Oletko jo pidempään käyttänyt suurimman osan markkinoinnin budjetistasi digiin ja tuntuuko siltä, että olet kokeillut kaikkea mahdollista? Yrityksesi tuotteet löytyvät hyvin Googlesta: orgaanisilla & maksullisilla hakutuloksilla olet jo kärkisijoilla. Haluaisit kuitenkin kasvattaa liikevaihtoa edelleen, mutta et tiedä mistä, löytäisit lisää asiakkaita kustannustehokkaasti?
Viimeisin ostama bannerikampanjakin toi huimasti näkyvyyttä suomalaisissa verkkomedioissa, kohdistuen juuri niihin verkkopalveluihin, joissa potentiaaliset asiakkaasi viihtyvät. Kaikesta pöhinästä huolimatta tulokset jäivät hyvin heikoksi. Sait mainostajasi raporteissa mahtavia lukuja sadoistatuhansista näyttökerroista, interaktiiviset kuutiot pyörivät väkkärää mobiilissa ja ostitpa hetken huumassa jopa parin päivän tapetoinnin yhdelle suomen suurimmista verkkolehdistä.
…mutta kun tutkit tilannetta tarkemmin Google Analyticsistä, bannerikampanjasta tulleen yleisön välitön poistumisprosentti on lähes 100% ja konversiot näyttävät nollaa. Huhuu? Mihin se satojentuhansien näyttöjen hyöty katosi? Miksei uusia ostavia asiakkaita sitten lopulta tullutkaan, vaikka panostettiin juuri tunnettuuden kasvattamiseen?
Sillä välin, kun tällaisissa tapauksissa käytettiin yli puolet markkinoinnin vuosibudjetista jälleen kerran tehottomaan ja kalliiseen näkyvyyskampanjaan, ovat Googlen datavelhot parannelleet tekoälypohjaisia yleisön käyttäytymisiin perustuvia kohdennuksiaan Display Network -verkostossaan.
[x_blockquote type=”left”]Tiesitkö, että voit nykyisin kohdistaa mainontaa yleisön käyttäytymisen & aidon kiinnostuksen kohteiden perusteella?[/x_blockquote]
Googlen 4 uutta kohdistustapaa, joista sinun kannattaa tietää lisää
Käyn seuraavaksi läpi tarkemmin, mitä tämä tarkoittaa käytännössä ja mitkä kohdennustavat voisivat toimia parhaiten juuri sinun markkinointiin. Mikäli sinulla on kiire, eikä tekniikka ja oudot sanahirviöt kiinnosta, voit siirtyä rauhassa suoraan yhteenvetoon.
- Omat asiasta kiinnostuneet Custom Affinity -yleisöt
- Ostoaikeissa olevat In-Market -yleisöt
- Omat ostoaikeissa olevat Custom Intent -yleisöt
- Smart Display -yleisöt
1. Omat asiasta kiinnostuneet Custom Affinity -yleisöt
Jos tiedät tavoittelemasi yleisön mielenkiinnon kohteita, voit Custom Affinity Audiences -kohdentamisella tavoittaa helposti tietystä asiasta kiinnostuneita henkilöitä. Tämä on oivallinen tapa kohdentaa laajemmalti omasta brändistäsi tai tuotteistasi potentiaalisesti kiinnostuneille, jotka eivät vielä ole kuulleet sinusta aiemmin.
Custom Affinity Audiences -kohdentamisella voit myös valita tunnettuja tietolähteitä tai verkkopalveluja, joita tiedät kohdeyleisön käyttävän aktiivisesti. Tämä voi olla esimerkiksi tietyt asiantuntijablogit tai vaikkapa rakennerahastot.fi -verkkopalvelu ESR rahoituksen hakijoille.
Ja mikä parasta, voit kohdentaa suoraan suurimpien kilpailijoittesi verkkosivuista kiinnostuneisiin henkilöihin. Tämä on parhaimmillaan kuin uudelleenmarkkinointia kilpailijoiden verkkosivujen kävijöille.
Otetaanpa esimerkiksi lastentarvikkeita myyvä yritys, joka haluaa tavoittaa lasten potkupyöristä kiinnostuneita asiakkaita. Omien asiasta kiinnostuneiden yleisöjen avulla mainontaa voidaan kohdentaa mm. seuraavasti:
- lisäämällä kiinnostuksen kohteita, kuten pienten lasten kengät, Fröbelin Palikoiden musiikki tai vaikkapa lasten kiipeilytelineet
- käyttämällä sellaisten verkkosivustojen URL-osoitteita, joiden sisällössä käsitellään pienten lasten tasapainon kehittämistä, pyörällä ajon opettelemista ja muita potkupyöriin liittyviä asioita
- lisäämällä kilpailevien yritysten sivuja, jotka myyvät potkupyöriä
2. Ostoaikeissa olevat In-Market -yleisöt
Kuvittele, miten hienoa olisi tavoittaa pelkästään sellaiset asiakkaat, jotka ovat juuri pukeneet ostohousut jalkaansa? Miksi käyttäisit kaiken markkinointibudjettisi kalliiseen tapetointiin ampuen suurimmaksi osaksi ohi, kun voit saada viestisi näkyviin pelkästään niille, jotka ovat aidosti kiinnostuneita tuotteestasi ja valmiita ostamaan juuri nyt.
Ostoaikeissa olevalla yleisöjen kohdentamisella tämä on mahdollista. Sen avulla tavoitat potentiaaliset asiakkaat, jotka ovat parhaillaan etsimässä lisää tietoa tarjoamastasi palvelusta tai harkitsevat aktiivisesti ostavansa juuri niitä tuotteita, joita yrityksesi tarjoaa.
Google on luonut valmiiksi n. 500 kappaletta erilaisia ostoaikeissa olevia yleisöjä, yksittäisistä autobrändeistä vauvanrattaisiin.
Esimerkiksi automainoksia ei kannata näyttää 24/7 vuodesta toiseen henkilölle, joka vaihtaa autoaan maltillisesti muutaman vuoden välein. On huomattavasti kustannustehokkaampaa mainostaa niille, jotka ovat osoittaneet olevansa kiinnostuneita ostamaan lähiaikoina uuden auton. Autokaupalle valmiita yleisöjä löytyy hyvin monipuolisesti, kohdennusta voidaan tehdä tarkasti mm. seuraaville:
Moottoriajoneuvot (tyypeittäin):
Avoautot, Avolava-autot, Coupét, Crossover-mallit, Dieselajoneuvot, Farmariautot, Hybridi- ja vaihtoehtoiset ajoneuvot, Katumaasturit, Klassikkoajoneuvot, Kompaktit autot, Luksusajoneuvot, Maastoajoneuvot, Moottoripyörät, Pakettiautot ja tila-autot, Pienet kaupunkiautot, Porrasperät, Skootterit ja mopot, Urheiluautot, Viistoperät
Moottoriajoneuvot merkeittäin:
Acura,Alfa Romeo, Audi, BMW, Buick, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Ford, GMC, Honda, Hyundai, Infiniti, Isuzu, Jaguar, Jeep, Kia, Land Rover, Lexus, Lincoln, Maserati, Mazda, Mercedes-Benz, Mini, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Porsche, Ram Trucks ajoneuvot, Renault, SEAT, Scion, Subaru, Suzuki, Tesla-ajoneuvot, Toyota, Vauxhall-Opel, Volkswagen, Volvo
Miten tämä on mahdollista? Google käyttää hyväkseen verkkohistoriaa ja tietää mm:
- Millaisilla sivuilla henkilö on vieraillut, millaisista asioista hän on kiinnostunut
- Kuinka usein tietyillä sivuilla on vierailtu viime aikoina
- Kuinka paljon henkilö on klikannut samankaltaisia mainoksia
3. Omat ostoaikeissa olevat Custom Intent -yleisöt
Mikäli Googlen valmiiksi luomat In-Market yleisöt eivät riitä, voit myös syventää kohdentamistasi ja luoda itse omia ostoaikeissa olevia Custom Intent Audiences -kohdennuksia.
Mitä tamä tarkoittaa käytännössä?
[icon_list style=”margin-top:20px;”]
[icon_list_item type=”arrow-right”]Jos ja kun sinulla fiksuna digimarkkinoijana on jo hakukonemainontaa, voit kohdentaa parhaiten konvertoivien hakusanojen mukaan. Kun jo tiedät tarkalleen, mitkä avainsanat tuovat parhaiten ostavia asiakkaita hakukoneesta, voit opettaa Googlen tekoälyä kohdistamaan samoihin myös Display Network -verkostossa.[/icon_list_item]
[icon_list_item type=”arrow-right”]Avainsanoihin kohdistettu Custom Intent Audiences on myös erinomainen tapa saada kiinni asiakkaita hyvin kilpailulla alalla, jossa hakuverkon klikkihinnat alkavat olla useamman euron.[/icon_list_item]
[/icon_list]
Otetaanpa esimerkki: Myyt Personal Trainer -verkkokursseja kotona treenaaville. Hakukonemainonnan avulla olet saanut jo selville, että parhaiten myyntiä on tullut avainsanoilla ”tehokas kotitreeni”, ”2 viikon treeniohjelma aloittelijoille” sekä ”rasvanpolttotreeni naisille”.
Koska Display -verkon responsiiviset mainokset ovat rakenteeltaan samankaltaiset kuin hakuverkon tekstimainokset, voit hyödyntää hakuverkon tuloksia myös mainosten suunnittelussa. Lisäät vain kuvat ja saat nopeasti hyvin kohdennetun ja testatusti asiakasryhmään purevan mainoksen.
4. Smart Display
Googlen uusi musta laatikko on täysin tekoälypohjainen kohdennus, jossa markkinoijan tehtäväksi jää miettiä kuvat ja mainostekstit Googlen hoitaessa loput. Smart Displayn perusajatuksena on luoda Googlelle valmiiksi erilaisia otsikoita, mainostekstejä ja kuvia, joista tekoäly lähtee itse etsimään sopivinta yleisöä ja toimivinta mainosyhdistelmää.
Jotta Smart Display -kohdistus olisi mahdollista, tarvitsee tekoäly paljon konversiotietoa (mielellään yli 100 kuussa) oppiakseen kunnolla. Samalla myös mediabudjettia on hyvä varata alkuun normaalia kampanjaa enemmän, jotta tekoälyllä on resursseja tehdä alkuun kokeiluja.
Smart Display on erinomainen työkalu mainonnan laajentamiseen myös sellaisille kohdeyleisöille, joita ei ole vielä itse keksinyt kokeilla. Kohdistamistapa on vielä verrattain uusi ja siihen kannattaa suhtautua varauksella, omat testini ovat kuitenkin jo osoittaneet, että Smat Displayllä voi saada aikaan erittäin hyviä tuloksia.
Asiakascase: Uusilla kohdennustavoilla liidin hintaa saatiin pudotettua lähes 50%
Jotta uusien tekoälypohjaisten kohdennusten hehkuttaminen ei jäisi vain puheen tasolle, keräsin dataa oikeasta asiakascasesta vuoden alkupuolelta.
Asiakkaallemme oli tehty mainontaa Display Networkissa oppaan lataukselle. Parhaat tulokset löytyivät eri kohdeyleisöjen (linkki) tastauksen jälkeen avainsanoihin kohdennuksesta kylmään yleisöön sekä uudelleenmarkkinoinnissa lämpimään. Keskimääräinen oppaan lataushinta oli uudelleenmarkkinoinnilla 21.33€ ja avainsanoilla 18.61€.
Uudet tekoälypohjaiset kohdennukset
Koska konversiotietoa oli jo kertynyt, otimme testiin asiakkaan toimialaan sopivan In-Market yleisön sekä Smart Displayn.
Keskimääräistä oppaan lataushintaa saatiin tiputettua roimasti. Omaksikin yllätykseksi täysin automaattinen Smart Display toi jopa parempia tuloksia kuin aiemmat perinteisesti hyväksi havaitut kohdentamistavat.
Mitä hyödyt ottaessasi käyttöön tekoälypohjaisen kohdennuksen?
Suuntaat mainontaasi enemmän tuloksia tuoviin asiakkaisiin, kuin pelkkään näkyvyyden kasvattamiseen tai satunnaisiin renkaanpotkijoihin. Tämä johtuu siitä , että tekoälypohjainen kohdennus käyttää hyväksi verkkosivusi aiempaa konversiotietoa
Googlen tekoäly tietää potentiaalisten asiakkaittesi käyttäytymisestä verkossa jo paljon enemmän, kuin mitä me markkinoijat uskallamme ikinä toivoa. Tuon mahdollisuuden käyttämättä jättäminen voi tulla hyvin kalliiksi.
Näytät mainoksia juuri niille, jotka ovat osoittaneet aitoa kiinnostusta palveluitasi tai tuotteistasi kohtaan. Isompi & enemmän ei yleensä ole kustannustehokkain tapa tehdä markkinointia. Voit jättää kalliit tapetointihommat kilpailijoille ja kohdistaa mainonnan ostovalmiille asiakkaille.
Et keskity siihen, missä mainoksesi näkyvät, vaan siihen että kenelle mainoksia näytetään.
Tekoälyn avulla markkinoijalla jää enemmän aikaa kokeilla eri lähestymiskulmia & kohdennustapoja, kuin käyttää aikaa yksittäisen bannerin ulkoasun hiomiseen.
Haluatko mainostaa kalliilla kaikille vai edullisesti vain ostajille?
Googlen Display Network ei ole vain tunnettuvuuden kasvattamista ja näkyvyyden maksimoimista, vaan uusilla tekoälypohjaisilla kohdennuksilla voit saada aikaan oikeita konversioita. Mitäs jos unohdettaisiin hetkeksi perinteinen bannerimainonta ja tehtäisiin välillä ihan aitoja, mitattavia tuloksia?
Nyt sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Mieti tarkkaan kumpaa nappia painat, sillä tämä voi vaikuttaa suoraan yrityksesi kassavirtaan.
Konversiopohjainen mainonta on mielestäni tärkeimpiä nykyaikaisen markkinoinnin toimintamalleja ja uskon, että Googlen tekoäly & Suomen Digimarkkinoinnin asiantuntija on paras yhdistelmä tuloksien tekemisessä. Kone & ihminen yhdessä.
[button size=”medium” style=”primary” text=”Ei kiitos, uskon edelleen perinteiseen bannerimainontaan.” link=”https://www.google.fi/search?q=bannerimainonta” target=””]
Mitä enemmän näkyvyyttä, sitä enemmän tuloksia. Haluan vieläkin isomman paraatibannerin mitä kilpailijalla, maksoi mitä maksoi. Mitä sitä suotta säästelemään, nyt tapetoidaan koko Suomi!