• Sisältömarkkinointi
  • Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi haltuun: kolme vinkkiä vaikuttajayhteistyöhön

Vaikuttajamarkkinointi tavoittaa yrityksellesi sopivan kohderyhmän tuloksellisesti.

Eeva Lyytikäinen

Vaikuttajamarkkinointi on mainonnan muoto, jonka suosiolle ei ole luvattu kuin nousukiitoa. Nyt käymme läpi, miksi jokaisen markkinoijan kannattaa ottaa vaikuttajamarkkinoinnin perusteet haltuun.

Mitä vaikuttajamarkkinointi on ja miksi se toimii?

Vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa sitä, että yrityksesi hyödyntää esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajaa osana markkinointianne. Kun seuraavan kerran avaat esimerkiksi Instagramin, YouTuben tai Facebookin, todennäköisesti törmäät vaikuttajan julkaisuihin.

Miten sosiaalisen median julkaisut ovat niin vaikuttavia? Miksi vaikuttajamarkkinointi on tullut jäädäkseen?

Lyhyesti tiivistäen:

vaikuttajamarkkinointi toimii, koska vaikuttajilla on sananvaltaa siellä, missä kohderyhmäsi liikkuu ja saa vaikutteita.

Vaikuttaja tavoittaa yrityksellesi oikean kohderyhmän, puhuttelee heitä samaistuttavalla tavalla ja pystyy vaikuttamaan ostokäyttäytymiseen. Vaikuttajat ovat ammattilaisia viemään viestiä toivotun kohderyhmän luokse tavalla, joka kirkastaa myös omaa markkinointiviestintääsi.

Vaikuttajia uskotaankin jopa paremmin kuin yritysten omia perinteisiä mainoskanavia. On tutkittu, että jopa 71 % ostopäätöksistä tehdään mieluummin sosiaalisen median suosittelun perusteella kuin yrityksen oman brändiviestinnän kautta.

Vaikuttajamarkkinointiin kannattaa siis suhtautua kuin muuhunkin strategiseen markkinointiin ja katsoa yksittäisten Instagram-kuvien taakse. Menestyneimmät vaikuttajat ovat rakentaneet alansa tyhjästä, kaupallistaneet osaamisensa ja ottaneet haltuun monikanavaisen ja puhuttelevan sisällöntuotannon. Instagram-kuvan, blogipostauksen tai YouTube-videon taustalta löytyy osaamista, joka tekee vaikuttajista yhden ihmisen media- ja markkinointitoimistojen pyörittäjiä.

Vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelu, tavoitteiden määrittely ja mittaaminen ovat pitkälti linjassa muiden markkinointitoimenpiteiden kanssa. Seuraavassa käymme läpi kolme pääkohtaa, joiden avulla yrityksesi voi ottaa haltuun tuloksellisen vaikuttajamarkkinoinnin.

Valitse yrityksellesi sopiva vaikuttaja tavoitteiden ja arvojen mukaan

Vaikuttajayhteistyön suunnittelun tärkein lähtökohta on sopivan vaikuttajan etsiminen. Julkaiseeko vaikuttaja sisältöä tavalla, joka puhuttelee kohderyhmääsi? Päälleliimattu brändipuhe erottuu väärällä tavalla, ja vesittää koko vaikuttajamarkkinoinnin lähtökohdan. Vaikuttajan valta on uskottavuudessa, jonka hän on seuraajilleen rakentanut.

Yhteistyön tavoitteiden kirkastaminen auttaa oikean vaikuttajan etsimistä. Lanseeraatko uuden hyvinvointisovelluksen blogiyhteistyönä? Tai etsitkö laadukasta videosisällön tuottajaa retkeilyvarusteille? Oikean vaikuttajan löytämiseen ei ole yhtä kiveen hakattua ohjetta. Siksi on tärkeää tutustua vaikuttajan tyyliin, brändiin ja sisältökanavien julkaisuihin. Monen vaikuttajan päämedia löytyy blogialustalta tai sosiaalisesta mediasta. Instagram, YouTube ja Snapchat pitävät pintansa suosittuina vaikuttajien alustoina, ja viime aikoina myös podcastien suosio on kasvanut räjähdysmäisesti. Muistamme kuitenkin, että kanavavalinta ei ole itseisarvo vaikuttajayhteistyön onnistumiselle.

Myös arvoilla on merkitystä vaikuttajan valinnassa. Välittyykö kanavista yhtenäistä viestintää, joka saa myös seuraajat osallistumaan? Yhteistyön tavoitteet kirkastavat vaikuttajan valintaa. Seuraajamäärät ovat tärkeitä, mutta eivät koko totuus: puntaroi siis, tavoittaako mikro- vai makrovaikuttaja juuri yrityksellesi sopivan kohderyhmän paremmin. Tarkasta seuraajamäärän ohella myös se, kuinka yleisö sitoutuu vaikuttajan julkaisukanaviin.

Määrittele tavoitteet ja mittarit vaikuttajamarkkinoinnille

Vaikuttajamarkkinointi on helppo nähdä yksittäisinä Instagram-kuvina, tuote-esittelyinä ja videoina. Yhteistyöltä ei kuitenkaan kannata odottaa suuria, jos suunnittelu ja pitkäjänteisyys puuttuvat. Onkin tärkeää, että määrittelette yhteistyölle selkeät suuntaviivat, tavoitteet ja mittarit. Ammattimainen vaikuttaja näkee tavoitteiden hyödyn ja analysoi markkinoinnin tuloksia yhteistyössä.

Myynti on mittareista tärkeä, mutta se täytyy suhteuttaa vaikuttajamarkkinoinnin kontekstiin. Jos kampanja on samanaikaisesti monessa eri mediassa ja tuotetta voi hankkia myös verkon ulkopuolelta, yksittäisen kanavan myyntiä voi olla haastava mitata. Myös uuden tuotteen lanseeraus voi viedä aikansa, ennen kuin kuluttajat lähtevät sankoin joukoin ostoksille.

Toisaalta vaikuttajamarkkinointi on suosittelua parhaimmillaan. Kun vaikuttaja suosittelee tuotetta samaistuttavalla ja aidolla tavalla, se vaikuttaa positiiviseen brändimielikuvaan todennäköisesti tehokkaammin kuin yrityksen oma viestintä. Markkinointitutkimuksen mukaan 89% yrityksistä kertookin, että vaikuttajamarkkinoinnin ROI on tasavertainen tai parempi kuin muiden markkinointikanavien tuotto.

Myynnin lisäksi vaikuttajayhteistyön yleisiä mittareita ovat klikkausmäärät, liidit ja yleisön sitoutumisaste. Kun seuraajat luottavat vaikuttajaan, sitoutuneisuus kasvaa, ja he klikkaavat helpommin myyntisivuille vaikuttajan suosituksesta. Tutkimuksen mukaan yli 70% markkinoijista sanookin, että vaikuttajamarkkinoinnin kautta tuleva liikenteen laatu on parempaa kuin muista markkinointikanavista lähtöisin oleva liikenne.

Muistathan myös, että erinomaisesti toteutettu vaikuttajayhteistyö ei voi yksin pelastaa tuotetta, jonka ostoprosessi ei ole selkeä. Tarkistathan siis, että verkkosivusi ja verkkokauppasi puutteet eivät hidasta vaikuttajayhteistyötä.

Luota vaikuttajaan ja testaa vaikuttajamarkkinointia rohkeasti

Palatakseni ensimmäiseen kohtaan – vaikuttajamarkkinoinnin punainen lanka on uskottavassa sisällössä, joka puhuttelee suoraan kohderyhmäänsä. Siksi oikean vaikuttajan etsiminen on tärkeää, sillä suuretkaan seuraajamäärät eivät pelasta kampanjaa, jos sisältö ei vaikuta aidolta. Seuraajat huomaavat hanakasti vaikuttajayhteistyöt, joiden lähtökohtia ei ole sovittu huolellisesti.

On siis tärkeää sisäistää vaikuttajamarkkinoinnin ominaispiirteet. Vaikuttajamarkkinointi eroaa merkittävästi monista muista digimarkkinoinnin keinoista myös siten, että yhteistyökumppanisi saa hyvin vapaat kädet toteutukseen. Vaikuttajayhteistöissä suosittu termi “kaupallinen yhteistyö” onkin kuvaavampi sana kuin perinteinen “mainos”. Vaikuttajamarkkinoinnissa täytyykin uskaltaa luottaa itse vaikuttajaan. Faktojen tarkastaminen on tietenkin ok, mutta vaikuttajayhteistyössä itse vaikuttajan persoona saa ja pitää näkyä.

Vaikka vaikuttajamarkkinointi kasvaa kohisten, se on monelle suomalaiselle yritykselle uusi asia. Rohkea testaaminen, vaikuttajaan luottaminen ja uuden oppiminen ovatkin hyvä lähtökohta. Tuloksia ei voi nähdä etukäteen, eikä etenkään silloin, jos leikkiin ei lähde lainkaan. Monelle yritykselle pienemmät kampanjat isojen brändiyhteistöiden sijaan ovat olleet se lähtökohta, josta tuloksellista vaikuttajamarkkinointia on lähdetty rakentamaan.

Yhteenveto

Vaikuttajamarkkinoinnin suosio ei suinkaan ole trendipöhinää, vaan puhumme ihmisten ostopäätöksiin ja asenteisiin vaikuttavasta viestinnästä. Jotta yrityksesi onnistuu vaikuttajayhteistöissä, on tärkeää panostaa suunnitelmallisuuteen sekä tavoitteiden ja mittareiden määrittämiseen. Brändillesi sopiva vaikuttaja viestii kohderyhmällesi tavalla, joka saa heidät samaistumaan ja luottamaan yritykseesi.

Haluatko lukea lisää siitä, miten yritykset hyödyntävät eri sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksia? Lataa maksuton sisältömarkkinoinnin verkkolehti!

Lataa sisältömarkkinoinnin verkkolehti

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää