• Facebook
  • Verkkokaupan Markkinointi

Tulevaisuuden verkkokauppa – tässä se on

Esittelyssä 11 kohtaa siitä, mihin verkkokauppa on menossa.

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Tämä artikkeli avaa sinulle, mihin verkkokauppa on menossa. Esittelen sinulle 11 kohtaa, jotka perustelen kirjoituksen edetessä.

Verkkokaupan mahdollisuudet

Kuvittele, että olet nyt verkkokaupassa.  (1) Näet siellä ensin mielenkiintoisia sinua koskettavia artikkeleita, joihin perehdyt. (2) Katsot samalla 360-kameralla kuvatun Redbullin motocross-lähetyksen, jonka jälkeen näet kaverisi ostaneen etelämatkan Bahamalle, missä on kutsu kavereille liittyä mukaan. Klikkaat kutsua ja sinulle esitellään matka videolla sekä (3) Chat-ikkuna aukeaa, mistä sujuvasti voit kysyä sinua kiinnostavat asiat, kuten Bahaman säät ja hinnat. Saat vastaukset ja sanot varaavasi matkan. (4)  Matka veloitetaan sinulta yhdellä klikkauksella ja kysytään tarvitsetko muuta.

Uudella kameralla saisit kuvattua paremmin matkasi ja aikasi ystävien kanssa. (5) Kysyt Chat-ikkunasta sopivaa kameraa ja sinulle ehdotetaan eri malleja. (6) Menet hakuvalikkoon ja löydät yhdestä verkkokaupasta 100 eri toimittajaa, jotka tarjoavat samaa kameraa. Valitset sinulle parhaan vaihtoehdon ja kysyt toimitusehdoista Chat-ikkunasta ja tilaat jälleen yhdellä klikkauksella.

(7) Saat seuraavana päivänä ilmoituksen, että kameran toimitus viivästyy. Tämä tulee kätevästi viestinä puhelimeen. Samalla saat 5€ alennusetelin seuraavasta ostoksestasi hyvitykseksi.  Käyt lukemassa päivän uutiset ja (8) sinulle suositellaan myös toisen ystäväsi arvostelemaa surffauskurssia Bahamalla. Näet ystäväsi lisäämät kuvat tässä osoitteessa. Ostat surffauskurssin, koska luotat ystäväsi taitoon. Olet jo nähnyt monta videota hänestä surffaamassa verkkokaupassa ja kauppa tietää sen.

facebook_lomamatkan_ostaminen

Matka lähestyy. (9) Saat kaikki dokumentit suoraan puhelimeesi helposti. Saavut määränpäähän ja hotelliin. Hotellihuoneessa tarvitset respasta tietoa kiertomatkoista ja (10) avaat verkkokaupan viestintäsovelluksen ja soitat respaan. Saat kiertoajelun nimen ja varaat paikan yhdellä klikkauksella. (11) Kiertoajelulla otat kuvan mahtavista maisemista ja lisäät sen verkkokauppaan.  ilmainen juoma tarjoillaan tästä hyvästä markkinointiteosta ja palaat hotellille. Annat kiertoajelulle 5 tähteä, kun katselet muiden reissussa olleiden kuvia hotellin sängyssä.

Tätä kirjoitusta voisi jatkaa ikuisesti ja kaikki olisi helppoa ja yksinkertaista. Milloin tämä sitten toteutuu? No oikeastaan se on toteutumassa nopeammin kuin uskotkaan. Facebook on enää muutaman askeleen päässä tästä mallista

Facebook tulee olemaan valtava menestys verkkokaupassa

Perustelut

Käydään läpi yksi osa kerrallaan. Kaikki ylläoleva on mahdollista jo olemassa olevalla teknologialla. Facebook-kauppoja olemme esitelleet myös täällä.

(1)   Luet uutiset Facebookissa

62% yhdysvaltalaisista aikuisista ihmisistä saa uutisia sosiaalisesta mediasta ja noin joka neljäs lukee toistuvasti uutiset sosiaalisen median kautta. Siellä, missä uutiset ovat, ovat myös ihmiset ja toisinpäin katsottuna uutiset kannattaa laittaa sinne missä ihmiset viettävät aikaa. Keskimäärin Facebook-käyttäjä viettää palvelussa yli 50 min päivässä (lähde: journalism.org).

(2)   360-asteen videot

Oikeasti 360-videon voi lisätä Facebook-alustaan kuka tahansa. Aika harvassa alustassa tämä on vielä mahdollista ja todennäköisesti 360-video jääkin Youtuben, Facebookin ja muutaman muun verkkosivun jutuksi. Winner takes it all on internetin juttu. Facebook 360 videot ohjeet

(3)   Facebook chatbot

Facebookissa on käytössä Chatbot, joka mahdollistaa keskustelun käymisen automaattisen botin kanssa. Englannin kielellä tämä toimii hyvin Yhdysvalloissa ja on käytössä lukuisissa verkkokaupoissa erittäin hyvin. Toissapäivänä myös kotoinen Helsingin sanomat testasi Chatbotin toimintaa ja kertoi siitä artikkelissaan. Vielä suomen kieli ei taivu ongelmitta, mutta viimeaikaiset harppaukset konekääntämisessä pitävät kyllä huolen siitä, että pian Chatbot kertoo meille kaiken tarpeellisen.

(4)   Facebook-lompakko

Facebook Messeger muuttuu lompakoksi, millä maksaminen käy yksikertaisesti klikkaamalla. Aiheesta on lukuisia artikkeleita. Tässä esimerkiksi Forbesin artikkeli aiheesta. Viimeaikoina onkin enemmän noussut keskusteluun se, että isot internet-talot tulisivat disruptoimaan jopa pankkien toiminnan seuraavan 20 vuoden aikana.

(5)   Chatbot tuntee sinut

Olet asioinut chatbotin kanssa aikasemminkin. Tuntien ostoshistoriasi ja tietäen, millaisesta hintaluokasta pidät, Chatbot pystyy suosittelemaan sinulle tuotteita, jotka sopivat sinulle. Tämä useasta verkkokaupasta tuttu suosittelu tulee vain nyt keskustelun muodossa, mikä sopiikin ihmiselle, joka tykkää jo luonnostaan kommunikoida.

(6)   Hakuvalikko

Jokainen Facebookin käyttäjä tuntee hakuvalikon, josta voi hakea ystäviä tai Facebook-sivuja. Sama hakuvalikko tulee jatkossa näyttämään sinulle vielä tuotteetkin. Ominaisuus on sitä vaille valmis, että yritykset syöttävät tuotelistauksensa Facebook-sivulle. Haku on ihan yhtä tuttu kuin Googlenkin, eri käytössä vain. Facebook-haulla on jo oma esittelysivunsa.

(7)   Viestintä

Whatsapp, Facebook messenger ja Instagram. Jos käytät edes yhtä näistä sovelluksista, ovat Facebook ja sen verkkokauppiaat kykeneviä viestimään sinulle. Saat viestin suoraan sovellukseen ja alennuskoodin siihen tuttuun lompakkoon, joka kohdassa 4 esiteltiin. Pettymys tuhottu.

(8)   Suosittelumyynti

Facebook tietää jo, että olet ostanut matkan Bahamalle ja tuntee myös kaverisi. Se pystyy helposti suosittelemaan sinulle tuotteita ja palveluita niiden ystävien kautta, joiden julkaisuista pidät. Facebook myös ilmoitti lokakuussa lanseeraavansa uusia ominaisuuksia, joilla suosittelut ja niiden löytäminen onnistuvat helpommin.

(9)   Matkustusasiakirjat

Tämä on päivänselvää. Miksi toimittaa ikuisesti matkustusasiakirjat sähköpostiin, kun Facebook messenger tukee jo tiedostojen lähettämistä. Lisäksi kaikki ostokseen tai asiakkuuteen liittyvät dokumentit ovat siististi yhdessä keskustelussa järjestyksessä. Facebook on rakentanut jo täydet ohjeet dokumenttien liikutteluun messengerissä.

(10) Facebook Messenger -puhelut

Facebook messenger -puhelut ovat olleet jo pitkää mahdollisia. Kun jokaisella ihmisellä on Facebook, alkaa olla varteenotettava vaihtoehto järjestää asiakaspalvelu messengerin kautta. Voit valita kommunikaatiotavaksi viestin, puhelun tai videopuhelun. Tulevaisuudessa Facebook kääntää vielä kielenkin sinulle tarpeen vaatiessa.

(11) Suosittelet itsenäsi ja saat alennusta

Sinusta tiedetään, mitä olet ostanut ja mitä kuvia olet ottanut. Kerrot mielipiteesi palvelusta ja jos annat materiaalin yrityksen käyttöön, saat hyödyn itsellesi. Suosittelu on parasta markkinointia ja tästä yritykset ovat valmiita maksamaan.

Kukaan ei uskonut ja nyt harva ymmärtää

Mark ja Facebook olette tehneet mahtavaa työtä. Kymmenen vuotta sitten Facebook oli hauska lelu, jossa ihmiset opettelivat kommunikoimaan verkon välityksellä. Nyt en puhu mistään IRC-aikaisesta säädöstä, vaan oikeasti isosta hyppäyksestä kommunikaatiossa. Kaksi vuotta sitten Facebook-mainonta alkoi todella kasvaa ja  jopa epäilijät alkoivat seurata F8-tapahtumaa uudella silmällä.

Nyt vuonna 2016 Facebook asetteli sellaisia internetin kaupankäynnin askelmerkkejä, että tämän vuosikymmenen viimeiset vuodet tulevat olemaan erittäin mielenkiintoisia.

Mark. Mä liputan sinulle.

markzuckerberg

LIKE, SHARE AND COMMENT

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää