• Facebook
  • Instagram
  • Sosiaalinen media

Sosiaalisen median kilpailija-analyysi

Sosiaalisessa mediassa tavoitellaan samoja yleisöjä kilpailijoiden kanssa ja kannattaa välillä kurkata, mitä kilpailijasi ovat tehneet saadakseen ihmisten huomion.

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Kilpailijoiden tarkkaileminen kuuluu osaksi liiketoimintaa niin tuotteiden kuin markkinoinnin osalta. Sosiaalisessa mediassa tavoitellaan samoja kohdeyleisöjä kilpailijoiden kanssa ja kannattaa välillä kurkata, mitä kilpailijasi ovat tehneet saadakseen ihmisten huomion itseensä.

Kilpailija-analyysi kuuluu myös osaksi sosiaalisen median kausitarkastusta, josta kirjoitin viimeksi. Tämä on myös olennainen osa pohjatyötä, kun asiakkaat ulkoistavat meille sosiaalisen median markkinointiaan.

Seuraavaksi käydään läpi nopeat tarkastuslistat asioista, joita kilpailijoiden Some-kanavissa kannattaa tarkkailla, jotta voit kehittää omaa sosiaalisen median preesensiä.

Suosittelen listaamaan 5 kilpailijaa, joiden kanavat käyt läpi. Ota joukkoon markkinajohtaja, nopeasti kasvava yritys sekä 3 saman kokoluokan toimijaa. Näin saat nopeasti hyvän kokonaiskuvan siitä, miten markkinointia tehdään sinun alallasi.

Facebook-sivujen analysoiminen

Yleensä kannattaa aloittaa kilpailijoiden Facebook-sivun tarkastamisesta. Varsinkin B2C-markkinoilla Facebook-markkinointi on yleensä viety kaikkein pisimmälle.

Tarkista ainakin seuraavat asiat:

  1. Kuinka monta tykkääjää kilpailijoilla on Facebook-sivuillaan?
  2. Mistä aihepiiristä kilpailijasi julkaisevat?
  3. Mitä kilpailijasi julkaisevat useimmin? (esim. uutisia, blogeja, yrityksen sisäisiä asioita, tarjouksia tai tuoteuutuuksia)
  4. Millaisella tyylillä he käyvät keskustelua? (esim. hauska, opettavainen, tarinankerronta vai myyvä)
  5. Kuinka paljon heidän julkaisunsa saavat kommentteja, jakoja ja tykkäyksiä?
  6. Kuinka usein kilpailijasi julkaisevat Facebook-sivuillaan?
  7. Järjestävätkö kilpailijasi kilpailuja tai arvontoja Facebook-sivullaan?

Arvioi myös, mistä kilpailijasi saavat markkinointimateriaaliaan. Käyttävätkö he esim. ulkoista sisällöntuotantoa, onko heidän kuva- ja videomateriaalinsa itse tehtyä vai käyttävätkö he mahdollisesti jotain kuvapalvelua? Pyrkivätkö he kuljettamaan ihmisiä kohti myymälää vai heidän verkkosivuilleen? Kaikki nämä ovat tärkeitä tekijöitä, kun arvioidaan miten kilpailijasi kuljettavat ihmisiä kohti ostosta Facebook-sivujensa avulla.

Twitter-tilin analysoiminen

Twitter on nopea keskustelukanava yritysten ja asiakkaiden välillä. Moni yritys käykin aktiivista keskustelua asiakkaidensa kanssa hyödyntämällä Twitteriä.

Kilpailijoiden Twitteristä kannattaa tarkistaa seuraavat asiat:

  1. Kuinka monta seuraajaa kilpailijoilla on?
  2. Montako seurattavaa kilpailijoillasi on? (Jos heillä on paljon enemmän seuraajia, kuin seurattavia on heidän sisältönsä varmasti alalla kiinnostavaa)
  3. Mistä he julkaisevat (Onko kilpailijoilla samaa sisältöä Facebook-sivulla ja Twitterissä vai ovatko he eritelleet kanavat)
  4. Twiittavatko he yrityksen sisäisistä vai ulkoisista asioita?
  5. Kuinka paljon heidän twiitteihin sitoudutaan? (Suosikiksi lisätty tai uudelleen twiitattu)
  6. Onko kilpailijoilla joitakin erityisiä hashtageja, joita he käyttävät paljon?

Erityisesti kiinnittäisin huomioita siihen, kuinka paljon kilpailijasi käyvät keskustelua asiakkaiden kanssa Twitterissä. Tällöin voit päätellä kuinka hyödylliseksi yritys on arvioinut Twitterin käytön liiketoiminnalleen.

Instagram-tilin analysoiminen

Varsinkin Instagram-markkinoinnissa voi kilpailijan analysoimisella saada nopeasti vihiä siitä, millainen sisältö kiinnostaa ihmisiä. Kuvista on helppo päätellä niiden viesti eikä Instagramista ainakaan toistaiseksi juurikaan ohjata liikennettä verkkosivuille.

Instagramin kilpailija-analyysissä huomioi seuraavat asiat:

  1. Kuinka paljon kilpailijoillasi on seuraajia?
  2. Kuinka montaa he seuraavat? (Taas suhdeluku kertoo sisällön kiinnostavuuden)
  3. Käsittelevätkö julkaisut yrityksen vai toimialan asioita?
  4. Kuinka paljon yrityksen tuotteita esiintyy kuvissa vai julkaisevatko he enemmän muuta materiaalia?
  5. Mitä hashtageja he käyttävät tehdäkseen julkaisuista löydettäviä?
  6. Keitä he mahdollisesti merkitsevät kuviinsa? (Yhteistyökumppaneita, työtekijöitä vai joitain muita tunnettuja kanavia)

Kuvamateriaalilla voidaan välittää paljon varsinkin tunteisiin vetoavaa sisältöä. Tästä syystä Instagram on usein paljon enemmän brändin markkinointia, kuin kovaa informaation jakamista asiakkaille.

Kilpailija-analyysin tarkoitus

Kilpailijoiden tarkkaileminen on helppoa sosiaalisessa mediassa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinun yrityksesi tulisi matkia kaikkea, mitä kilpailijasi tekevät. Voit ottaa vinkkejä vastaan ja välttää sokaistumisen omalle tekemiselle. Vältät näin sen sudenkuopan, että muutaman onnistuneen julkaisun jälkeen alat toistamaan itseäsi.

Lisäksi säännöllisen kilpailija-analyysin avulla saat selville, miten kilpailijoiden toiminta kehittyy. Ensimmäisellä kerralla kokonaiskuvan muodostaminen voi olla hankalaa, mutta määrätietoisella tekemisellä saat varmasti selville, mikä kilpailijoiden some-markkinoinnissa toimii.

Tietenkin apua markkinoinnin kehittämiseen on saatavissa helposti.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelemme ...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää