• Hakukoneoptimointi

Hyödylliset vinkit verkkosivuvastaavalle hakukoneoptimointiin

Alidomain vai subfolder? Onko syytä käyttää 301- vai 302- uudelleenohjauksia? Näihin saat vastauksen tässä blogissa.

SDM logo

Digimarkkinointi

Hakukoneilla on erilaisia mittareita, joita ne käyttävät sivustojen läpikäymiseen. Verkosta löytyy paljon erilaisia sivusto- ja sivumalleja, joita hakukoneet käyvät läpi. On root domaineja, alidomaineja ja alasivuja yksittäisen domainin alla. Tässä kirjoituksessa mietimme, mitkä ovat niiden roolit hakukonenäkyvyyden kannalta ja minne on syytä tuottaa sisältöä, jotta saadaan maksimoitua hakukonenäkyvyys ilmaisissa hakutuloksissa. Lisäksi käsittelen tässä blogissa 301- sekä 302-uudelleenohjauksien eroa ja niiden hyötyä hakukonenäkyvyyden näkökulmasta. Blogin on tarkoitus antaa vinkkejä siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon verkkosivuston teknisessä toteutuksessa.

Sisältöä alidomainin vai päädomainin alle?

Useasti asiakkaamme ovat olleet hieman hämillään siitä, miten verkkosivusto olisi syytä toteuttaa hakukonenäkyvyyden kannalta ja mille eri sivuille tulisi sisältöä tuottaa. Kysymykset pyörivät monesti alidomainien ja subfolderien (alasivujen) ympärillä: ”Minne minun on syytä toteuttaa sisältöä? Voinko luoda aladomainin, jolle toteutan sisältöä?”

Alidomain on varsinaisen verkkotunnuksen alla oleva irrallinen osio, kuten esimerkiksi blogi tai verkkokauppa. Alidomainissa voidaan käyttää esimerkiksi seuraavaa rakennetta, joka tehdään root domainin alle:

Hyvä esimerkki alidomainista on Google Maps -karttapalvelu, jonka avulla käyttäjä voi katsella karttoja ja hakea reittiohjeita.

Asiakkaamme monesti haluavat esimerkiksi perustaa blogin toiselle alidomainille ja toteuttaa sisältöä sinne. Google on kuitenkin linjannut, että se saattaa reagoida alidomaineihin rakennettuun sisältöön eri lailla kuin päädomainin alla olevaan sisältöön. Kaikki sisältö, joka on yhden päädomainin alla alasivulla (digimarkkinointi.fi/blogi), hyödyttää myös muita sivuja sivustolla. Sisältöjen avulla on helppo rakentaa sisäistä linkitystä ja parantaa käyttäjien navigointia ja käyttökokemusta koko sivustolla. Aliverkkotunnukset perivät useasti myös hyvin vähän linkkimehua päädomainilta, mikä vaikuttaa alidomainin hakukonenäkyvyyteen.

Emme siis suosittele hakukonenäkyvyyden kannalta alidomainien käyttöä esimerkiksi blogin muodossa, vaikka se tuntuisi sinusta paremmalta ratkaisulta yrityksellesi. Suosittelemme tekemään oman alasivun blogille ja tuottamaan sinne yrityksesi liiketoimintaan liittyvää ajankohtaista sisältöä, jonka kohdistat tarkoille pitkän hännän hakusanoille.

Alta löytyy esimerkki Suomen Digimarkkinoinnin blogiosiosta.

Uudelleenohjauksen valinta

Törmään jatkuvasti asiakkaiden kanssa väärin toteutettuihin uudelleenohjauksiin. Kun verkkosivustoja uudistetaan, myös sivujen osoitteet useasti muuttuvat, mikä vaatii uudelleenohjauksia. Oikeanlaisilla uudelleenohjauksilla varmistetaan, ettei tuhota aikaisempien alasivujen hakukonenäkyvyyttä ja liikenne ohjataan uusille oikeille osoitteille.

On olemassa 301- sekä 302-uudelleenohjauksia, joita hakukoneet käsittelevät eri tavoilla ja määrittävät käytetäänkö niitä väärin. Väärin tehty uudelleenohjaus voi aiheuttaa yksittäisen verkkosivuston hakukonenäkyvyyden tuhoamisen. Mitä nämä uudelleenohjaukset sitten ovat ja mikä niiden ero on? Uudelleenohjauksien erot tiedostamalla ja noudattamalla parhaimpia käytäntöjä, vältät hakukonenäkyvyytesi romahtamisen.

301-uudelleenohjaus

301-uudelleenohjauksella tarkoitetaan pysyvää muutosta verkko-osoitteelle. Kyseistä uudelleenohjausta ei kannata tehdä, jos muutokset ovat vain väliaikaisia verkkosivustolle, kuten A/B-testausta tehtäessä. 301-uuudelleenohjauksia käytetään, kun esimerkiksi vanhat URL-osoitteet pitää ohjata toiselle osoitteelle verkkosivuston uudistuksen vuoksi. URL-osoitteiden uudelleenohjaaminen 301-ohjauksilla on myös mahdollista täysin uuteen verkkotunnukseen (domain), jos haluat tehdä siirtymän mahdollisimman saumattomaksi. Lisäksi 301-uudelleenohjauksilla on syytä korjata sivuston 404-virheet ja siirtää osoitteet pysyvästi uusille osoitteille.

Esimerkiksi WordPress-julkaisualustaan on saatavilla erilaisia plugineja, joilla 301-uudelleenohjaukset ovat helposti toteutettavissa.

302-uudelleenohjaus

302-uudelleenohjaus on tilapäinen muutos tietylle osoitteelle, joka ohjaa kävijät ja hakukoneet haluttuun osoitteeseen vain rajoitetun ajan, kunnes se poistetaan. Kyseinen uudelleenohjaus voidaan toteuttaa meta tagien avulla tai muuttamalla Javascriptiä. 302-uudelleenohjauksia voidaan käyttää, kun esimerkiksi sivustolle tehdään A/B-testauksia koskien rakennetta tai muotoilua. Lisäksi uudelleenohjausta voidaan käyttää, kun sivua päivitetään ja sen halutaan näkyvän kävijöille.

Kuinka uudelleenohjaukset vaikuttavat hakukonenäkyvyyteesi?

Kun uudelleenohjauksia tehdään sivustolla tai sivustolta toiselle, on hakukoneiden selvitettävä, pitäisikö vanha sivu pitää vai korvata uudella sijainnilla. Jos yksittäinen sivusi on muuttanut pysyvästi osoitetta, on syytä käyttää 301-uudelleenohjausta, joka on varmin tapa olla tuhoamatta yksittäisen sivun hakukonenäkyvyyttä. 302-uudelleenohjauksia on syytä käyttää, kun haluat siirtää sivuja tilapäisesti sekä esimerkiksi sivuston testaamisen yhteydessä.

301-uudelleenohjauksia ei kannata kuitenkaan liikaa sivuston sisällä käyttää, vaan aina linkittää lopulliseen haluttuun osoitteeseen.

301-uudelleenohjaus vai rel canonical?

Verkkosivustojen ylläpitäjillä usein nousee kysymys, kumpaa minun tulisi käyttää, 301-uudelleenohjausta vai rel canonical -tagia, kun haluan kertoa hakukoneelle uuden sivun sijainnista tai sisällöstä. Rel canonical -tagilla kerrotaan hakukoneille, mikä sivu tulee indeksoida ja hakutuloksissa näyttää. Jos sivustolta löytyy useita identtisiä alasivuja, on syytä käyttää rel  canonical -tagia ja välttää sivuston tuplasisältöongelma. Tuplasisällöllä tarkoitetaan sitä, että sivut alkavat kilpailla keskenään hakukonenäkyvyydestä, mikä on hakukoneoptimoinnin kannalta negatiivinen asia. Canonical tagilla kerrotaan, että tietty sivu on kopio tagin osoittamasta sivusta. Rel canonical -tagit tulee liittää sivuston HTML-koodiin.

”Molempien tapojen käyttö riippuu käyttäjäkokemuksesta ja brändäyksestä”

301-uudelleenohjauksen ja rel canonicalin ainoa ero on se, että käyttäjän pyytäessä vanhaa sivua, hän myös sen saa. Rel canonicalin avulla kerrotaan vain hakukoneille se sivu, jonka halutaan indeksoitavan ja näkyvän ilmaisissa hakutuloksissa. 301-uudelleenohjaus ohjaa niin käyttäjän kuin hakukoneenkin uuteen osoitteeseen.

Suosittelemme käyttämään rel canonical -tagia, kun haluat säilyttää tietyn uniikin sisällön, jonne kävijät pääsevät, mutta haluat jonkin muun alasivun indeksoitavan hakutuloksiin. Näin kerrot hakukoneille, että tietty sivu on vain kopio toisesta sivusta ja haluat luokitella mieluummin toiaen sisällön hakutuloksiin. Molempien tapojen käyttö riippuu siis paljon käyttäjäkokemuksesta ja brändäyksestä.

Yhteenveto

Verkkosivuston hallinnassa voi törmätä useisiin eri kompastuskiviä, jotka heikentävät hakukonenäkyvyyttä. Tärkeintä on tuntea eri toimenpiteiden käyttötarkoitukset, mihin niitä tarvitaan ja milloin niitä on hyödyllisintä käyttää. Hakukonenäkyvyyden kannalta pysyvät 301-uudelleenohjaukset ovat hyödyllisimpiä kuin 302-uudelleenohjaukset, kun halutaan tietyn osoitteen muuttuvan pysyvästi toiseen. Hakukonenäkyvyyden kannalta sisältö on myös tuotettava yksittäiseen päädoimainiin. Verkkosivuston toteuttajana välttäisin alidomainien käyttöä ja tuottaisin sisältöä aina yhden päädomainin alasivulle.

Hakukoneoptimointi ei ole pelkästään avainsanoihin kohdistettua sisällöntuotantoa, vaan on ymmärrettävä myös sivuston tekninen toteutus hakukonenäkyvyyden kannalta. Ole yhteydessä meihin, jos tarvitset apua sivustosi optimoinnissa. Ja jos hakukoneoptimointi kiinnostaa, käy lataamassa opas itsellesi!

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää