• Ääniblogi
  • Sisältömarkkinointi
  • Tekoäly

Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

Birgitta Kemppainen

Miten saat omat sisältösi nousemaan, ei vain hakukoneessa, vaan myös tekoälysovelluksissa, eli AI:ssa? Tässä blogiartikkelissa kerron sinulle. Käyn alussa läpi konkreettisen esimerkin asiakkaaltamme.

Voit myös kuunnella artikkelin!

Tekoäly toimii jo yhtenä pääasiallisena tiedonhakukanavana

Yhä useampi kuluttaja ja B2B-päättäjä vie ostopäätöksiään pidemmälle tekoälyn kanssa. Googlen hakukonekin mahdollistaa jo sen, ettei tiedonhakijan tarvitse välttämättä poistua hakukoneesta lainkaan, kun hän tekee vertailua ja lopulta ostopäätöksiä.

Jos aiemmin verkkosivut tai verkkokauppa olivat paikkoja, jonne kävijät oli tärkeää saada mahdollisimman pian, niin nyt näin ei enää ole. Sen sijaan palveluitaan tai tuotteitaan tarjoavien yritysten on kyettävä auttamaan potentiaalista asiakkaitaan niissä kanavissa, missä he tahtovat asiointiaan tehdä. Yhä useammin se tarkoittaa somea, hakukonetta ja tekoälyä. 

Sisältöjen, tuotteiden ja palveluiden nouseminen AI:ssa on yhä tärkeämpää, koska orgaaninen liikenne verkkosivustoilla laskee. Samalla verkkosivut ja niillä oleva sisältö tarjoavat ratkaisun myös AI:ssa menestymiseen.

Esimerkki: asiakkaamme nousee hakukoneessa ja AI:ssa

Olemme rakentaneet asiakkaallemme Abenalle muovi-aiheista sisältöpankkia hakukoneoptimoinnin ja sisällöntuotannon yhteistyönä. Sivustolla oli jo ennestään paljon tietoa aiheesta, mutta se vaati uudelleenjärjestämistä, optimointia sekä runsaasti uuden sisällön tuottamista.

Kehitystyömme myötä asiakkaan sisällöt saatiin nousemaan sekä hakukoneessa että AI-työkaluissa.

Googlessa sanalla muovi on noin 1900 hakua kuukausittain ja Abena nousee sillä sellaisten superdomainien, kuten Wikipedia, Peda.net ja Muoviteollisuus rinnalle. Abena nousee jopa korkeammalle kuin sivusto, jolla on itse domainin nimessä sana muovi, eli muovia.com.

Kun testasimme eri AI-työkaluja, niin myös ne ovat alkaneet nostaa Abenaa muovituotteiden tarjoajana. Abenan yksi tärkein kohderyhmä on terveydenhuoltoalan suuret toimijat, kuten sairaalat ja hoitokodit.

Kun kysyimme esimerkiksi ChatGPT:ltä tai Geminiltä, että ”Mistä kannattaa hankkia muovituotteet terveydenhuoltoon?”, niin molemmat mainitsivat Abenan vastauksissaan tai lähdeviitteissään.

Tämä on tietenkin vain yksi esimerkki, mitä tietoa hakeva ostajapersoona voi kysyä hakukoneelta tai tekoälyltä sekä millaisia vastauksia saadaan. Eri prompteilla tulokset voivat olla erilaisia, mutta rakentamamme tietopankki ja sen ylläpitäminen lisäävät todennäköisyyttä sille, että Abena nousee relevanteissa hauissa esiin. 

Myös vastuullisuus on tärkeää Abenalle. Kysyttäessä tarkentavia kysymyksiä muoviin ja vastuullisuuteen liittyen, Abena nousi vielä useammin AI:n vastauksissa esiin.

Esimerkkejä tarkastellessa on hyvä huomioida se, että tulokset vaativat jatkuvaa ja aktiivista sisällön ja hakukoneoptimoinnin kehittämistä. Kovasti kilpailluissa hakusanoissa yksi blogi silloin tällöin tai tärkeimpien laskeutumissivujen tarkasteleminen kerran vuodessa eivät vielä riitä.

*kuvakaappaukset on otettu heinäkuussa 2024 

Miten hakukone ja tekoäly arvottavat sisältöjäsi?

Jos tunnet jo digimarkkinointia, niin tiedät varmasti perusperiaatteet hakukoneessa hyvin suoriutuvan sisällön tuottamiseen. Yleensä tämä on helpommin sanottu kuin tehty, etenkin siksi, että hakukoneoptimoidut sisällöt kamppailevat usein kovassa kilpailussa muiden palveluntarjoajien kanssa. 

Samaan aikaan hakukoneessa tapahtuu muutoksia, jotka voivat keikauttaa tilanteen päälaelleen, ellet pysy kartalla muutoksista ja kehitä aktiivisesti sisältöjäsi sen mukaan.

Kun rakennat verkkosivustostasi hyvin palvelevan kokonaisuuden, jossa jokainen sisältö on osa yhtenäistä ostopolkua, parannat pisteytystäsi hakukoneen silmissä. Googlen ohjeistus painottaa laadukkaan, kävijän tarpeisiin vastaavan ja palvelen sisällön merkitystä.

💡Lue lisää täältä: Hakukoneoptimoinnin (SEO) vinkit ja trendit 2024

Jos sisältö vaikuttaa vain hakukoneelle tuotetulta bulkilta, se ei todennäköisesti sijoitu hakukokeessa hyvin, ainakaan pitkällä aikajänteellä. Heikot laskeutumissivun sisällöt voivat laskea myös Googlelta saamisia laatupisteitä, mikä taas voi nostaa maksetun mainonnan kulujasi.   

Lyhyesti, heikkolaatuisen sisällön tarjoaminen ei ole kannattavaa. Ei, vaikka sen tuottaminen olisi tekoälyn myötä houkuttelevan helppoa ja nopeaa. Sisältöä tuotettaessa ja olemassa olevaa kehitettäessä on siis olennaista tietää: mikä on sisällöntuotannon tavoite?

”Kun tuotat sisältöjä, joiden ensisijainen tavoite on palvella tiedonhakijaa mahdollisimman hyvin, tuotat todennäköisesti sisältöä, josta myös hakukone ja tekoäly tykkäävät.”

💡Tutustu myös SEO-asiantuntijamme blogiin, joka kiteytyy sanoihin “Jos pitäisi valita yksi asia mihin keskittyisin digitaalisessa markkinoinnissa nyt, se olisi ihmisten hakukonekäyttäytymiseen perustuvaan sisällöntuotantoon.“: Kuinka Googlen uusi generatiivinen tekoäly voi vaikuttaa hakukoneoptimointiin?

Rakenna sisällöillä ostopolku

Verkkosivustosi sisältöjen määrä ja laatu ovat edelleen ratkaisevassa roolissa digitaalisen markkinointisi kokonaistuloksen kannalta. Tästä ei päästä mihinkään, ja se on edelleen hyvä asia. Verkkosivustosi sisällöt ovat omistamiasi sisältöjä kanavassa, joka on omassa hallinnassasi.

Jos maksetun mainonnan kanavissa tapahtuu muutoksia, digimarkkinointisi tuloksellisuus ei ole kuitenkaan täysin niiden varassa, kun verkkosivustosi toimii kaiken pohjana. Verkkosivustosi sisällöt ovat toimiessaan aina päällä olevaa mainontaa tuoden kävijävirtaa, konversioita ja kauppaa, vaikka et laittaisi mainontaan yhtään rahaa.

”Digitaalista ostopolkua ei ole ilman sisältöjä.”

Jos haluat mainostaa jotain, tarvitset sisältöjä. Miten muuten opettaisit asiakkaitasi tuotteidesi, palveluidesi tai tarjoamiesi ratkaisuiden mahdollisuuksista ja erottautumistekijöistä?

🚀Jos haluat, että verkkosivustosi sisällöt palvelevat kuin paras myyjäsi, niin sisältöjen on oltava laadultaan ensiluokkaisia sekä niiden tulee kertoa, miksi asiakkaasi tulisi valita juuri sinun tuotteesi tai palvelusi, kilpailijasi sijaan. Sisältöjen tulee siis viestiä hyvin selkeästi, millaista uniikkia arvoa tarjoat.

Kun verkkosivustosi sisällöt näyttäytyvät hakukoneelle ja tekoälylle houkuttelevana tiedonhakukanavana, ne tulevat käyttämään sisältöjäsi suodattaessaan tietoa ja tarjotessaan tiedonhakijalle suosituksia. Jotta lisäät todennäköisyyttä, sinun on huomioitava, että sivustosi tarjoaa vastauksia eri tietoisuuden tasoille.

💡Varmista, että tunnet ostajapersoonat: Ostajapersoonat ovat yrityksesi kohderyhmä

Huomioi tietoisuuden tasot

Tuloksellinen ostopolku rakennetaan MRACE®-mallin mukaisesti, jolloin se huomioi kaikki ostoprosessin vaiheet, joita ovat: Reach, Act, Convert, Engage sekä kaiken läpileikkaava mittaaminen, eli Measure.

Kun ostopolku rakennetaan kattamaan kaikki nämä vaiheet, niin se tulee väistämättä palvelemaan myös kaikki tietoisuuden tasoja, joita on viisi: 

  • täysin tietämätön,
  • ongelmatietoinen,
  • lopputulostietoinen,
  • tuotetietoinen ja 
  • täysin tietoinen.

Tietoisuuden tasot akselilla on 5 eri tietoisuuden tasoa. Se alkaa täysin tietämättömästä kohderyhmästä ja päättyy täysin tietoiseen. Täysin tietämätön voidaan nähdä täysin kylmänä yleisönä, joka vaatii vielä paljon lisää tietoa ennen ostamista, kun taas täysin tietoinen on jo valmis ostamaan ja pitää vain ohjata ostamaan oikea tuote. Tietoisuuden tasot kylmimmästä kuumimpaan ovat: täysin tietämätön, ongelmatietoinen, lopputulostietoinen, tuotetietoinen ja täysin tietoinen.

Kun ostopolun taktinen rakentaminen ja kehittäminen pohjautuu vielä strategisen tason Market-Value-Growth -malliin, niin se vastaa tehokkaasti markkina- ja kilpailutilanteeseen, ostokäyttäytymisen muutokseen sekä tuo esiin erottuvaa arvolupaustanne.

Tekoälyn myötä rikas ja yhtenäinen ostopolku on entistä suurempi mahdollisuus erottua. Erityisesti itseisarvojen ja erottautumistekijöiden viestiminen korostuvat.

👀Lukuvinkki: Act – Kuinka luot sivustollesi ostopolkuja tukemaan asiakkaidesi ostopäätöstä

Varmista, että itseisarvot tulevat esiin

Itseisarvojen pitää löytyä kattavasti verkkosivuilta, jotta myös tekoäly voi käyttää niitä tiedonlähteenään. Itseisarvot voivat olla melko geneerisiäkin asioita, joihin asiakas etsii varmistusta. 

Esimerkki: jos pitäisit ravintolaa, niin tarjoatko lounasta klo 1114, ja onko tarjolla myös kasvisvaihtoehto? Jos tämä tieto ei löydy verkkosivuiltasi, asiakkaasi tai tekoäly eivät sitä löydä. Siksi itseisarvoina pidetyt asiat tulee viestiä verkkosivuston sisällöissä.

Otetaan toinen esimerkki. 

Alhaisemmilla tietoisuuden tasoilla täysin tietämätön tai ongelmatietoinen henkilö saattaa etsiä tarkempaa tietoa ongelman määrittämisestä. Jos kyseessä on vaikkapa auton temppuilu, tiedonhakija saattaa etsiä tietoa siitä, mistä voisi olla kyse. Jos hän kysyy tekoälyltä, se saattaa kertoa yhtä kyytiä todennäköisen ongelman, ratkaisun siihen sekä suositella palveluntarjoajia autohuoltoon.

Jos olisit autohuoltoja tarjoava yritys, mutta verkkosivustosi ei tarjoa riittävästi sisältöä, tekoäly ei pysty hyödyntämään sivustoasi tiedonlähteenä, eikä näin ollen todennäköisesti nosta palveluasi vaihtoehdoissa esiin.

👉Mieti siis, mitkä ovat omalla alallasi ja etenkin ostajapersoonallesi itseisarvoja, joita tuotteesta, palvelusta tai ratkaisusta on ainakin löydyttävä, jotta potentiaalinen asiakas edes harkitsee niiden hankkimista.

👉Varmista tämän jälkeen, että kaikki nämä asiat viestitään verkkosivuilla selkeästi ja kattavasti. Näin palvelet etenkin Act-vaiheessa olevia ostajapersoonia, jotka hakevat tietoa, kartoittavat vaihtoehtoja sekä karsivat niitä pois – tai he pyytävät tekoälyä tekemään tämän työn heidän puolestaan.

Yhtä lailla sekä ihmisen että tekoälyn on päästävä tiedon äärelle, ja sinä haluat olla sen tiedon tarjoaja.

Itseisarvot esiin: optimoi ja jäsentele tarjoamasi tieto hyvin

Itseisarvoja esiin tuovat sisällöt luovat pohjan, joka kasvattaa kävijävirtaa sivustolla sekä auttaa ostajapersoonaa saamaan kaipaamansa tiedon nopeasti suoraan hakukoneesta tai tekoälystä.

Nämä sisällöt on usein mahdollista tuottaa ketterästi tekoälyavusteisesti ainakin ensiversion muotoon. Sisällöntuotannossa pääpaino on tällöin usein seuraavissa asioissa:

  • tekstien hakukoneoptimointi,
  • tekstien tuottaminen aiempaa nopeammin sekä
  • itseisarvojen viestiminen esimerkiksi blogeissa ja tuotesivuilla.

Sisällöt voivat palvella alhaisen tietoisuuden tason henkilöitä, kuten tietämättömiä ja ongelmatietoisia, jotka kartoittavat ja karsivat vaihtoehtoja. Toisaalta ne voivat vastata hyvinkin tietoisten ostajapersoonien tiedon tarpeisiin esimerkiksi, jos ostajapersoona tahtoo perehtyä itsenäisesti tuotetietoihin ja tehdä vertailua hakukoneessa, verkkosivustolla tai tekoälyn kanssa.

🚀Lue myös: Miten luoda laadukasta sisältöä tekoälyn avulla?

Panosta arvolupausten ja erottautumistekijöiden viestimiseen

Kun panostat itseisarvojen lisäksi erottautumistekijöiden ja arvolupausten viestimiseen, annat tekoälylle entistä houkuttelevamman maaperän suositella juuri sinun yrityksesi tuotteita tai palveluita.

Ostajapersoona saattaa hakea tietoa ja vertailla vaihtoehtoja tekoälyn kanssa, esimerkiksi ”Kerro mitkä ovat parhaita päivystäviä autohuoltopalveluita pk-seudulla?”.  Hyviä vaihtoehtoja voi olla paljon, mutta kärkeen tekoäly saattaa nostaa sellaisia, joilta löytyy selkeästi perustellut erottautumistekijät sekä hyviä arvioita ja referenssejä.

Joku toinen huoltoliike saattaa todellisuudessa olla yhtä tykätty asiakkaiden keskuudessa, mutta jos se ei todennu mitenkään verkossa, niin tekoäly ei yhtä todennäköisesti nosta sitä ehdotustensa joukkoon.

👉Kun viestit systemaattisesti yrityksesi erottautumistekijöistä ja arvolupauksista, sekä ostajapersoonasi että tekoäly pystyvät tunnistamaan ja perustelemaan itsenäisemmin, miksi kannattaa ostaa juuri sinulta, tai tutustua juuri sinun yrityksesi tarjoamaan tarkemmin.

Lue myös: Digitaalisen myynnin kehittäminen ja kasvattaminen – miten menestyä muuttuvassa markkinassa?

Erottautumistekijät esiin: luo emosisältöjä, jotka tarjoavat uutta arvoa ja näkemystä

Kun haluat rakentaa ajatusjohtajuutta sekä tuottaa sisältöä, jota tekoäly käyttää tiedonlähteenään, niin pyri vastaamaan sisällöissä seuraaviin tavoitteisiin:

  • kilpailijoista erottuminen,
  • aivan uuden tiedon tarjoaminen ja  
  • uniikin näkemyksen esiin tuominen.

Näkemyksellinen ja erottuva sisältö palvelee usein etenkin lähellä ostopäätöstä olevia lopputulostietoisia tai täysin tietoisia ostajapersoonia, jotka haluavat vakuuttua, miksi ostaa juuri sinun yritykseltäsi, eikä kilpailijaltasi. Tämänkaltaiset ajatusjohtajuutta ja brändiä rakentavat sisällöt ovat myös merkittävässä roolissa asiakkaiden pitkäaikaisen sitoutumisen, eli Engage-vaiheen, osalta.

Esimerkiksi SDM:llä olemme rakentaneet oman alamme suurimman digitaalisen kirjaston, joka tuottaa meille suurimman osan liideistämme ja tarjoaa asiakkaillemme jatkuvasti uutta arvoa. Näin tekemällä autamme myös hakukonetta ja tekoälyä, kun ne etsivät ja suodattavat tietoa etsiessään käyttäjilleen vastauksia.

👉Voit tutustua tietopankkiimme täältä.

Määrä ei korvaa laatua sisällöissä, tai tuo parhaita tuloksia

Kun panostat laatuun, et vain tahtiin tai määrään, rakennat sisällöillä todennäköisesti parempaa katetta pitkällä aikavälillä.

Tuloksellisuus ja tehokkuus ovat usein parhaimmillaan, kun sisällöntuotannon puikoissa on tekoälyä hyödyntävä alan ammattilainen. Hänen tehtävänään on varmistaa, että sisällöt edistävät markkinoinnille asettamianne tavoitteita, ovat brändinne mukaisia, eivätkä ne sisällä esimerkiksi virheellistä tietoa, epämääräisiä lähteitä tai riskejä tekijänoikeuksien kannalta – nämä kaikki on otettava huomioon, jos sisältöä tuotetaan tekoälyavusteisesti.

Sisällöt on tarkastettava aina, mikä vaatii joltakulta työaikaa. Siksi “mahdollisimman nopeasti mahdollisimman paljon” -sisällöntuotanto ei välttämättä kevennä työtaakkaa, vaan pahimmillaan päinvastoin.  

”Kun panostat laadukkaisiin, kattaviin ja näkemyksellisiin sisältöihin, et joudu kilpailemaan vain tahdilla tai määrällä, vaan erotut laadulla.”

Lyhyesti: Itseisarvot viestimällä ja tarjoamalla riittävän määrän optimoituja auttavia sisältöjä luot digitaalisen ostopolun peruspohjan. Mutta vasta erottautumistekijöitä esiin tuova, uutta näkemystä ja arvoa tarjoava sisältä tuo kovimmat tulokset sekä rakentaa pitkäaikaista brändiarvoa.  

💡Pyri luomaan emosisältöjä, jotka:

  • viestivät arvolupaustanne ja erottautumistekijöitänne sekä
  • tarjoavat aivan uutta tietoa ja tuovat esiin uniikkia näkemystänne.

💡Käytä harkitusti tekoälyavusteisesti tuotettuja sisältöjä, jotka:

  • tuovat esiin itseisarvoja ja
  • ovat mahdollisesti tuotettu ketterästi tekoälyn avulla esimerkiksi hakukoneoptimoinnin tulosten nopeampaan parantamiseen.

”Ei kannata käyttää vain AI:n luomaa sisältöä, vaan pyrkiä tuottamaan sisältöä, jota AI käyttää tiedonlähteenään.”

🎧 Kuuntele podcast-sarjamme digimarkkinoinnista ja opi lisää MRACE®-markkinointimallin mahdollisuuksista >>

Haluatko olla oman alasi Wikipedia? Voimme auttaa

SDM:lla hyödynnämme sisältöjen rakentamisessa erilaisia AI-työkaluja, joista moni toimii jo sellaisenaan sisällöntuotannon laatua ja tehokkuutta parantavana lisänä, kun kokonaisuudesta vastaa sisältömarkkinoinnin ammattilaisemme.

Tekälyn hyödyntäminen mahdollistaa sen, että voimme tarjota yhä parempaa reagointivalmiutta sekä varmistaa yhdenmukaisen laadun säilymisen esimerkiksi tuuraustilanteissa. Emme kuitenkaan koskaan anna AI:lle yksityisiä tietojanne.

Tarvittaessa, myös yrityskohtaisen GPT:n rakentaminen voi olla keino sujuvoittaa sisällöntuotantoa. Halutessanne jaamme teille pääsyn räätälöityyn GPT-työkaluun ja opetamme sen käytön, samalla kun kehitämme työkalua jatkuvan työmme puitteissa. Mitä enemmän työkaluja käytetään, tarkoituksenmukaisesti, sitä paremmiksi ne kehittyvät.

👉Tuottamamme sisällöt rakentavat kokonaisuutta, joka tuo teille parhaita tuloksia, kuten kasvua myynnissä tai liidien määrässä ja laadussa. Näin voimme saada sisältönne nousemaan sekä hakukoneessa että AI:ssa.

Haluatko jutella lisää? Jätä viesti, niin sovitaan juttuaika.

Jos haluat ladata jonkin hyödyllisen materiaalimme, niin suosittelen näitä kahta opastamme:

Markkinoinnin tavoitteiden asettaminen oikein on opas, jonka avulla asetat markkinoinnin tavoitteet yrityksenne strategian pohjalta.

7 vaihetta markkinointistrategian luomiseen on opas, jonka opeilla voit saada laadukkaampia liidejä, vauhdittaa myyntiä ja turvata brändinne kysyntää pitkällä aikavälillä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi

    Hyvä yritysblogi tuottaa tuloksia – hyödynnä blogin potentiaali ja myy enemmän

    Hyvä yritysblogi nostaa yrityksesi hakukoneiden kärkisijoille ja tarjoaa asiakkaillesi kiinnostavaa tietoa vuorokauden ympäri.

    Lue lisää