• Verkkosivut

Uudet myyvät kotisivut

Uudet myyvät kotisivut ovat varmasti monen kotisivujaan uudistavan yrityksen mielessä. Missä kuitenkin useimmiten mennään pieleen?

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Uudet myyvät kotisivut ovat varmasti monen kotisivujaan uudistavan yrityksen mielessä. Missä siis mennään pieleen, kun internet on täynnä sivustoja, joilla ei käy juuri kukaan ja ne vähäisetkään kävijät eivät suorita verkkosivuille määriteltyä MDA:ta (Most Desirable Action)?

Mikä on teidän yrityksen kotisivujen tärkein tavoiteltu toiminto, minkä kävijä voi tehdä? Mikä on teidän sivuston MDA? Jos tästä ei ole tietoa, tarkoittaa se, että yrityksellä on kotisivut vain siksi, että kaikilla muillakin on ne. Sivuilta ei odoteta mitään – ne vain ovat olemassa. Kotisivut ovat internet-markkinoinnin perusta. Mahdollinen liikenne ajetaan yrityksen kotisivuille, mutta jos sivusto ainoastaan kertoo, mitä yrityksenne tekee ja sisältää yhteystiedot, voit olla varma, että yhteydenotot ovat vähissä, vaikka sivustolle AdWords -liikennettä ohjattaisiinkin.

Kotisivujen rakentaminen pitäisi aloittaa kysymyksestä MIKSI? Miksi meidän yrityksellä on verkkosivut? Jos vastaus tosiaan on ”siksi kun kaikilla muillakin on verkkosivut”, ei sivustolta voi paljoa odottaa. Sivuston sisältö ja rakenne kootaan nopeasti kasaan, kilpailutetaan halvin hinta ja kotisivuprojekti on valmis. Mutta tämä ei ole tapa saada sivustolle kävijöitä ja sitä kautta lisää yhteydenottoja, liidejä ja mahdollisesti kauppaa.
Ensin tulee määritellä sivuston MDA. Se voi olla vaikka ”Liidien kerääminen”, eli yhteydenottojen saaminen.
Tämän jälkeen mietitään asiakasta. Kyllä, asiakasta. Ei sivuston layouttia, ei värimaailmaa, eikä aleta kertomaan kuivia faktoja yrityksestä. Nyt kysymys kuuluu, keneltä niitä yhteydenottoja halutaan? Ketkä ovat meidän asiakkaitamme. Määritetään siis verkkosivuston kohdemarkkinat.
Tehokas tapa on rakentaa erilaisia käyttäjäprofiileja, joilta yhteydenottoja kaivataan. Näillä profiileilla on jokaisella jokin ongelma, minkä he haluavat ratkaistavan. Mikä on se tarve, halu, tai ongelma, minkä yrityksesi pystyy ratkaisemaan? Jokainen profiili vastaa erilaiseen sisältöön – jokaista tulee puhutella eri tavalla.
Markkinat voivat olla myös erilaisissa vaiheissa. Profiileihin kuuluvat ihmiset ovat monesti eri vaiheessa ongelmansa kanssa. Eri vaiheessa olevia on myös puhuteltava erilailla. Tähän tarvitaan taas oikeanlaista sisältöä.
Me käytämme Ben Huntin ”Ladder of awareness” menetelmää markkinoiden tietoisuuden määrittelemiseen. Siihen kuuluu 6 askelta.

 

  1. Minulla ei ole ongelmaa.
  2. Minulla on ongelma.
  3. Ongelmaani on olemassa ratkaisu.
  4. Tieto sinun yrityksesi tarjoamasta ratkaisu.
  5. Sinun tarjoaman ratkaisun hyödyt.
  6. Vakuuttuminen siitä että juuri sinun yrityksesi ratkaisu on paras.

 

Sivuston sisältö siis rakennetaan näitä profiileja ja markkinoiden tietoisuutta ajatellen. Tämä on oikea järjestys toteuttaa kotisivuprojekti. Kuten huomaat, se on huomattavan paljon työläämpi tapa, mutta myös ainoa oikea tapa.
Kerrataan vielä kotisivuprojektin vaiheet
  1. Miksi (Verkkosivujen tarkoitus, MDA)
  2. Asiakas (Ketä sivuille halutaan käymään)
  3. Markkinoiden vaihe (Miten kävijöitä pitää puhutella)
  4. Sisältö (Oikeanlaista sisältöä sivuston MDA:n toteuttamiseksi)
Jos et tiedä, miksi yritykselläsi on kotisivut, et tunne asiakkaitasi, etkä tiedä missä vaiheessa markkinasi ovat. Ota yhteyttä ja selvitetään asiat yhdessä.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelemme ...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää