• Markkinointi

Sähköpostimarkkinointisovellukset ja niiden ominaisuudet

Moni ajattelee: ”Hetkinen, kerätä sähköpostilistaa? Mihin sitä oikein kerätään?” Tällä hetkellä paras keino on hyödyntää sähköpostimarkkinoinnin sovelluksia.

SDM logo

Digimarkkinointi

Käsittelimme viime kerralla sähköpostilistan kasvattamista ja keräämistä ja se on aihe, jonka pariin palaamme varmasti uudelleen tulevissa kirjoituksissa. Mutta lukiessaan kasvattamisesta ja keräämisestä, moni varmaankin ajattelee: ”Hetkinen… kerätä sähköpostilistaa? Mihin sitä oikein kerätään?”

Tällä hetkellä paras keino on hyödyntää asiaan kuuluvia sähköpostimarkkinoinnin sovelluksia. Internet tarjoaa tähän tarkoitukseen useita sovelluksia ja palveluntarjoajia. Hinnat vaihtelevat 0 dollarista muutamiin kymppeihin kuukaudessa, riippuen minkälaisen paketin ja maksusopimuksen valitsee. Myös sovelluksien laajuudet ovat vaihtelevia, osa on tarkoitettu pienyrittäjille, osa isoille konserneille ja osa on jotakin siltä väliltä. Tässä joitakin suosittuja sähköpostimarkkinoinnin sovelluksia:

Koska emme halua tehdä tästä kirjoituksesta kaiken kattavaa, emme käy jokaista sovellusta yksityiskohtaisesti läpi. Kuvakaappaukset ovat itselleni tutuimmasta MailChimpista, mutta varsinaiset ominaisuudet ovat monissa sovelluksissa pääperiaatteiltaan samat. Katsotaan, mitä nämä standardinomaiset yhtäläisyydet ovat.

List import eli olemassa olevan listan tuominen

Useimmissa tapauksissa aloittelevalla sähköpostimarkkinoijalla on jo olemassa jonkinlainen lista asiakkaidensa ja asiasehdokkaidensa sähköpostiosoitteista. Sähköpostimarkkinointisovelluksissa on lähes kaikissa ominaisuus, jolla voit ladata tai tässä tapauksessa tuoda, tämän listan niiden palvelimelle. Useimmiten parhaaksi katsottu keino on ladata lista CSV-, Excel tai muussa taulukkolaskentaformaatissa. Tälläisen ladattavan listan saa vastaavasti ”exportattua” eli vietyä monista perinteisistä sähköpostiohjelmista, kuten Outlook, Gmail, iCloud jne. Muista kuitenkin varmistaa, että sinulla lupa markkinointiviestien lähettämiseen näihinkin osoitteisiin.

Subscription forms/Opt-in forms eli listallekirjautumislomakkeet

Kuten todettua, lähes välttämätön keino oman listan rakentamiseen on tarjota kaikille kiinnostuneille ja potentiaalisille asiakkaille mahdollisuus kirjautua listallesi lomakkeen kautta. Usein sovelluksissa tarjotaan verkkosivuille asetettavaa valmista koodia, joka generoi tällaisen lomakkeen. Muokkausmahdollisuudet ovat vaihtelevat. Mikäli käytät julkaisujärjestelmää (kuten Drupal tai WordPress), voit toteuttaa tämän myös yhteensopivalla julkaisujärjestelmän pluginilla eli laajennuksella.

Listan ”terveyden” hallinta

Tämä on mainio, lähes pakollinen ominaisuus, ellet halua tehdä manuaalista työtä. Sähköpostimarkkinointisovellukset tarkkailevat automaattisesti listasi ”terveyttä”. Mikäli listallasi on joku, joka toistuvasti jättää vastaanottamatta viestejä (eli tapahtuu ”bounce”, useimmissa tapauksissa osoite ei ole käytössä tai on väärä), poistetaan nuo osoitteet listaltasi kokonaan. Sama koskee totta kai myös kaikkia, jotka merkitsevät viestisi spämmiksi tai päättävät syystä tai toisesta poistua listaltasi itse ”Unsubscribe”-/”Poistu sähköpostilistalta” -painikkeella. Näillä toimilla varmistetaan, että listasi pysyy mahdollisimman puhtaana eivätkä turhat osoitteet jää vääristämään tilastojasi.

Listan alijaottelu

Listaa voidaan myös jakaa erilaisiin osiin. Tämäkin on automaattiuudessaan vaihtelevaa. Listaa voidaan jakaa esimerkiksi kysymällä heti kirjautumislomakkeessa, mihin ryhmään lukija kuuluisi. Lemmikkitavaraliike voisi esittää asian esimerkiksi näin:

”Valitse yksi tai useampi vaihtoehto:

Omistan:

 

[ ] Kissan/kissoja

[ ] Koiran/koiria

…”

Toinen vaihtoehto on eritellä listaa tilastojen ja listautuneiden käyttäytymisen mukaan. Sovelluksissa voidaan jakaa lukijoita esimerkiksi seuraavin tavoin:

  • He, jotka ovat klikanneet eniten linkkejäsi (esim. top 50)
  • He, jotka useimmiten jättävät viestisi avaamatta (näille siis pitäisi kokeilla pääasiassa aiheotsikkoon jotain uutta strategiaa, aihepiirin vaihtoa, tavallista parempaa tarjousta tms.)

Raportti

Se on kroonisen testaajan lempiominaisuus ja testaamisen tulos, se on raportti. Kun sähköpostiviesti (sähköpostimarkkinoinnin kontekstissa kampanjaviesti) on toimitettu ja aikaa on kulunut varteenotettavan pitkään (useimmiten 3-7 vuorokautta), on aika katsoa kampanjaraporttia. Se kertoo sinulle mm. seuraavia asioita:

  • Päätilastoihin luettavat:
    • Open rate, eli viestin avausprosentti
    • Click rate, eli viestin linkkien klikkausprosentti
  • Muuta:
    • Bounce rate (em.)
    • Unsubscribed, eli listalta poistuneet
    • + liuta muita tietoja

Raportteja on sovelluksesta riippuen monenlaisia. Monessa tapauksissa useampia kampanjaraportteja voidaan asettaa rinnakkain vertailuun tai voidaan katsoa esimerkiksi, miten jokin listan alaosa on reagoinut tiettyyn viestien sarjaan.

A/B-testaus

No, mistä ne raportit sitten oikein tulevat? Kysymys saattaa kuulostaa typerältä ja yksinkertaistavalta, mutta toisinaan itsestäänselvyydetkin on kirjoitettava auki. Tässä tapauksessa itsestäänselvyydellä tarkoitan sitä, että raporttien tulokset tulevat testeistä. Sähköpostimarkkinoinninkaan alueella et voi välttää testaamista ja sen hyötyjä.

Sähköpostimarkkinoinnin kontekstissa A/B-testauksen pääasiallinen tarkoitus on testata samasta kampanjaviestistä kahta tai useampaa versiota. Oikein toteutettuna se on tehokas keino saada suoraa palautetta siitä, millainen viesti on toimiva. Sovelluksissa tarjotaan useita testattavia muuttujia, joita ovat esimerkiksi:

  • Subject line eli aiheotsikko (kenties yleisin testauksen kohde)
  • From name eli lähettäjän nimi (voi olla esim. yrityksesi nimi tai henkilökohtaisemmin, sinun oma nimesi + titteli)
  • Viestin sisällön muuttujat, jotka taas edelleen voivat olla esim.
    • Otsikko/otsikot
    • Kuvat
    • CTA:t, eli call-to-action:it ja painikkeet
    • Jne.

Raportista voidaan myöhemmin A/B-testauksen jälkeen katsoa, kumpi viesti selvisi voittajana eli tuotti paremman tuloksen. Tuolloin nähdään esimerkiksi, tuottiko viesti lähettäjänimellä ”Lemmikkiliike X Oy” paremman tuloksen kuin viesti ”Maija Meikäläinen Lemmikkiliike X:stä”

Yhteenveto

Tässä oli joitakin pääominaisuuksia, muista kuitenkin, että sovellukset päivittyvät yhtenään. Voit katsoa yleisiä vertailuja erilaisista sähköpostimarkkinoinnin ohjelmista, tässä esimerkiksi PCMag:in tämän vuoden vertailu. Monet sovelluksista tarjoavat myös ensimmäisen kuukauden maksutta. Voit siis kokeilla ja katso mikä on sinulle sopivin työkalu.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää