Yleisimpiä virheitä mitä uusien asiakkaidemme tileissä näemme on haku- ja display -verkon käyttö samassa kampanjassa. Tähän on vain yksi neuvo, ”- Ei näin”.
It’s a different kind of animal !!
Se mikä toimii hakuverkossa, ei toimi display -verkossa. Suurimpana erona on se, että display -verkko on keskeyttävää mainontaa, kuten esim. televisio ja lehdet. Sinun täytyy siis ”varastaa” surffaajan huomio mainokseesi.
Käydään display -verkon kampanjan asetukset siis kohta kohdalta lävitse.
Valitse kohdennus
– yleensä Suomi. Jos mainostat useammissa maissa, tee jokaiselle maalle oma kampanjansa. Näin näet millainen mainos ja mainosviesti toimii missäkin maassa. Muista kääntää myös hakusanat, mainokset ja laskeutumissivut kyseisen maan kielelle. Tiedät kyllä itsekin miten hankalaa on saada viesti perille jos kuuntelija ei puhu samaa kieltä kuin sinä.
Valitse kieli
– Suomi, ruotsi ja englanti, siinä valinnat Suomessa. Display verkossa sinun tulee miettiä kieliasetus sen mukaan, minkä kielisillä sivustoilla haluat mainoksesi näkyvän. Monet Suomalaiset surffaavat englannin ja ruotsin kielisillä sivustoilla, siksi nekin ovat valinnassa mukana. Lue lisää kielivalinnasta täältä.
Hintatarjoukset ja budjetti
– Asetan klikkausten hintatarjoukset manuaalisesti. (Näin määrität itse mitä olet valmis maksamaan per klikkaaja)
– Päiväbudjetti on hankala hahmottaa. Mieti kuukausibudjettisi ja jaa se 30,4 näin saat päiväbudjettisi. Tämän enempää Google ei tule yhtenäkään kuukautena sinulta laskuttamaan klikkauksista.
Jakelutapa
– Normaali. Google näyttää mainoksiasi tasaisesti pitkin päivää. Aloita tällä asetuksella, kun olet saanut kampanjasi tehokkaaksi vaihda alla olevaan.
– Nopeutettu. Kun olet saanu kampanjasi toimimaan tehokkaasti, valitse tämä asetus. Silloin Google käyttää päiväbudjettisi loppuun mahdollisimman nopeasti ja näin maksimoit mainoksiesi näkyvyyden päivän aikana.
Mainoslaajennukset
– Sijainti. Jos yritykselläsi on fyysinen sijainti, lisää osoitetietosi ja ne näkyvät mainoksesi yhteydessä.
– Puhelinnumero. Jos teet kauppaa puhelimessa on numerosi hyvä näkyä mainoksesi kanssa. Jos et halua että puhelin soi öisin, voit ajoittaa puhelinlaajennuksen näyttöajankohdat esim. 08.00 – 17.00, ei kai kukaan yrittäjä lyhyempää päivää tee?
Esitysaikataulu:
– Voit määrittää minä kellon aikoina kampanjasi mainokset näkyvät.
Nyrkkisääntö on että eniten kauppaa syntyy 07.00 – 23.00. Välttämättä ei kuitenkaan kannata suoraan rajoittaa kampanjaasi noin, vaan testaa asia. Raporteista pystyt katsomaan minä vuorokauden aikoina mainoksesi myyvät parhaiten ja milloin kauppaa ei synny juuri ollenkaan rajoita näkyvyys sen mukaan. Voit myös säätää klikkitarjouksiasi kellonajan mukaan, näin voit heikommin myyvänä aikana maksaa klikistä vähemmän ja parhaana aikana enemmän ja varmistat oman näkyvyytesi.
Adwordsissä kaikki tulee testata ei arvata!
Mainosten vuorottelu
– Kierrätä rajoituksetta.
Tällä valinnalla pystyt itse testaamaan eri mainosten tehokkuuden, Google näyttää kaikkia mainoksia tasaisesti ja sinun tehtävä on katsoa tarpeellisen klikkausmäärän kerryttyä mikä on tehokkain mainos. Voittaja mainos saa jäädä kampanjaan ja tee sille heti uusi haastaja. Tällä tavalla testaamalla kampanjasi teho parantuu jatkuvasti.
Näyttötiheyden rajoitustoiminto
– Jos käytät maksuperusteena cpm (Cost per mille) eli tuhannen näyttökerran hintaa, voit rajoittaa näkyvyyttä.
– Samoin jos kyseessä on remarketing kampanja, muista asettaa raja. Muuten mainoksesi seuraavat kävijöitäsi niin tehokkaasti että se kääntyy brandisi olemassa olon muistuttamisesta, vainoamiseksi ja saa aikaan vain negatiivisia ajatuksia yritystäsi kohtaan.
– Miten sitä sitten kannattaa rajoittaa? No se riippuu tuotteestasi ja myyntisyklisi pituudesta, on vastaus minkä löydät joka puolelta verkkoa ja se pitää kyllä paikkansa. Alkuun kuitenkin esimerkiksi 3 kertaa päivässä per mainosryhmä on hyvä tapa varmistaa, että mainoksesi ei ole ainoa mainos jota sivuillasi käynyt surffaaja näkee.
Viime viikolla esittelimme hieman Googlen display -verkkoa, jos kiinnostuit aiheesta enemmän lue se.
Ensi viikolla on tarkoitus kertoa mitä on Googlen tarjoama remarketing ja miksi siitä kannattaa olla kiinnostunut, kannattaa siis ehdottomasti pysyä kuulolla!