• Google Ads

PPC-Markkinointi ja kampanjan asetukset

Miten PPC-markkinointia (Pay Per Click) tehdään tuloksellisesti? Google AdWords on siitä mielenkiintoinen tapa mainostaa, että sillä saa todella helposti omat mainoksensa pyörimään ja mainonnan käyntiin. Ongelma tuleekin yleensä siinä vaiheessa kun markkinoinnin tehokkuutta aletaan mittaamaan. Ilman oikein perustettua kampanjaa uusi mainostaja lahjoittaa helposti puoletkin omasta mainosbudjetistaan Googlen tulokseen. Päätimme tehdä lyhyehkön seitsemän kohdan blogisarjan, jonka […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Miten PPC-markkinointia (Pay Per Click) tehdään tuloksellisesti?

Google AdWords on siitä mielenkiintoinen tapa mainostaa, että sillä saa todella helposti omat mainoksensa pyörimään ja mainonnan käyntiin. Ongelma tuleekin yleensä siinä vaiheessa kun markkinoinnin tehokkuutta aletaan mittaamaan. Ilman oikein perustettua kampanjaa uusi mainostaja lahjoittaa helposti puoletkin omasta mainosbudjetistaan Googlen tulokseen. Päätimme tehdä lyhyehkön seitsemän kohdan blogisarjan, jonka avulla aloitteleva mainostaja välttää arvokkaan mainobudjettinsa tuhlaamisen. Tänään perehdymme kampanjan asetuksiin.

Google Adwords PPC-kampanjan runko:

  1. Kampanjan asetukset.
  2. Suunnittelu takaa tuloksen.
  3. Hakusanatutkimus.
  4. Luo varteenotettava tarjous.
  5. Kirjoita huomiota herättävät mainokset.
  6. Rakenna hyvin konvertoituva laskeutumissivu.
  7. Asenna tulosseuranta.

1. PPC-KAMPANJAN ASETUKSET

Suurimmalle osalle uusista mainostajista sopivat samat perusasetukset. Suosittelemme uutta PPC-markkinoijaa aloittamaan mainonnan pelkästään hakuverkossa.

Kieli

Jos mainostat pelkästään Suomessa, kieleksi tulee valita Suomi, sekä Ruotsi. Näin kampanjasi näkyy varmasti Google.fi sekä Google.se, mutta vain maantieteellisesti rajoittamallasi alueella.

Verkostot

Valise käyttöön ainoastaan Google-haku. Erittäin suuri virhe on käyttää samaa kampanjaa sekä haku että näyttö-verkossa. Näyttö verkko tarvii aivan toisenlaiset kampanja asetukset.

Sijainnit

Valitse kohdealueeksi Suomi. Jos haluat mainostaa vain paikallisesti, valitse alueeksi esimerkiksi Jyväskylä.

Hintatarjoukset ja budjetti

Valitse painopisteinä klikkaukset, manuaaliset korkeimmat klikkauskohtaiset hintatarjoukset.

Budjetti = Kuukausibudjettisi / 30.

Jakelutapa

Valitse ”Nopeutettu:näytä mainoksia nopeammin, kunnes budjetti on kulutettu loppuun”. Jos tämä aiheuttaa sen että kampanjasi budjetti on käytetty loppuun jo klo. 12, ovat hakusanojen tarjoukset liian suuria tai päiväbudjettisi liian pieni. Tällä asetuksella varmistat sen että mainoksesi näkyvät aina kun käyttämäsi hakusanat sopivat suoritettuun hakuun Googlessa. Tavoitteesi on että päiväbudjettisi loppuu tasan 23.59 ja tämän mukaan sinun tulee säätää hakusanojen tarjouksesi.

Esitysaikataulu

Mainosten ajoitus 07:00-23:00, useimmissa tapauksissa tämä on oikea aika näyttää mainoksiasi, poikkeuksia kuitenkin on. Jos tavoitteenasi on esimerkisi saada puhelinsoittoja kampanjallasi, muista rajoittaa kampanjan siten että olet vastaamassa puhelimeen.

Mainosten jakelu

Kierrätä rajoituksetta: Näytä heikoimpia mainoksia tasaisemmin tehokkaampien mainosten kanssa. Ei optimointia. Tämä asetus on jatkuvaa mainosten testaamista varten, näin varmistat että molemmat mainoksesi näkyvät yhtä paljon ja pystyt valitsemaan niistä voittajan.

Seuraavassa osassa keskitymme PPC-kampanjan suunnitteluun, vaikka kampanjan on nopea pistää käyntiin, on tärkeää suunnitella ja minimoida riskit.

Toinen osa löytyy –> Suunnittelu takaa tuloksen.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää