• Verkkokaupan Markkinointi

Verkkokaupan rakenne – Mikä sen merkitys on hakunäkyvyyteen ja kaupantekoon?

Ilman toimivaa rakennetta, verkkokauppa ei sijoitu hakukoneissa hyvin ja sen käyttökokemus on heikko.

SDM logo

Digimarkkinointi

Liian usein törmään verkkokauppoihin, joista puuttuu looginen ja selkeä rakenne. Verkkokaupan rakenteella on merkittävä vaikutus käyttäjäkokemukseen ja hakunäkyvyyteen. Optimoitu verkkokaupan rakenne auttaa vierailijoita löytämään haluamansa tuotteen sekä se parantaa sivuston löydettävyyttä hakukoneista. Helposti käytettävä ja löydettävä verkkokauppa luonnollisesti myy enemmän, joten jokaisen verkkokauppiaan tulisi miettiä kaupan rakennetta tarkasti.

Blogimme on aikaisemmin käsitellyt hyvän verkkosivun rakenteen vaikutusta hakukonenäkyvyyteen yleisellä tasolla. Tässä kirjoituksessa käsitellään tarkemmin verkkokauppojen tärkeimpien sivujen roolit hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Tärkeimpiin sivuihin kuuluvat pää- ja alakategoriasivut sekä tuotesivut. Olen myös koonnut yleisimpiä kysymyksiä, mitä kuulen verkkokauppiailta ja vastannut niihin.

Pääkategoriasivut

Kategoriasivut ovat erittäin tärkeitä, koska ne toimivat laskeutumissivuina tärkeille hakusanoille ja estävät yksittäisten tuotesivujen kilpailemista hakusijoituksista. Kategoriasivuilla esitellään kyseisen tuotekategorian tuotteet ja ohjataan alakategoriasivuille, jotka toimivat laskeutumissivuina tarkemmille hakusanoille. Pääkategoriasivuja optimoidaan yleisille hakusanoille. Mitä syvemmälle mennään kategorioissa, sitä tarkemmille hakusanoille optimoidaan kyseiset sivut. Eli, jos kyseessä on rengaskauppa, pääkategoriasivu olisi ”renkaat”. Jos tämä kyseinen rengaskauppa myy renkaita sekä henkilöautoille että pakettiautoille, renkaat-kategoriasivulla olisi linkkejä näihin alakategoriasivuihin. 

Mikä on renkaat (tai jonkun muun) -kategoriasivun rooli hakukoneoptimoinnissa?

  • Yleiset hakutermit kuten ”renkaat netistä” (tai vaikka ”puhelimen kuoret”) keräävät paljon hakuja kuukausittain. Kategoriasivulla mahdollistamme parempia sijoituksia yleisille hakusanoille, sillä sivu optimoidaan kyseiselle hakusanalle.
  • Saadaan hakutulossivulle relevantti hakutulos yleiselle hakutermille. Jos kävijä etsii Googlesta ”renkaat netistä” -hakusanalla loogisin vaihtoehto on ohjata hänet kaupan rengasosastolle, eikä mihinkään muualle.
  • Luodaan pohja optimoituun URL-osoiterakenteeseen (esimerkkirengaskauppa.fi/renkaat/… josta on hyvä jatkaa tarkempiin tuotekategorioihin …).

Miten saan kategoriasivuille parempia sijoituksia?

  • Kun kyse on hakukoneoptimoinnista, kategoriasivuja optimoidaan samalla tavalla kuin muitakin sivuja. Eli sivu pitää olla optimoitu hakusanalle / hakusanoille. Hakukoneoptimoinnin pääroolissa – kuten aina – on sisältö. Eli jos haluat kategoriasivun sijoittuvan Googlessa, täytyy siinäkin olla sisältöä. Monesti verkkokauppias epäröi laittamasta sisältöä kategoriasivuihin, koska se vie huomion pois tuotteista / alakategorialinkeistä. Fiksulla sisällön sijoituksella näin ei kuitenkaan käy. Esimerkiksi Zalando sijoittaa kaikki sisällöt sivun alalaitaan.

Onko pääkategoriasivulla esillä kaikki ylätuotekategorian tuotteet? Entäs tuotemerkit? Niin ja alakategoriat pitää olla esillä myös vai?

  • Pääkategoriasivusta voi nopeasti tulla sotkuinen, jos sinne lisää liian paljon linkkejä ja tuotteita esille. Sivulla kannattaa ainakin olla kyseisen kategorian suosituimmat tuotteet esillä. Sivupalkin avulla saadaan alakategoriat siististi ja selkeästi esille. Suodatusvalikolla saadaan myös vaikka tuotemerkitkin mukaan.

Alakategoriasivut

Alakategoriasivuilla on esillä päätuotekategorian alakategoriatuotteet. Eli rengaskauppaesimerkissä alakategoriasivut olisivat ”henkilöauton renkaat”, ”pakettiauton renkaat”, ”henkilöauton kesärenkaat”, ”pakettiauton talvirenkaat” jne. Kuten mainitsin aikaisemmin mitä syvemmälle mennään kategorioissa, sitä tarkemmille hakusanoille optimoidaan kyseiset sivut.

Alakategoriasivuilla itse alakategorian tuotteet ovat sivun pääroolissa. Eli ”henkilöauton kesärenkaat” -sivulla esitellään henkilöauton kesärenkaita. Sivun tarkoitus on siis antaa kävijän valita sopiva tuote ja tehdä ostos, eikä ohjata tarkempaan tuotekategoriaan kuten pääkategoriasivuilla.

Miksi luoda alakategoriasivu? Miksei laiteta kaikki tuotteet pääkategoriasivun alle.

  • Alakategoriasivut helpottavat navigointia huomattavasti. Jos verkkokauppa ei tarkenna tuotekategorioita alakategorioihin, kävijän on erittäin vaikeaa löytää yksittäistä tuotetta.
  • Luodaan sivuja, jotka optimoidaan tarkemmille hakusanoille. Onnistuneella hakukoneoptimoinnilla saadaan ohjattua relevanttia liikennettä sivustolle, mikä tarkoittaa lisää myyntiä. Rengaskauppaesimerkissä, liikennettä saadaan ohjattua hakukoneista ”renkaat”-hakusanan lisäksi myöskin ”henkilöauton renkaat”, ”henkilöauton kesärenkaat” sekä ”henkilöauton talvirenkaat” -hakusanoille.

Alakategoriasivut lisäävät klikkien määrää lopulliseen ostoon.

  • Kyllä, se lisää klikkien määrä, jos kävijä on kaupan etusivulla. Muista kuitenkin, että kategoriasivut toimivat hakukoneiden laskeutumissivuina. Hakukoneesta alakategoriasivuun on vain kaksi klikkiä (jos sivu on hakutulossivun ensimmäisellä sivulla). Jos kaikki tuotteet ovat yhden sivun alla kävijä joutuu selaamaan koko tuotevalikoimaa lävitse, joka on usein paljon ärsyttävämpi, kuin parin loogisesti nimetyn linkin klikkaaminen.

Verkkokauppani myy sesonkituotteita. Voinko esimerkiksi poistaa kesärenkaat-kategorian talvella?

  • Ei missään nimessä kannata, koska tällöin sijoituksesi hakukoneissa kesärengasaiheisilla hakusanoilla katoavat. Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi ja tässä tapauksessa sinulla on koko talvi aikaa parantaa ”kesärengas”-hakusanojen sijoituksia kesää varten.

Tuotesivut

Tuotesivut optimoidaan kyseisen tuotteen tarkalle nimelle. Jos verkkokaupan rakenne on kunnossa ja kaupasta löytyy kategoriasivuja, niin ei ole syytä optimoida tuotesivuja löytymään kategoriahakusanoilla. Eli rengaskauppaesimerkissä, ei ole syytä yrittää tavoitella Nokian Hakkapeliitta 9 -tuotesivulle korkeita sijoituksia yleisillä hakusanoilla kuten ”henkilöauton renkaat” tai ”talvirenkaat”. Tavoite on saada kyseinen tuotesivu nousemaan ainoastaan ”Nokian Hakkapeliitta 9” -hakusanalla.

Miten saan tuotesivujen sijoituksia nousemaan hakukoneissa?

  • Samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin sivujen. Eli tuotesivuillakin pitää olla riittävästi sisältöä ja sivusto täytyy olla teknisesti hakukoneoptimoitu oikein.

 Eihän näistä voi mitenkään kirjoittaa mitään järkevää sisältöä.

  • Voi ja pitää. Tähän kommenttiin vastaan aina, että ”sisällöntuottajamme on kirjoittanut 500 sanaa järkevää sisältöä saunankaiteesta, joten kaikki on mahdollista”.

Yhteenveto

Tämän kirjoituksen tarkoitus oli selkeyttää verkkokauppojen eri sivujen merkitystä hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Jos kaupassa on selkeä ja looginen rakenne, nousee se hakukoneissa mahdollisimman monella eri hakusanalla mahdollisimman korkealle. Tässä kirjoituksessa ei kuitenkaan käsitelty verkkokaupan ehkä tärkeintä sivua, eli etusivua. Tästä kirjoitetaan myöhemmin. Liity sähköpostilistaamme, niin saat heti tiedon, kun kyseinen blogi on julkaistu…

Sitä odotellessa, lue kuinka hakukoneoptimoinnin avulla kasvatettiin tämän verkkokaupan orgaanista konversiomäärää 22 prosentilla.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää