Tässä parhaat vinkit, kun haluat mahdollisimman huonoja tuloksia niin sosiaalisessa mediassa, AdWordsissa, hakukoneoptimoinnissa, verkkosivuilla kuin yleensäkin digitaalisessa markkinoinnissa!
Tapaan päivittäin lukuisia yrittäjiä ja markkinointipäättäjiä, joiden kanssa rakennamme digitaalista markkinointia. Olen onnellisessa asemassa, kun pääsen auttamaan yrityksiä mitä erilaisimmissa tavoitteissa ja ongelmissa. Aikojen saatossa olen pannut merkille muutamia tärkeitä pointteja, jotka digitaalisessa markkinoinnissa usein toistuvat.
Jos haluat tehdä tulosta digitaalisessa markkinoinnissa, voit hypätä suoraan ’Ota yhteyttä’ -kohtaan.
Mikäli taas haluat mahdollisimman huonoja tuloksia ja menettää mahdollisimman paljon euroja, kannattaa sinun ottaa seuraavat vinkit käyttöösi.
Avaimet täydelliseen epäonnistumiseen digitaalisessa markkinoinnissa:
Älä mittaa markkinoinnin tuottoa.
Se on turhaa ja aikaa vievää. Kyllä jokainen osaa lonkalta heittää, onko mainos hyvä vai huono. Tunne on paras mittari!
Älä missään nimessä käytä alan huipputoimistoja kumppanina.
Huipputoimiston käyttäminen on täydellistä ajan ja rahan haaskausta. Kannattaa sen sijaan itse käyttää päivä sellaisen asian tekemiseen, mihin toimistolta menee kaksi tuntia. Digitaalinen markkinointihan on maailman helpoin asia ja pystyt kyllä varmasti itse pärjäämään kilpailijoillesi, jotka käyttävät alan huipputoimistoja.
Tee kaikki itse.
Olethan huippuammattilainen. Pystyt varmasti kilpailemaan alan huipputoimistoja vastaan, jotka tekevät digitaalista markkinointia työkseen kymmenen tuntia päivässä.
Älä missään tapauksessa mittaa konversioita.
Jos haluat mahdollisimman huonoja tuloksia, kannattaa sinun keskittyä mittaamisessa pelkkiin klikkihintoihin ja verkkosivujen kävijämääriin.
Mainonnan tuloksia ei kannata missään nimessä mitata kaupan määrässä tai yhteydenotto- tai tarjouspyynnön hinnassa.
Tee graafisesti hienot verkkosivut.
Älä missään nimessä panosta käytettävyyteen ja konversiotavoitteisiin. Tärkeintä, että sivusto näyttää hyvältä.
Ei myöskään kannata laittaa ydinviestiä selkeästi etusivulle. Kävijä kyllä pääsee selailemalla kärryille, mitä yrityksesi tekee.
Älä tarjoa kävijälle ostopäätöksen kannalta tärkeää informatiivista sisältöä. Hän voi aina soittaa asiakaspalveluun, jos tarvitsee lisätietoa.
Ei ole myöskään merkitystä löytääkö kävijä etsimänsä tiedon kahdella klikkauksella. Verkkosivuilla surffailu on mukavaa!
Älä suunnittele ostopolkua sivustollesi. Kävijäsi löytävät kyllä tarvitsemansa itse, eikä sitä kannata helpottaa liikaa.
Älä lisää ’call to action’ -toimintoja sivustollesi. Unohda tarjouspyyntölmakkeet, arvonnat, oppaat ja sähköpostilistat. Asiakkaasi kyllä soittavat sinulle, jos heillä on todellinen tarve.
Älä erikseen aja liikennettä verkkosivuille.
Rahojen menettämisen kannalta ei ole merkitystä, vaikka sivustosi ei löydy hakukoneista.
On myös täysin turhaa ohjata maksullista liikennettä esim. Google AdWordsillä, Facebookilla tai bannerimainonnalla. Täydellistä rahan haaskausta!
Älä kohdenna markkinointiviestiä ja mainontaa.
Helpointa on valita iso massa ja ampua sinne yhdellä viestillä. Viestin kohdentaminen ja kohderyhmän pilkkominen on täysin turhaa rahojen menettämisen kannalta.
Älä pilko kohderyhmää ostajapersooniin.
Ei kannata tutustua kohderyhmääsi yhtään tarkemmin. Sinun ei missään tapauksessa kannata selvittää kohderyhmäsi erilaisia ostajia eikä miettiä mitkä asiat ovat heille tärkeitä ostoprosessissa ja niiden eri vaiheissa. Sama markkinointiviesti toimii varmasti niin 18—25-vuotiaalle sinkkunaiselle kuin 45—70-vuotiaalle perheelliselle miehelle.
Julkaise kaikissa mahdollisissa sosiaalisen median kanavissa.
Ei kannata keskittyä kunnolla yhteen tai kahteen kanavaan kunnolla. Sen sijaan kannattaa postata jokaiseen kanavaan mahdollisimman satunnaisesti.
Nykyään on trendikästä olla mukana kaikessa somessa eikä sillä, missä kanavassa asiakkaasi ovat, ole niinkään merkitystä.
Näin menetät varmimmin rahasi Google AdWordsissä
Älä tee laajaa hakusanatutkimusta.
Hakusanat kyllä keksii helposti päästä ilman turhia analyyseja:, hakutyökaluja tai kilpailijoiden kartoittamista.
Keskity vain laajoihin hakusanoihin.
Kategoriatason laajat avainsanat riittävät varmasti, kuten ”Omakotitalo”. Rahojen menetys näillä on helpointa, koska klikkihinnat ovat myös kilpailun vuoksi kovimmat ja kohderyhmän tarve mahdollisimman epäselvä.
Älä missään nimessä keskity pitkän hännän hakusanoihin.
Ei kannata käyttää tarkkoja, pitkän hännän hakusanoja kuten ”Omakotitalo muuttovalmis avaimet käteen hinta”. Näiden määrittäminen on aikaa vievää ja saatat saada positiivisia tuloksia. Vältä siis näitä.
Älä käytä negatiivisia avainsanoja.
Hakutermit välilehdeltä ei kannata lisätä negatiivisia avainsanoja, koska kannattaa näkyä kaikilla mahdollisilla hakutermeillä. Varmimmin menetät rahasi, kun panostat niihin hakusanoihin, jotka eivät mitenkään liity ostavien asiakkaiden käyttämiin hakutermeihin.
Älä rakenna konversioseurantaa.
Rahojen menetyksen kannalta on täysin turhaa mitata mainonnan tuloksia loppuun asti. Kaikenlaiset mittarit ja analytiikka on täysin turhaa ajan haaskausta. Miksi joku edes keksi mitata kaupan hankintakustannusta ja vielä rakentaa mainonnan optimointi sen tiedon ympärille. Käsittämätöntä!
Jos kuitenkin vahingossa asennat mittarit, kannattaa sinun mitata vain klikkihintaa ja näyttökertoja.
Tämä taso mittauksessa riittää täysin. Sillä, kuinka moni klikanneista oikeasti tulee asiakkaaksesi, ei ole rahojen menettämisen kannalta merkitystä. Konversiohinnan mittaaminen on tässä tapauksessa kirosana. Vältä sitä!
Älä seuraa, miten klikanneet käyttäytyvät verkkosivuilla.
Pääasia, että saat liikennettä sivustollesi. Sillä, jättääkö kävijä yhteystietosi sinulle tai tekeekö hän ostoksen verkkokaupassasi, on yhdentekevää.
Älä kohdista mainostekstiä avainsanaan.
Kannattaa käyttää vain yhtä mainostekstiä kaikkiin eri avainsanoihin.
Muuten saatat saada liian hyvät laatupisteet mainokselle ja mainonnan hinta putoaa välittömästi. Kierrä tämä sudenkuoppa kaukaa! Vaarana on myös, että mainoksesi sijoitus nousee kilpailijan yläpuolelle halvemmalla.
Älä käytä Google Premier Partner -toimistoa.
Huonojen tulosten varmistamiseksi kannattaa AdWords mainonta tehdä itse ja käyttää optimointiin mahdollisimman vähän aikaa.
Digitaalisen markkinoinnin toimistoille ei missään nimessä kannata maksaa tilin rakentamisesta, ylläpidosta ja optimoinnista. Vaikka hullulta kuulostaakin, maksamalla tästä työstä ammattilaiselle saat rahasi moninkertaisesti takaisin ja sehän ei ole tavoitteesi.
Älä tee konversio-optimointia
Kun verkkosivut ovat kerran rakennettu, niitä on aivan turha mitata ja analysoida jälkikäteen. Rahojen menettämisen kannalta on yhdentekevää, miten kävijät liikkuvat sivustolla ja miten he jättävät tarjouspyyntöjä tai tekevät ostoksia verkkokaupassa. Pahin mahdollinen asia on tehdä A/B -testausta. Konversio-optimoinnin suurimpia riskejä on parantaa sivuston konversioprosenttia, koska tämä vaikuttaa suoraan kaiken markkinoinnin tuottoon.
Näin saat mahdollisimman huonoja tuloksia hakukoneoptimoinnissa
Älä tuota sisältöä verkkosivuillesi.
Sivustosi pysyy yksinkertaisena ja miellyttävän näköisenä, kun et tuota yhtään liikaa sisältöä.
Blogi- tai artikkeliosiota ei kannata rakentaa eikä sinne tuottaa sisältöä.
Vaarana on, että artikkelit löytyvät haettaessa hakukoneista kaikilla eri hakusanoilla.
Älä korjaa sivuston teknisiä virheitä.
Muuten Googlen hakubotit pääsevät skannaamaan sivustoa ja pääsevät sisältöösi käsiksi. Näin Google myös indeksoi sivustosi hakukoneisiin. Emmehän halua, että tietyillä hakusanoilla haettaessa sivustosi löytyy Googlesta tai Bingistä.
Älä panosta sivustosi nopeuteen, sillä Google saattaa tykätä enemmän sivustostasi.
Kuvat kannattaa olla mahdollisimman suuria, jotta latausaika olisi pitkä.
Lisäksi se vaikuttaa käytettävyyteen ja siihen panostaminen on myös täysin turhaa.
Älä hanki linkityksiä sivustollesi.
Muuten Google arvostaa enemmän sivustoasi ja taas löydyt paremmin hakukoneista.
Hakukoneoptimointi kannattaa tehdä itse.
Missään tapauksessa siitä ei kannata maksaa ulkopuoliselle. Muuten voit saada liian hyviä tuloksia ja rahojen menettämisen sijaan saatkin sijoituksesi tuottamaan.
Näin epäonnistut varmimmin sosiaalisessa mediassa
Julkaise mahdollisimman harvoin.
Sosiaaliseen mediaan ei kannata käyttää liikaa resursseja. Yksi postaus viikossa riittää varmasti.
Älä sponsoroi julkaisuja.
Jos vahingossa menet sponsoroimaan julkaisua, pidä huoli, että et missään tapauksessa kohdenna sitä sinulle relevantille kohderyhmälle. Facebookin vakioasetukset toimivat tässä varmasti riittävän hyvin eikä kohdennuksiin kannata käyttää yhtään ylimääräistä aikaa.
tee se vain kerran ja aina samalla summalla. Missään tapauksessa ei kannata ensin testata julkaisun toimivuutta pienellä budjetilla ja vasta parhaiten toimiviin panostaa kunnolla euroja. Sen sijaan kannattaa laittaa kaikkiin julkaisuihin sama budjetti ja toivoa parasta mahdollista rahojen menetystä.
Jos vielä erehdyt ohittamaan edellisen ohjeen ja sponsoroit julkaisua,
tee se vain kerran ja aina samalla summalla. Missään tapauksessa ei kannata ensin testata julkaisun toimivuutta pienellä budjetilla ja vasta parhaiten toimiviin panostaa kunnolla euroja. Sen sijaan kannattaa laittaa kaikkiin julkaisuihin sama budjetti ja toivoa parasta mahdollista rahojen menetystä.
Älä missään tapauksessa kohdenna viestiä erikseen ostajapersoonille.
Tärkeintä, että maksat mainosten näyttämisestä mahdollisimman monelle. Sillä, kuinka moni oikeasti on potentiaalinen asiakkaasi, ei ole suurta merkitystä.
Yksi viesti toimii varmasti kaikille
Mittaa vain sivun tykkääjämäärää.
Todellisilla asiakkailla ei ole merkistystä puhumattakaan siitä, että mittaisit todellista kaupan määrää. Aivan mieletöntä!
Älä asenna Facebook pikseliä verkkosivuillesi.
Säästä aikaa ja unohda pikselit ja seuranta. On samantekevää, mitä mainosta klikanneet verkkosivustollasi tekee.
Älä asenna konversioseurantaa.
Sinun ei kannata mitata konversioiden hintaa. Parhaiten häviät rahasi mittaamalla vain klikkihintoja ja näyttömääriä. Pahin virhe on optimoida kampanjaa konversiohinnan perusteella.
Älä missään tapauksessa testaa useampaa mainosversiota.
Kannatta sen sijaan itse arvailla, mikä julkaisu toimii parhaiten
On rahan ja ajan haaskausta tehdä useampi mainos ja A/B testata niitä
Tuota sisältöä josta itse tykkäät.
Se kiinnostaako sisältö asiakkaitasi on yhdentekevää.
Älä vahingossakaan tee Remarketing-kampanjaa tai käytä kaksoisolentokohderyhmää
Näillä yksinkeraisesti saat liian hyviä tuloksia helposti ja eihän se ole mukavaa
Dynaamisista tuotemainoksista kannatta pysyä kaukana, jos haluat menettää mahdollisimman paljon rahaa
Tässä on valtava riski, että rahasi tulevat moninkertaisena takaisin, etkä pääse niistä millään eroon. Todella monet verkkokaupat ovat langenneet tähän ansaan!
Lopeta netissä yrittäminen
Pysy kokonaan pois netistä! Kannattaako enää tänä päivänä lähteä rakentamaan bisnestä verkkoon? Kilpailijasi ovat siellä jo kuitenkin niin pitkällä, että on turhaa lähteä enää mukaan kilpailuun. Kannattaa ehdottomasti tyytyä perinteiseen printti- ja tv-mainontaan sekä mm. suoramainoskirjeisiin. Näin pystyt pelaamaan aina 6. divarissa ja mielellään siinä häviävässä joukkueessa.
Takaisin tosielämään
Mikäli olet eri mieltä edellä mainituista, ei sinun tarvitse huolestua. Kannattaa sen sijaan ottaa minuun yhteys ja keskustella, miten asiat voisi oikeasti tehdä kunnolla. Varaan mielelläni kalenterista aikaa, jotta voin auttaa yrityksesi kilpailijoiden ohi digitaalisessa markkinoinnissa. Mikäli en tee sitä teille, teen sen todennäköisimmin jollekin kilpailijoistasi!
Kiitos ja anteeksi jo etukäteen! Seuraavaksi kirjoitan parisuhdeblogin!