• Google Ads

Viisi asiaa, jotka kannattaa huomioida B2B-yrityksen Google Ads -mainonnassa sivustouudistuksen yhteydessä

Sivustouudistus vaikuttaa usealla eri tavalla myös Google Ads -mainontaan, joten sen vuoksi se kannattaa suunnitella huolellisesti.

SDM logo

Digimarkkinointi

Nettisivu-uudistukset ovat usein isoja ja vaativia projekteja, jotka vaativat huolellista suunnittelutyötä. Yleisimpiä syitä sivustouudistukselle ovat yrityksen brändi-ilmeen, pääviestin tai palveluvalikoiman muutos tai sivuston käytettävyyden parantaminen.

Sivustouudistus vaikuttaa monella eri tavalla myös Google Ads -mainontaan. Jos yrityksesi on jo käyttänyt Google Ads -mainontaa, tulee mainonnan kannalta ottaa huomioon useita eri tekijöitä, jotta siirtymä vanhan ja uuden sivuston välillä on mainonnan kannalta mahdollisimman sujuva. Et varmastikaan halua, että mainoksesi hylätään toimimattomien URL-osoitteiden takia tai konversioseuranta menee rikki?

Sivustouudistuksen yhteydessä on tärkeää huomioida myös hakukoneoptimointi ja sisällöntuotanto, mutta esittelen tässä blogissa viisi tekijää, jotka Google Ads -mainonnassa tulisi ottaa huomioon sivustouudistuksen jälkeen.

1. Mainonnan tavoite ja uudet palvelut

Mainonnan tavoitteet kannattaa arvioida sivustouudistuksen yhteydessä uudelleen. Ovatko ne edelleen täysin samat vai onko niitä syytä päivittää? Jälkimmäinen vaihtoehto on järkevää etenkin silloin, jos yrityksen strategiassa tai palveluvalikoimassa on tapahtunut muutoksia. Uudet palvelut kannattaa ottaa luonnollisesti mukaan myös Google Ads -mainontaan, joten sitä varten täytyy luoda omat kampanjat, avainsanat ja mainostekstit. Kannattaa kuitenkin huomioida, että uusien palveluiden tai avainsanojen lisääminen vaikuttaa luonnollisesti myös mediabudjettiin. Jos Google Ads -mainontaan halutaan mukaan paljon uusia avainsanoja tai kampanjoita, tarkoittaa se yleensä budjetin korotusta.

Myös liidientuotannon tavoitteita kannattaa arvioida. Onko sivustolle tarkoitus tuoda liidejä yhteydenottolomakkeen vai esimerkiksi ladattavan sisällön kautta? Jos liikennettä halutaan ohjata jatkossa mainonnan kautta esim. oppaisiin tai blogikirjoituksiin tulee sivustolla olla riittävästi sopivaa sisältöä. Tämän vuoksi on tärkeää, että yritykselläsi on valmius tuottaa riittävästi uutta sisältöä sivustolle.

2. Uusi visuaalinen ilme

Sivustouudistuksen yhteydessä sivuston visuaalinen ilme yleensä uudistuu, mikä yleensä tarkoittaa esimerkiksi uusia kuvia, logoja, värimaailmaa tai videoita. Tässä yhteydessä esim. kuvabannerit ja responsiiviset displaymainokset kannattaa päivittää uuden visuaalisen ilmeen mukaiseksi. Kannattaa myös muistaa käydä kaikki displaymainokset läpi, ettei sekaan jää vanhan visuaalisen
ilmeen mukaisia mainoksia.

3. Mainosten päivittäminen

Uusia mainoscopyja A/B-testataan luonnollisesti kokoajan, mutta uusia mainoksia kannattaa ehdottomasti kirjoittaa etenkin sivustouudistuksen yhteydessä. Jos vaikkapa yrityksenne tone of voice on muuttunut, kannattaa se huomioida myös mainoksissa. Sivustolle on voinut tulla myös uusia toimintakehotteita, jotka kannattaa huomioida mainosteksteissä.

Myös mainosten URL-osoitteet on syytä tarkistaa, sillä toisinaan URL-osoitteet voivat muuttua sivustouudistuksen yhteydessä. Google hylkää nopeasti mainokset toimimattomien URL-osoitteiden takia, joten pahimmassa tapauksessa mainontasi voi keskeytyä kokonaan niiden takia.

Lisäksi mainosten tulisi ohjautua mahdollisimman relevanteille laskeutumissivuille, jotta mainokset saisivat mahdollisimman korkeat laatupisteet. Jos laskeutumissivulla ei ole riittävästi sisältöä tärkeimmistä avainsanoista, vaikuttaa se mainosten laatupisteisiin ja sijoituksiin Googlen hakutuloksissa.

Lue lisää: Miten verkkosivujesi sisällöt vaikuttavat Google Ads -laatupisteisiin?

4. Uudet konversiopisteet ja yleisöt

Jos uudelle sivustolle asennetaan uusia konversiopisteitä, esim. chat tai ajanvarausjärjestelmä, kannattaa ne ehdottomasti ottaa mukaan Google Adsin konversioseurantaan. Konversioseurantaa varten uudelle sivustolle kannattaa asentaa Google Tag Manager joko valmiin lisäosan avulla, tai suoraan sivuston lähdekoodiin.

Kannattaa muistaa luoda myös riittävästi yleisöjä heti alkuvaiheessa, jos uuden sivuston mainonnassa halutaan hyödyntää jossain vaiheessa uudelleenmarkkinointia esim. tietyillä alasivuilla käyneille.

5. Analytiikan päivittäminen

Vanhan sivuston Google Analytics voidaan siirtää myös uudelle sivustolle. Jos sivustouudistus on ollut merkittävä ja uusia konversiopisteitä on tullut paljon, voi joskus kuitenkin olla parempi aloittaa täysin puhtaalta pöydältä ja asentaa sivustolle täysin uusi Google Analyticsin UA-koodi, sillä uuden ja vanhan sivuston data ei ole välttämättä enää täysin vertailukelpoista.

Google Analyticsin tavoiteseurantaa kannattaa myös samalla päivittää eli luoda kaikista uusista konversiopisteistä goalit eli tavoitteet Google Analyticsiin. Tavoitteiden avulla on helpompi seurata eri kanavien tehokkuutta sivustouudistuksen jälkeen.

Lue myös: Miten rakennetaan myyvät verkkosivut?

Yhteenveto

Sivustouudistus vaikuttaa usealla eri tavalla Google Ads -mainontaan, joten sen vuoksi se kannattaa suunnitella huolellisesti myös hakusanamainonnan näkökulmasta. Uudistuksesta kannattaa keskustella hyvissä ajoin oman asiantuntijasi kanssa, jotta myös uuden sivuston mainonnassa saavutetaan yhdessä sovitut tavoitteet.

Ota yhteyttä, niin voimme yhdessä selvittää, miten Google Ads -mainontasi kannattaa päivittää sivustouudistuksen yhteydessä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää