• Google Ads

Miksi tuotefiidiä kannattaa hyödyntää verkkokaupan Google Ads -hakukampanjoissa?

Tuotefiidin avulla verkkokauppasi voi mainostaa koko valikoimaa tehokkaasti Googlessa automaattisesti päivittyvillä mainoksilla.

Lauri Eronen

Olet varmasti huomannut, että Googlen merkitys kuluttajien ja verkkokauppojen arjessa on kasvanut jatkuvasti, sillä nykyään jopa 44 prosenttia tuotehauista aloitetaan Googlen hakukoneesta. Tuotesyötteen eli fiidin avulla verkkokauppasi voi mainostaa koko valikoimaa tehokkaasti Googlessa. 

Shopping-mainoksien tapaan voit hyödyntää myös tekstimainoksissa verkkokauppasi tuotesyötettä. Fiidipohjaisten hakukampanjoiden ansiosta voit näyttää mainoksissa dynaamisesti esimerkiksi tuotteen nimen, hinnan, tarjouksen, varastotilanteen ja monia muita fiidistä löytyviä tietoja.

Fiidipohjaiset tekstimainokset luodaan automaattisesti verkkokaupan fiidin pohjalta ja oikein käytettynä ja optimoituna niillä voidaan saavuttaa hyvinkin korkea ROAS. Tuotekohtaiset tekstimainokset ovat tarkkoja ja relevantteja. Relevanttius onkin erityisen tärkeää Googlessa ja sitä saadaan parannettua, kun mainoksiin lisätään ajankohtaista tietoa tuotteista. Fiidin avulla voit keskittyä parantamaan verkkokaupasi kannattavuutta ja boostata korkeakatteisia tuotteita.

Myös verkkokauppasi varastotilanne voidaan ottaa huomioon. Monien tuotteiden kohdalla tuotteen saatavuus, hinta tai ominaisuudetkin voivat vaihdella nopeasti, joten mainosten manuaalinen rakentaminen ja päivittäminen vievät paljon aikaa. Tämän vuoksi on suositeltavaa rakentaa ja ylläpitää verkkokaupan tuotefiidiä hakukampanjoissa. 

Fiidipohjainen mainonta sopii erityisen hyvin juuri sinulle, mikäli verkkokaupassasi on satoja tai tuhansia tuotteita, mutta hyödyt tulevat esiin myös pienempien verkkokauppojen kohdalla nopeasti. Lue tuotefiidistä ja sen luomisesta tarkemmin aiemmasta blogikirjoituksestamme

Fiidipohjaisten tekstimainoksien edut Google-mainonnassa

Tekstimainokset näkyvät ennen Googlen orgaanisia hakutuloksia, joten muista investoida niihin. Relevantit mainokset saavat korkeat klikkausprosentit, mikä vaikuttaa osaltaan Google-mainonnan laatupisteisiin ja sitä kautta mainonnan hintaan. Aiemmasta blogikirjoituksestamme voit lukea lisää, miten verkkosivujen sisällöt vaikuttavat laatupisteisiin.

Käytä fiidipohjaista hakumainontaa verkkokauppasi mainontaan muun muassa seuraavista syistä:

  • Automaattiset kampanjoiden päivitykset: Tarjoushinta saadaan aina näkymään mainoksessa, myös hintamuutokset päivittyvät automaattisesti hakumainoksiin. Mainostekstejä voidaan päivittää sesonkien mukaan automaattisesti fiidistä.
  • Myy vain saatavilla olevia tuotteita: Tuotteen saatavuustiedot on mahdollista näyttää mainonnassa. Erilaisten sääntöjen avulla voidaan esimerkiksi loppumassa olevat tuotteet voidaan kytkeä pois mainonnasta automaattisesti eikä näin kuluteta budjettia tuotteisiin, joita ei sillä hetkellä ole saatavilla. Kun tuotetta on jälleen varastossa, mainos kytkeytyy automaattisesti takaisin päälle.
  • Uniikit mainostekstit ja avainsanat: Kaikkea fiidissä olevaan tietoa voidaan hyödyntää mainoksissa ja myös esimerkiksi tuotearvosteluiden automaattinen lisääminen mainoksiin on mahdollista.
  • Säästä aikaa vähentämällä manuaalista työtä: Automaation avulla manuaalisesta työstä säästetty aika voidaan käyttää strategiseen suunnitteluun ja muuhun enemmän arvoa tuovaan tekemiseen.
  • Korkea CTR ja konversioprosentti: Hyvin täsmäävä mainos ja haku yhdistettynä oikeaan laskeutumissivuun saa enemmän klikkauksia ja tuo lisää ostoja.

Fiidipohjaisen hakumainonnan optimointi

Optimoimalla fiidipohjaiset hakukampanjat osana MRACE® -mallin mukaista markkinointistrategiaasi, tukevat ne koko yrityksesi tavoitteita. 

Fiidipohjainen hakumainonnan avulla voit käyttää tarkkoja ja pitkiä avainsanoja, tuoda tuotteiden tärkeimmät tiedot esiin ja ohjata mainoksista juuri oikealle laskeutumissivulle tai tuotteeseen. 

On myös tärkeää, että tuot tuotteen tärkeimmät tiedot esiin jo tuotteen nimessä. Tuotteesi nimen on oltava houkutteleva, sillä on ensimmäinen askel saada potentiaaliset asiakkaat napsauttamaan mainostasi ja siirtymään verkkosivustollesi. 

Tuotteen nimestä on hyvä käydä ilmi tärkeimmät ominaisuudet kuten tuotemerkki, koko ja väri. Sisällytä myös mainokseen nämä tiedot, jotta mainoksesi vastaa kuluttajan tekemään hakua. Tämä parantaa mainostesi tehokkuutta merkittävästi ja samalla tekee ostamisesta helpompaa kuluttajalle.

Fiidiä on mahdollista hyödyntää myös avainsanojen rakenteessa, jolloin voit käyttää helposti tarkkoja ja hyvin konvertoivia avainsanoja. Näin kohdistat mainontaa tarkasti kuluttajan eri ostovaiheille. Esimerkiksi jos verkkokaupassasi on myynnissä Iphone 13 Pro Max 258G, niin voit kohdentaa mainoksia esimerkiksi Iphone 13 -hauille sekä tarkoille Iphone 13 Pro Max 258G -hauille. Usein tarkempi hakutermi viittaa siihen, että kuluttaja on pidemmällä ostopolullaan ja sitä kautta konversio eli tässä tapauksessa oston tekeminen on todennäköisempää. 

Tarkoille hauille on myös tärkeää näyttää mahdollisimman hyvin hakuun vastaavaa mainosta, ja mainoksen tulisi viedä juuri tähän etsittyyn tuotteeseen eikä esimerkiksi kategoriasivulle. Mainoksen on siis vastattava laskeutumissivua ja mainoksessa näkyvän variaation tulee olla sama tuotesivulla. Fiidin avulla rakennat mainokset, joissa näytetään automaattisesti samaa tuotteen nimeä ja kuvausta kuin verkkokaupassa sekä ohjaus tapahtuu juuri oikealle sivulle. Lue myös Google Ads -optimointipisteistä.

Miksi käyttää Shopping kampanjoita, display-mainoksia ja tuotefiidiin perustuvia tekstimainoksia samaan aikaan?

Myös Shopping-kampanjoissa sekä dynaamisissa display-mainoksissa käytetään verkkokaupan tuotesyötettä. Google Shopping on verkkokauppojen suosituin mainostyyppi, mutta asiakkaat klikkaavat huomattavasti todennäköisemmin juuri sinun verkkokaupan Shopping-mainosta ja ostavat sinulta, jos samaan aikaan näkevät sinun verkkokaupan tekstimainoksen tämän mainoksen alapuolella. 

Käyttämällä näitä mainostyyppejä samanaikaisesti luot tunnistettavuutta ja uskottavuutta verkkokaupallesi. Molempien mainosten näkeminen lisää houkuttelevuutta. Näiden mainostyyppien yhdistelmän muita etuja ovat:

  • Korkeampi CTR eli klikkausprosentti
  • Parempi konversioaste ja ostojen määrä
  • Tavoitat enemmän potentiaalisia asiakkaita
  • Tehokkaampi kampanjoiden optimointi datan perusteella. Osa tuotteista voi myydä paremmin Shopping-mainonnalla ja osa taas hakukampanjoilla.
  • Mainonnan ja verkkokaupan myynnin ja kannattavuuden parantaminen

Alla oleva kuva havainnollistaa kuinka verkkokauppasi voi maksimoida näkyvyyden Googlen hakutulossivulla fiidipohjaisilla mainoksilla. Mainoksiin on dynaamisesti lisätty tuotetiedot sekä voimassa oleva tarjous. Kun tarjous päättyy niin mainoksen tekstit päivittyvät automaattisesti.

 

Shopping, Display ja tuotesyötepohjaiset hakumainokset siis täydentävät toisiaan erinomaisesti ja niitä suositellaan käytettäväksi samaan aikaan, jotta maksimoidaan verkkokaupan näkyvyys hakutuloksissa ja Googlen Display -verkostossa. Näihin yhdistettynä dynaaminen retargetointi eli uudelleenmarkkinointi Googlen display -verkostossa on erittäin tehokasta, kun hakusivun lisäksi voit muistutella asiakkaitasi tämän selaamista tuotteista muilla sivustoilla. Lue dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin perusteet tästä.

Googlen eri kampanjatyyppien lisäksi voit hyödyntää fiidiä myös osana sosiaalisen median markkinointistrategiaa. Lue lisää tuotefiidin käyttämisestä Facebook-mainonnassa.

Fiidipohjaiset hakukampanjat osana MRACE ® -mallia

MRACE® -malli pitää sisällään markkinoinnin peruselementit, jotka ovat Reach, Act, Convert, Engage sekä Measure. Hakumainonnan tulokset ovat mitattavia ja sillä voidaan vaikuttaa etenkin Reach ja Convert vaiheisiin.

Fiidipohjaisten hakukampanjoiden avulla teemme Reach-vaiheessa verkkokauppasi kohderyhmän löydettäväksi tavoittamalla oikeat kohderyhmät ja ohjaamme relevantit ja tuotteistanne kiinnostuneet kävijät verkkokauppaanne. Tässä vaiheessa pyritään siis tuomaan mahdollisimman laadukasta liikennettä sivustolle. Convert-vaiheessa taas tuemme myyntiprosessia kääntymään kaupaksi.

Optimoimalla kampanjat MRACE® -mallin mukaan, voit tehdä kustannustehokasta markkinointia, joka ottaa huomioon asiakkaan tarpeet ja tukee tämän ostoprosessia parantaen samalla verkkokauppasi myyntiä ja kannattavuutta.

Lopuksi

Ennen kampanjan aloittamista sinun tulee perustaa ja laittaa tuotefiidi kuntoon. Fiidin hallintaan, muokkaamiseen ja optimointiin löytyy erilaisia työkaluja ja niiden valinnassa kannattaa olla tarkkana, jotta se sisältää kaikki tarvitsemasi ominaisuudet eikä esimerkiksi tuotemäärän suhteen ole rajoitteita. 

Erilaisten sääntöjen tuomat mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, joten muista hyödyntää niitä fiidien hallinnassa. Suosittuja työkaluja tätä varten ovat esimerkiksi DataFeedWatch sekä Channable.

Google on olennainen osa verkko-ostamista, joten varmista näkyvyys kaikille tuotteillesi fiidipohjaisen mainonnan avulla. Fiidipohjaisten tuotemainoksien tavoitteena on korkea kannattavuus, joiden avulla säästät huomattavasti manuaalista työtä ja aikaa. 

Kun mainoksesi ja avainsanasi ovat aina ajan tasalla jokaisen verkkokauppasi tuotteen kohdalla, voit saamasi ajansäästön ansiosta keskittyä mainonnassa enemmän strategisiin asioihin ja kehitystyöhön.

Kiinnostaako sinua oppia lisää Google Ads -mainonnasta? Lataa ilmainen ostajan oppaamme! 

LATAA SEM-OSTAJAN OPAS

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää