SEO-ammattilaisena olen huomannut, että hakukyselyt ovat pidentyneet ja yhä enemmän haetaan kysymyksiin perustuvilla hauilla. Mistä tämä johtuu? Yksi syy on puhehakujen yleistyminen. Se on helppoa, jopa luonnollisempaa kuin tekstin syöttäminen.
Tällä hetkellä puhehaku ei vielä toimi suomen kielellä niin sulavasti kuin englannin kielellä, johtuen suomen kielen vaikeista sijamuodoista. Äänihakuun on kuitenkin syytä varautua hakukoneoptimointimielessä jo hyvissä ajoin, koska se tulee tulevaisuudessa kasvamaan yhä enemmän ihmisten hakutoimintona. On arvioitu, että vuoteen 2020 mennessä äänihakutoiminnon osuus hauista tulee olemaan jopa 50 %.
Tässä blogissa hypätään puhehaun maailmaan ja avataan aihetta myös hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.
Mikä on puhehaku?
Cortana, Siri, Alexa ja Google Assistant ovat Suomessa tunnetuimpia digitaalisia avustajia isoimmista teknologiayrityksistä. Näiden digitaalisten avustajien kanssa toimimme vuorovaikutuksessa, kun käytämme puhehakua ja haemme luonnollisilla puhekielisillä hakukyselyillä asioita hakukoneista. Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan 60 % älypuhelimien käyttäjistä on alkanut käyttää puhehakua viimeisen vuoden aikana ja 41 % viimeisen 6 kuukauden aikana.
”Puhehaulla haemme paljon luonnollisemmalla kielellä ja pidemmillä hakukyselyillä”
Digitaaliset avustajat eivät enää ole pelkästään älypuhelimien työkaluja, vaan niitä pääsee käyttämään myös muilla päätelaitteilla, kuten pelikonsoleilla ja televisioiden smart-ohjelmilla. Mitä enemmän ihmiset käyttävät äänihakua, sitä viisaammaksi digitaaliset avustajat tulevat. Niiden tarkoitus on vastata puheessa esitettyihin kysymyksiin mahdollisimman tarkasti ja antaa mahdollisimman relevantit vastaukset.
Me emme kuitenkaan hae äänen avulla samalla tavalla kuin haemme kirjoittamalla. Tietokoneiden käyttäjät ovat kehittäneet ikään kuin oman hakukielen, jolla haetaan asioita. Haut ovat näppäimistöllä kirjoitettaessa hyvin ytimekkäitä, kun taas puhehaulla haemme paljon luonnollisemmalla kielellä ja pidemmillä hakukyselyillä.
Internetin trenditutkimuksen mukaan puhehaulla haetaan monia eri asioita. 22 % puhehauista on paikallisia hakuja, kuten säätä ja paikkatietoja. Alla on kaavio, miten puhehaun aihepiirit ovat jakautuneet.
Kuva: Mitä puhehaulla haetaan? Lähde: KPCB Internet trends 2016
Hakukyselyt pidentyvät äänihaun myötä
Mobiililaitteet ovat yleistyneet viime vuosina hurjasti ja sen myötä myös äänihaut ovat nostaneet päätään. Hakukoneet toimivat erilaisilla hakusanoilla ja -kyselyillä. Nyt on hetken aikaa ollut tapetilla hakukyselyiden pituudet. Hakukyselyt ovat pidentyneet entisestään ja ihmiset osaavat yhä tarkemmin hakea haluamiansa asioita.
Hakukyselyiden pituus konkretisoituu etenkin äänihauissa, koska lähtökohtaisesti ne ovat pitempiä. Meidän käyttäytyminen ja hakutavat muuttuvat, kun käytämme hakutoimintoja ja haemme asioita ikään kuin puhekielellä. Kun haet esimerkiksi parasta ravintolaa Helsingissä, kirjoitat hakukenttään todennäköisesti jotain tämän kaltaista: ”Parhaat ravintolat Helsingissä.” Kun käytät puhehakua, voi hakukysely olla jotakin tämän suuntaista: ”Mikä on Helsingin paras ravintola?” tai ”Missä on Helsingin paras ravintola?”
Hakukyselyt pidentyvät, kun käytetään äänihakua ja kyselyiden pituus on järeistään kolmesta viiteen hakusanaa. Kyselyt ovat myös useimmiten kysymyksen muodossa, mitkä kertovat enemmän käyttäjän tarkoituksesta ja haluista. Pitkiä hakukyselyitä käyttävät ihmiset ovat useasti hyvin lähellä ostopäätöstä.
Kuva: Äänihakujen pituus. LÄHDE: Campaing.co.uk
Kuinka varautua äänihakuun hakukoneoptimoinnissa?
Äänihakujen jatkuva kasvu tuo mukanaan runsaasti uutta dataa käyttäjien tottumuksista, mieltymyksistä ja hakujen tarkoituksista. Useasti myös, kun mobiilikäyttäjät suorittavat puhehakuja, heidän sijaintinsa paikannus on otettu käyttöön. Näin sivuston omistajat saavat arvokasta dataa käyttäjien sijainnista ja täten voivat tuottaa enemmän paikallisesti kohdennettua sisältöä.
Miten tähän tulisi sitten markkinoijan reagoida? Markkinoijan tulee luoda ja kehittää sisältöä, joka vastaa äänihauissa käytettyihin kyselyihin ja niiden tuomiin tarkoituksiin. Ymmärtämällä äänihakukyselyitä paremmin pystyt myös luonnollisesti auttamaan asiakastasi paremmin ja viemään hänet lähemmäksi ostopäätöstä. Ymmärtämällä asiakkaitasi pystyt tarjoamaan heille paremmin kohdistettua ja optimoitua sisältöä, ja näin kasvatetat hakukonenäkyvyyttäsi.
Puhehakuja ei ainakaan vielä pysty analysoimaan Google Analyticsin avulla, mutta voit kuitenkin miettiä jo etukäteen, millaisilla kyselyillä ihmiset voisivat hakea puhehaun avulla. Markkinoijana sinun tulee miettiä, mitkä eri kysymykset voisivat tuoda käyttäjän sivustollesi ja miten he sanoisivat sen ääneen.
”Yksi parhaimmista tavoista oppia ja ymmärtää äänihakua on käyttää sitä itse”
Kun olet selvittänyt mahdolliset äänihakukysymykset, on sivustosi asetettava vastaamaan hakijoiden kysymyksiin. Kirjoita sisältöä luonnollisella, keskustelumaisella äänellä. Esimerkiksi Q&A- tai Usein esitetyt kysymykset -osio voisi olla loistava ratkaisu tähän. Voit kerätä osioon materiaalia, joka vastaa äänihakukysymyksiin.
On tärkeää ymmärtää kyselyn takana oleva tarkoitus ja se, miten sinä ja hakukone voivat yhdessä tuottaa entistä tarkempia tuloksia ennakkoon analysoitavan kontekstin avulla. Skeematiedot on syytä ottaa myös käyttöön, koska Google indeksoi niitä tietoja tehokkaasti.
Ehkä yksi parhaimmista tavoista oppia ja ymmärtää äänihakua on käyttää sitä itse. Näin pystyt oppimaan, miten äänihaku toimii ja millaisia tuloksia se palauttaa. Hae kysymyksillä äänihaun avulla, joiden luulet tuovan asiakkaita sivustollesi ja tarkista, minkälaiset tulokset tällä hetkellä sijoittuvat hakutuloksien kärjessä. Näin voit analysoida muiden sivustoja ja mitkä asiat heillä ovat toimineet – ja mahdollisesti käyttää niitä samoja asioita myös omalla sivustollasi.
Yhteenveto puhehausta
Maailmalla yhä useampi käyttää äänihakua älylaitteillaan. Suomessa äänihaku ei vielä toimi täydellisesti ja antaa hieman vajavaisia tuloksia. Äänihaku tulee kuitenkin olemaan tulevaisuuden hakukoneoptimoinnissa yksi keskeisistä huomioitavista asioista, johon markkinoijan kannattaa reagoida ja olla valmiina. Äänihaut pidentävät hakukyselyitä ja ovat sitä myötä myös tarkempia. Pidemmät kyselyt kertovat markkinoijalle tarkemmin, mikä on haun tarkoitus ja mitä käyttäjä on tekemässä. Tuottamalla juuri näihin hakukyselyihin oikeanlaista sisältöä sivustollasi, palvelet asiakasta paremmin ja johdatat häntä sivuillasi mahdollisesti lähemmäksi ostopäätöstä.
Ole rohkeasti yhteydessä meihin, jos sivustosi hakukonenäkyvyyden parantaminen kiinnostaa!