• Hakukoneoptimointi

Verkkosivuston uudistaminen ja hakukoneoptimointi

Hakukonenäkyvyyden mahdollisimman parhaan säilyvyyden vuoksi, kannattaa sivuston uudistaminen suunnitella tarkkaan. Nykyisen hakukonenäkyvyyden takaava sisältö on siirrettävä myös uudelle sivustolle, sekä rakenteen että sisällön uudistaminen samalla kertaa tulee välttää jos vain mahdollista. Joka tapauksessa vanhan sivuston tärkeimmät url-osoitteet tulee tarkasti ohjata uuden sivuston samoihin tai vastaaviin sisältöihin. Kun sivuston uudistus on suoritettu ja vanhan sisällön näkyvyys […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Hakukonenäkyvyyden mahdollisimman parhaan säilyvyyden vuoksi, kannattaa sivuston uudistaminen suunnitella tarkkaan. Nykyisen hakukonenäkyvyyden takaava sisältö on siirrettävä myös uudelle sivustolle, sekä rakenteen että sisällön uudistaminen samalla kertaa tulee välttää jos vain mahdollista.

Joka tapauksessa vanhan sivuston tärkeimmät url-osoitteet tulee tarkasti ohjata uuden sivuston samoihin tai vastaaviin sisältöihin. Kun sivuston uudistus on suoritettu ja vanhan sisällön näkyvyys säilytetty, kannattaa vasta uusi sisältöstrategia ottaa käyttöön.

Tässä chek list minkä avulla vältetään suurimmat sudenkuopat sivuston uudistamisessa.

  • Tarkista että sivuston testiversiot eivät näy hakukoneille asti.

Näin vältetään se että takaisin www. alkuperäinenosoite.fi sijoitettu sivusto ei ole googlen silmissä kopio. Tosin tämän osaa yleensä kaikki verkkosivuja tekevät ottaa huomioon.

  • Tarkista että alasvetovalikot ovat hakukoneiden luettavissa.

Muuten hakukoneet eivät pysty seuraamaan navigaatio linkkejä. Tärkeää on että linkit ovat näkyvissä sivuston lähdekoodissa ja ovat tekstimuodossa.

  • Kysy miten sivuston toteutuksessa otetaan huomioon hakukonenäkyvyys?

Miten sivuston tekijä sen ottaa huomioon? Titlet, meta-tagit, url-osoitteet jne.

Sivuston informaatio arkkitehtuuri sekä url-osoitteet

Suunnittele sivustolle selkeä informaatio arkkitehtuuri. Tämä on yksi hakusijoitukseen vaikuttava tekijä. Selkeä pääteema ja aliteemat. ns. pyramidirakenne toimii hyvin, se varmistaa hakukoneiden ”linkkimehun” siirtymisen myös alasivuille.

Sivuston informaatioarkkitehtuuri hakukoneoptimoiti ohje

Url-osoitteissa kannattaa ottaa huomioon hyvä luettavuus ja hakusanat. Ei dynaamisia url-osoitteita.

  • Muuttuuko sivuston url-rakenne?

Meneekö rakenne aivan uudestaan vai löytyykö selkeä kaava jonka avulla kaikki osoitteet voidaan uudelleenohjata?

  • Ota vanhan sivuton url-rakenne talteen.

Tämä on hyödyllinen kun rakennetaan uudelleenohjauksia vahoista osoitteista uusiin.

  • Miten vanha sisältö siirretään uuteen rakenteeseen?
    • Sisältö
    • Title-tagit
    • Meta-tagit

Tee lista seuraavista sivusta sivustollasi:

  • Erityisen paljon ulkoisia linkkejä kerännyt sisältö
  • Eniten liikennettä saava sisältö
  • Korkealta hakutuloksissa löytyvä sisältö

Kyseisten url-osoitteiden uudelleenohjauksen onnistuminen on erittäin tärkeää hakukonenäkyvyyden kannalta.

  • Tee lista uudelleenohjattavista url-osoitteista.

Kun uuden sivuston url-rakenne on selvillä rakenna lista exceliin:

vanha url —> uusi url

Muista että vain 301 redirect siirtää hakukoneiden arvostuksen uuteen osoitteeseen.

Tavoite on että yhtään sivuston sivua ei poisteta, vaan kaikki uudelleen ohjataan mahdollisimman vastaavaan sisältöön uudessa sivustossa. Sivut jotka jäävät uudelleen ohjaamatta tuottavat 404 virheitä hakukoneissa.

Seuranta

  • Ennen kuin uusi sivusto julkaistaan tarkista että Google Analytics tai käyttämäsi seuranta on kunnolla asennettu.

Näin data saadaan heti talteen.

Sivuston uudistamisen jälkeinen testaaminen

  • Tee site: haku Googlessa ja tarkista paljonko sivuja on indeksoituna.

Tarkkaile tätä lukua ennen uudistusta ja viikoittain uudistuksen jälkeen.

Seuraa erityisen tarkasti mitä näille sivuille tapahtuu:

  • Eniten ulkoisia linkkejä saaneet sivut.
  • Eniten liikennettä saaneet sivut.
  • Korkeimmalla hakutuloksissa sijoittuneet sivut.

 

  • Tarkista sivuston lataus nopeus.

Tämä on suoraan hakusijoituksiin vaikuttava tekijä. Sivuston nopeuden voi näppärästi testata vaikka pingdom website speed testillä.

  • Tarkista löytyykö uuden sivuston julkaisun jälkeen tuplasisältöä

Jos löytyy, suorita tarpeelliset uudelleenohjaukset.

Tee niistä excel taulukko ja tarkastele virheiden määrää:

  • Ennen sivuston uudistamista.
  • Sivuston uudistamisen jälkeen.
  • Tarkkaile tilannetta viikon välein tai useammin uudistamisen jälkeen.

404 ”page not found” virhe sivu

Vaikka kaikki edellä mainitut kohdat käydään tarkasti lävitse. Sivuston julkaisun jälkeen on silti mahdollisuus että kävijät päätyvät sivustollasi osoitteeseen jota ei enää ole olemassa. Tällöin he tulevat 404 page not found sivulle, kannattaa siis panostaa siihen että virhesivu kannustaa jatkamaan sivustolla olemista, ei sivustolta pois lähtemistä.

Yhteenveto

Nämä asiat hyvissä ajoin toteutettuna ja huomioonotettuna auttavat säilyttämään sivustosi hakukonenäkyvyyden.

Jos kaipaat apua, ota yhteyttä

[button text=”tilaa seo-cro auditointi” style=”primary” size=”medium” link=”https://www.digimarkkinointi.fi/seo-cro-auditointi”]

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää