• Hakukoneoptimointi

Sisäinen linkitys – navigaation ja linkkivoiman parantaja

Sisäisellä linkityksellä luot sivustolle toimivan rakenteen.

SDM logo

Digimarkkinointi

Seuraavassa blogitekstissä käsittelen sivuston sisäistä linkitystä ja tapoja, joilla se vaikuttaa sivustosi suosioon. Sisäisellä linkityksellä tarkoitetaan linkitystä, joka johtaa tietyn sivuston sisällä sivulta toiselle. Sisäinen linkitys on vastakohta ulkoiselle linkitykselle (linkki), jossa linkit ovat sivustoilta sivustolle johtavia linkkejä.

Sisäinen linkitys auttaa navigoimaan sivustollasi

Yleisesti sisäisiä linkkejä käytetään sivuston päävalikossa ja niiden avulla vierailijat voivat navigoida verkkosivuillasi. Ainakin sivustosi pääsivujen tulisi esiintyä etusivusi navigointilinkeissä, mutta esitä mielellään myös alasivut esimerkiksi pudotusvalikkona.

Lisäksi sisäiset linkit auttavat luomaan hierarkian sivustollesi ja levittävät niin sanottua ”linkkimehua” ympäri sivustoasi. Hyvänä sääntönä voidaan pitää seuraavaa: mitä vähemmällä klikkausmäärällä kaikki tärkeät sisältösivut ovat tavoitettavissa etusivulta, sitä parempi.

Alla olevassa kuvassa A, B ja C kohdat kuvaavat sivuston eri osioita, kuten tuotteet, palvelut jne. Jokaisen kategorian alla olevat sivut keskittyvät tarkempien hakutermien hakunäkyvyyteen (Longtail Keywords).

Sisäinen linkitys

Sivustosi linkkisuosio vaikuttaa hakutulossijoitukseesi

Google painottaa sivustosi linkkisuosiota sijoittaessaan sitä eri sivustojen joukkoon hakutuloksissaan. Sivustosi linkkisuosio mitataan sekä ulkopuolisilla että sisäisillä linkeillä. Google arvostelee sivustoasi sen linkkiprofiilin perusteella käyttäen PageRank-järjestelmäänsä, jolla se mittaa tiettyjen sivujesi tärkeyttä niihin johtavien linkkien perusteella.

Linkkisuosioon vaikuttaa myös kyseisten linkkien arvo. Voit kohtalaisen vaivattomasti hallita ja parantaa linkkisuosiotasi sisäisen linkityksesi avulla. Painottamalla tiettyjä sivuja sisäisen linkityksen avulla enemmän kuin toisia, saat kohdennettua paremmin linkkivoimaa haluamallesi sivulle.

Tapoja kohentaa linkkisuosiotasi

Yleensä hakukonenäkyvyyden kannalta vähiten tärkeille sivuille, kuten esimerkiksi yhteystiedot-osioon, johtaa eniten sisäisiä linkkejä. Taas sivuston arvokkaimmille sivuille, kuten tuotesivuille johtaa usein vähemmän sisäisiä linkkejä. Vältä tämä huomioimalla sisäisessä linkityksessä erityisesti myynnillisesti tärkeimmät sivut ja kasvattamalla niiden linkkisuosiota. Kun tärkeimmille sivuille johdetaan eniten sisäisiä linkkejä, saadaan myös kasvatettua niiden arvostusta Googlen silmissä ja nostettua niitä paremmille sijoituksille ilmaisissa hakutuloksissa.

”Avainsanalinkki tekstisisällöissä on huomattavasti arvokkaampi Googlelle kuin alalaidassa oleva yksittäinen linkki.”

Google arvostaa sivustoilla olevaa relevanttia ja kuvaavaa tekstisisältöä. Yksi hyvä tapa parantaa sivuston hierarkiaa on hyödyntää sisäistä linkitystä tekstisisällöissä.

Sijoita tekstisisältöihisi avainsanalinkkejä, jotka vievät avainsanaa parhaiten kuvaavalle sivullesi domainin alla. Avainsanalinkillä tarkoitetaan linkkiä, jossa linkin ankkuriteksti sisältää avainsanan. Avainsanalinkki tekstisisällöissä on huomattavasti arvokkaampi Googlelle kuin alalaidassa oleva yksittäinen linkki, jonka ympärille ei ole rakennettu minkäänlaista tekstirakennetta.

Muista avainsanalinkkejä käyttäessäsi myös kohtuus. Jos viljelet liikaa  avainsanalinkkejä tekstisisällöissäsi, tekstin luettavuus kärsii. Tärkeintä on, että panostat kiinnostavaan sekä luettavaan tekstiin ja käytät vain olennaisia sisäisiä linkityksiä tekstisisällöissä. Sivustosi kävijät ovat etusijalla.

Mikä on PageRank?

PageRank on algoritmi, jota Google käyttää sijoittaessaan sivustoja ilmaisissa hakutuloksissa. Googlen PageRank-algoritmi laskee sivustosi kaikkien linkkien määrän ja laadun. Tämän perusteella se tekee arvion, kuinka tärkeä sivustosi on. Google laskee PageRank-järjestelmän avulla sivullesi vieviä linkkejä ja jokaista linkkiä voidaan pitää yhtenä kannatusäänenä. Mitä enemmän vahvoja linkkejä sivullesi siis linkitetään, sitä korkeammalle se kohoaa PageRankissa.

”Perusperiaate systeemin toimivuudesta on hyvä pitää mielessä miettiessäsi, miten Google omaa sivustoasi indeksoi.”

Miten pisteet sitten jakautuvat eri sivuille? Oletetaan, että Internetissä olisi vain pieni joukko sivuja: A, B, C ja D. PageRank-algoritmi jakaa näille neljälle sivuille yhtä paljon alkupisteitä ja jokaiselle sivulle saapuu 100% varmuudella jossain vaiheessa käyttäjä. Näin ollen todennäköisyyksien mukaan luku 1 jaetaan neljän sivun kesken ja jokainen saa samat 0,25 aloituspistettä ilman linkkejä.

Jos sivujen välillä tapahtuu linkityksiä, pisteytys menee esimerkiksi seuraavasti: kun A, B ja C johtavat linkkejä D sivuun, antavat A, B sekä C 0,25 pistettä D sivulle. Voidaan myös olettaa, että A:lta on linkki sivulle B ja sivulla C on linkit kaikkiin muihin sivuihin. Näin ollen linkkien arvo jaetaan eri sivulle johtavien linkkien perusteella eli sivu A antaa 0,125 pistettä D sivulle ja 0,125 pistettä sivulle B.

Asia ei ole ihan näin yksinkertainen, mutta tämä perusperiaate systeemin toimivuudesta on hyvä pitää mielessä miettiessäsi, miten Google omaa sivustoasi indeksoi. Hakutuloksien järjestys määräytyy linkkien määrän sekä laadun ja linkkien ja sivustojen keskinäisten suhteiden perusteella.

Sisäistä linkitystä tekstisisällöissä

Sivustosi sivujen sisäiset linkit ovat tärkeässä roolissa hakukonenäkyvyyden sekä käyttäjän navigoinnin kannalta. Kun sivustosi sisäinen linkitys on tehty oikein, sivustosi käytettävyys paranee ja kävijä viihtyy sivustollasi. Sisäiset linkit vahvistavat sivustosi rakennetta ja ohjaavat kävijää muille sivuille sivustollasi ja näin ollen he myös viipyvät kauemmin sisältösi parissa. Sisäisellä linkityksellä kerrotaan Googlelle, mitkä sivuston sivut ovat tärkeitä. Mitä enemmän luot yksittäiselle sivullesi muualta sivustoltasi linkkejä, sitä arvokkaampana Google pitää kyseistä sivuasi.

sisäinen linkitys

Yllä olevassa kuvassa sisäisen linkityksen rakenne on toteutettu hyvin yksinkertaisesti. Avaintermeillä linkitetät niille sivustollasi oleville sisältösivuille, jotka koskevat termin aihetta. Tämän tapaisen linkityksen perimmäinen tarkoitus on helpottaa käyttäjän kulkua sivuillasi ja vähentää sivujesi ’Bounce rate’ -lukemaa. Sisältösivuilta on tärkeää linkittää myös etusivullesi, jotta linkkivoimaa saadaan siirrettyä takaisinkin.

Yhteenveto

Sisäisen linkityksen tarkoitus on luoda hierarkia sivustollasi ja levittää linkkivoimaa ympäri sivustoasi. Oikein toteutetulla sisäisellä linkityksellä autetaan myös kävijää navigoimaan sivustollasi ja vähentämään välitöntä poistumista sivustoltasi.

Tietyn sivuston linkkisuosion parantaminen sisäisen linkityksen avulla on kohtalaisen helppoa. Painota vain tiettyjä sivujasi sisäisillä linkeillä toisia enemmän ja saat kohdennettua linkkivoiman haluamillesi kohdesivuille.

Tarvitsetko apua sivustosi rakenteen parantamisessa? Ole rohkeasti yhteydessä meihin!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää