• Hakukoneoptimointi

Vältä nämä 5 virhettä kun teet hakusanatutkimusta

Välttämällä seuraavat 5 virhettä varmistat itsellesi, että hakusanatutkimuksen ajankäyttösi pysyy tehokkaana.

SDM logo

Digimarkkinointi

Hakusanatutkimus on yksi tärkeimmistä askelista, kun lähdet parantamaan verkkosivusi hakukonenäkyvyyttä. Kun haluat löytyä Googlesta, niin sinun olisi hyvä ottaa heti alkuun selville, että millä sanoilla sekä lausekkeilla palvelujasi haetaan hakukoneista. Tätä kutsutaan myös hakusanatutkimukseksi ja sen pääasiallisena tarkoituksena on selvittää minkälaista sisältöä verkkosivuillanne kannattaisi olla.

Kun verkkosivuillesi on etsitty relevantteja hakusanoja pitkään ja hartaasti, välillä työ voi tuntua puuduttavalta tai kokonaisuus liian suurelta. Tämän takia tein sinulle listan asioista, joita hakusanatutkimuksen teossa kannattaa välttää, jotta hakusanatutkimukseesi käytetyt resurssit pysyvät mahdollisimman tehokkaina. Pidä seuraavat asiat mielessä, kun sivustollesi tehdään hakusanatutkimusta, niin jälkikäteen ei tarvitse harmitella, kun sijoitukset eivät lähteneetkään haluttuun suuntaan.

Mikäli hakusanatutkimus on terminä uusi, niin klikkaa blogiimme: Hakusanatutkimus – hakutuloksissa näkyvien verkkosivujen välttämätön pohja 

1. Vähättelet hakusanatutkimuksen tärkeyttä

Sitä on yrittäjänä helppo kuvitella, että tietää mitä potentiaaliset asiakkaat etsivät hakukoneista ja minkä aiheisista blogikirjoituksista he tykkäävät. Harvoin näin kuitenkaan on, sillä meitä ihmisiä on paljon eri lähtöön ja vaikka osa meistä onkin kiinnostuneita samoista asioista, niin silti saatamme etsiä hakukoneista vastauksia aivan eri termeillä. Kun siivouspalvelua tarjoava yrittäjä kirjoittaa sivustollaan kotisiivouksesta, niin joku potentiaalinen asiakas saattaa googlettaa ”Siivouspalvelu Espoo” ja toinen taas ”siivooja kotiin”. Näin ollen kumpikaan potentiaalisista asiakkaista ei todennäköisesti päädy siivouspalvelua tarjoavan yrittäjän sivuille, vaikka hän tarjoaisikin laajasti eri siivouspalveluita muun muassa Espoon alueella.

Esimerkistä huomaamme, että vaikka sisältö olisikin itsessään hyvää, niin hakusanatutkimuksen avulla pystymme kohdentamaan sisältöä tärkeimmille hakusanoille niin, että sisältö peittoaa mahdollisimman laajasti haluttua kohderyhmää. Tämän vuoksi hakusanatutkimuksen tärkeyttä ei tule koskaan aliarvioida, joten muistathan varata sen tekemiselle tarpeeksi aikaa.

2. Asetat epärealistisia tavoitteita

Kyllä, luit avain oikein. Joskus tavoitteet voivat olla liiankin korkealla ja väärin asetetuttuina ne saattavat tehdä jopa vahinkoa nykyisiin sijoituksiisi hakukoneissa. Hakusanatutkimuksessa tulisi siis olla realiteettia pelissä ja miettiä, että mitkä ovat sellaisia hakusanoja, joiden avulla verkkosivuillasi olisi mahdollisuudet nousta hakijoiden näkyville.

Niin sanotuilla päähakusanoilla, kuten ”siivouspalvelu”, voi olla vaikeaa nousta orgaanisissa hakutuloksissa, erityisesti silloin kun yrityksesi on uusi sekä verkkosivut ovat vasta hiljattain laitettu kasaan. Mikäli kilpailu toimialalla ja täten myös hakusanoissa on kovaa (niin kuin usein se onkin), niin silloin kannattaa lähteä liikkeelle ns. ”pitkän hännän hakusanoista”. Niiden avulla kasvatat todennäköisyyttä sille, että juuri sinulle oikeat kohderyhmät löytävät sivustosi.

Jos olet esimerkiksi hiljattain perustanut eläintarvikekaupan ja haluat verkkosivuilla myydä enemmän koirien näyttelyhihnoja, niin silloin voi olla turhankin optimistista yrittää nostaa niitä hakukoneissa ylöspäin hakulausekkeella ”koirien hihnat”. Pitkän hännän hakulausekkeena järkevämpää olisi käyttää ”Pienten koirien näyttelyhihnat”, sillä kilpailua on todennäköisesti vähemmän ja samalla kävijöilläkin on todennäköisemmin ostohousut jalassa juuri näyttelyhihnoille.

3. Optimoit sivustosi väärälle kohderyhmälle

Jos jotain sanaa sinun palveluusi liittyen haetaan hakukoneissa paljon ja sinulla olisi mahdollisuus nousta tällä kyseisellä hakusanalla hyville sijoituksille, niin kannattaako sinun käyttää sen optimointiin paljon resursseja? Ei välttämättä, sillä hakusanatutkimusta tehtäessä sinun on hyvä pitää mielessä sivustosi tarkoitus. Onko sivustosi tarkoituksena jakaa kattavasti informaatiota jostakin asiasta vai onko esimerkiksi pääasiallisena tarkoituksena myydä jotakin?

Mikäli tarjoat esimerkiksi taloushallinnon palveluita, niin hakusanatutkimusta tehdessäsi saatat huomata, että kirjanpitolaki kerää aivan älyttömästi hakuja. Moni tätä hakeva saattaa olla kuitenkin opiskelija, joiden tarkoituksena ei ole ostaa mitään palveluita. Lopputuloksena saatat saada sivustollesi vierailijoita, jotka eivät ole aikeissa ostaa yhtään palveluasi. Saman ajan olisit voinut käyttää esimerkiksi ”kirjanpitotoimisto Helsinki” -sivun optimoimiseen, jota hakevat todennäköisesti etsivät juuri kumppania kirjanpitoon, jolloin sivustolle tulijat ovat todennäköisemmin ostavia asiakkaita. Muista aina hakusanatutkimusta tehdessäsi miettiä, että mitä vierailijat todennäköisesti odottavat löytävänsä, kun he kirjoittavat hakukenttään kyseisiä sanoja. Täten sinun on myös helpompi valita oikeat hakusanat sisältöösi, jotta sivustosi palvelee mahdollisimman hyvin tavoitteitasi.

4. Käytät vain liian tarkkoja hakusanoja

Kuten kohdassa kaksi mainitsin, niin usein kannattaa hyödyntää pitkän hännän hakusanoja, sillä päähakusanat ovat usein erittäin kilpailtuja. Pitkän hännän hakusanojen etsiminen on hyvä tapa aloittaa hakusanatutkimus, sillä ne yleensä konvertoituvat myös paremmin, kuin geneeriset paljon haetut päähakusanat.  Pitkän hännän hakusanoissa voi kuitenkin mennä helposti liiallisuuksin asti ja valita niin spesifeitä sanapareja, että niitä hakevia on aivan liian vähän tai ei sitten ollenkaan. Jos esimerkiksi myyt lamppuja ja optimoit tietyn lampun sanoilla ”hopeanvärinen pöytälamppu yöpöydälle”, niin sitä tuskin kukaan hakee hakukoneista. Mutta jos joku hakee sitä näillä eksakteilla termeillä, niin silloin sivustosi on todennäköisesti hyvin näkyvillä hakukoneissa.

Kyse on siis tasapainosta paljon haettujen päähakusanojen sekä spesifimpien pitkän hännän hakusanojen välillä. Tärkeää on muistaa se, että yrität löytää juuri niitä sanoja sekä lausekkeita, joita haluamasi kohderyhmä käyttää. Tämä usein sisältää sopivassa suhteessa niin päähakusanoja, kuin myös pitkän hännän sanoja.

5. Käytät tahallisesti kirjoitusvirheitä

Hakukoneet pyrkivät näyttämään sivuja, jotka vastaavat mahdollisimman tarkasti niihin syötettyjä sanoja. Tämä tarkoittaa siis sitä, että mikäli jokin sana on sellainen, että useat ihmiset eivät osaa kirjoittaa sitä kieliopillisesti oikein, niin silloin optimoimalla omalle sivustollesi tämä kyseinen sana kieliopillisesti väärin saattaa nostaa sivustosi hyville hakusijoituksille. Esimerkiksi jos yrityksesi myy miesten luistimia, niin title-kuvaukseen ja otsikkoon eniten hakuja keräävä sanapari voisi olla ”miestenluistimet”, eikä kieliasultaan oikea ”miesten luistumet”.  Usein näkee myös tahallisesti väärin kirjoitettuja yhdyssanoja – erikseen kirjoitettuna. Ongelmana tässä on kuitenkin se, että toistuvat kieliopilliset virheet eivät anna hyvää kuvaa brändistäsi, joten jättäisin tällaiset ”vippaskonstit” kuitenkin käyttämättä. Ihmiset lukevat sisältöjäsi, joten kannattaa kirjoittaa aina heille, eikä Googlelle.

 

Yhteenveto

Kun siis suunnittelet ja toteutat hakusanatukimusta, niin anna sille tarpeeksi aikaa ja pyri miettimään mahdollisimman tarkasti, että vastaako sivustosi sisältö sitä mitä ihmiset etsivät hakukoneista. Hyvin tehty suunnitelma auttaa todella paljon siinä, kun sisältöä aletaan kirjoittamaan. Hakusanatutkimuksessa kannattaa käyttää apunaan myös dataa ja yksi oiva keino on hyödyntää Google Ads -mainontaan siinä, sillä sen avulla näet mitattavasti, mitkä hakusanat toimivat ja mitkä eivät.

Muistathan kuitenkin, että selailijoiden tarpeet ovat jatkuvassa muutoksessa, joten hakusanatutkimuskin pitää pysyä ajan tasalla. Mikäli hakusanatutkimuksen tekemistä tulee kysyttävää, tai tarvitsette siihen auttavaa kättä, niin olkaahan yhteydessä! 

Kun haluat oppia lisää hakukoneoptimoinnista, lataa maksuton hakukoneoptimoinnin oppaamme.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää