• Facebook
  • Sosiaalinen media

Sosiaalisen median sisällöntuotanto yritykselle

Sosiaalisen median markkinointi tarvitsee hurjan määrän sisältöä ollakseen tehokasta. Miten ottaa sisällöntuotanto osaksi yrityksen kulttuuria?

Niko Lahtinen

CRO & Partner

 

Sosiaalisen median markkinointi tarvitsee hurjan määrän sisältöä ollakseen tehokasta. Me esimerkiksi tuotamme tekstejämme noin 6-8 tuntia viikossa. Vuodessa tämä vastaa noin kahden kuukauden työpanosta.

Sisällöntuottaminen kuitenkin kannattaa ja antamalla apua yrityksille ne oppivat, miten markkinoinnilla nykypäivänä tehdään tulosta. Apua tarvitseva yritys luottaa niihin toimijoihin, jotka ovat heitä aikaisemmin auttaneet. Meidän tapauksessamme se tapahtuu informaatiota jakamalla verkossa.

Työssäni keskustelen usein siitä, miten paljon yritykset pystyvät tuottamaan asiakkaita kiinnostavaa sisältöä sosiaalisen median kanaviin. Facebook, Twitter, Instagram, YouTube ja LinkedIn tarvitsevat uutisia ja aiheita, jotka kiinnostavat potentiaalisia asiakkaitasi. Miten ottaa siis sisällöntuotanto osaksi yrityksen kulttuuria?

Tässä muutama vinkki.

1.    Luo sosiaalisen median sisältöstrategia.

Ensimmäisenä yrityksen täytyy miettiä, miten halutaan viestiä olemassa oleville ja potentiaalisille asiakkaille sosiaalisessa mediassa.  Se miten halutaan viestiä määrittelee, millaista sisältöä tuotetaan.

Tapoja viestiä voivat olla esimerkiksi:

  1. Opettavainen eli informaation jakaminen
  2. Viihdyttävä
  3. Tiedottava eli alan tärkeät uutiset
  4. Hyötyjen tarjoaminen (tarjoukset, tapahtumat)

Paras vaihtoehto on jonkin yhdistelmä edellisistä toimialasi luonteen mukaan. Tärkeää on kuitenkin, että valmiit sekä potentiaaliset asiakkaasi tunnistavat, millaista sisältöä olet heille kanavallasi jakamassa. Tällöin he saavat selkeän syyn seurata kanavaa ja yritystäsi.

Sisältöstrategian luomisessa auttaa myös sosiaalisen median kilpailija-analyysi, josta kirjoitin aikaisemmin.

2.    Sisällön tuottaminen osaksi jokaisen työntekijän työtä

En tarkoita, että jokainen työntekijä käyttää päivästään tunteja sosiaalisen median sisällöntuotantoon. Jokaisen työntekijän tulisi tietää, millaisista tilanteista on hyvä ottaa kuva tai kirjoittaa muutama sana muistiin. Nämä voidaan toimittaa markkinointiviestinnästä vastaavalle henkilölle, joka sitten julkaisee ne.

Strategian määrittelyn jälkeen on huomattavasti helpompaa kertoa yrityksen työntekijöille, mistä tilanteista, tuotteista tai palveluista halutaan kertoa asiakkaille.

Näin sisältöä syntyy esimerkiksi nopeasti:

  1. Kuvia uusista tuotteista
  2. Lyhyitä videoita asiakkaista tuotteiden kanssa
  3. Yleinen palaute, kysymys tai ongelma, joka voidaan käsitellä blogissa
  4. Kuvia tehdyistä ratkaisuista
  5. Työpaikan hauskoja arkitapahtumia
  6. Esimerkillisiä onnistumisia

Tapoja tuottaa sisältöä on satoja erilaisia. Ongelmana ei  juuri koskaan ole sisällön suuri määrä. Ongelmana on, että vain yrityksen johto ja markkinointi tietävät, minkälaista sisältöä haluttaisiin tuottaa. Käytännön työtä ei kuitenkaan jalkauteta oikeille henkilöille. Vaikka sopivaa sisältöä syntyisikin, sen tuottajat eivät aina tiedä, mihin sisältö voitaisiin toimittaa.

3.    Käytä sisällöntuotannon ammattilaisia

Joistakin aihepiireistä laadukasta sisältöä ei synny yrityksen sisäisin resurssein ja tällöin kannattaa palveluita ostaa.

Säästöjä saa aikaiseksi, kun tekee ulkoisen toimijan kanssa sisällöntuotantopäivän ja pyrkii yhden päivän aikana tuottamaan erilaisia sisältöjä mahdollisimman paljon.

Ammattilaiset osaavat pääsääntöisesti hommansa, kun tiedossa on kohderyhmä, viestinnän näkökulma sekä tietenkin yrityksen resurssit.

Tärkeintä on  vaatia sisällöt kaikkiin potentiaalisiin kanaviin. Yhdestä videosta saa leikattua versiot Facebook-mainontaan, Instagram-markkinointiin ja vaikka YouTube In-Stream -mainokseen. Lisäkustannukset tästä ovat olemattomat, kun ne tehdään kaikki yhdellä kerralla.

Sisällöntuotanto on ehdotonta markkinoinnissa

Monet yritykset tulevat yllättymään, miten tärkeää sisällön tuottaminen on tänä päivänä. Asiakkaiden sitouttaminen vaatii jatkuvasti kehittyvää ja määrätietoista sisällöntuotantoa, jota ohjaa data asiakkaiden käyttäytymisestä.

Jos yrityksesi tarvitsee apua sosiaalisen median strategian luomisessa tai sisällön suunnittelussa, niin ota yhteyttä. Katsotaan, miten teidän markkinointi saadaan uudelle tasolle.

Lue myös Forbesin sivulta Jayson Demersin 100 vinkkiä sosiaalisen median sisällön tuottamiseen.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelemme ...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää