• Digitaalinen markkinointi

Uuden yrityksen markkinointi

Pääsen työssäni vetämään digitaalisen markkinoinnin koulutuksia yrittäjille. Samoissa tilaisuuksissa pääsen myös kuuntelemaan yrittäjien kysymyksiä markkinoinnista ja usein ongelma tuntuu olevan markkinoinnin kokonaisuuden hahmottaminen. On niin monta tapaa markkinoida ja mainostaa, että on erittäin hankala osata valita ne omalle yritykselle sopivimmat tavat. Varsinkin uuden yrityksen markkinointi tuntuu olevan haaste. Silloin kun koko liiketoiminta on uutta, mistä […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Pääsen työssäni vetämään digitaalisen markkinoinnin koulutuksia yrittäjille. Samoissa tilaisuuksissa pääsen myös kuuntelemaan yrittäjien kysymyksiä markkinoinnista ja usein ongelma tuntuu olevan markkinoinnin kokonaisuuden hahmottaminen. On niin monta tapaa markkinoida ja mainostaa, että on erittäin hankala osata valita ne omalle yritykselle sopivimmat tavat. Varsinkin uuden yrityksen markkinointi tuntuu olevan haaste. Silloin kun koko liiketoiminta on uutta, mistä löytyisi aikaa markkinoinninkin opetteluun?

Miten uutta yritystä pitäisi markkinoida?

Kerron tässä blogissa, miten mielestäni uuden yrityksen tulee harkita erilaisia markkinoinnin kanavia ja niiden käyttöä. Kaikki kanavat eivät sovi joka yritykselle, mutta tavoitteeni on antaa sinulle käsitys siitä, milloin näitä kanavia kannattaa omalle yritykselle testata.

Verkkosivut yrityksen markkinoinnissa

Poikkeuksetta jokaisella yrityksella on nykyään kotisivut. Ongelma on usein se, että kotisivujen tarkoitusta ei ole mietitty loppuun asti. Aivan samaan tapaan kuin yritystä perustaessa on tärkeää ymmärtää, mihin liiketoiminta perustuu ja verkkosivuja suunniteltaessa on ymmärrettävä, mikä niiden tavoite on.

Hyvät verkkosivut saattavat olla uuden yrityksen kannatinkivi. Hyvät verkkosivut saavat kävijöitä (Googlesta) ja kääntävät, eli konvertoivat nämä kävijät potentiaalisiksi asiakkaiksi (liideiksi tai myynneiksi).

Tärkeitä asioita mietittäväksi verkkosivuillesi:

  • Kerro selkeästi, mitä yrityksesi tekee. Etusivulle tultaessa pitäisi olla millisekunnissa selvää, millaisen yrityksen verkkosivuilla ollaan.
  • Jos verkkosivuillesi saapuvat kävijät voisivat tehdä vain yhden toiminnon, mitä haluaisit heidän tekevän? Ostavan, lähettävän tarjouspyynnön, etsivän yhteystietosi, navigoivan liikkeeseesi, tekevän ajanvarauksen jne. Vaihtoehtoja on monia, mutta tämä on sivustosi tärkein tehtävä. Kääntää kävijät tekemään tämän yhden asian.
  • Mobiiliystävällisyys. Varmista, että verkkosivustosi toimii oikein kaikilla laitteilla (tietokone, tabletti ja puhelin). Iso osa verkkoa surffaavista selaa sivuja nykyään kännykällä – itseasiassa yli puolet surffaajista on liikenteessä mobiililaitteella. Ota tämä huomioon ja palvelet puolta isompaa asiakaskuntaa.
  • Mitä tuotteita ja palveluita tarjoat ja miten helppoa kävijän on suunnistaa sivustollasi? Selkeä navigaatio ja hakukenttä varmistavat sen, että kävijäsi eivät turhaudu ja lähde etsimään haluamaansa asiaa muualta.
  • Millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaasi etsivät sinua ja millä hakusanoilla haluat heidän yrityksesi verkkosivut löytävän? Tämä on hakukoneoptimoinnin perusasioita ja se tulee olla mietittynä, jotta oikeat kävijät löytävät sivustosi.

Hakukoneoptimointi

Google on mullistanut tapamme ostaa. Ennen kysyttiin naapurilta tai tutuilta informaatiota ostettavasta tuotteesta tai palvelusta – nykyään kysytään Googlelta. On siis erittäin tärkeää, että yrityksesi löytyy Googlesta mahdollisimman korkealta kaikilla tärkeillä hakusanoilla ja -lauseilla.

Digitaalisen markkinoinnin perusta on se, että yritystäsi ja palvelujasi jo etsivät ihmiset löytävät sinut.

Hakukoneoptimoinnin tavoite on juuri tämä. Hakukoneoptimointi nostaa yrityksen verkkosivut korkealle oikeilla hakusanoilla Googlessa, jolloin yrityksen palveluita etsivät ihmiset löytävät yrityksen verkkosivuille. Tämän jälkeen nämä kävijät voidaan siirtää kohti sivuston tavoitetta.

Tärkeitä asioita hakukoneoptimoinnista:

  • Sinun täytyy ymmärtää, millä sanoilla ja lauseilla potentiaaliset asiakkaasi sinua etsivät. Niitä ovat ainakin tuotteesi ja palvelujesi nimet, ne kysymykset, joita myyjiltäsi kysytään ja ne ongelmat, jotka yritystoiminnallasi ratkaiset. Nämä hakusanat ja hakulauseet selviävät hakusanatutkimuksen avulla. Käytä oikeita sanoja oikeaan tapaan verkkosivustosi rakenteessa sekä sisällössä, jota tuotat.
  • Sisällöt. Googlen missio on välittää informaatiota ja teksti on Googlen parhaiten ymmärtämää informaatiota. Jotta sivustosi voi löytyä korkealta Googlesta, on sieltä siis löydyttävä tekstiä. Laadukasta, ainutlaatuista tekstisisältöä, mikä vastaa oikeisiin hakusanoihin kohdennettuna niihin kysymyksiin, joita asiakkaasi esittävät Googlelle. Blogi on loistava tapa tuottaa jatkuvasti tuoretta sisältöä sivustollesi. Sitä minäkin tässä juuri teen.
  • Sivustosi maine. Mitä enemmän muut sivustot linkittävät sinun sivustolle, sitä arvokkaammaksi Google sivustosi katsoo. Linkit ovat siis luottamuksen ääniä ja nostavat sivustoasi korkeammalle Googlessa. Näin siis erittäin suuresti yksinkertaistettuna.

Näiden lisäksi hakukoneoptimointiin liittyy sivuston rakenne ja tekninen ylläpito siten, että myös sivuston tekninen toteutus tukee näkyvyyttä Googlessa. Hakutuloksissa nouseminen kuitenkin vie aikaa. Uuden yrityksen on saatava asiakkaita jo ennen kuin ollaan saavutettu hyvä näkyvyys Googlessa.

Google Ads -mainonta

Google Ads -mainonta tarkoittaa Googlen-hakutulossivulla näkyviä mainoksia. Ads-mainonta on nopea tapa saada kävijöitä Googlesta – kampanjan saa pystyyn alle tunnissa ja saat heti liikennettä sivustollesi. Ongelma tässä on se, että alle tunnissa hyvin harva pystyy rakentamaan oikeasti kannattavan Ads-kampanjan.

Tärkeitä asioita Google Adsista:

  • Valitset hakusanat, joilla haluat mainoksesi näkyvän. Muista pitää hakusana, mainos ja sivu, jolle mainoksen klikkauksen jälkeen saavutaan, hyvässä linjassa. Ei ole hyödyllistä näyttää mainontaa sanoilla, jotka eivät millään tapaa liity liiketoimintaasi.
  • Mainokset: Mikä on se etu, minkä vuoksi asiakkaiden kannattaa ehdottomasti ostaa sinulta, eikä kilpailijoilta? Kirjoita tämä etu mainoksiisi. Muista myös mainita hakusana, jolla mainos käynnistyy, näin saat helpommin klikkauksen itsellesi.
  • Vie mainoksesta aina perille. Älä ohjaa hakijaa etusivullesi, vaan vie hänet klikkauksen jälkeen juuri sille sivustosi sivulle, joka vastaa parhaiten hänen tekemäänsä hakuun.
  • Muista, että jokainen mainoksen klikkaus maksaa. Väärillä asetuksilla Ads-kampanja syö todella nopeasti satoja euroja. Aloita mieluummin liian pienellä budjetilla ja avaa hanaa suuremmalle sitten, kun tiedät mitä teet.

Google Ads on dataan perustuvaa markkinointia. Mainonnalle tulee asettaa tavoitteet, sekä käyttää jatkuvasti aikaa datan analysointiin ja kampanjan optimointiin. Jos tavoitteita ei ole asetettu ja dataa ei osata analysoida, ei Ads-mainontasi tule olemaan tehokasta.

Facebook-markkinointi

Yrityksen markkinoinnissa on aina ollut tärkeää omien unelma-asiakkaiden löytäminen. Kun tiedät, millaisia sinun unelma-asiakkaasi ovat, pystyt etsimään heitä Facebookista.

Facebook tietää meistä enemmän kuin meidän paras kaveri ja pystyy kuulemma ennustamaan 6kk aikaisemmin tulevan avioeron muuttuneen Facebook-käyttäytymisen perusteella. Me tosiaan kerromme Facebookille kaiken: ikä, asuinalue, parisuhde, koulutus, kiinnostuksen kohteen jne. Jos pystyt tarkasti määrittelemään asiakkaasi edellä mainittujen ominaisuuksien mukaan, on Facebook sinulle oikea paikka mainostaa.

Tärkeitä asioita Facebook-markkinoinnista:

  • Kohdennus, kohdennus ja kohdennus. Vie Facebookissa oikea viesti oikean yleisön eteen. Älä sorru näyttämään yleisiä mainoksia, vaan mieti millä idealla mitäkin asiakassegmenttiäsi kannattaa lähestyä.
  • Kuvat. Hyvät kuvat toimivat Facebook-mainoksessa. Ihmiset eivät mene Facebookiin katsomaan mainoksia, vaan viettämään aikaa. Sinun täytyy siis varastaa heidän huomionsa. Tämä onnistuu mainiosti hyvällä kuvalla.
  • Käytä rahaa Facebook-julkaisuidesi sponsorointiin. Facebook-sivustosi tykkääjistä oletuksena vain 1-3% näkee julkaisusi. Tämä tarkoittaa 1000 tykkääjällä 10-30 henkeä. Jo muutamalla eurolla saat kaikki tykkääjäsi näkemään julkaisusi.

Facebook-markkinointi on hyvä tapa herättää ihmisten kiinnostus, jos sinulla on uusi palvelu tai tuote, mitä ihmiset eivät vielä osaa Googlesta etsiä. Herätä heidän mielenkiintonsa Facebookissa, ohjaa heidät sivustollesi ja pyri siellä hyvällä tarjouksella saamaan heidät ostaviksi asiakkaiksi.

Yhteenveto uuden yrityksen markkinoinnista

Jokaiselle markkinointitavalle on aikansa ja paikkansa. Lähestulkoon jokaisella yrityksellä on kuitenkin erityispiirteensä ja tämä vaikuttaa eri kanavien käyttöön.

Uuden yrityksen markkinointi on herkkä laji ja oma paras tapa markkinoida pitäisi löytää mahdollisimman nopeasti. Varmista siis, että verkkosivustosi on kunnossa ja sen jälkeen ohjaa sinne oikeita ihmisiä. Tämän jälkeen kyse on enää mittaamisesta ja kehittämisestä.

Yhdessä blogikirjoituksessa on mahdotonta antaa kaikkia aseita yrityksesi markkinointiin. Jos sinulla on haasteita yrityksesi markkinoinnissa, voit osallistua hakukoneoptimointi koulutukseen, sekä Facebook-markkinointi koulutukseen, siellä opit ottamaan yhden digitaalisen markkinointikanavan haltuun.

Voit myös ottaa meihin suoraan yhteyttä, niin laitetaan markkinoinnin suuntaviivat kuntoon!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää