• Hakukoneoptimointi

WordPress sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

WordPress on yksi maailman suosituimmista julkaisujärjestelmistä. Tässä miniopas Wordpress sivuston sisäiseen optimointiin.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

WordPress on yksi maailman suosituimmista julkaisujärjestelmistä. Erittäin monen Suomalaisenkin yrityksen kotisivut on toteutettu WordPressin avulla eikä ihme, se on nopea ja joustava alusta verkkosivuille.

Tässä siis miniopas hakukoneoptimointiin, joka jokaisen WordPress sivuston omistajan kannattaa lukea.

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi voidaan jakaa kolmeen osaan:

  1. Indeksointi (Pystyykö hakukoneet käymään sivuston lävitse ja lisäämään sen sisällön indeksiinsä)
  2. Löydettävyys (Miten hakukoneet pystyvät määrittämään sivustosi sisällön ja teeman)
  3. Optimointi (Miten hakukoneet näkevät sivustostasi ja miten ne sijoittavat sen ja miten sijoitusten parantamiselle voidaan tehdä)

1. Indeksointi

Googlen on pystyttävä käymään sivustosi lävitse roboteillaan tai sivusto ei löydy Googlesta.
Seuraavat asiat on oltava kunnossa:

  1. Robots.txt ei saa blokata robottien pääsyä sivustolle. (Sivuston niihin osiin, joiden halutaan Googlesta löytyvän)
  2. Noindex tagit eivät saa estää robottien liikkumista.
  3. Canonical tagissa väärä url-osoite voi estää indeksoinnin.

Robots.txt

WordPress luo sinulle automaattisesti robots.txt tiedoston, sivuston indeksointia ja robots.txt tiedoston vaikutusta siihen voi testata Google Search Consolen avulla.

Noindex tagi

Tagilla voi estää Googlea indeksoimasta sivustoa, jos siellä lukee ”noindex”, oikea muoto tagin sisältöön on:
<meta name=”robots” value=”index,follow” />

Tällöin Google lisää kyseisen sivun indeksiinsä.

Väärä canonical

Canonical tagilla pystytään kertomaan Googlelle, kumpi kahdesta sivusta joilla on sama sisältö, tulee listata hakutuloksiin. Canonisen urlin määrittäminen onnistuu WordPress Yoast SEO, pluginilla. Url-soite on kuitenkin syytä kirjoittaa oikein, muuten saattaa hävittää sivuston hakukoneista.

2. Löydettävyys

Löydettävyys tarkoittaa sitä, että Google osaa etsiä kaiken sisällön sivustoltasi. Tärkeää on seuraavat asiat:

  1. XML-sitemap
  2. HTML sitemap
  3. Relevantit linkit
  4. Murupolku

XML-sitemap

XML-sitemap kertoo Googlelle sivuston rakenteen ja näin varmistat, että jokainen sivu tulee lisättyä Googlen indeksiin. XML-sitemap myös ilmoittaa muutoksista Googlelle ja näin sivuston indeksointi nopeutuu huomattavasti. Sitemapin luominen onnistuu myös Yoastin WordPress SEO pluginilla.

HTML sitemap

Tämä sitemap on taas vierailijoiden käyttöön, varsinkin isoilla sivustoilla se helpottaa sivuston rakenteen ymmärtämistä. HTML-sitemap myös varmistaa sen, että jokaiselle sivuston sivulle johtaa ainakin yksi linkki.

Relevantit linkit

Toisilleen hyödylliset ja saman aihepiirin sisällöt ja sivut on hyvä linkittää yhteen. WordPressissä on Post Connector plugin, mikä tekee tämän helpoksi ja automaattiseksi.

Murupolku

Murupolku kertoo missä kohtaa sivustoa surffaaja liikkuu. Murupolku helpottaa myös Googlea hahmottamaan sivuston rakenteen hierarkiaa, sekä luo arvokkaita hakusanarikkaita linkkejä syvälle sivustoon.

3. Hakukoneoptimointi WordPressissä

Viimeinen osuus sivuston sisäisessä optimoinnissa on sisältö ja sen tuottaminen myös hakukoneiden näkökulmasta oikein. Kyse on siis hakusanojen sijoittelusta oikeisiin kohtiin sivustoa.

WordPress SEO plugin helpottaa sisällön tuottoa ja siihen voi syöttää esim. blogitekstin tärkeimmän hakulauseen ja sen jälkeen plugini pisteyttää blogikirjoituksen sen hakulauseen mukaan.

Plugin tarkistaa seuraavat asiat:

  1. Postauksen otsikko
  2. Sivun title
  3. URL
  4. Sisältö
  5. Meta-description
  6. Plugin tarkastaa myös sen, kilpaileeko joku toinen sivustosi alasivu samasta hakutermistä.

Varsinkin kun sisällön tuottajia on useita, auttaa plugin sisällön tuottamisen prosessissa ja muistamaan myös hakukoneiden olemassa olon tekstiä luodessa. Pienillä muutoksilla, voidaan saada iso etu kävijämäärissä Googlesta.

Yhteenveto WordPressin hakukoneoptimoinnista

Yoast SEO pluginillä pääset alkuun sivuston hakukoneoptimoinnissa ja se on helppokäyttöinen. Hakukoneoptimointi on kuitenkin laaja prosessi mikä vaatii strategian luomista ja hakusanojen tutkimista, jotta osaat käyttää oikeita ja relevantteja hakusanoja luodessasi sisältöjä verkkosivuille.

Jos haluat saada hakukonenäkyvyytesi kuntoon varmuudella ja ammattitaidolla, ota yhteyttä meihin! Täältä löydät esimerkkejä tuloksellisista hakukoneoptimointi projekteista.

 

Hakukonenäkyvyys kuntoon. Me autamme lisäämään liikennettä sivustollesi

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää