• Google Ads

Vältä yleisin virhe Display verkon kampanjan asetuksissa

Yleisimpiä virheitä mitä uusien asiakkaidemme tileissä näemme on haku- ja display -verkon käyttö samassa kampanjassa. Tähän on vain yksi neuvo, ”- Ei näin”. It’s a different kind of animal !! Se mikä toimii hakuverkossa, ei toimi display -verkossa. Suurimpana erona on se, että display -verkko on keskeyttävää mainontaa, kuten esim. televisio ja lehdet. Sinun täytyy […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Yleisimpiä virheitä mitä uusien asiakkaidemme tileissä näemme on haku- ja display -verkon käyttö samassa kampanjassa. Tähän on vain yksi neuvo, ”- Ei näin”.

It’s a different kind of animal !!

Se mikä toimii hakuverkossa, ei toimi display -verkossa. Suurimpana erona on se, että display -verkko on keskeyttävää mainontaa, kuten esim. televisio ja lehdet. Sinun täytyy siis ”varastaa” surffaajan huomio mainokseesi.

Käydään display -verkon kampanjan asetukset siis kohta kohdalta lävitse.

Valitse kohdennus

– yleensä Suomi. Jos mainostat useammissa maissa, tee jokaiselle maalle oma kampanjansa. Näin näet millainen mainos ja mainosviesti toimii missäkin maassa. Muista kääntää myös hakusanat, mainokset ja laskeutumissivut kyseisen maan kielelle. Tiedät kyllä itsekin miten hankalaa on saada viesti perille jos kuuntelija ei puhu samaa kieltä kuin sinä.

Valitse kieli

Suomi, ruotsi ja englanti, siinä valinnat Suomessa. Display verkossa sinun tulee miettiä kieliasetus sen mukaan, minkä kielisillä sivustoilla haluat mainoksesi näkyvän. Monet Suomalaiset surffaavat englannin ja ruotsin kielisillä sivustoilla, siksi nekin ovat valinnassa mukana. Lue lisää kielivalinnasta täältä.

Hintatarjoukset ja budjetti

Asetan klikkausten hintatarjoukset manuaalisesti. (Näin määrität itse mitä olet valmis maksamaan per klikkaaja)

Päiväbudjetti on hankala hahmottaa. Mieti kuukausibudjettisi ja jaa se 30,4 näin saat päiväbudjettisi. Tämän enempää Google ei tule yhtenäkään kuukautena sinulta laskuttamaan klikkauksista.

Jakelutapa

Normaali. Google näyttää mainoksiasi tasaisesti pitkin päivää. Aloita tällä asetuksella, kun olet saanut kampanjasi tehokkaaksi vaihda alla olevaan.

Nopeutettu. Kun olet saanu kampanjasi toimimaan tehokkaasti, valitse tämä asetus. Silloin Google käyttää päiväbudjettisi loppuun mahdollisimman nopeasti ja näin maksimoit mainoksiesi näkyvyyden päivän aikana.

Mainoslaajennukset

Sijainti. Jos yritykselläsi on fyysinen sijainti, lisää osoitetietosi ja ne näkyvät mainoksesi yhteydessä.

Puhelinnumero. Jos teet kauppaa puhelimessa on numerosi hyvä näkyä mainoksesi kanssa. Jos et halua että puhelin soi öisin, voit ajoittaa puhelinlaajennuksen näyttöajankohdat esim. 08.00 – 17.00, ei kai kukaan yrittäjä lyhyempää päivää tee?

Esitysaikataulu:

Voit määrittää minä kellon aikoina kampanjasi mainokset näkyvät.

Nyrkkisääntö on että eniten kauppaa syntyy 07.00 – 23.00. Välttämättä ei kuitenkaan kannata suoraan rajoittaa kampanjaasi noin, vaan testaa asia. Raporteista pystyt katsomaan minä vuorokauden aikoina mainoksesi myyvät parhaiten ja milloin kauppaa ei synny juuri ollenkaan rajoita näkyvyys sen mukaan. Voit myös säätää klikkitarjouksiasi kellonajan mukaan, näin voit heikommin myyvänä aikana maksaa klikistä vähemmän ja parhaana aikana enemmän ja varmistat oman näkyvyytesi.

Adwordsissä kaikki tulee testata ei arvata!

Mainosten vuorottelu

Kierrätä rajoituksetta.

Tällä valinnalla pystyt itse testaamaan eri mainosten tehokkuuden, Google näyttää kaikkia mainoksia tasaisesti ja sinun tehtävä on katsoa tarpeellisen klikkausmäärän kerryttyä mikä on tehokkain mainos. Voittaja mainos saa jäädä kampanjaan ja tee sille heti uusi haastaja. Tällä tavalla testaamalla kampanjasi teho parantuu jatkuvasti.

Näyttötiheyden rajoitustoiminto

– Jos käytät maksuperusteena cpm (Cost per mille) eli tuhannen näyttökerran hintaa, voit rajoittaa näkyvyyttä.

– Samoin jos kyseessä on remarketing kampanja, muista asettaa raja. Muuten mainoksesi seuraavat kävijöitäsi niin tehokkaasti että se kääntyy brandisi olemassa olon muistuttamisesta, vainoamiseksi ja saa aikaan vain negatiivisia ajatuksia yritystäsi kohtaan.

– Miten sitä sitten kannattaa rajoittaa? No se riippuu tuotteestasi ja myyntisyklisi pituudesta, on vastaus minkä löydät joka puolelta verkkoa ja se pitää kyllä paikkansa. Alkuun kuitenkin esimerkiksi 3 kertaa päivässä per mainosryhmä on hyvä tapa varmistaa, että mainoksesi ei ole ainoa mainos jota sivuillasi käynyt surffaaja näkee.

Viime viikolla esittelimme hieman Googlen display -verkkoa, jos kiinnostuit aiheesta enemmän lue se.

Ensi viikolla on tarkoitus kertoa mitä on Googlen tarjoama remarketing ja miksi siitä kannattaa olla kiinnostunut, kannattaa siis ehdottomasti pysyä kuulolla!

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää