Jos TikTok oli vuonna 2020 vasta hiljalleen siirtymässä pois muotistaan sovelluksena, josta löytyy vain nuorten tekemiä tanssivideoita, on sen muotin pölyt jo tehokkaasti karistettu TikTokin harteilta.
Tänä päivänä TikTokilla on maailmanlaajuisesti kuukausittain jo yli 1,5 miljardia aktiivista käyttäjää, joista jopa 1,5 miljoonaa on suomalaisia. Ihmiset viettävät TikTokissa keskimäärin jopa 95 minuuttia päivässä. TikTokissa vietetty aika on vuosien 2022-2024 aikana noussut lähes 83 %.
Voit myös kuunnella blogin!
Tässä blogissa käymme läpi, miksi 83 prosentin kasvu TikTokissa vietetystä ajasta on mainonnan näkökulmasta mahtava asia, ja miten markkinointi koukuttavassa videopalvelussa parhaiten toimii.
TikTok mainoskanavana
TikTokin suosio on, kuten jo aiemmin todettu, noussut viimeisten vuosien aikana räjähdysmäisesti. Aiemmin nuorten tanssisovelluksena tunnettu alusta tavoittaa tänä päivänä huomattavasti aiempaa laajemman joukon ihmisiä, mikä mainonnan näkökulmasta tarkoittaa enemmän potentiaalista yleisöä, jota tavoittaa.
TikTokin etuja mainoskanavana ovat mm.
- Edullinen näkyvyys: CPM jopa 30 % edullisempi verrattuna Metan kanaviin.
- Korkea sitoutumisaste: TikTokin algoritmi suosii orgaanista ja sitouttavaa sisältöä, mikä johtaa usein korkeampiin sitoutumisasteisiin myös mainonnassa.
- Kasvu jatkuu edelleen: potentiaalinen yleisö laajenee jatkuvasti.
Orgaanisella puolella TikTokilla on myös korkea viraalipotentiaali: ainutlaatuisen algoritminsa ansiosta TikTokissa mikä tahansa sisältö voi mennä viraaliksi riippumatta sisällöstä, seuraajamääristä, tai mistään muustakaan.
TikTokissa myös orgaanisilla julkaisuilla on muita somekanavia enemmän potentiaalia sitouttaa ja tavoittaa ihmisiä. Tässä blogissa keskitymme kuitenkin maksettuun mainontaan ja TikTokiin mainoskanavana, vaikka orgaanisenkaan mainonnan merkitystä ei yrityksen brändin rakentamisen ja luotettavuuden näkökulmasta tulisi unohtaa.
Millaiset mainossisällöt TikTokissa sitten toimivat parhaiten?
TikTok-mainosten on pystyttävä koukuttamaan ihminen ensimmäisten 3-5 sekunnin aikana, jolloin tärkeimmän viestin tai mainoksen koukun on suositeltavaa käydä ilmi. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että TikTok-käyttäjät viettävät videoiden parissa parhaimmillaan vain muutamia sekunteja.
Nopean koukun lisäksi TikTok-mainoksissa tärkeää on autenttisuus ja orgaanisuus. TikTok-käyttäjät suosivat usein sisältöä, joka tuntuu aidolta. Usein sellaiset mainokset, jotka sulautuvat käyttäjien luomaan sisältöön toimivat paremmin kuin mainokset, jotka ovat välittömästi tunnistettavia mainoksiksi. Yksi TikTok-mainonnan erityinen ominaisuus onkin Spark Ads, jossa käytetään mainonnassa videoita, jotka ovat jo orgaanisesti menestyneet hyvin. Spark Adsit erottuvatkin erityisen korkealla videoiden loppuun katsomisprosentilla, joka voi olla jopa 134 % korkeampi verrattuna tavalliseen mainokseen.
TikTok-markkinoinnin avainasemassa on usein myös mainosvideoiden viihdyttävyys ja hauskuus. Suurimman suosion TikTokissa saavuttavat usein videot, joissa on mukana myös ripaus huumoria. Liian kaupalliset mainokset harvoin sitouttavat ihmisiä yhtä tehokkaasti kuin videot, jotka ovat luontevia ja sisältölähtöisiä.
Vaikuttajien tekemät sisällöt toimivat Metan tavoin myös TikTokissa. Erityisesti nuoremman yleisön keskuudessa TikTokia käytetään jopa hakukoneen tavoin tiedon hakemiseen. Mikäli TikTok-käyttäjälle tuttu vaikuttajakasvo edustaa käyttäjän kohderyhmälle soveltuvaa tuotetta, herättää se usein luottamusta brändiä kohtaan.
Lisäksi trendeihin hyppääminen, brändin persoonallisuus ja ainutlaatuisuus sekä tarinalliset mainokset ovat sellaisia, jotka sitouttavat käyttäjiä TikTokissa tehokkaasti. TikTokissa monet yritykset uskaltavat ottaa esimerkiksi Metan kanaviin verrattuna kevyen ja jopa leikkisän tyylin. Toki tämä on myös yrityskohtaista, eivätkä kepeät trendeihin tarttuvat videot ole sopivia välttämättä jokaiselle TikTok-mainostajalle.
Lataa opas: Videot tehokkaasti eri kanaviin: Tekniset speksit haltuun
TikTok-mainonta ja MRACE® -malli
MRACE® on taktisen markkinoinnin malli, jolla toteutamme asiakkaillemme mainontaa dataohjautuvasti yrityksesi strategiaan perustuen. MRACE® -malli mahdollistaa taktisen markkinoinnin toteuttamisen ja mittaamisen eri kanavien välillä, jolloin tulokset ja kyky mitata niitä kasvavat.
MRACE® -malli koostuu viidestä eri osa-alueesta, joita ovat Measure, Reach, Act, Convert ja Engage. TikTok-markkinoinnin pääpainopiste on Reach-vaiheen mainonnassa.
Measure – Mittaristo kuntoon myös TikTokissa
MRACE® -mallin jokaista vaihetta koskee Measure, eli mittaaminen. Jotta TikTok-markkinointia voi toteuttaa dataohjautuvasti, on mittaamisen syytä olla kunnossa. Mainonnan mittaristo on TikTokissa hyvin samankaltainen kuin Metan kanavissa sisältäen mm. impressiot, klikkaukset, näyttökerrat, klikkausprosentin, tuhannen näyttökerran hinnan ja klikkausten hinnan. Näiden lisäksi TikTokissa yhtenä tärkeänä metriikkana pidetään jo aiemmin mainitsemaani videoiden loppuun katsomista, eli kuinka moni videon nähnyt on katsonut sen loppuun asti.
Kuten muissakin mainoskanavissa, myös TikTokissa mittaaminen tapahtuu TikTokin omalla pikselillä, joka on verkkosivuille asennettava koodinpätkä. Pikselin avulla on mahdollista mitata sovelluksessa saadun datan lisäksi myös verkkosivuilla tehtyjä toimenpiteitä, kun TikTok-käyttäjä klikkaa mainoksesta sivustolle. Pikseli mahdollistaa myös uudelleenmarkkinoinnin.
Lue lisää mittaamisen merkityksestä digimarkkinoinnissa: Measure – Miksi mittaaminen on tärkein osa digimarkkinoinnin johtamista?
Reach – tavoita kohdeyleisösi edullisesti
Kaikista MRACE® -mallin vaiheista Reach on TikTok-mainonnan näkökulmasta kaikista merkittävin. TikTok on tehokas Reach-vaiheen kanava erityisesti siksi, että näyttökerrat siellä ovat huomattavan edullisia verrattuna esimerkiksi Metan tai LinkedInin hintoihin. TikTok myös kasvaa koko ajan, mikä tarkoittaa sitä, että uusia käyttäjiä ja uutta potentiaalista kohdeyleisöä virtaa sinne edelleen jatkuvasti.
Reach-vaiheen tavoitteena on useimmiten kasvattaa yrityksesi brändin tunnettuutta ja saavuttaa uusia ihmisiä. TikTokin algoritmi suosii sisältöjä, jotka voivat saada näkyvyyttä nopeasti ilman suuria budjetteja. TikTok onkin erinomainen vaihtoehto tunnettuuden kasvattamiseksi esimerkiksi Meta-mainonnan rinnalle, jossa TikTokista saatua yleisöä voidaan hyödyntää tehokkaasti uudelleenmarkkinoinnissa.
Act – sitouta potentiaalinen yleisösi
Vaikka TikTok onkin vahvimmillaan Reach-vaiheessa, on sitä mahdollista hyödyntää myös muissa MRACE®-mallin vaiheissa. Act-vaiheessa potentiaaliset asiakkaat pyritään sitouttamaan yrityksesi palveluihin, jotta heidät saadaan harkitsemaan tuotteesi tai palveluidesi hankintaa.
Act-vaiheessa toimivia sisältöjä TikTokissa ovat esimerkiksi videot, joissa yrityksesi tuotetta tai palvelua testataan. Testivideoiden tarkoituksena on herättää kiinnostus ja luottamus tuotetta tai palvelua kohtaan. Tehokkaita sisältöjä ovat myös asiakastarinat sekä jo ostaneiden asiakkaiden suositukset ja kokemukset tuotteista.
Convert – ohjaa lämmin yleisö konversiota kohti
Convert-vaiheessa tavoitteena on nimensä mukaisesti konversio, eli esimerkiksi verkkokaupan tapauksessa osto. TikTokissa ostoon ohjaavaa mainontaa voi toteuttaa videoiden lisäksi myös dynaamisilla mainoksilla, jotka perustuvat käyttäjän aiempiin toimintoihin. Tällöin ihminen esimerkiksi näkee TikTokissa mainoksia tuotteista, joita on aiemmin selannut vieraillessaan verkkosivuilla.
Engage – luo sitoutunut yleisö ja tee siitä yhteisö
Kuten todettu jo aiemmin, TikTok on vahvasti sitouttava mainoskanava. Tämä ilmenee esimerkiksi siten, että TikTokin algoritmit suosivat videoita, jotka ovat saaneet paljon tykkäyksiä, kommentteja tai muita reaktioita aikaan.
Engage-vaiheessa yrityksesi tuote tai palvelu on yleisölle jo tuttu. Engage-vaiheen näkökulmasta TikTokin Metaa aktiivisempi kommentointi- ja videoiden jakamiskulttuuri on tehokas keino saada jo yritykseesi sitoutunut yleisö sitoutumaan vielä vahvemmin TikTokin kautta. Metan kanavien tavoin myös TikTokissa toimivia Engage-vaiheen sisältöjä voivat olla esimerkiksi tuotteen käyttövinkit, joilla jo ostanut asiakas voi saada lisäarvoa ostamalleen tuotteelle.
Kuten jo aiemmin mainitsin, on TikTokissa usein hyvinkin aktiivista kommentointia sekä orgaanisissa että maksetuissa sisällöissä. Tämä voi osin johtua siitä, että TikTok voidaan nähdä ehkä hieman muita kanavia rennompana tai kepeämpänä kanavana. Aktiivinen kommenteihin reagointi voi sitouttaa yleisöä yritykseesi, ja auttaa sinua luomaan jopa yhteisöllisyyttä yrityksesi brändin ympärille. Tämä vaatii aktiivista otetta myös kommenttien moderointiin ja niihin vastaamiseen.
TikTok-markkinointi – miltä tulevaisuus näyttää?
Olemme nyt käyneet läpi TikTok-mainonnan kulmakiviä MRACE® -mallin vaiheiden mukaisesti, toimivia mainossisältöjä sekä ajatuksia siitä, mitä etuja TikTokilla on mainoskanavana. Katsotaan seuraavaksi hieman TikTokin tulevaisuuden näkymiä.
TikTokin supersuosio alkoi räjähdysmäisesti vuosien 2019 ja 2020 aikana, ja mainosalustana TikTok alkoi kasvaa vuonna 2020. TikTok on ollut suurennuslasin alla esimerkiksi tietosuojaan liittyvien asioiden osalta, mutta samalla alusta on kuitenkin onnistunut sopeutumaan eri maiden sääntelyihin ja ratkaissut tietoturvaan liittyviä haasteitaan.
Kaupallisesta näkökulmasta TikTokin tulevaisuus vaikuttaa valoisalta ja lupaavalta. Kristallipalloa ei edes meillä täällä SDM:llä ole, mutta nostan silti esiin muutamia avainasioita, jotka voivat vaikuttaa TikTokin kaupalliseen kehitykseen tulevien vuosien aikana.
- TikTokin käyttäjäkunta on viimeisten vuosien aikana laajentunut ja kasvanut vauhdilla, minkä voi olettaa jatkuvan myös tulevaisuudessa. Jatkossa alustalta tavoittaa siis vielä aiempaakin enemmän ihmisiä.
- Mainostyökalujen jatkuva kehitys: TikTok on kehittänyt mainosalustaansa viime aikoina tehokkaasti, joten kehitystä on odotettavissa myös jatkossa. Esimerkiksi kohdentaminen ja mittaaminen ovat kehittyneet vauhdilla, mikä tulevaisuudessa voisi tarkoittaa sitä, että TikTokia voi hyödyntää tehokkaasti myös rajoitetummilla budjeteilla.
- Algoritmin parantuminen: Yksi TikTokin suurimpia vahvuuksia on sen alati kehittyvä ja jo nyt vahva algoritmi, joka mahdollistaa mainonnan kohdentamisen erittäin tarkasti käyttäjien käyttäytymisen ja kiinnostuksen kohteiden perusteella.
- Sisältöjen kehittyminen: TikTok mahdollistaa jo nyt aiempaa pidempien videoiden tuottamisen, mikä voi avata uusia ovia brändeille, jotka nojaavat vahvasti esimerkiksi tarinallisiin sisältöihin.
- TikTokin investoinnit tekoälyyn: kaikkien muiden toimijoiden tavoin myös TikTok on tehnyt ja tekee varmasti myös tulevaisuudessa investointeja tekoälyyn ja sen kehitykseen. Tämä tulee mitä luultavammin näkymään esimerkiksi mainonnan optimointimahdollisuuksissa.
- TikTok Shop: ominaisuus, joka mahdollistaa ostosten tekemisen suoraan sovelluksesta. Shop ei vielä ole saatavilla Suomessa, mutta TikTok kuitenkin laajentaa jatkuvasti saatavuuttaan, joten Shopin saapuminen Suomen markkinoille voi hyvinkin olla vain ajan kysymys.
Yhteenveto
Käydään vielä kootusti läpi, miksi TikTok on mainoskanavana hyvä valinta.
- Edullinen näkyvyys, tuhannen näyttökerran hinta jopa 30 % Metan kanavia edullisempi.
- Sitoutuneet yleisöt: TikTok algoritmien ansiosta sisältöihin usein sitoudutaan TikTokissa muita somekanavia tehokkaammin.
- Jatkuvasti kasvava käyttäjäkunta ja sen myötä kasvavat yleisöt.
Kun haluat ottaa TikTokin mainoskanavana haltuun, ota yhteyttä!