainoastaan yksi seurantakoodi – säilö – jonka sisälle voidaan asentaa haluttu määrä seurantatägejä. Näin AdWordsin tulosseuranta, Facebookin pikseli ja lähes mikä tahansa muu koodinpätkä voidaan asentaa ja muokata jälkikäteen ilman, että sivun ylläpitoa tarvitsee enää häiritä.

Voit lukea Tag Manager -tilin luonnista tästä blogista. Tilin ja säilön luonnin jälkeen kirjoita GTM-alkuinen tunnus ylös – muuta seurantakoodia ei tarvita.

Säilön koodin asentamiseksi WordPressiin on myös monta tapaa, joista helpoin on sekin valmiilla liitännäisellä. Voit ladata sen tästä. Kun liitännäinen on asennettu, aktivoi se ja mene liitännäisen asetuksiin. Kohtaan Google Tag Manager ID syötä aiemmin luodun GTM-säilön tunnus. Näin Google Tag Manager on valmiina käyttöön sivustollasi.

gtm-for-wordpress

Tag Managerin toimintalogiikka on yksinkertainen: määritetään sivut tai tapahtumat, joita halutaan seurata (triggerit) ja tehdään näille tägit. Jannen blogi Facebookin pikselin asentamisesta avaa GTM:n toimintaperiaatetta enemmän. Käydään lopuksi kuitenkin läpi AdWordsin konversiokoodin asennus Tag Managerin avulla.

 

5. ADWORDSIN KONVERSIOSEURANTA TAG MANAGERILLA

Alla on Google Tag Managerin perusnäkymä.

gtm-view

Kuvitellaan tässä esimerkissä, että haluat AdWordsin noteeraavan, kun mainoksen kautta tullut ihminen on tehnyt tilauksen verkkokaupassasi, olkoon se vaikka aiemmin mainittu WooCommerce.

Ensin sinun täytyy määrittää ns. triggeri, eli sivuston tapahtuma, joka kertoo Tag Managerille onnistuneen tilauksen syntyneen. WooCommercen tapauksessa tämä signaali on tilausvahvistussivun URL-osoitteen sisältämä ”order-received” -teksti (oletusasetuksilla).

Luot uuden triggerin, joka on alla olevan kuvan mukainen:

gtm-adwords-conversion-2

 

Seuraavana vuorossa on seurantakoodin luonti AdWordsissa. Alla on esimerkki Onnistunut tilaus -konversion luonnista AdWordsissa.

 

conversion-3

conversion-2

 

Kun pääset seuraavaan vaiheeseen, näet konversioskriptin – kopioi tämä koodi tekstieditoriin. Tarvitsemme koodista ainoastaan kahta muuttujaa, joita ei voi suoraan AdWordsista kopioida.

Seuraavaksi palataan Tag Manageriin ja luodaan uusi AdWords-tägi. Tuotteeksi valitaan AdWords ja konversiotyypiksi AdWordsin Tulosseuranta.

Seuraavaksi ”Tulostunnus” (”Conversion ID”) -kenttään kopioidaan aiemmin kopioidusta skriptistä ”var google_conversion_id” -kentän sisältämä numero ja ”Tulostunniste” (”Conversion Label”) -kenttään ”var google_conversion_label” kentän sisältämä merkkisarja.

gtm-adwords-conversion

 

”Käynnistetään” (”Fire On”) -kohdassa valitaan ”Tietyt Sivut” ja meidän aiemmin luoma ”order-received” -triggeri.

gtm-adwords-conversion-2

Lopuksi muutokset pitää vielä julkaista.

gtm-publish_0

Näin siis joka kerta, kun Tag Manager havaitsee ”order-received” -tekstin URL-osoitteessa, se ”laukaisee” AdWordsin konversiokoodin meidän antamillamme tunnisteilla. Konversiokunnia menee AdWords-avainsanalle ja -mainokselle, joka on toiminut viimeisenä kosketuspintana ja voit jatkossa panostaa näihin – tulosta tuoviin termeihin – enemmän.

Samalla periaatteella voit luoda tägit ja näille triggerit vapaasti omien tavoitteidesi mukaisesti.

YHTEENVETO

Näillä ohjeilla pääset laittamaan yleisimpien WordPress-sivustojen tulosseurannat kuntoon. Kattava tulosseuranta sisältyy myös Suomen Digimarkkinoinnin kaikkiin asiakkuuksiin. Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä, millä tavoin voimme auttaa!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää