• Facebook

Tapahtuman markkinointi Facebookissa

Suomi on tuhansien tapahtumien maa, varsinkin kesäisin. Erilaisia konsertteja, näytöksiä ja esityksiä järjestetään jokaisessa kylässä ja kaupungissa ja vaikka tapahtumia on paljon, riittää niille kävijöitä, mikäli vain markkinointi on kunnossa. Toisaalta hyväänkään tapahtumaan ei tule ihmisiä, jos tieto siitä ei leviä. Facebook on erittäin tehokas tapa markkinoida tapahtumia. Se tavoittaa niin tapahtuman paikkakunnalla vierailemassa olevat käyttäjät, kuin vakituiset asukkaatkin. Otetaan siis katsaus siitä, […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Suomi on tuhansien tapahtumien maa, varsinkin kesäisin. Erilaisia konsertteja, näytöksiä ja esityksiä järjestetään jokaisessa kylässä ja kaupungissa ja vaikka tapahtumia on paljon, riittää niille kävijöitä, mikäli vain markkinointi on kunnossa. Toisaalta hyväänkään tapahtumaan ei tule ihmisiä, jos tieto siitä ei leviä.

Facebook on erittäin tehokas tapa markkinoida tapahtumia. Se tavoittaa niin tapahtuman paikkakunnalla vierailemassa olevat käyttäjät, kuin vakituiset asukkaatkin.

Otetaan siis katsaus siitä, miten tapahtumamarkkinointia voidaan Facebookin avulla tehdä.

1.    Luo tapahtumalle oma Facebook-sivu

Tämä tehdään yleensä ensimmäisenä. Mikäli sinulla on jo Facebookissa yrityssivu, voit luoda sillä tapahtuman ja markkinoida sitä yrityksesi/yhdistyksesi tykkääjille. Tämä on yleensä se ryhmä, jolle olet tapahtumaa alunperin suunnitellutkin.

Tapahtuman markkinoiminen tälle ryhmälle on tehokkainta Facebook-sivusi avulla. Muista kuitenkin, että läheskään kaikki Facebook-sivusi tykkääjät eivät näe julkaisuasi, mikäli et tee sille maksettua mainontaa. Tästä kannattaa hiukan maksaa varmistaakseen, että kaikkein potentiaalisin asiakaskunta varmasti huomaa tapahtuman olemassaolon.

2.    Markkinoi tapahtumaasi potentiaalisille ihmisille

Kohdista tapahtumasi maksettu Facebook-markkinointi potentiaaliselle yleisölle. Mikäli tapahtumaasi on tulossa jokin tunnettu esiintyjä, voit kohdistaa markkinointisi tästä tykkääville ihmisille. Mikäli tapahtuma kiinnostaa tietyn tyyppisiä ihmisiä, voit markkinoida näille. Maksetulla Facebook-markkinoinnilla tavoitat nopeasti tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia potentiaalisia kävijöitä.

Tärkeintä on se, että mietit kohderyhmän tässä vaiheessa tarpeeksi laajaksi ja kasvatat tietoisuutta tapahtumastasi ihmisten keskuudessa. Tähän tarkoitukseen sopivia keinoja ovat kuva- tai videomainonta: on tärkeää, että informaatio välittyy nopeasti ja selkeästi ihmisille Facebookin uutisvirrassa.

3.    Ohjaa ihmiset verkkosivuillesi ja kerää heistä kohderyhmä

Kolmannessa vaiheessa julkaiset enemmän tietoa tapahtumastasi tapahtuman verkkosivuilla. Linkität verkkosivusi tapahtuman seinälle tai yrityksesi Facebook-sivulle ja markkinoit sitä. Linkkiä klikkaamalla käyttäjät pääsevät lukemaan kattavan kuvauksen tapahtumastasi.

Asenna verkkosivuille Facebook-remarketing seurantakoodi, niin voit markkinoida tarkasti niille ihmisille, jotka ovat jo käyneet tutustumassa tapahtumaasi tarkemmin Facebookissa. He ovat osoittaneet kiinnostusta ja tietävät tapahtumastasi enemmän.

Voit luoda myös verkkosivusi vierailijoista kaksoisolentokohderyhmän Facebook-markkinointia varten ja tavoittaa lisää potentiaalisia asiakkaita.

4.    Viime hetken markkinointi

Joihinkin tapahtumiin osallistuminen päätetään viime hetkellä. Näissä tapauksissa tapahtumaa edeltävien parin viikon markkinointiin kannattaa panostaa eniten. Tässä vaiheessa suosittelen panostamaan erityisesti niihin ihmisiin, jotka ovat lähiseudulla, osoittaneet kiinnostusta tapahtumaasi kohtaan tai ovat kaksoisolentokohderyhmässäsi.

Viime hetkien markkinoinnilla voit kasvattaa tapahtumasi kävijämäärää todella paljon.

Muista jatkumo

Hyvin usein tapahtumien markkinoinnissa törmätään yhteen ongelmaan: markkinointimateriaalin puuttumiseen. Kun siis järjestät tapahtumaa, muista ottaa kuvia ja videoita tapahtuman aikana. Tällä vältät yksipuolisen markkinointimateriaalin aiheuttaman ongelman: samat esiintyjien promootiokuvat pyörivät monen muunkin tapahtuman markkinoinnissa. Jotta voit siis välittää seuraavan vuoden markkinoinnissa tapahtumasi tunnelmaa ihmisille, kannattaa miettiä kuvaajan palkkaamista. Tämä helpottaa tulevien markkinointitoimenpiteiden tekemistä huomattavasti.

Jos tarvitset apua tapahtumasi markkinointiin, ota yhteyttä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää