Miksi verkkokauppiaan tulisi välittää hakukoneoptimoinnista?
Kuten tiedetään, monilla aloilla kaupankäynti on siirtynyt jo hyvin voimakkaasti verkkoon. Joidenkin tutkimusten mukaan lähes 90 % meistä aloittaa tuotteen tai palvelun etsimisen hakukoneista. On siis päivänselvää, että verkkokaupan pitää olla löydettävissä hakukoneiden kautta, koska sieltä ihmiset tuotteita etsivät.
Lue tämä kirjoitus ja tiedät, mitä verkkokaupan hakukoneoptimointi on ja miksi sinun pitäisi välittää siitä.
Kaiken perustana hakusanatutkimus
Ennen kuin hakukoneoptimointia voi tehdä, täytyy selvittää, millä hakukyselyillä potentiaaliset asiakkaamme tuotteitamme Googlesta etsivät. Toimenpide, jolla nämä sanat voidaan selvittää, tunnetaan nimellä hakusanatutkimus.
Hyvin tehdyn hakusanatutkimuksen avulla löydetään paljon erilaisia hakusanoja – niin laajoja kuin tarkkojakin. Luomalla näihin hakusanoihin kohdennettua sisältöä sivustolle, saat ostoprosessin eri vaiheissa olevat ihmiset löytämään yrityksesi ja tuotteesi. Siksi hakusanatutkimus tulisi olla prosessi mukana heti, kun verkkokaupan perustaminen alkaa.
Esimerkki:
Monesti ihminen aloittaa tuotteiden etsimisen käyttäen jotain laajaa hakukyselyä, josta ei vielä tarkasti voi päätellä, mitä lopulta etsitään. Jos haluat tilata kengät netistä, aloitat kenties ostoprosessin kirjoittamalla Googleen ”naisten kengät”.
Katseltuasi eri vaihtoehtoja et kenties löydäkään haluamaasi tai alat paremmin tietää, mitä oikeastaan etsit.
Tässä vaiheessa palaat Googleen ja kirjoitat hakukenttään ”naisten lenkkarit” tai ”juoksukengät asfaltille”. Haun jälkeen viisastut entisestään ja alat tietää tarkemmin, minkä tuotteen haluat. Sen jälkeen etsit Googlesta parhaan ostospaikka käyttäen tuotteen tarkkaa nimeä. Vaikkapa ”naisten nike free 5.0 lenkkikengät”.
Jos saat oman verkkokauppasi löytymään Googlesta korkealta kaikilla eri tyylisillä hakukyselyillä – niin laajoilla kuin tarkoillakin – saat mahdollisuuden olla vaikuttamassa asiakkaan ostopäätökseen heti ostoprosessin alusta lähtien.
Muista, että jos sinä et vaikuttamassa potentiaalisen asiakkaasi ostopäätökseen, niin kilpailijasi kyllä on.
Verkkokaupan rakenne tukemaan hakusanoja
Hakusanat eivät ole pelkästään sisältöä varten. Jo verkkokaupan (ja oikeastaan kaikkien verkkosivustojen) suunnittelussa pitäisi mielestäni huomioida hakusanat, joilla sivuston halutaan hakukoneista löytyvän.
Hakusanatutkimuksen perusteella voidaan sivusto suunnitella alusta lähtien siten, että tärkeitä hakusanoja käytetään parhaalla mahdollisella tavalla. Käytännössä sivuston rakenne ja hierarkia, sekä sivustolle tuotettava sisältö kannattaa lähtökohtaisesti tehdä hakusanatutkimuksen perusteella.
Verkkokaupan tapauksessa hakusanatutkimusta käytetään tuotekategorioiden suunnittelussa ja nimeämisessä, sekä kategoriarakenteiden suunnittelussa.
Verkkokaupat ovat monesti laajoja sivustoja, joten sivuston rakenteen merkitys hakunäkyvyydelle sekä käytettävyydelle korostuu. Rakenteen tulisi olla pyramidimainen, mutta mahdollisimman matala. Sivuston eri osioiden tulisi olla suunnilleen yhtä laajoja. Näin varmistetaan linkkivoiman jakaantuminen sivustolla aina tärkeille tuotesivuille asti ja pidetään sivusto myös kävijälle selkeänä ja helppokulkuisena.
Kun rakenteen suunnittelussa huomioidaan hakusanatutkimus, tulisi kaikkein eniten hakuja saavien hakusanojen olla sijoitettu mahdollisimman matalalle sivuston rakenteessa, eli mahdollisimman lähelle etusivua.
Mitä syvemmälle sivustolla mennään, sen tarkempia hakusanoja sivuilla kannattaa käyttää. Tuotesivujen halutaan löytyvän tarkoilla hakukyselyillä, kuten tuotteen tarkalla nimellä, kun taas tuotekategoriat nimetään yleisemmillä hakutermeillä.
Vilkaistaanpa esimerkkiä:
Alla olevassa kuvassa esimerkki, miltä aloituskappaleen esimerkissä käytetty vaatekauppa voisi rakenteen ja hakusanojen käytön osalta näyttää. Koko (kuvitteellisen) sivuston rakennetta siihen ei ole piirretty, vaan tarkoitus on antaa idea siitä, miten hakusanoja tulee käyttää rakenteen suunnittelussa.
Sivuston hakusanat olisi kartoitettu käyttäen AdWords avainsanojen suunnittelijaa ja sen perusteella suunniteltu verkkosivuston rakenne siten, että kaikille tärkeille hakusanoille on oma sivunsa, joka nousee Googlessa korkealle sivun kohdehakusanalla.
Päävalikko ja sivuston alapakki (footer) ja murupolku ovat tärkeitä elementtejä sivuston sisäisessä linkityksessä. Näillä elementeillä annetaan hakukoneille vinkkejä siitä, mikä on sivuston rakenne ja mitkä ovat tärkeimmät sivut.
Päävalikosta tulisi löytyä välittömästi tärkeimmät tuotekategoriat.
Alapalkin avulla voidaan vielä tehostaa sisäistä linkitystä vaikkapa halutuille tärkeille alatuotekategorioille tai suosituimmille brändisivuille.
Nyt kun pohja ja rakenne on kunnossa, päästään eri sivujen optimoinnin pariin.
Etusivun optimointi
Verkkokaupan etusivu kerää todennäköisesti eniten liikennettä, joten kannattaa pyrkiä optimoimaan etusivu siten, että saat vierailijat vietyä sivustolla eteenpäin aina ostamiseen asti.
Etusivulla kannattaa tuoda esiin suosituimmat tuotekategoriat, brändit ja tuotteet. Näin ne sivut, joita ihmiset eniten etsivät, ovat nopeasti löydettävissä. Lisäksi linkittämällä etusivulta tärkeimmille sivuille, kuljetat niille etusivun linkkivoimaa ja nostat niitä hakutuloksissa.
Tietenkin etusivun titlessä ja sisällössä kannattaa käyttää jotain relevanttia hakusanaa tai hakusanoja. Esimerkiksi jos myyt verkkokaupassasi naisten kenkiä, voi etusivun title olla ”Osta naisten kengät netistä – Yritys Oy”.
Kategoriasivun optimointi
Kuten muillakin sivustoilla, myös verkkokaupassa laadukas tekstisisältö näyttelee erittäin suurta osaa hakukoneoptimoinnissa.
Kategoriasivujen tulisi olla nimetty hakusanatutkimuksen perusteella tärkeiksi todettujen termien mukaan. Luo kategoriasivuille 300–500 sanaa tekstiä, jotta saat sivut nousemaan hakukoneiden tuloksissa korkealle.
Kategoriasivulla yleensä on esillä suuri määrä tuotteita. Laita sivun alkuun näkyviin kategorian suosituimmat tuotteet. Tämä on tärkeää etenkin, jos verkkokaupassasi on erittäin laaja tuotevalikoima. Asiakkaan voi olla vaikea tehdä päätöstä, jos samankaltaisia tuotteita on iso määrä. Tuote, jonka moni muukin on ostanut ja havainnut hyväksi, on huomattavasti helpompi ostaa.
Tuotesivun optimointi
Asia, mistä toitotetaan jokaisessa verkkokauppaoppaassa, on tietenkin yksilöllisten tuotekuvausten kirjoittaminen. Nostetaan asia taas kerran tapetille: Kirjoita tuotteille uniikit, pitkät, myyvät tuotekuvaukset ja vältä kopioimasta valmistajan tekstejä. Jos tuotevalikoima on suuri, aloita parhaista (myyvimmät, tuottavimmat) tuotteistasi.
Kohdista kirjoitus kohdeyleisöllesi, puhu heidän kieltään. Kirjoita alussa tuotteen hyödyistä ja koita saada asiakas fiilistelemään ja miettimään, millaista olisi omistaa kyseinen tuote. Muista myös käyttää relevantteja hakusanoja tekstissä, mutta älä missään nimessä tee sitä luettavuuden kustannuksella.
Vetoa siis alussa tunteisiin ja kirjoita mahdolliset tekniset yksityiskohdan ennemmin sivun loppuosaan.
Kannusta asiakkaitasi arvostelemaan ostamiaan tuotteita. Jos saat asiakkaasi kirjoittamaan arvosteluja sivustollesi, lisäät sivun tekstimäärää, mikä auttaa hakunäkyvyyteen. Lisäksi positiivisilla arvosteluilla on suuri vaikutus sivun konversioon. Haluamme lukea muiden kokemuksia tuotteesta ennen ostopäätöstä.
Linkitä tuotesivulla myös muihin samankaltaisiin tuotteisiin ja sellaisiin tuotteisiin, jotka täydentävät tuotetta. Jos esimerkiksi tuote on kitara, voi tuotesivulla tuoda esiin myös kitaran kieliä tai sopivia kantolaukkuja.
Blogi verkkokauppaan?
Jos olet lukenut blogiamme pidempään, olet luultavasti huomannut, että mainostamme usein blogin kirjoittamisen hyötyjä. Teen sen nytkin, sillä blogi varma tapa saada lisää liikennettä sivustolle, eli ihmisiä tutustumaan yritykseesi ja tuotteisiisi.
Verkkokaupan tapauksessa blogiin voidaan tuottaa vaikkapa tuotevertailuja, syvällisempiä arvosteluja tai jotain yllättävämpää, hauskaa sisältöä, jota ihmiset innostuvat jakamaan sosiaalisessa mediassa ja joka voisi kerätä linkkejä.
Tekninen optimointi
Verkkokauppoihin pätee samat tekniset perusasiat kuin mihin tahansa muihinkin sivustoihin. Verkkokaupan tapauksessa väärillä teknisillä ratkaisuilla saatetaan kuitenkin tehdä vielä suurempaa vahinkoa kuin staattisella pikku sivustolla. Verkkokaupoissa sivuston sisältö yleensä vaihtelee enemmän kuin perusyrityssivustolla, koska tuotteet ja tuotteiden määrät voivat vaihdella. Tällöin mitättömältä tuntuva tekninen asia voi saada suuret mittasuhteet ongelman laajetessa sivuston mukana.
Huolehdi siis, että verkkokauppasi ylläpidosta vastaa taho, joka ymmärtää myös hakukoneoptimointia.
Loppukaneetti
No niin, tämä blogikirjoitus oli yleiskatsaus verkkokaupan hakukoneoptimointiin. On myös hyvä muistaa, että pelkkä lisääntynyt liikenne ei pitäisi olla tavoitteenasi. Verkkokaupan täytyy myös kääntää kävijät ostaviksi asiakkaiksi. Suosittelen siis tutustumaan myös aikaisempiin verkkokauppaa ja hakukoneoptimointia käsitteleviin blogikirjoituksiimme, joista löytyy mm. vinkkejä verkkokaupan konversion parantamiseen.
Mikäli haluat tuoreimmat tiedot digitaalisesta markkinoinnista vaivattomasti suoraan sähköpostiisi, liity sähköpostilistallemme.