Sosiaalisen median mainonnassa korostuvat lyhyet, mukaansatempaavat videosisällöt, somekanavien kasvu hakukoneina, autenttisuuden merkitys sekä käyttäjien luoman sisällön voima.
Lyhytvideoiden suosion kasvu jatkuu, ja yrityksiltä vaaditaan entistä ketterämpää ja aidompaa otetta sisällöntuotantoon. Käyttäjät arvostavat aitoja kokemuksia ja helposti omaksuttavia tarinoita, joten brändien on hyödyllistä panostaa myös työntekijöiden ja asiakkaiden jakamaan sisältöön.
Tässä blogissa käymme tarkemmin läpi tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia, kun tarkastellaan vuotta 2025.
- Tekoälyllä on keskeinen rooli sosiaalisen median kehityksessä.
- Lyhytkestoiset videosisällöt eivät ole katoamassa minnekään, vaan tulevat jatkamaan hallitsevana sisältömuotona.
- Sosiaalisen median käyttö hakukoneena kasvaa, myös yhä useamman ikäryhmän keskuudessa.
- User-Generated Content (UGC) eli käyttäjien luoma sisältö on jatkossakin tehokas työkalu luottamuksen rakentamiseen kohdeyleisössä.
- Sisältöjen autenttisuus: käyttäjät janoavat yhä enemmän aitoja ihmisiä, kokemuksia ja tarinoita.
Voit myös kuunnella blogin!
Tekoäly avaa ovia älykkäämpään, nopeampaan ja tehokkaampaan markkinointiin
Sosiaalisen median markkinointi on yksi tärkeimmistä alueista, joilla tekoäly voi nostaa sekä markkinoinnin suorituskykyä että tehokkuutta pilviin. Tekoäly oppii jatkuvasti ja väsymättä, joten jokainen keskustelu tai tapahtuma sosiaalisessa mediassa on sille arvokasta polttoainetta.
Tekoälystä on tullut yksi keskeisimmistä työkaluista sosiaalisen median markkinoinnissa, ja sen rooli kasvaa edelleen vuoteen 2025 mennessä. Tekoälyn avulla brändit voivat luoda entistä personoidumpaa ja osuvampaa sisältöä, joka puhuttelee suoraan käyttäjien tarpeita ja toiveita – jopa ennakoiden niitä.
Tekoälytyökalujen nopea kehitys auttaa massiivisempienkin tietomäärien analysoinnissa, oli tarpeen analysoida sitten käyttäjien käyttäytymistä, mieltymyksiä tai sitoutumisen tasoa. Tekoälyn käsittelemä data voi tarjota syvällisempiä oivalluksia siitä, millaiset sisällöt puhuttelevat kohdeyleisöä parhaiten. Tämän tiedon avulla voidaan puolestaan optimoida mainonnan kohdennuksia entistä paremmin ja maksimoida siten mainosbudjetin käytön tehokkuutta.
Tekoäly ei kuitenkaan tunne yritystäsi, strategiaasi ja toimintaympäristöäsi. Se saattaa ohjata myyntikonversioita jahdatessaan mainosbudjettia sokeasti huonokatteisiin tuotteisiin eikä ymmärrä esimerkiksi regulaatiota.
Kotimarkkinassa pitää myös muistaa se, että algoritmit ja tekoälyt on suunniteltu toimimaan vähintään satojen miljoonien käyttäjien datapisteiden ruokkimana, jolloin ne eivät välttämättä saa esimerkiksi suomalaisista käyttäjistä riittävää määrää tapahtumia, joiden perusteella ne voisivat tehdä toimivia ratkaisuja.
Tekoäly mahdollistaa paljon, mutta asiantuntijaosaamista vaaditaan jopa enemmän kuin aiemmin, sillä alustat ovat ohjanneet toimintaansa entistä enemmän tekoälyyn pohjautuvaksi. Ihmistä tarvitaan suitsimaan algoritmia ja piiskaamaan sitä meille parhaaseen suuntaan ja tuloksiin.
Tutustu tarkemmin tekoälyn käyttöön osana sosiaalisen median markkinointia aiemmassa blogissamme!
Lyhytvideo kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa
Videoita jaetaan jopa 12 kertaa enemmän kuin tekstiä ja kuvia yhteensä. Pelkästään TikTok on lähes kaksinkertaistanut kuukausittaiset käyttäjämääränsä vuodesta 2020 vuoteen 2024, ollen nyt maailman viidenneksi suosituin sosiaalisen median verkosto.
Eri sosiaalisen median kanavien algoritmit toimivat hieman eri tavoin, mutta yleisön sitoutuneisuus sisältöön on merkittävä tekijä sisällön suoriutumiseen ja markkinoinnin tavoitteiden saavuttamiseen kanavasta riippumatta. Lyhyet pystyvideot hallitsevat lukuisia eri somealustoja, sillä ne ovat nopeita ja mukaansatempaavia – eli juuri sitä, mitä tämän päivän yleisö kaipaa.
Keskimääräisen sosiaalisen median käyttäjän huomiokyky on kutistunut ja kutistuu edelleen, mikä tekee tiiviistä, vaikuttavasta sisällöstä arvokkaampaa kuin koskaan. Lyhytvideot vangitsevat huomion nopeasti ja kannustavat korkeampaan sitoutumisasteeseen.
Mitä brändit sitten voivat tehdä pysyäkseen mukana lyhytvideoiden kehityksessä? Sisältösi on oltava visuaalisesti houkuttelevaa, mukaansatempaavaa ja nopeaa – viesti tulee saada välitettyä alle 30 sekunnissa. Kerroimme aiemmin somemainonnan videostrategia -blogissamme syitä videosisältöjen menestymiseen. Vaikka videoiden suosio on sittemmin vain kasvanut, samat lainalaisuudet vaikuttavat yhä videosisältöjen menestyksen takana.
Onko yrityksessäsi ymmärretty lyhytvideoiden potentiaali, mutta pohditte vielä, millaista videota olisi hyvä lähteä työstämään mainontaan? Tutustu siinä tapauksessa blogitekstiimme Oikeanlaista videomateriaalia mainontaan eri ostopolun vaiheisiin näillä vinkeillä.
Sosiaalisen median alustat perinteisten hakukoneiden korvaajina
Jos joskus sosiaalisen median käyttö keskittyikin lähinnä ystävien kanssa yhteyden pitämiseen ja henkilökohtaisten päivitysten jakamiseen, on somealustoista tähän päivään mennessä kehittynyt kaiken tämän lisäksi myös tehokkaita hakukoneita. Käyttäjät etsivät ja löytävät aktiivisesti tietoa sosiaalisen median kanavista hakemalla.
Sosiaalisen median käyttö hakukoneena kasvaa yhä useamman ikäryhmän joukossa, vaikka Z-sukupolvi ja milleniaalit ovatkin luonnollisesti tämän muutoksen eturintamassa.
Forbesin tutkimuksen mukaan 24 % kuluttajista käyttää mieluummin sosiaalista mediaa etsiäkseen ja löytääkseen vastauksia kysymyksiin. Z-sukupolven keskuudessa vastaava luku on jopa 46 % ja heille TikTokin ja Instagramin kaltaisten alustojen käyttö ensisijaisena hakukoneena onkin arkipäivää.
Ihmiset ovat toki aina etsineet asioita sosiaalisesta mediasta, oli kyse sitten tietyistä käyttäjistä, brändeistä tai trendaavista tuotteista. Keskeinen tuore kehityssuunta onkin erityisesti sosiaalisen hakukoneoptimoinnin korostaminen, sillä yhä useammin sosiaalista mediaa käytetään nimenomaan tuotteiden tutkimiseen, tuotesuositusten löytämiseen ja brändeihin tutustumiseen.
Esimerkiksi: Haluat tietää, kuinka iPhonesta toiseen saadaan siirrettyä tietoja.
- Perinteisen Googlesta hakemisen sijaan suuntaatkin suoraan TikTokiin tai YouTubeen.
- Päästyäsi valitsemallesi somealustalle voit tehdä alustan sisällä haun ”Kuinka siirtää tietoja vanhasta iPhonesta uuteen”
- Katsot vaiheittaisen, visuaalisen ohjevideon asian suorittamiseen ja ongelmasi on ratkaistu.
Yrityksesi tai brändisi kannattaa siis keskittyä hakukoneoptimointiin optimoimalla myös sosiaalisen median kanavansa ja luomalla entistä ikivihreämpää sisältöä.
Aktiivinen ja houkutteleva sisällöntuotanto ja läsnäolo kanavissa parantaa bränditietoisuutta ja houkuttelee lisää käyttäjiä. Tämän lisäksi kannattaa huomioida avainsanojen integrointi kuvateksteihin sekä tekstitysten ja kuvatekstien käyttäminen videoissa.
UGC eli User-Generated Content on yksi tehokkaimmista tavoista rakentaa yleisösi luottamusta
Kuluttajat luottavat muiden käyttäjien luomaan sisältöön ja oikeiden ihmisten mielipiteisiin enemmän verrattuna hiottuihin markkinointikampanjoihin. Käyttäjien luoma sisältö (UGC) onkin jatkossakin menestyvän brändin sitouttamisen kulmakivi ja tehokas työkalu luottamuksen rakentamiseen. Kun kannustat käyttäjiä luomaan ja jakamaan sisältöään voit laajentaa kattavuutta, lisätä uskottavuutta ja pyrkiä samalla rakentamaan yhteisöä ja tarinaa, johon voidaan myös henkilökohtaisesti sitoutua.
Voidaan sanoa, että ihmiset ovat jopa kyllästyneet liian kiillotettuun markkinointiviestintään.
Käyttäjien luoma sisältö toimii siis ikään kuin sosiaalisena todisteena ja esittelee todellisia, aitoja kokemuksia tuotteista tai palveluista.
Tämäntyyppinen sisältö hyödyntää tavallaan tarinankerronnan voimaa luodakseen samalla syvemmän yhteyden yleisöön. Kun ihmiset jakavat omia tarinoitaan ja käyttökokemuksiaan, he luovat tarinan, joka resonoi aidommin.
Kannusta siis asiakkaitasi jakamaan omia kokemuksiaan tuotteistasi tai palveluistasi! Käyttäjien luoma sisältö on erityisen tehokas tietyillä aloilla, joilla visuaalinen vetovoima on kriittinen. Tällaisia ovat esimerkiksi:
- Muoti
- Matkailu
- Ruoka
Jos haluat erottua, ole aito
Kun viestitulva ja informaatioähky on entistä suurempi, käyttäjien huomiokyky kutistuneempi ja mainontaa nähtävissä joka puolella, kääntyy yleisö sellaisten brändien puoleen, jotka julkaisevat aitoa ja samaistuttavaa sisältöä – käsikirjoitetun ja kiillotetun pinnan sijaan. Aidon sisällön luominen ja jakaminen osoittaa brändistä inhimillisen puolen, mikä auttaa rakentamaan luottamusta ja luomaan entistä syvempiä yhteyksiä yleisöön.
Yksi tapa, jolla brändit voivat kasvattaa tällaisen samaistuttavan sisällön määrä, on pyrkiä saamaan työntekijät mukaan sisällön luomiseen. Työntekijöiden luoma sisältö (Employee-Generated Content, EGC) on loistava tapa lisätä luottamusta ja esitellä oikeita ihmisiä brändin takana. Työntekijöiden luoman sisällön jakelu ei rajoitu pelkästään perinteisiin ammattiverkostoihin, kuten LinkedIniin, vaan se toimii niin Instagramissa, TikTokissa kuin Youtubessakin.
Usein näillä sisällöillä ei ole edes suoraan tekemistä todellisen tuotteen tai palvelun kanssa.
Kun näytetään todellisia ihmisiä brändin takana, luodaan inhimillistä yhteyttä, jota perinteinen vaikuttajamarkkinointi ei voi samalla tavalla toistaa. EGC onkin kustannustehokas tapa yhteyden luomiseen ja positiivisen maineen rakentamiseen.
Ennen kuin sijoitat seuraavaan suureen vaikuttajakampanjaasi, pohdi, voisivatko brändisi todelliset tähdet olla jo organisaatiossanne valmiina kertomaan tarinaanne aidolla ja mukaansatempaavalla tavalla!
Strategisuuden merkitys ei poistu: MRACE® -mallin avulla tuloksellista somemarkkinointia
Lopuksi on hyvä muistaa, että pelkästään trendejä seuraamalla somemainontasi ei ole välttämättä systemaattista. Siksi asiantuntijan ja strategisuuden merkitys korostuu, jotta näet myös nopeiden kokeiluiden tulokset, osaat sovittaa ne kokonaisuuden viitekehykseen ja voit kehittää toimintaasi tulosten perusteella jatkossakin.
MRACE® -mallimme perustuu myyntiputkimaiseen malliin, jossa pyritään vaikuttamaan sekä potentiaalisiin että olemassa oleviin asiakkaisiin kaikissa heidän ostoprosessinsa vaiheissa, kuhunkin vaiheeseen sopivilla sisällöillä ja materiaaleilla. Mallin avulla ohjaamme ihmistä herätetystä kiinnostuksesta tiedonhakuvaiheen kautta ostoon, sitoutuneeksi ja palaavaksi asiakkaaksi.
Mallin keskiössä ovat ostajapersoonat (lue lisää blogimme ostajapersoonajulkaisusta), joiden toimintaa ohjaavia draivereita (ostoaikeen synnyttäjiä) erityisesti videomainonnalla voidaan tehokkaasti käsitellä. Kaiken mainonnan siirtyessä entistä enemmän kohdennetuksi ja personoiduksi, ostajapersoonien nostaminen tekemisen fokukseen varmistaa sen, että puhuttelet aidosti asiakastasi.
MRACE®-mallin vaiheet:
- Reach – Tuomme verkkosivuillenne potentiaalista asiakasvirtaa vastaamalla ostajapersoonienne tarpeisiin.
- Act – Muutamme kävijät liideiksi esimerkiksi blogien mainostamisen, oppaiden ja interaktiivisen sisällön avulla
- Convert – Mainostamme myyntivalmiille liideille mm. referenssitarinoitanne, ohjaamme heitä case studyihin sekä pyytämään tarjousta.
- Engage – Engage-vaiheessa sitoutamme asiakkaitanne yritykseenne, koska korkea asiakastyytyväisyys on avain uudelleenostoihin, suositteluihin ja todelliseen kannattavuuteen
Haluatko oppia lisää some-markkinoinnista? Ota yhteyttä ja katsotaan, miten voimme tehostaa sinun myyntifunneliasi!
Opi lisää digimarkkinoinnista, lataa ostajapersoonatyökirjamme ja opi tunnistamaan somen kohderyhmäsi paremmin: