• Verkkokaupan Markkinointi

Verkkokaupan perustaminen

Ostoksia tehdään entistä enemmän internetissä ja verkkokaupan perustaminen onkin monella mielessä. Verkkokaupan toteutukseen on olemassa monia eri alustoja.

SDM logo

Digimarkkinointi

Ostoksia tehdään entistä enemmän internetissä ja verkkokaupan perustaminen onkin monen yrittäjän ja yksityishenkilön mielessä. Verkkokaupan toteutukseen on olemassa monia eri alustoja ja vaihtoehtoja, kuten Shopify ja Woocommerce. Tässä blogikirjoituksessa käydään läpi, kuinka saat perustettua yksinkertaisen verkkokaupan WordPressin Woocommerce-lisäosan avulla. Lisäksi käyn läpi sitä, mitä muita liiketoiminnallisia asioita tulee ottaa huomioon, kun verkkokaupan perustaminen on ajankohtaista. Woocommerce on WordPressin verkkokauppa-lisäosa, joka mahdollistaa helposti asennettavan ja kustomoitavan verkkokaupan perusominaisuuksilla.

Jos mietit, mikä verkkokauppa alusta on sinulle paras, niin tutustu myös blogiimme: Paras verkkokauppa-alusta.

Verkkokaupan perustaminen – mitä asioita tulee punnita ennen perustamista?

Verkkokaupat voidaan jakaa erittäin karkeasti kahteen eri luokkaan.

  1. Verkkokaupat, jotka rakennetaan nollasta myymään vain jotain tuotteita tai palveluita
  2. Verkkokaupat, jotka rakennetaan olemassa olevan liiketoiminnan ympärille mahdollistamaan liiketoiminnan suuremman kasvun.

 

Jos kuulut kakkoskohtaan, liiketoimintasi rullaa ja olet harkinnut verkkokauppaa kasvattamaan liiketoimintaasi, niin perusta verkkokauppa. Ai miksikö? No, Suomen verkkokauppa kasvoi Paytrailin Verkkokauppa Suomessa -raportin mukaan 18 % vuonna 2018 verrattuna edellisvuoteen. Se on aivan valtavasti. Verkkokauppa voi muutaman vuoden päästä olla liiketoimintasi elinehto, koska ihmiset ostavat jatkuvasti enemmän tuotteita ja palveluita verkosta (12,2 miljardilla eurolla Suomessa vuonna 2018).

Olemassa olevan liiketoiminnan ympärille perustettavassa verkkokaupassa on tärkeä nostaa verkkokaupan kehittäminen aivan ylimmän johdon agendalistan keskiöön. Muutoin se jää aina kaiken muun varjoon, eikä se näin saa tarvitsemiaan resursseja. Muista: verkkokauppa ei ole tukitoiminto, vaan kasvun mahdollistaja, koska se avaa teille täysin uuden markkinan niin rajojemme sisä- kuin ulkopuolella.

Olemme rakentaneet useita verkkokauppoja kasvattamaan yritysten olemassa olevaa liiketoimintaa, joten jos haluat apua ja näkemystä aiheeseen, niin ota yhteyttä. Osaamme kertoa suorilta, miten voimme auttaa sinua niin verkkokaupan perustamisessa kuin sen markkinoinnissakin.

Huomaa se, että ilman markkinointia verkkokauppaasi ei ole olemassa, koska sijoittuminen markkinaan luodaan markkinoinnin avulla. Voit verrata tätä siihen, että kivijalassa liikenne määrittyy pitkälti keskeisen sijainnin avulla. Verkkokaupan liikenne taas määrittyy täysin sen perusteella, miten sitä markkinoidaan. Ilman markkinointia asiakkaat eivät löydä kauppaasi, ja miten sellaisen verkkokaupan käy?

Voit myös ladata verkkokauppoja käsittelevän verkkolehtemme:

Lataa verkkokauppaa käsittelevä verkkolehti

 

Jos kuulut ykköskohtaan ja sinulla ei ole olemassa olevaa liiketoimintaa, mutta verkkokaupan perustaminen tuntuu houkuttelevalta, niin tässä muutama tyypillinen virhe, johon moni aloittava verkkokauppias sortuu, ja joihin emme halua sinun sortuvan:

1) Keskity liiketoimintaasi, asiakkaisiisi ja strategian luomiseen enemmän, kuin verkkokaupan viilaamiseen teknisesti täydelliseksi

Hyvin tyypillistä on, että rakastumme pienten yksityiskohtien viilaamiseen, emmekä siinä sivussa varmista, onko valikoimallemme todella kysyntää. Minkä kohderyhmän aiot vallata ja miten? Millaisia resursseja se vaatii? Miten eroat muista jo alalla olevista kilpailijoista?

Toki verkkokaupan täytyy toimia, mutta

2) Erikoistu ja profiloidu varsinkin alussa todella vahvasti

Amazonia vastaan ei kannata sekatavarakauppana lähteä kilpailemaan. Siinä ei voi kuin hävitä. Keskikaista ei vie onneen, vaan erikoistumalla pystyt vakuuttamaan kohderyhmäsi osaamisellasi. Tässä on myös se aspekti, että mitä syvemmälle erikoistut, niin sen vähemmän kyseisellä segmentillä on osaamista ja näin myös kilpailua. Näin voit lähteä hakemaan hyvin tarkkoja asiakassegmenttejä itsellesi, mikä onnistuu digimarkkinoinnin kohdistustapojen avulla mainiosti.

Muista kuitenkin, että liika erikoistuminen tekee markkinasta aina pienemmän, joten kotimaan markkinat käyvät usein pieneksi. Tällöin kasvu tulee hakea ulkomailta tai rakentamalla esimerkiksi palvelutarjontaa verkkokaupan yhteyteen.

3) Lähde täysillä ja kerää ympärillesi hyvä kumppaniverkosto

Jos yrität tehdä kaiken itse tai yrittäjäkaverisi kanssa, niin se ei tule onnistumaan. Olkaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa yhteydessä logistiikkayritykseen, maksutapoihin erikoistuneeseen yritykseen sekä markkinointia hoitavaan yritykseen. Se tulee avaamaan silmänne uudella tavalla, mitä mahdollisuuksia erottautua kullakin osa-alueella on. Lisäksi jokaiselta osa-alueelta saatte konsultatiivista apua aivan taatusti, eikä se maksa mitään. Yhteistyökumppanit haluavat sinun onnistuvan verkkokaupan perustamisen kanssa, koska silloin jokainen osapuoli hyötyy.

Niin ja tosiaan, lähde tekemään täysillä. ”Katsotaan, mihin tämä kehkeytyy” -mentaliteetti ei 99 % tapauksissa tule nostamaan verkkokauppaasi menestyväksi.

Lataa opas: 10 automaatiota, jotka kasvattavat verkkokaupan myyntiä 7–15 %

Verkkokaupan perustaminen – tekninen osuus

Seuraavaksi käsittelemme verkkokaupan perustamista hyvin tarkasti ja teknisellä tasolla.

Osta palvelin ja domain

Olettaen, että lähdetään aivan alusta asti liikkeelle, täytyy ensimmäisenä hankkia Domain ja Webhotelli tai muu palvelin. Verkkotunnuksia eli domain-nimiä käytetään osoitteina internetin tärkeimmissä palveluissa, kuten verkkosivujen ja sähköpostien osoitteissa. Tässä tapauksessa domain on siis verkkokauppasi url-osoite. fi-päätteisiä domaineja saa hankittua Viestintäviraston kautta.

Tarvitset myös palvelimen, jonne kotisivusi tiedostot laitetaan. Palvelimia ja webhotelleja tarjoavia suomalaisia yrityksiä on paljon ja heidän kauttaan voi myös monesti ostaa domainin, jolloin sen hankkimisella ei tarvitse itse vaivata päätään.

Asenna WordPress

Palvelimen hankkimisen jälkeen täytyy sinne asentaa WordPress. Wordpress on avoimeen lähdekoodiin perustuva ja samalla internetin suosituin verkkosivujen julkaisujärjestelmä.

Saattaa olla hyvä idea pyytää palveluntarjoajaa asentamaan WordPress puolestasi, jos tekninen osaaminen puuttuu tai et ole aiemmin sitä asentanut. Wpbeginner.com sivustolla on listattu myös eri vaihtoehtoja WordPressin asentamiseen.

Estä hakukoneita indeksoimasta sivustoa

Kun WordPress on asennettu, kannattaa hakukoneita estää indeksoimasta sivustoa sen rakentamisen ajaksi. Tällä ehkäistään liikenteen päätyminen keskeneräiselle sivustolle. Tähän löytyy WordPressistä  asetus kuvan mukaisesta paikasta (Settings -> reading-välilehti).  Toinen keino on ladata Maintenance-lisäosa ja laittaa ”huoltotila” päälle, jolloin sivustolle pääsee vain kirjautumalla sinne ylläpitäjän tunnuksilla.

Asenna teema

Asennuksen jälkeen päästään itse asiaan. Verkkokaupan perustaminen helpottuu, kun asennat suoraan teeman, joka tukee Woocommercea. Tällöin säästät aikaa ja vältät monet tyypilliset ongelmat. Woocommercea tukevia teemoja löytyy paljon, mutta esimerkkeinä mainittakoon Storefront ja Flatsome.

Woocommerce

Woocommerce on kaikkein laajimmin tuettu verkkokauppa-lisäosa (plugin) WordPressille. Woocommercen saa ladattua hallintapaneelin lisäosat-välilehden alta. Kannattaa seurata asennuksen ohjeita lisäosan aktivoimisen jälkeen. Tällöin suurin osa asetuksista tulee käytyä läpi, eikä niitä tarvitse myöhemmin ruveta etsimään.

verkkkokaupan perustaminen

Tuotteiden lisäys ja maksutavat

Uusien tuotteiden lisäys on hyvin samankaltaista kuin blogikirjoituksen tekeminen. Tuotteiden lisäys onnistuu ensimmäisellä kerralla helposti, seuraamalla ruudussa liikkuvaa info-dialogia. Tärkeimmät täytettävät kentät ovat tuotteen nimi, -kuvaus, hinta ja tuotekuva. Uuden tuotteen lisäys onnistuu suoraan perusasetuksilla, jos tuotteesta ei ole olemassa erilaisia väri ja koko vaihtoehtoja (vaatteet).

Uuden tuotteen lisäys

 

Maksutapoja (payment gateways) tulee Woocommerce asennuksen mukana neljä.

  • Direct Bank Transfer
  • Check Payments
  • Cash on Delivery
  • PayPal

Nykyään Paypal on melko yleisesti käytössä ja sen käyttöönotto Woocommercessa on helppoa. Helposti saatavista maksutavoista kannattaa ottaa käyttöön ainakin Paypal sekä mahdollisuus maksaa pankkikortilla. Woocommerceen on saatavilla paljon sekä ilmaisia että maksullisia maksutapoja. Suomalaisten pankkien verkkomaksut saa käyttöön esimerkiksi Woocommercen Paytrail-lisäosan avulla. Kyseinen lisäosa on kuitenkin maksullinen.

Toimitusalueet

Toimitusalueiden (Shipping zones) avulla voit asettaa toimituskulut tilauksille. Kaupasta ei pysty tilaamaan mitään fyysisiä tuotteita ennen kuin toimitusalueet on määritetty. Paras toimitustapa riippuu luonnollisesti myytävistä tuotteista.

Woocommerce toimitusalueet

Verkkokaupan perustaminen

Näiden vaiheiden jälkeen tuotteita voi jo lisätä ostokoriin ja kauppa on teknisesti valmis vastaanottamaan tilauksia. Pelkkä verkkokaupan pystyttäminen ei kuitenkaan riitä, vaan sivustolle pitää myös saada jostain kävijöitä. Verkkokaupan Adwords-mainonta on hyvä ja nopea tapa saada näkyvyyttä ja liikennettä. Hyvin suunniteltu verkkokauppa tekee tuotteiden ostamisesta helppoa. Valmista kauppaa on helppo ylläpitää ja uusien tuotteiden lisäys sekä vanhojen muokkaus onnistuvat vaivattomasti.

Lisää tuote ostokoriin

Yhteenveto

Pienen verkkokaupan perustaminen on melko nopeaa, kun käytössä on vain yksi valuutta ja tuotteita toimitetaan vain yhteen maahan. Verkkokaupan pystytys vaatii hieman teknistä osaamista ja varsinkin ulkoasu ja sisällöt kannattaa suunnitella tarkkaan konversion ja hakukoneoptimoinnin kannalta parhaan tuloksen aikaansaamiseksi. Kun WordPress, sopiva teema ja Woocommerce on saatu asennettua, päästään muokkaamaan sisältöä ja lisäämään tuotteita. Verkkokauppaan tarvitaan luonnollisesti myös liikennettä, johon verkkokaupan Adwords-mainonta on hyvä vaihtoehto.

Tarvitsetko enemmän apua verkkokauppasi tai kotisivujesi rakentamisen kanssa? Haluatko, että verkkokauppasi tai kotisivusi toisivat sinulle enemmän rahaa? Mikäli vastasit kyllä –

[button size=”medium” style=”primary” text=”Ota yhteyttä” link=”https://www.digimarkkinointi.fi/ota-yhteytta” target=””]

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää