• Digitaalinen markkinointi
  • Hakukoneoptimointi
  • Sisältömarkkinointi

Miksi verkkosivujen sisällöntuotanto on niin tärkeää?

Hyvä sisältö on tärkeää hakukonenäkyvyydelle nyt ja etenkin tulevaisuudessa hakukoneiden kehittyessä yhä älykkäämmiksi.

SDM logo

Digimarkkinointi

Lähes poikkeuksetta, kun mietitään syitä verkkosivuston huonolle hakunäkyvyydelle, niin suurin syy on vähäinen sisältö ja verkkosivujen sisällöntuotanto.

Hakukoneoptimointia tehdessäni huomaan myös toistuvasti, että hyvän sisällön merkitystä hakunäkyvyydelle ei monesti täysin ymmärretä.

Jollain tasolla kyllä tiedostetaan, että sisällöntuotanto on tarpeellista, mutta samalla ajatellaan, että ”eikö se nyt riitä, että kirjoittaa vaan jotain ja toistaa hakusanaa tekstissä riittävästi?”. Ei valitettavasti riitä.

Tässä blogitekstissä selvennän, miksi oikeanlainen sisältö on niin tärkeää hakunäkyvyydelle nyt ja etenkin tulevaisuudessa, kun hakukoneet kehittyvät edelleen älykkäämmiksi.

Hakukoneet arvostavat hyvää verkkosivujen sisällöntuotantoa

Jotta ymmärrät laadukkaan sisällön merkityksen hakunäkyvyydelle, on hyvä ymmärtää hakukoneiden omat tavoitteet.

Vaikka Google on melkeinpä synonyymi hakukoneelle, ei Google ole ainoa hakukone, eikä kukaan pakota sinua käyttämään juuri Googlea. Voit ihan vapaasti mennä vaikka Bingiin ja etsiä tietoa sieltä, jos Google ei miellytä. Hakukoneet siis kilpailevat käyttäjistä.

Maailman fiksuimpia ihmisiä ei myöskään huvikseen palkata kehittämään hakukoneita, koska hakukoneiden avulla taotaan järjettömästi rahaa.

Hakusanamainonta (kuten Google AdWords tai Bing Ads) on päätulonlähde suurimmille hakukoneille. Googlen liikevaihto vuonna 2015 oli lähes 75 miljardia dollaria ja suuri osa tästä tuli juuri hakusanamainonnan kautta.

Jotta mahdollisimman moni ihminen olisi klikkailemassa mainoksia, joista hakukoneet saavat rahaa, tarvitaan hakukoneelle mahdollisimman paljon käyttäjiä.

Jotta hakukone saa mahdollisimman paljon käyttäjiä, on käyttäjät pidettävä tyytyväisinä hyvällä palvelulla.

On siis hakukoneen omien etujen mukaista, että hakutulosten kärkipäästä löytyvät sellaiset sivut ja sivustot, jotka oikeasti vastaavat käyttäjän hakukyselyyn. Ei sellaiset, joille ”on vaan kirjoitettu jotain”.

Hakukonejättiläiset käyttävät valtavasti resursseja palveluidensa kehittämiseen ja spämmisisällön eliminoimiseen. Hyvää sisältöä suositaan ja toisaalta spämmääviä sivustoja rangaistaan, jotta hakutulokset saadaan pidettyä mahdollisimman laadukkaina.

Esim. Google on kehittänyt RankBrain ”tekoälyn”, jonka tarkoituksena on auttaa hakijaa löytämään relevantit sivut ja toisaalta heillä on myös tiimejä, joiden tehtävänä on löytää ja poistaa spämmisivustot hakutuloksista. Homma otetaan vakavasti, koska liipasimella on oma liiketoiminta.

Sisällöntuottajan tulisi siis tuottaa niin laadukasta sisältöä, että myös Google katsoo sen kelpaavan arvokkaan hakutulossivunsa ykköspaikalle.

Laadukas sisältö palvelee potentiaalisia asiakkaitasi

Ihminen, joka käyttää hakukonetta, etsii jotain. Haun takana on siis jokin aie, jokin ajatus siitä, mitä halutaan löytää.

Tästä syystä hakuliikenne onkin parhaimmillaan todella arvokasta ja eroaa oleellisesti surffailijoista, jotka lähinnä klikkailevat satunnaisesti linkkejä verkkosivuilla. Haun kautta löytyvä laadukas sisältösi ei keskeytä tai häiritse, vaan auttaa potentiaalista asiakastasi.

Yleensä haun tekijä tähtää johonkin seuraavista toimista

  • Navigointi (tietyn verkkosivun etsiminen haun kautta)
  • Informaation etsiminen
  • Ostaminen/tekeminen

Tätä haun tekijän aietta myös hakukoneet pyrkivät ennakoimaan mm. ottamalla huomioon selaushistoriasi ja edelliset hakusi.

Meillä markkinoijilla ei tätä tietoa ole saatavilla, joten joudumme päättelemään hakusanojen perusteella, mitä ihminen haluaa löytää.

Monesti hakusanat ovat kuitenkin luonteeltaan sellaisia, että niistä on vaikea päätellä tarkasti, mitä kävijä etsii. Aina haun tekijä ei välttämättä itsekään tarkasti tiedä, mitä hakee. Useimmiten käytetään lyhyitä 1-2 sanaa pitkiä hakukyselyitä ja kun aletaan tarkemmin tietää, mitä etsitään, tarkennetaan hakua.

Nämä ovat niitä päätermejä ja long-tail hakusanoja, joista monesti puhutaan.

Kun kirjoitat laadukkaita pitkiä sisältöjä, mahdollistat sivujesi löytymisen eri tyylisillä hakukyselyillä.

Monesti keskitytään ainoastaan parantamaan sijoitusta paljon hakuja saavilla päätermeillä ja unohdetaan long-tail hakusanojen merkitys. Vaikka lyhyet ja yleisluotoiset hakukyselyt saavat paljon hakuja, on valtaosa Googlehauista silti long-tailia.

Itseasiassa 20-25% hauista on sellaisia, joita ei koskaan aikaisemmin ole Googleen kirjoitettu. Äänihaun yleistyessä tämä prosenttiosuus pysyy oletettavasti vähintäänkin samana. Googlen tiedotteen mukaan vuoden 2016 alkupuoliskolla jo 20% hauista oli nimenomaan äänihakuja.

Jos onnistut päättelemään, mitä ihminen etsii ja sivullasi on paras vastaus siihen kysymykseen, olet todella vahvoilla hakusijoituksista kamppaillessa.

Mutta miten hakukone muka tietää, että sinun sivultasi löytyy paras vastaus?

Sisällön määrä ja relevanttius hakusanaan

Joskus kuulee sanottavan ”kirjoita ihmiselle, älä mieti hakukoneita”. Tämä on tietyssä mielessä hyvä neuvo, mutta tässä voidaan mennä myös pahasti metsään. Hakukone on yhä edelleen kone, jolle täytyy antaa mahdollisimman selvät signaalit siitä, mitä aihetta sivu käsittelee.

Sivuillasi tulee siis käyttää haluamaasi hakusanaa ja tapauskohtaisesti sen synonyymejä ja siihen liittyviä muita termejä, jos haluat nousta korkealle haussa.

Kirjoita laadukkaita sisältöjä ja pitäydy aiheessa. Ota selvää, millaiset sivut löytyvät hakusanallasi tällä hetkellä hakutulosten kärjestä ja tutki, millaista tekstiä ja muuta sisältöä kilpailijasi ovat tuottaneet. Tämän jälkeen tee itse vielä parempaa sisältöä.

Muista, että sisällön määrällä on väliä. Google suosii sivuja, joilla on paljon tietoa. Keskimäärin Googlen etusivulta löytyvien sivujen sisällön pituus on yli 2000 sanaa. Pyri siis oikeasti kirjoittamaan valitsemastasi aiheesta kaikki oleellinen.

Sivuston auktoriteetti

Koska hakukoneet haluavat tarjota parhaita mahdollisia vastauksia kyselyihin, on todennäköisintä, että suurimman auktoriteetin omaava taho tuottaa tällaista laadukasta sisältöä. Sivuston auktoriteettia voidaan kasvattaa ulkoisten linkkien avulla.

Kun saat laadukkaita linkkejä saman aihepiirin sivustoilta kuin omasi, katsoo hakukone sinut luotettavaksi tietolähteeksi tällä alalla. Näin sisältöjesi on helpompi nousta korkealle haussa.

Jos sivusi on paras paikka löytää tietoa alaasi liittyen, on myös linkkien hankkiminen huomattavasti helpompaa. Hyviin tietolähteisiin viitataan muilla verkkosivuilla, ihan kuten minäkin tästä blogitekstistä linkittelen muille sivustoille tarjotakseni lukijalle mahdollisuuden lukea lisää väittämistäni.

Käyttäjien antamat signaalit

Hakukoneet osaavat tulkita ihmisten käyttäytymistä verkossa ja vetää johtopäätöksiä siitä, onko sivustosi miellyttänyt käyttäjiä vai ei.

Vaikka itse tekstisisältö olisikin hyvää, niin 2000 sanaa pelkkää kuivaa tekstiä tuskin on paras mahdollinen tapa sitouttaa vierailijoita jäämään sivulle ja palaamaan sinne.

Kokeile käyttää tekstin ohessa myös muita elementtejä kuten kuvia ja videoita. Kun ihminen pysähtyy katsomaan kuvaa tai videota sivuillesi, pidentää se heti vierailuaikaa, joka on hakukoneelle positiivinen signaali. Huomioi myös, että sivujasi selataan monenlaisilla laitteilla. Ovathan sivusi mobiiliystävälliset?

Monesti esim. välitöntä poistumisprosenttia (bounce rate) pidetään huonona asiana, mutta toisaalta korkea bounce rate voi myös tarkoittaa sitä, että kävijä löysi etsimänsä tiedon nopeasti ja poistui tyytyväisenä sivultasi. Toki on aina hyvä asia, jos saat tällaisenkin kävijän siirtymään syvemmälle sivustollasi.

Merkki huonosta sisällöstä hakukoneelle voi olla ns. pogo-sticking eli se, että kävijä tulee sivulle, poistuu nopeasti (ei löydä etsimäänsä tietoa), palaa hakutulossivulle ja menee toiselle sivulle, jossa kenties viihtyy paremmin.

Tällaisia käyttäjän tekemiä toimia hakukoneet seuraavat ja voivat joskus niiden perusteella muuttaa sivujen järjestystä hakutulossivulla.

Hyvä digitaalinen sisällöntuotanto palvelee sinua ja kasvattaa liiketoimintaasi

Myös sisällöntuottajalla täytyy olla joku syy tuottaa sisältöä. Jotkut pitävät blogia harrastusmielessä, mutta yrityksille sisällöntuottaminen on oikein toteutettuna todella tehokas markkinointikeino.

Jos kerran päätät tuottaa sisältöä, älä haaskaa aikaasi puolivillaisen sisällön tekemiseen, vaan tee se kerralla oikein.

Suunnittele kirjoituksesi huolella. Mieti, kenelle kirjoitat, mikä on tekstin tarkoitus ja mitä haluat lukijan tekevän sivulle saavuttuaan. Selvitä myös, millä hakusanalla haluat tekstisi hakukoneista löytyvän saadaksesi kirjoituksen mahdollisimman monen ihmisen luettavaksi.

Tekemällä sellaista sisältöä, joka oikeasti palvelee kohderyhmääsi, kasvatat lopulta liiketoimintaasi. Jos et suoralla kaupalla, niin tekemällä yritystä näkyvämmäksi hakukoneissa ja kasvattamalla brändisi tunnettavuutta, sekä luomalla siteitä potentiaalisiin asiakkaisiin palvelevalla ja asiakaslähtöisellä sisällöllä.

Mikäli harkitset ulkopuolista sisällöntuottajaa, varmistu, että he ymmärtävät myös hakukonenäkyvyyden merkityksen sisällöntuotannossa.

Vaikka tekstisi olisi kuinka hauska, myyvä tai nokkela tahansa, mutta ihmiset eivät sitä löydä, ei siitä ole mitään hyötyä. Toki sosiaalisen median kautta voit saada oikeanlaisia lukijoita tekstillesi, mutta kun kirjoituksesi löytyy haun kautta, saat jatkuvaa ilmaista kävijävirtaa sivuillesi pitkäksi aikaa.

Mitä enemmän sivustollasi on liikennettä, sitä enemmän sinun on mahdollista saada liidejä ja kauppaa.

Yhteenveto

Jos haluat saada lisää potentiaalisia asiakkaita sivustollesi, panosta verkkosivustosi sisällöntuotantoon. Tekemällä uniikkeja pitkiä ja hakukoneoptimoituja sisältöjä, palvelet potentiaalisia asiakkaitasi, hakukonetta ja tietysti omaa liiketoimintaasi.

Suosittelen kuitenkin tutustumaan, mihin muihin asioihin hakukoneoptimoinnissa tulee kiinnittää huomiota. Sen voit tehdä esimerkiksi lataamalla tekemämme hakukoneoptimoinnin ostajan oppaan.

Lataa hakukoneoptimoinnin ostajan opas

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää